Tour de France snack.

Tour de France snack.
Jonas: Det där är lite omdiskuterat, ang. 2003 TdF när Armstrong vurpade och drog med sig Mayo i fallet. Bilderna från EuroSport visade en Hamilton som signalerade att nu tar vi det lugnt tills Maillot Jaune är med oss i klungan igen och sen kan vi börja tävla igen. Ullrich verkade inte helt med på det, trots att det är kutym i det professionella pelotonet att inte attackera.

Tour de France snack.
Jag tror tyvärr att Armstrong vinner idag, men det vore otroligt skönt om dom andra kunde köra honom sönder och samman och vi fick en fight om den gula tröjan för en gångs skull. 2003 var ett kanonår och hade varit än bättre om inte Beloki vurpat i en nedförslöpa och Ulle på sista tempot. Tyvärr tror jag inte på Ulrich i år, jag hoppas på honom men tror snarare på Vino och Basso.

Tour de France snack.
erol/frost: Nä, det är möjligt när du säger det. Men jag vill minnas att han gjort en del andra justa saker, men det är möjligt att jag misstar mig. Minnet är bra, men kort...

Tack för infon! Jag får kanske heja på nån annan nästa år... ;-)

Tour de France snack.
Fabbe, att Ullrich vurpade på sista tempot 2003 gjorde väl varken från eller till. Det var bara ett par km från mål och Lance hade stenkoll på sekunderna, körde på nästan exakt samma mellantider som Ullrich.

edit. Och hade mer än en minuts ledning att gå på.

Senast redigerad av en moderator:
Tour de France snack.
11:36 - Riders In Neutral Zone
The peloton is currently rolling through the neutral zone.
Please note: there has been a change to the itinerary for the 10th stage because of protests that were planned at the start in Grenoble. The official start is now going to be in Brignoud, the town that was meant to be at the 11.5km mark of the 192.5km stage.

Så det blir en lite kortare etapp.

Tour de France snack.
Jag tror någon av icke-favoriterna kommer att vinna dagens etapp. Morgondagens etapp är stenhård och den som vågar "offra" den etappen för att vinna idag kommer att ha en bra chans. Attack på första berget och ingen av favoriterna vågar gå på max så långt från mål.

Tror kanske Team Mobile kommer att offra någon i första berget, antagligen Klöden. Han kommer att få med sig någon som inte är något hot i sammandraget. Lance vill nog gärna ha med sig ett par hjälpryttare över första berget och kommer nog att vara beredd att släppa någon minut till utbrytarna.

Tour de France snack.
Jonas skrev:
-------------------------------------------------------
> Här snackar vi också en
> sympatisk kille, vem annars skulle vänta in värsta
> konkurrenten i en avgörande backe efter att denna
> har vurpat? Det ÄR sportligt! (Kan lite väl, då
> han förlorade - men det hade han nog gjort ändå.)

Armstrong gjorde likadant ett par år innan.

Tour de France snack.
JT skrev:
> Jonas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Här snackar vi också en
> > sympatisk kille, vem annars skulle vänta in
> värsta
> > konkurrenten i en avgörande backe efter att
> denna
> > har vurpat? Det ÄR sportligt! (Kan lite väl,
> då
> > han förlorade - men det hade han nog gjort
> ändå.)
>
> Armstrong gjorde likadant ett par år innan.

Exakt, då var de Ulrich som vurpade i en utförslöpa (körde rakt ut i diket). Armstrong fick gruppen (var de fyra stycken?) att vänta in Ulle varpå Armstrong senare attackerade och van etappen....om jag inte minns fel.

Senast redigerad av en moderator:
Tour de France snack.
Ola, jag vet, men jag menade bara att det var tightare totalt det året och mer spännande än förra året och även åren innan det.

Fan va jag saknar Pantani, det finns ingen som honom nu när bergen börjar.

Tour de France snack.
Jag har ändrat mig. Botero går loss i FÖRSTA berget tillsammans med nån annan. I sista berget rycker han loss från de andra/den andra utbrytaren och vinner etappen.

Tour de France snack.
mytis: Om jag inte minns helt fel var det bara Ullrich och Armstrong. Lance ledde racet med hur mycket som helst och hade haft tid med en fikapaus om han så velat.

Fabbe: Tourens spänning brukar vara upp till Lance att bestämma. Lance i normal form = inte det minsta spännande. Lance ur form (vilket han var 2003) gör det spännande.

Hade gärna sett en tour med Armstrong och Pantani i toppform samtidigt. Pantani är nog den ende som hänger (hängde) med en toppforms-Lance uppför. Har för mig att Pantanis rekord på Alpe D'huez är en minut bättre än vad Lance körde på bergstempot förra året, och då körde Pantani stigningen i slutet av en lång etapp.

