Tour de France 2025

Tour de France 2025
Du kunde också ha menat att det var samma person som kom tvåa bakom varje fuskare.
Känns dock i så fall lite udda att bry sig om exakt placering för stackaren som blir besegrad av fuskare. Jag menar, om man har en, två, tre, etc. fuskare framför sig spelar ju ingen större roll i sammanhanget om man är bästa icke-fuskare.

Tour de France 2025
Många klagar ju på att Visma o speciellt Vinegard cyklar för tråkigt och inte är offensiva nog.

Men är det inte så att alla lag eller cyklister som vill utmana Pogacar nästa år MÅSTE cykla defensivt?
De får helt enkelt låta UAE göra allt jobb, hålla tempot och hoppas på att det blir långsammare så de sparar krafterna till bergen.
Alternativt struntar man ba i den gula tröjan o försöker vinna etapper istället?
Bör eller kan organisationen TDF göra tempo sträckorna enklare så att Pogacar inte bara kan köra ifrån där med massor.
Vad säger sponsorerma?

Man vill ju se flera som kan utmana o vinna. Eller hur skall man göra för att vinna?

Tour de France 2025
Den defensiva teamkörningen har ju regerat åtminstone sen jag började kolla på cykling för drygt 25 år sedan. Sitt med, sitt med, och sen en attack med nån km kvar. Nu när det kommit fram en cyklist som skiter i det, utan kan dra iväg med en mil eller mer kvar kanske man måste tänka nytt själv också? Göra en Landis eller Froome, dvs sticka i första berget och sedan köra järnet, låta det bära eller brista? Hur kördes det på 60/70/80-talet när det senast fanns cyklister av Pogacars kaliber?

Tour de France 2025
Ffa fanns det ingen enkel radiokommunikation då, så de som stack i väg hade inte mycket koll på övriga. Och de övriga ingen koll på utbrytarna. Det var lite krittavlor på motorcyklarna som evt kunde avslöja något.
Det är åtminstone min teori kring orsaken till dagens urtråkiga cykling, radiokommunikationen. Det blir enbart i bergen som agnarna skiljer sig från vetet.

Tour de France 2025
Eller hur skall man göra för att vinna?
Enkelt, vara första man över mållinjen. Eller snabbast på totalen. Visma kan betala mig senare.

Skämt åsido. Jag tycker inte Visma generellt är tråkiga. Först och främst är det Vingegaard. Dom andra i laget vågar ju trycka på lite och ligger ofta i utbrytningar före Pogacars grupp mm.

Tour de France 2025
...Hur kördes det på 60/70/80-talet när det senast fanns cyklister av Pogacars kaliber?
Så Vinegard ska rycka ifrån Pogi i första berget? Shocka!?! Vad kommer Pogi o UAE göra då?
Kanske fungerade förr, men tror du verkligen att de finns den möjligheten idag om man ska vinna Touren mot Pogi och hans lag?

Tour de France 2025
Enkelt, vara första man över mållinjen. Eller snabbast på totalen. Visma kan betala mig senare.

Skämt åsido. Jag tycker inte Visma generellt är tråkiga. Först och främst är det Vingegaard. Dom andra i laget vågar ju trycka på lite och ligger ofta i utbrytningar före Pogacars grupp mm.
Men herregud. Det är ett lag, taktiken är inte vad enskilda cyklisterna tycker passar utan formas av DSerna i samarbete med cyklisterna innan loppen/etapperna.
Visma har i motsats till vad gnällspikarna här dessutom försökt köra offensivt flera etapper, med början i första när det blev kantvind. Problemet är att dels är UAEs lag så starkt att det inte har gått att isolera Pogi, och dels att han själv är så stark att det inte har gått att bonka honom, och numera tillräckligt savvy att inte gå på attacker från andra än huvud motståndaren (Vingen). I motsats till när Vingen o Roglic knäckte honom 2021, och i motsats till hur Deltorro blev lurad/valde att reagera i girot i år.
Edit: och GC-contenders tillåts inte i utbrytningar, en utbrytning med en gc-cyklist körs omedelbart ikapp av gula tröjans lag.

