Tour de France, 2024

Tour de France, 2024
Och idag - läge för en utbrytning?

1723805822364.jpeg

Tour de France, 2024
Utbrytning blev det inte men en sen attack i singular efter favoriternas sprätt i sista stigningen gav första franska firandet (från FDJ) och därbakom Voss som spurtade in först från reducerad grupp med GC-åkarna.

Grön till Voss, polkaprickig till Ghekiere. Niewiadoma behåller gul , Pieterse vit.

TCP - Etapp 6

Escape Collective Wheel Talk Etapp 6 - https://share.transistor.fm/s/d9087cf4

Tour de France, 2024
För idag - vågar SD-Works vänta till sista etappen med att hämta in tiden som Vollering förlorat eller blir det ett försök ?
1723870829428.jpeg

ES sänder från kl 13, beräknad målgång ca 15:44 (plus minus en kvart).

Tour de France, 2024
Min gissning är att Vollering kommer att ha färre cyklister framför sig i totalen efter dagens etapp. Dock gissar jag att majoriteten av avståndet till ledaren kommer att kvarstå. Beror nog dock på ambitionsnivå idag, vilken kan påverkas av hur mkt hon känner av vurpan i torsdags.

Hon lär dock inte försöka hålla nere farten för att få med sig Wiebes till mål så att Wiebes kan vinna spurten (inte för att det är realistiskt heller).

Edit: Återstår nu att se om den jinxningen gör att Vollering kollapsar eller krossar idag.

Tour de France, 2024
Ja där är några i topp 10 som rimligen trivs bättre i terräng utan berg men blir intressant och se hur t.ex gårdagens etappsegrare och fjolårets vita vinnare Kerbaol står sig liksom om Puck Pieterse kan hänga på även när det blir längre stigningar.

Tour de France, 2024
Det kändes lite som att bergsbiten på gårdagens etapp var överskattad (liksom plattheten på etapp 5) och att det därmed inte blev tillräckligt brant för att attackerna skulle kunna köra skillnad för sammandraget.

Idag undrar jag om något lag vågar köra hårt redan från Col du Gandon eller om de hellre "väntar" på sista berget för att satsa. Gissningsvis kommer Ghekiere försöka gå med i en utbrytning inför Cat2 backen och se försöka ta tillräckligt många poäng på första HC-stigningen för att säkra rödprickigt men hur långt före vågar de andra lagen släppa henne?

1723976399228.jpeg

Tour de France, 2024
Nu känns det som tempot mattas av lite för gruppen med gula tröjan, de lyckas inte växeldra och Niewiadoma vill uppenbart ha mer hjälp

Tour de France, 2024
Otroligt!

Tänk om Vollering fått lite hjälp när hon hamnat efter? 4s hade de nog kunnat hittat om de grävt lite djupt.

Grymt och modigt kört vart fall!

Tour de France, 2024
Otroligt!

Tänk om Vollering fått lite hjälp när hon hamnat efter? 4s hade de nog kunnat hittat om de grävt lite djupt.

Grymt och modigt kört vart fall!
Alltid svårt att spekulera i vad som hade hänt om läget varit annorlunda, men nog talar det för att man faktiskt inte ska slänga bort sekunder i onödan på att inte hjälpa en GC-åkare med mkt klara vinstchanser.

Gissar att Vollering inte kommer att vara speciellt sugen att jobba för Wiebes om det på ett VM framöver kommer till ett läge där Wiebes har segerchans bara de kommer ikapp några utbrytare.

Tour de France, 2024
Funderar f.ö. på om Realini kunde tjäna lite vikt på cykeln genom att kapa av bakre halvan av sadeln. I alla fall uppför verkar hon inte alls utnyttja den delen av sadeln. Sen är väl kanske cykeln redan så lätt att det inte spelar ngn roll med tanke på 6,8 kg-regeln.

Tour de France, 2024
Undrar vad som hänt om Vollering väntat till sista backen. Nu fick hon ju dra en hel del på platten in mot slutbacken medan Niewiedoma fick en del hjälp med dragjobbet där, inte minst av Brandt.

Tour de France, 2024
Funderar f.ö. på om Realini kunde tjäna lite vikt på cykeln genom att kapa av bakre halvan av sadeln. I alla fall uppför verkar hon inte alls utnyttja den delen av sadeln. Sen är väl kanske cykeln redan så lätt att det inte spelar ngn roll med tanke på 6,8 kg-regeln.
Känns överlag som att Realini kan ha en del outnyttjad potential då det verkar vara svårt att frambringa ram och delar i rätt storlek för henne.

Tour de France, 2024
Känns överlag som att Realini kan ha en del outnyttjad potential då det verkar vara svårt att frambringa ram och delar i rätt storlek för henne.
Har sett en betydligt kortare kvinna sitta, i mina ögon, klart bättre på en cykel så det borde gå att få fram utrustning som skulle göra att Realini inte ser så avig ut på cykeln om viljan fanns. Min fundering är att hon trots dess synbara avighet gillar den där positionen.
1724043856624.png

Tour de France, 2024
Vollering gav bort segern ganska väl själv efter vurpan . Stod där och åmade sig över minuten istl för att hoppa på cykeln igen . Hon va nästan sist upp på cykeln fast hon va den ända av tjejerna som hade bråttom efter vurpan.

Tour de France, 2024
Vollering gav bort segern ganska väl själv efter vurpan . Stod där och åmade sig över minuten istl för att hoppa på cykeln igen . Hon va nästan sist upp på cykeln fast hon va den ända av tjejerna som hade bråttom efter vurpan.
Förloppet var ungefär följande med nolltidpunkten = då hon gick i backen:

15 s: Hon kommer upp på fötter men har uppenbart riktigt ont.
23 s: Hon har lyckats böja sig ner och få upp cykeln i upprätt position. Står sedan, men ser ut att bara stödja på ena benet.
36 s: Lyfter upp bakhjulet och böjer sig ner och gör något ner mot vevparitet. Ser till att få på kedjan?
42 s: Sätter ner cykeln. Står sedan några sekunder innan hon med synbar stor möda får benet över sadeln.
49 s: Rullar iväg.

Sammanfattningsvis stod hon möjligen och "åmade sig" i ca 15 sekunder fördelat på två tillfällen.

När hon rullar iväg är det åtminstone nio andra cyklister kvar vid olyckplatsen.

Tour de France, 2024
Ja samma bild jag har av det.
Ser inget märkligt beteende alls från henne. Hon åkte hårt i asfalten. Kan ju vara vettigt känna efter om det är något brutet eller annat allvarligt innan man kastar sig upp på cykeln. Oberoende om det nu var så mycket tanke bakom det eller om det mer bara blev så av en mer känslomässig reaktion är det fullt rimligt. Inte heller nödvändigtvis rättvist att jämföra med andra i samma incident. Hennes vurpa var nog den hårdaste av de jag såg åtminstone.

Senast ändrad:
Tour de France, 2024
Rätt säker på att jag hade åmat mig betydligt mer i den situationen.

Min reaktion både när jag såg henne försöka komma upp på fötter och när hon stod och det såg ut som hon knappt kunde stödja på ena benet var att något var trasigt i kroppen och att hon kanske skulle tvingas bryta touren.

Tour de France, 2024
Tour de France, 2024
UAE verkar ju ha pengar och har väl ingen som riktigt kan göra sig gällande på de stora etapploppen. Ingen aning om de är intresserade eller om de har någon annan GC-åkare på gång.

Tillbaka
Topp