Men herregud. Det är ett lag, taktiken är inte vad enskilda cyklisterna tycker passar utan formas av DSerna i samarbete med cyklisterna innan loppen/etapperna.
Det har jag förstått. Och ingen av oss utomstående vet vad deras taktik är. Efter att ha sett lite dokumentärer med behind the scenes från diverse lopp så har jag också förstått att taktiken inte alltid sitter eller respekteras av åkarna. Det är lätt att teoretisera från teambilen, helt annan grej att leta efter, hitta och agera på möjligheterna dom säger att du ska ta när du är mitt i klungan. Så i teorin har dom en plan kanske, men i praktiken är det cyklisterna som bestämmer ändå (eller snarare upp till cyklisterna att genomföra planen).
Dom är också på en så pass hög nivå att cyklisterna nog får relativt lösa instruktioner innan loppen men sen får ganska mycket fria händer när dom själva ser möjligheter (som passar in i den stora strategin såklart).
Visma har i motsats till vad gnällspikarna här dessutom försökt köra offensivt flera etapper, med början i första när det blev kantvind. Problemet är att dels är UAEs lag så starkt att det inte har gått att isolera Pogi, och dels att han själv är så stark att det inte har gått att bonka honom, och numera tillräckligt savvy att inte gå på attacker från andra än huvud motståndaren (Vingen). I motsats till när Vingen o Roglic knäckte honom 2021, och i motsats till hur Deltorro blev lurad/valde att reagera i girot i år.
Håller helt med och detta är lite av min poäng. Visma generellt tycker jag har varit rätt offensiva i rätt många etapper. Varken mer eller mindre offensiva än UAE faktiskt, imo. Är därför ganska nöjd med deras insats ändå.
Det jag stör mig på är bara att Vingegaard hela tiden ska klistra sig på Pogacar och inte bry sig om någon annan. Det blir för reaktivt. Även när han hade kommit förbi Pogacar igår så
förberedde han sig för sprint men
började inte sprinta förrän Pogacar gjorde det bakom honom. Och då är han 1-2 sekunder efter med att börja sprinta som vanligt. Förstår att han vill konservera så mycket energi som möjligt men du kan inte avslöja dig sådär om du inte menar det..
Om man hela tiden ska reagera på det sättet hela tiden så laggar man alltid efter. Han kommer alltid bli överraskad och kroppens reaktionsförmåga är inte så snabb, så han kommer alltid att få jobba lite hårdare för att komma ikapp. Pogacar kommer alltid att ha ett försprång när han hela tiden får styra och bestämma vad Jonas ska göra.
Jag förstår att det är Jonas uppgift att följa efter honom och invänta rätt läge för att gå om men det blir nästan komiskt nu. Han beter sig inte som en utmanare eller en fara alls för Pogacar nu. Allt för reaktiv. Det här kan inte vara deras strategi, Jonas måste ha missförstått vad han ska göra och bara tolkat orden ”följa efter” för bokstavligen. För även inom samma grupp så måste han väl inte bokstavligen ligga bakom Pogacar hela tiden oavsett vad som händer?
Jag hoppas ändå att Visma är strategiska genier och att allt går helt enligt plan just nu och att dom kommer chocka alla med en vinst för Vingegaard till slut, precis så som Simon Yates vann Girot nyligen när ingen hade honom på radarn. Oavsett vad deras plan är så är det inte en kopia på Girot såklart. Det hade varit för förutsägbart och inte alls genomförbart i denna Tour. Vi får väl se om dom har något torrt krut kvar i kanonen så att säga och vad dom har för plan.