Senast ändrad:
Tour de France 2025
Så Vinegard ska rycka ifrån Pogi i första berget? Shocka!?! Vad kommer Pogi o UAE göra då?
Kanske fungerade förr, men tror du verkligen att de finns den möjligheten idag om man ska vinna Touren mot Pogi och hans lag?
Uppenbarligen fungerar ju inte dagens taktik. Är lösningen då mer av samma? Vill han vinna igen måste han ju våga pröva nåt nytt. Eller så får han väl ge upp TdF-ambitionerna och satsa på de GT:s som Pogacar väljer att inte köra.
Jobbigt att gå in så stenhårt för ett lopp om året också kommer nån jävel som kör och vinner mer eller mindre allt hela säsongen och spöar en ändå…

Tour de France 2025
Gnällspikarna här får väl försöka påverka UCI till att göra som FIS gjorde på 70-talet när Stenmark var överlägsen. Ändra regler och förutsättningar. Tex:
- TdF avgörs på TT och i bergen, så ta bort de etapperna.
- Halvera lagstorleken till 4 pers så att det blir svårare att kontrollera utbrytningar.
- Ta bort radiokommunikation.
Då lär ni få spännande och helt oförutsägbara lopp.
Sen att den egentligen bäste inte vinner är väl ett mindre problem. Det blir ju spännande och det verkar vara viktigast för en del.

Tour de France 2025
@ooms Du tänker lite som UNO-X provade att göra igår... att rycka
Han va väl 8a i totalen o äventyrande hela sin insats. Gick väl sådär
Fick väl inte heller jättemycket cred
Johannessen? Jättemycket uppmärksamhet i media ju (inte bara pga Pogacar-incidenten), inte minst norsk (såklart), men även internationell cykelpress. Allt är relativt till superstjärnorna dock, Pogacar har väl 5000x artiklarna om man ska prata totalen. Det går såklart inte att jämföra. Men jo, visst har han fått cred ändå! Sponsorerna är nog nöjda. Dom vet mycket väl att dom inte köper in sig i UAE och förväntar sig heller inte exponering på samma nivå. Nu blir det väl ingen säsong om Tour de France på Netflix nästa år så vi får inte se det kanske, men kan inte tänka mig annat än att han fått många nöjda miner och ryggdunkar i teambussen sen. Mycket stark insats, både för laget, sig själv och för sponsorerna. Inte att förminska.

Tour de France 2025
Jodå, visst blev en person påkörd. Och det är det som svensk media skriver om. 🤷

Klart dom ska beklaga osv vilket är bra, MEN.
Kanske är vad som behövs för att folk ska begripa att man inte ska stå mitt i vägen 🤷

Tour de France 2025
Men herregud. Det är ett lag, taktiken är inte vad enskilda cyklisterna tycker passar utan formas av DSerna i samarbete med cyklisterna innan loppen/etapperna.
Det har jag förstått. Och ingen av oss utomstående vet vad deras taktik är. Efter att ha sett lite dokumentärer med behind the scenes från diverse lopp så har jag också förstått att taktiken inte alltid sitter eller respekteras av åkarna. Det är lätt att teoretisera från teambilen, helt annan grej att leta efter, hitta och agera på möjligheterna dom säger att du ska ta när du är mitt i klungan. Så i teorin har dom en plan kanske, men i praktiken är det cyklisterna som bestämmer ändå (eller snarare upp till cyklisterna att genomföra planen).

Dom är också på en så pass hög nivå att cyklisterna nog får relativt lösa instruktioner innan loppen men sen får ganska mycket fria händer när dom själva ser möjligheter (som passar in i den stora strategin såklart).

Visma har i motsats till vad gnällspikarna här dessutom försökt köra offensivt flera etapper, med början i första när det blev kantvind. Problemet är att dels är UAEs lag så starkt att det inte har gått att isolera Pogi, och dels att han själv är så stark att det inte har gått att bonka honom, och numera tillräckligt savvy att inte gå på attacker från andra än huvud motståndaren (Vingen). I motsats till när Vingen o Roglic knäckte honom 2021, och i motsats till hur Deltorro blev lurad/valde att reagera i girot i år.
Håller helt med och detta är lite av min poäng. Visma generellt tycker jag har varit rätt offensiva i rätt många etapper. Varken mer eller mindre offensiva än UAE faktiskt, imo. Är därför ganska nöjd med deras insats ändå.

Det jag stör mig på är bara att Vingegaard hela tiden ska klistra sig på Pogacar och inte bry sig om någon annan. Det blir för reaktivt. Även när han hade kommit förbi Pogacar igår så förberedde han sig för sprint men började inte sprinta förrän Pogacar gjorde det bakom honom. Och då är han 1-2 sekunder efter med att börja sprinta som vanligt. Förstår att han vill konservera så mycket energi som möjligt men du kan inte avslöja dig sådär om du inte menar det..