Tour de France snack.
InlineOla skrev:
> mytis: Om jag inte minns helt fel var det bara
> Ullrich och Armstrong. Lance ledde racet med hur
> mycket som helst och hade haft tid med en fikapaus
> om han så velat.
>
Då minns antingen du eller jag fel för mitt minne envisas med att påstå att fler var mer. Om jag får chansa var de fyra innan Ulrich vurpade. Armstrong, Ulrich, ? och ?.

Tour de France snack.
Har snokat lite på nätet...

Etappen där Ullrickh körde av vägen finns refererad på:

http://www.cyclingnews.com/results/2001/tour01/results/results_stage_13.shtml

Kort utdrag;

Livingston attacked and got a gap on the peloton, and as the summit of the Peyresourde approached, Ullrich accelerated and only Armstrong could follow. The duo caught Livingston on the descent and suddenly Jan was off the road.

Verkar som vi båda hade fel... Lance, Ullrich och Livingston.

/Ola

Tour de France snack.
Var det någon som såg vilket styre/styrtap Michael Rasmussen har på sin Colnago C50 HP, helsvart?
Tänker på etapp 8 den 10 juli när han vann solo i bergen.

Tour de France snack.
Bomber och granater, va har hänt med www.letour.com ? den verkar har kraschat, jag bevöver livereferat fort innan jag måste byta byxor av spänning

Tour de France snack.
Fan va tidigt alla släppte! Trodde inte att Vino och Klöden skulle släppa så tidigt. Mest imponerad är jag av Rasmussen, hur lyckas han ladda om efter sin enorma utbrytning i förrigår?!? Han kan väl knappast utmana Armstrong på riktigt, men i alla fall! Återigen får Armstrong stryk i spurten i den första bergsetappen, förra året spurtade Basso förbi amerikanen. Men etappsegern kommer.

Tour de France snack.
Crossmax äger! skrev:
> Fan va tidigt alla släppte! Trodde inte att Vino
> och Klöden skulle släppa så tidigt. Mest imponerad
> är jag av Rasmussen, hur lyckas han ladda om efter
> sin enorma utbrytning i förrigår?!? Han kan väl
> knappast utmana Armstrong på riktigt, men i alla
> fall! Återigen får Armstrong stryk i spurten i den
> första bergsetappen, förra året spurtade Basso
> förbi amerikanen. Men etappsegern kommer.

mycket imponerande av Rasmussen. synd att det nog inte håller allt för länge, förutom att lance är lite bättre så har lance framför allt ett team som verkligen orkar hjäpa honom. Rassmusen verkar få göra allt själv.

Tour de France snack.
Fabbe skrev:
> Det var som fan, då var touren avgjord då, grattis
> lasse till en sjunde tröja.

Knappast. Kolla banprofilerna för sträckorna i Pyrenéerna och tänk på att Ullrich hittills varje år blivit bättre och bättre ju närmare slutet av Touren vi kommer. Sträckorna i Alperna i år är bara uppvärmning inför vad som väntar. Nu tror jag visserligen Armstrong tar det till slut ändå (grymt imponerande idag) men han kommer att få slita hårt för det på sträcka 14, 15 och 16.

Banprofilerna för alla bergsetapperna: http://www.cyclingnews.com/road/2005//tour05/?id=mountains

Kul också att Thomas Lövkvist körde så pass bra idag. Han är ju bara 21 år (yngst i Touren i år) men ändå 8:a i ungdomstävlingen (vita tröjan). Riktigt starkt. Visserligen lär han väl inte kunna göra så mycket åt Valverde i år, men det ska bli riktigt intressant att se vad han kan göra om några år.

Tour de France snack.
En stilla reflexion efter att återigen sett slutdelen av dagens etapp... varför sätta upp "kravallstaket" när folk ändå står innanför dem?

Tour de France snack.
JLarsson skrev:
> En stilla reflexion efter att återigen sett
> slutdelen av dagens etapp... varför sätta upp
> "kravallstaket" när folk ändå står innanför dem?

Oerhört bra fråga. Cykelsporten har en del märkliga egenheter. I vilken annan sport hindrar publiken idrottarna? Tänk om man t ex hade publik inne på isen under hockeymatcher, där en del viftade med flaggor rakt i ansiktena på målvakterna.

Tour de France snack.
Mycket imponerande åkning av di blåe. Armstrong ser oslagbar ut. Förklaringen i dagens DN att han käkade testosteron under sin cancerbehandling och att det skulle göra att han har förhöjda blodvärden tycker jag var låg. En australiensisk forskare dessutom vilket förklarar en del... Det är synd om Armstrong som bara har en kula i kulpåsen, jag tycker man får bjussa på lite förhöjda blodvärden om det skulle vara så. Annars är Rasmussen otroligt stark. Och förklaringen fick vi ju också i gårdagens Eurosportsändning, han har ju kört XC-svetto tidigare vilket givetvis är grundbulten i all framgång här i livet :)

Tour de France snack.
Jojken2 skrev:
> Det är synd om Armstrong som bara har en kula i
> kulpåsen

Där har ju Armstrong en viktfördel mot alla andra i Touren. Dom säger ju att det handlar om små marginaler inom dagens elitidrott.

