Tour de France 2025

Tour de France 2025
LBL är ju klantigt på riktigt - att "vaska" en monumentseger på en rejäl dos hybris.

I dagens etapp gör han det ju grymt bra ens vara med och slåss om tredjeplatsen. Sannolikt är han väl den mest motiverade i den gruppen att spurta då han mentalt spurtar om segern medan resten mentalt spurtar om en tredjeplats. Oavsett tycker jag dock att det är starkt gjort att vinna spurten med den etappen i kroppen.

Tour de France 2025
WTF-minen på WvA är oslagbar
Den här?
julianalaphilippe-687d18565eeeb.webp

Tour de France 2025
Tour de France 2025
Efter dom omständigheterna är det väl helt okej att fira en 3e plats?

Man firar inte 3e platser i cykling, speciellt inte på etapplopp. Man får inte ens komma upp på podiet. Alaphilippe har så stora meriter i bagaget att han absolut inte skulle fira en 3e plats hur heroisk den än var. Han trodde helt enkelt han vunnit etappen.

Tour de France 2025
LBL är ju klantigt på riktigt - att "vaska" en monumentseger på en rejäl dos hybris.

I dagens etapp gör han det ju grymt bra ens vara med och slåss om tredjeplatsen. Sannolikt är han väl den mest motiverade i den gruppen att spurta då han mentalt spurtar om segern medan resten mentalt spurtar om en tredjeplats. Oavsett tycker jag dock att det är starkt gjort att vinna spurten med den etappen i kroppen.

Han blev väl deklasserad ändå för trängningen av Pogacar så "vaskningen" spelade ingen roll i slutändan?

Tour de France 2025
Han blev väl deklasserad ändå för trängningen av Pogacar så "vaskningen" spelade ingen roll i slutändan?
Just det, så var det nog. Dock visste han rimligen inte att han skulle bli deklasserad när han gjorde segergesten alldeles för tidigt.

Jag tycker man kan se det hela från två håll:
  • Hade han inte trängt Pogacar men spurtat som han gjorde hade han inte vunnit.
  • Hade han trängt Pogacar men spurtat hela vägen hade han inte heller vunnit.
Det var alltså två saker som oberoende av varandra gjorde att han inte vann. Det blir då svårt att säga att säga en sak som förlusten bestod av.

Trängningen är väl mer i stridens hetta medan det för tidiga firandet bara är dumt i mina ögon, vilket gör att vaskning känns med relevant som beskrivning av det senare.

Tour de France 2025
Man firar inte 3e platser i cykling, speciellt inte på etapplopp. Man får inte ens komma upp på podiet. Alaphilippe har så stora meriter i bagaget att han absolut inte skulle fira en 3e plats hur heroisk den än var. Han trodde helt enkelt han vunnit etappen.
Jag känner mycket väl till dom oskrivna reglerna. Men tack för informationen.

Tour de France 2025
Jag mindes inte. Lagkamratens gest vid 10:00 i klippet säger allt…
I ett annat lopp i samma veva hurrade han så för sin seger att Roglic hann om honom innan mållinjen. Och i ytterligare ett så kraschade han in i en mc som utbrytarkamraterna (WvA o MvdP) körde om. Alaphillipe är -var! fantastisk och underhållande som få men han klanta-r/de till det som nästan ingen annan också.
Edit: det var visst det loppet.... Trodde att det var en segergest som igår.
Just det hände iof i damernas os-linjelopp 2021, men då hade ingen radio.

Senast ändrad:
Tour de France 2025
Tour de France 2025
I ett annat lopp i samma veva hurrade han så för sin seger att Roglic hann om honom innan mållinjen. Och i ytterligare ett så kraschade han in i en mc som utbrytarkamraterna (WvA o MvdP) körde om. Alaphillipe är -var! fantastisk och underhållande som få men han klanta-r/de till det som nästan ingen annan också.
Edit: det var visst det loppet.... Trodde att det var en segergest som igår.
Just det hände iof i damernas os-linjelopp 2021, men då hade ingen radio.
Ja, det var ungefär det jag ville ha sagt med LBL-klippet. Han går på sina impulser och det kan lika gärna bli succé som fiasko.
Jag mindes inte. Lagkamratens gest vid 10:00 i klippet säger allt…
Ja, gesten passar bra in, fast det är Pogacar som gestikulerar för att han blivit trängd av Hirschi som i sin tur blivit trängd av Alaphilippe.

Tour de France 2025
Speciellt Pogi men även de övriga UAE lät ju inte Jorgenson göra de minsta försök till att gå i en utbrytning förra etappen o hängde ju på hans hjul konstant.

Kan man offra honom på nåt sätt för att köra slut på Pogi?

Tour de France 2025
Vad tänker du att Jorgenson skulle göra? Stöta oavbrutet i början av etappen eller i alla fall en bra bit före klättringen till Mont Ventoux börjar?

Tour de France 2025
Kan man offra honom på nåt sätt för att köra slut på Pogi?