Om man hela tiden ska reagera på det sättet hela tiden så laggar man alltid efter. Han kommer alltid bli överraskad och kroppens reaktionsförmåga är inte så snabb, så han kommer alltid att få jobba lite hårdare för att komma ikapp. Pogacar kommer alltid att ha ett försprång när han hela tiden får styra och bestämma vad Jonas ska göra.

Jag förstår att det är Jonas uppgift att följa efter honom och invänta rätt läge för att gå om men det blir nästan komiskt nu. Han beter sig inte som en utmanare eller en fara alls för Pogacar nu. Allt för reaktiv. Det här kan inte vara deras strategi, Jonas måste ha missförstått vad han ska göra och bara tolkat orden ”följa efter” för bokstavligen. För även inom samma grupp så måste han väl inte bokstavligen ligga bakom Pogacar hela tiden oavsett vad som händer?

Jag hoppas ändå att Visma är strategiska genier och att allt går helt enligt plan just nu och att dom kommer chocka alla med en vinst för Vingegaard till slut, precis så som Simon Yates vann Girot nyligen när ingen hade honom på radarn. Oavsett vad deras plan är så är det inte en kopia på Girot såklart. Det hade varit för förutsägbart och inte alls genomförbart i denna Tour. Vi får väl se om dom har något torrt krut kvar i kanonen så att säga och vad dom har för plan.

Tour de France 2025
Ja..
Mycket stark insats, både för laget, sig själv och för sponsorerna. Inte att förminska.
Tror inte jag håller med.
De var en offensiv chansning som inte höll. Han tappade väl mot sina konkurrenter.
Troligen hade han vart bättre i totalen om han hade kört defensivt. Kanske hoppades han på att de stora namnen skulle köra långsammare bakom.

Visst fick han synas, men upplevde inte de var jätte mycket positivt att de var han av Uno-X cyklisterna som gamblande vs de tidigare etapperna

Tour de France 2025
Uppenbarligen fungerar ju inte dagens taktik. Är lösningen då mer av samma? Vill han vinna igen måste han ju våga pröva nåt nytt. Eller så får han väl ge upp TdF-ambitionerna och satsa på de GT:s som Pogacar väljer att inte köra.
Jobbigt att gå in så stenhårt för ett lopp om året också kommer nån jävel som kör och vinner mer eller mindre allt hela säsongen och spöar en ändå…
Pinsamt, nästan. Faktiskt. Om det inte skulle gå vägen då. Man hade ju förväntat sig mer killer instinct och ”go” från någon som vägrat alla race och sparat allt krut till Touren.

Tour de France 2025
Troligen hade han vart bättre i totalen om han hade kört defensivt. Kanske hoppades han på att de stora namnen skulle köra långsammare bakom.
Bryr sig någon om han kommer på plats 22 eller plats 18, 37? Vinner du inte eller kommer top 5 är det ingen som bryr sig. Det dom kommer ihåg är dina extraordinära insatser under etapperna även om det inte gick hela vägen.

Visst fick han synas, men upplevde inte de var jätte mycket positivt att de var han av Uno-X cyklisterna som gamblande vs de tidigare etapperna
Det enda som räknas är väl att synas när man inte har chansen att vinna? Ligger du defensivt för att försvara 23:e platsen hela touren är det nog få som kommer ha dig top of mind. Då blir man bara en i mängden.

Tour de France 2025
Det har jag förstått. Och ingen av oss utomstående vet vad deras taktik är. Efter att ha sett lite dokumentärer med behind the scenes från diverse lopp så har jag också förstått att taktiken inte alltid sitter eller respekteras av åkarna. Det är lätt att teoretisera från teambilen, helt annan grej att leta efter, hitta och agera på möjligheterna dom säger att du ska ta när du är mitt i klungan. Så i teorin har dom en plan kanske, men i praktiken är det cyklisterna som bestämmer ändå (eller snarare upp till cyklisterna att genomföra planen).

Dom är också på en så pass hög nivå att cyklisterna nog får relativt lösa instruktioner innan loppen men sen får ganska mycket fria händer när dom själva ser möjligheter (som passar in i den stora strategin såklart).