Tour de France snack.
Jag tycker att man måste diskutera det. Han fick cancer. Hans ena testikeln blev bortopererade. Den återstående blev tillräckligt skadad av cancerbehandlingen att han blev steril (alla 3 barn var provrörsbefruktade från spermier som sparades dagen mellan operationen och behandlingen.) Även om han får dispens för testosterone behandling så tillåter det inte att hans nivåer får överstiger normalvärden.

Att citera Ingessons fall utan att kunna jamföra testosterone nivåer mellan Ingesson och Armstrong (med och utan tillskotts hormonbehandling) skapar bara frågor utan att ge någon svar. Var Ingesson världsmästare innan han blev sjuk?

Enligt allt som jag har läst är det inte en fråga om att Lance har blivit fysiskt starkare efter cancer, det är snarare att han kom tillbaka till samma styrkanivå utan överskottsmuskulaturen som han hade byggt under åren när han tränade triathlon. Att tar bort 10 kg. vikt från en som hade redan varit världsmästare och ge honom ett sådant fokus och monomani måste räknas för någonting.

Tänk också på att han har inte vunnit en enda tävling i år.

Lite tråkigt att fundera på att han kan vinna touren 6 (kanske 7) ggr i råd med bara en kombination av mycket bra genetiska förutsättningar, överlägsen fokus och målmedvetenhet under hela året, mycket bra lagarbete och strategiskt support och sist men inte minst mycket tur när det gäller vurpar, sjukdom mm. Mycket roligare att tror att han fuskar bättre än alla andra.

Tour de France snack.
Personligen tycker jag att det är lite trist att DN:s reporter väljer att fokusera på testikelcancer i stället för att ge oss analyser och spännande intervjuer från tävlingen. Men det är väl bara ett bevis på hur det är ställt med cyckelkunnandet på de stora tidningarnas redaktioner.

En eller två kulor, idag vinner Basso. Så det så.

Tour de France snack.
Jag maste saga det att jag ar lite avis, jag sitter i Canada och kollar pa deras sandningar fran touren (OLN) och det finns en del brister i kunnandet om man ska gamfora med R. Vacci och A. Adamsson, (men det ar ju inte skysst). Men det finns lite att lara sig fran OLN ocksa, som lite fordjupande i cyklar och vissa cyklister nar det ar lungt, men de har tex ingen grafik pa slutspurtens sista kilometrar, om tex vilka svangar som blir svara mm.

Mors!

Tour de France snack.
Greg LeMond hade en liknande historia. 1986 vann han Tour de France. Året efter blev han vådaskjuten under en jakt och fick kroppen fylld med blyhagel och höll på att stryka med. Även han tappade massvis med muskelmassa under sin sjukhusvistelse, men genom oerhörd viljestyrka och enorm fokusering kom han tillbaka och vann touren igen 1989 och 1990.

Varför misstänker man inte att LeMond var en fuskare?

Det verkar som att många inte längre kan imponeras av någon som är överlägsen. Är det för att det förtar spänningen i idrotten eller vad beror det på?

Dessutom spelar det tydligen roll vilken nationalitet idrottarna har. Det är tydligen fult att imponeras av utlänningar och speciellt amerikaner.
Antag att Lance Armstrong varit svensk. Hade vi haft Armstrong dopad/inte dopad-debatt då?
Christian Olsson förra året. I princip oslagbar. Var det någon som ens kom på tanken att anta att Olsson måste varit dopad eftersom han nästan alltid vann?
Magdalena Forsberg när hon var som vassast? Var hon dopad oxå?
Björn Borg? J-O Waldner? Gunde Svan?

Tour de France snack.
JT skrev:
> Magdalena Forsberg när hon var som vassast? Var
> hon dopad oxå?
> Björn Borg? J-O Waldner? Gunde Svan?

Du missade Annika Sörenstam! ;)

Tour de France snack.
42Hz skrev:
> Du missade Annika Sörenstam! ;)

Nu var det ju idrott vi pratade om... ;-)

Tour de France snack.
Vad tror ni, är Klöden inte bättre än vad han visade på sträcka 10 eller kör han på order och fick inte lämna Ullrich ensam?

Jag tror att det litar åt order, men å andra sidan så tror jag inte han har den bästa formen i år.

Tour de France snack.
Varken Ullrich eller Klöden pallade tempot, det syntes lång väg. Det var knappt Armstrong själv klarade av att hänga med sig själv uppför.......

Tillbaka
Topp