Nä. Alla såna taktiker bygger på att man har någon nära ledaren i GC att offra, Jörgenson är 32 minuter efter...så länge Pogacar är minst lika stark uppför som Vingegaard kan UAE släppa iväg Jörgenson med 25 minuter utan att det gör dom något.

Tour de France 2025
De enda jag ser som kan sätta press på UAE är väl RedBull som har Lipo och Roglic topp 10. Men är de beredda att offra/chansa med Roglic för en minimal chans på gula tröjan

Tour de France 2025
Problemet är att de är så inside-the-box i sitt taktiktänkande. Lösningen är förstås att ett antal andra lag går ihop och offrar en eller två gubbar per lag som får till uppgift att ligga längst bak i klungan och harva. När Pogi tar en pisspaus lägger de sig i bredd över hela vägen och cyklar resten av etappen i 25 km/h. Då missar de och Pogi, som ju ligger bakom då han inte kommer förbi, maxtiden och blir uteslutna. Sen kan övriga lag göra upp om segern utan att behöva slåss mot övermakten.

Tour de France 2025
Problemet är att de är så inside-the-box i sitt taktiktänkande. Lösningen är förstås att ett antal andra lag går ihop och offrar en eller två gubbar per lag som får till uppgift att ligga längst bak i klungan och harva. När Pogi tar en pisspaus lägger de sig i bredd över hela vägen och cyklar resten av etappen i 25 km/h. Då missar de och Pogi, som ju ligger bakom då han inte kommer förbi, maxtiden och blir uteslutna. Sen kan övriga lag göra upp om segern utan att behöva slåss mot övermakten.

Tour de France 2025
Nä. Alla såna taktiker bygger på att man har någon nära ledaren i GC att offra, Jörgenson är 32 minuter efter...så länge Pogacar är minst lika stark uppför som Vingegaard kan UAE släppa iväg Jörgenson med 25 minuter utan att det gör dom något.
Jag vet, men de va just de Pogi gjorde igår. Han släppte ju aldrig Jorgensen.

Visma cyklisterna nämnde de även i intervjuerna igår, att de var konstigt.

Tour de France 2025
Om inte Pogibear får hjärtstopp vinner han.
Fokusera på övriga istället. Den här tråden, som är kul, börjar bli tjatig.

Släpp hörnflaggan!
Kolla GC 2-10 istället och utbrytningar. MvDP är ffa med, jag trodde han skulle hoppa av. Går han för grönt?
Kan Milan stöka till det för honom?

Kan Visma, Jorgensen, Kuss, Yates, WvA, ta etappsegrar?

Teamen som inte åstadkommit ett skit,de har blåslampan i röven nu!!!! Do or die!!!!

Pogi, Det är klart.

Seså.
Teorier som inte involverar Pogi, Antoinette, Göran, take it away!

(Edit, stavfel)

Tour de France 2025
Jag tycker nog att man kan få diskutera även det som känns givet.

Och det finns Pogi-relaterade saker som inte är givna, t.ex. hur många etappsegrar han kommer upp i under årets tour. Sex i fjol. Något säger mig att han inte skulle ha ngt emot att slå det.

Tour de France 2025
Ok. Då lägger jag dig på blocköistsn. Fair enough.
Du är långt ifrån först. Om det är nån tröst.
Nej, det är förstås helt ok att blocka mig om du vill. Jag tar inte illa vid mig. Känner dig ju inte ens.

Personligen tycker jag det är konstigt att blocka personer då det är som att säga att den personen aldrig kommer att säga något av intresse och jag tror i grunden att alla kan bidra med något.

Senast ändrad:
Tour de France 2025
Hittar inget om detta i cykelmedia eller sociala medier. Om du menar hans ”tack 2025”-post på instagram så är det reklam för detta årets ”Merci Pou Pou”-tröja:

Tour de France 2025
Hittar inget om detta i cykelmedia eller sociala medier. Om du menar hans ”tack 2025”-post på instagram så är det reklam för detta årets ”Merci Pou Pou”-tröja:

Tour de France 2025
Van der poel slänger in handduken
Lite förvånande tycker jag. Undrar om de bedömde det som att chansen att vinna tröjan var för låg för att det skulle vara värt för MvdP att plåga sig över alla berg som återstår.

Frågan är om Milan kommer att klara sig till mål. Om inte så talar nog mkt för att Pogacar vinner den tröjan. Även om Milan kommer till Paris är det inte hästkraft att han vinner tröjan. Är ju tre etapper med målgångar uppför kvar vilket skulle kunna innebära 3x20 poäng för Pogacar vilket skulle ge honom 283 mot Milans 251. Beroende på hur många poäng Milan lyckas ta i spurtpriserna under etapperna (hänger rätt mkt på utbrytningarna) så skulle kampen om grönt kunna handla om det blir klungspurt om segern i Paris eller om det blir en liten grupp inkluderande Pogacar som gör upp om det.

Tillbaka
Topp