Håller helt med och detta är lite av min poäng. Visma generellt tycker jag har varit rätt offensiva i rätt många etapper. Varken mer eller mindre offensiva än UAE faktiskt, imo. Är därför ganska nöjd med deras insats ändå.

Det jag stör mig på är bara att Vingegaard hela tiden ska klistra sig på Pogacar och inte bry sig om någon annan. Det blir för reaktivt. Även när han hade kommit förbi Pogacar igår så förberedde han sig för sprint men började inte sprinta förrän Pogacar gjorde det bakom honom. Och då är han 1-2 sekunder efter med att börja sprinta som vanligt. Förstår att han vill konservera så mycket energi som möjligt men du kan inte avslöja dig sådär om du inte menar det..

Om man hela tiden ska reagera på det sättet hela tiden så laggar man alltid efter. Han kommer alltid bli överraskad och kroppens reaktionsförmåga är inte så snabb, så han kommer alltid att få jobba lite hårdare för att komma ikapp. Pogacar kommer alltid att ha ett försprång när han hela tiden får styra och bestämma vad Jonas ska göra.

Jag förstår att det är Jonas uppgift att följa efter honom och invänta rätt läge för att gå om men det blir nästan komiskt nu. Han beter sig inte som en utmanare eller en fara alls för Pogacar nu. Allt för reaktiv. Det här kan inte vara deras strategi, Jonas måste ha missförstått vad han ska göra och bara tolkat orden ”följa efter” för bokstavligen. För även inom samma grupp så måste han väl inte bokstavligen ligga bakom Pogacar hela tiden oavsett vad som händer?

Jag hoppas ändå att Visma är strategiska genier och att allt går helt enligt plan just nu och att dom kommer chocka alla med en vinst för Vingegaard till slut, precis så som Simon Yates vann Girot nyligen när ingen hade honom på radarn. Oavsett vad deras plan är så är det inte en kopia på Girot såklart. Det hade varit för förutsägbart och inte alls genomförbart i denna Tour. Vi får väl se om dom har något torrt krut kvar i kanonen så att säga och vad dom har för plan.

Du verkar vägra inse att Pogi är tveklöst den starkaste / mest kompletta cyklisten i startfältet.
Hade det varit realistiskt att Jonas skull kunna ställa av Pogi/ UAE hade dem försökt för länge sen.

De är nog också rätt måna om att åtminstone säkra andraplatsen och inte äventyra det alternativet - det är stora pengar och mycket politik på spel. Ponera att Jonas börjar köra vilda västern, klappar ihop och Visma sjabblar bort andraplatsen. Tror du finansiärerna blir glada då?

Men det blir intressant att se hur Visma spelar sina kort de kommande etapperna. Jag tror de kommer safe:a och hålla andraplatsen med så stor trygghet som möjligt. Sen ladda om för Vueltan.

Tour de France 2025
Uppenbarligen fungerar ju inte dagens taktik

Vingegaard kör nog på det sättet som maximerar hans vinstchanser och lyssnar mindre på gubbarna på 19e bänkraden som skriker "skjuuuuuut!" när bollen är vid mittcirkeln.

Pogacar har några gånger blivit mörare ju längre touren varat. Då Vingegaard inte kunnat hålla jämna steg med Pogacar hittills kanske han tänker att hans bästa chans är att försöka hålla sig så nära han kan och hoppas Pogacar blir mör tredje veckan. Fungerar taktiken? Ser inte ut så nä men det är nog ändå den bästa taktiken han kan ha. En attack från km 0 skulle definitivt vara en sämre taktik även om gubbarna på läktaren som tycker han kör tråkigt skulle vara roade en kvart o tycka det var bra att han gjorde något.

Tour de France 2025
Ja Vinegaards största chans att vinna nu (även om även den största är liten) är att avvakta och hoppas på att Pogi har en dålig dag eller något händer med honom. Om tillfälle ges och han känner att han själv stark kan han testa honom som han gjorde i går. Det är som sagts förut väldigt lätt att falla in i att vara en offensiv för det ser ut som att man gör något, omvänt med en defensiv taktik där inget tillfälle dyker upp ser det ut som man inte ens försökt. Men om man ska se till vad som ger störts vinstchans nu så är det säkerligen bäst avvakta och vara beredd om chansen dyker upp.

Tour de France 2025
..ligger du defensivt för att försvara 23:e platsen hela touren är det nog få som kommer ha dig top of mind...
23:e plats? Seriöst? 🫣😂 Var jag otydlig?

