Tour de France 2025

Tour de France 2025
Vilken kul klättring med många tävlingar i tävlingen. Jämnt mellan Pogacar o Vingegaard, lite sent påtänkt kanske men kul ändå.

Edit. Hade unnat Healy segern, den där franska pinnen drog ju inte en meter när Healy körde in hela högen framför.

Tour de France 2025
Vingegaard är INTE uträknad. Vilka purfärska ben han hade. Som att han inte cyklat en meter på flera veckor. Otroligt kul att se både Healy-gruppen i spetsen attackera sönder varann och dessa två slåss mot varann. Såhär ska det se ut!

Tour de France 2025
Chapeu! Riktigt bra kört av Paret-Paintre och Healy!

1000001867.webp

Tour de France 2025
Vilken kul klättring med många tävlingar i tävlingen. Jämnt mellan Pogacar o Vingegaard, lite sent påtänkt kanske men kul ändå.

Edit. Hade unnat Healy segern, den där franska pinnen drog ju inte en meter när Healy körde in hela högen framför.
Inte välförtjänt. Hade alla cyklat som P.P. så hade inte kommit loss från klungan.

Bra kämpat av Vingen, men med förväntat resultat.
VPP vet att han ofta vinner en spurt mot andra klättrare, så rent taktiskt är det smart av honom.

Tour de France 2025
Skitkul etapp, och oj vad mkt publik. Men Pogi bevakade bara, och försökte inte vinna -> då hade UAE kört mkt hårdare fram till backen.

Tour de France 2025
VPP vet att han ofta vinner en spurt mot andra klättrare, så rent taktiskt är det smart av honom
Jag syftar på när dom var 1.30-1min efter gruppen framför. Om han förlitar sig på sin spurt verkar det rätt korkat att attackera 12km från mål o skapa allmän oreda istället för att låta Healy dra ikapp dom i lugn o ro. Men visst, han vann etappen.

Tour de France 2025
Vore kul men osannolikt.
Uträkningen var denna:

Täten passerade 15,7 km (backens längd) kvar vid ca 3:50:50 in i sändningen.
Då stod det att gruppen med gula tröjan var 6:23 efter.
Pogacar gick i mål vid 4:41:45 in i sändningen.

Om avståndet (6:23) också skildrar hur långt efter som Pogacar påbörjade klättringen bär det ha skett ungefär 3:57:10 in i sändningen och tiden uppför backen skulle då ha varit runt 44,5 minuter.

Tour de France 2025
Uträkningen var denna:

Täten passerade 15,7 km (backens längd) kvar vid ca 3:50:50 in i sändningen.
Då stod det att gruppen med gula tröjan var 6:23 efter.
Pogacar gick i mål vid 4:41:45 in i sändningen.

Om avståndet (6:23) också skildrar hur långt efter som Pogacar påbörjade klättringen bär det ha skett ungefär 3:57:10 in i sändningen och tiden uppför backen skulle då ha varit runt 44,5 minuter.
Jag fattar och tycker att det vore kul.
Hade dom kört ihop för rekordtid så hade den ju putsats en del och dom kör jäv...t fort.
Vilken har kom i backen och från när?

Tour de France 2025
Men det var väl flera saker som pekade på att pogi börjar brytas ner. Dels som någon var inne på att UAE inte bombade för att Pogi ville vinna på Ventoux. Pogi attackerade inte som brukligt, en fräsh Tadej hade väl stuckit vid trädlinjen, senast? Hans attacker var kortare än vanligt och eftersom Jonas fortfarande satt på rulle så antar jag att dom inte var lika hårda heller. Jag trodde definitivt att Pogi ville ta revanch i backen och få vinna där i gult.

Tour de France 2025

Rekordindehaveren hedder nemlig nu Tadej Pogacar, der kørte bjerget fra bunden i Bedoin til den ikoniske vejrstation på toppen i tiden 54:41, hvilket er den hurtigst målte tid nogensinde – altså målt over de 21,5 kilometer fra byen Bedoin.

Mayos tid fra Critérium du Dauphiné i 2004 lød på 55:51, hvor det endda var en bjergenkeltstart, som altså gav rytterne helt optimale forhold for at sætte en hurtig tid.

Tillbaka
Topp