Han var 8nde efter 13nde etappen o är nu 8a även efter Remco brutit loppet igår. Han körde offensivt som jag uppfattar att ni vill att alla cyklisterna ska köra för att utmana Pogi, eller gäller de ba Vinegard o Remco?
Oavsett stort för Uno-X att ha en i top 10 på totalen. Tror han t o m kan ta ytterligare ett placeringar om han kör klokt.

Tour de France 2025
Pinsamt, nästan. Faktiskt. Om det inte skulle gå vägen då. Man hade ju förväntat sig mer killer instinct och ”go” från någon som vägrat alla race och sparat allt krut till Touren.

Om du tittar på stavhopp och någon tränat ett helt år för OS och sen får stryk av Duplantis som samtidigt gjort 20 tävlingar, är han pinsam då?

Vissa kommer i form av att tävla, andra av att träna. Att Vingegaard ex inte körde någon vårklassiker gör inte att han kommer till Touren med "extra krut".

Tour de France 2025
Ja, det är helt uppenbart att dansken sitter och hoppas på ett nytt 2022/2023, dvs att Pogacar ska ha nån dålig dag och att han ska kunna vinna pga det. Jag tror (och hoppas) att Pogacar nu 2-3 år äldre och med lika många års mer träning är en starkare och stabilare cyklist som har en mycket högre lägsta nivå och därmed inte faller igenom pss som då.
Jag är som sagt inte ett dugg ledsen över att Pogacar vinner, men om jag satt och hoppades på nån annan (eller mer spänning/underhållning) vilket många verkar göra skulle jag vilja se nåt annat än den numer dödfödda defensiva taktiken.

Tour de France 2025
Jag gillar ändå att Pogi har börja se krokig ut nära målgång efter sina attacker.
Det där karaktäristiska fyrkantiga trampandet och svajiga överkroppen. Han är inte odödlig, han hade svårt att svara på attacker igår. Om Jonas fortsätter med det han gör kommer det spricka mer och mer för Pogi.

Tour de France 2025
Taktik i all ära, men hitills har Pogi varit starkare än Vingen i alla situationer, och hela tiden vunnit tid. Då hjälper ingen taktik.
Nu är inte touren avgjord än. Det krävs så klart att Pogi och UAE blottar svaghet/kör bort sig/drabbas av missöden. Då gäller det att ta möjligheten till att slå till. Stalltipset är att Pogi vinner men det är inte helt säkert.

Tour de France 2025
Att starta en utbrytning eller inte efter en vurpa? Det är frågan. Vill man ha en lång utbrytning och inte kämpar om slutsegern kan det väl vara acceptabelt att inte vänta in de som kraschade?

Tour de France 2025
IMG_6386.webp

Håller ögonen öppna efter cyklister …

Tour de France 2025
Hur skulle ni resonera om ni är Redbull Bora? Bevaka Lipiwitz tredje plats och ha Roglic (6:te plats) som hjälpryttare alternativ som plan B om nåt händer med Lipi
Eller er skulle ni försöka göra nåt för att lyfta nån av cyklisterna?

Tour de France 2025
Med Roglics track-record dom senaste loppen är nog det inte läge för bora att lägga alla ägg i en korg. Så att säga..
När bröderna Schleck hade liknande resultat så..
1000001816.webp

Tour de France 2025
Hur skulle ni resonera om ni är Redbull Bora? Bevaka Lipiwitz tredje plats och ha Roglic (6:te plats) som hjälpryttare alternativ som plan B om nåt händer med Lipi
Eller er skulle ni försöka göra nåt för att lyfta nån av cyklisterna?
Ja, det är svårt. Det vore i alla fall jäkligt surt för Roglic att tvingas bli hjälpryttare när han bytte lag för att slippa ifrån den situationen.

Tour de France 2025
Åh herregud. För er som missade etappen eller stängde av efter målgång...eller bara somnade i soffan som jag gjorde...Alaphilippe tar spurten om 3e plats o tror han vunnit. Lika pinsamt varje gång det händer.
Visa bilaga 781416
Han hade dels slagit axeln ur led när han kraschade tidigt i loppet, hade fått slita för att komma ikapp osv, och radion hade också slutat funka i kraschen.
Men man kan ju ändå tycka att han borde sett Campenarts framför dem på upploppsrakan.

Tillbaka
Topp