Tour de France snack.

Tour de France snack.
Tim skrev:
-------------------------------------------------------
> kaijan:
> eftersom de har servicebilar så har det inget med
> det att göra.
>
>
Jo det hade jag åxå förstått.Hade en smiley efter

Tour de France snack.
Ja bruse, han är trea nu, men det är efter ett noggrant kalkylerande av honom själv och JB. INgen vidare etapp idag men det är ganska förståeligt, grymt hojat av Kycklingen iaf.

Tour de France snack.
Ja hålla undan för Voigt och Moreau på slätan i 50 km är hur grumt som helst med de där pinnarna till ben=)

Senast redigerad av en moderator:
Tour de France snack.
erol/frost skrev:
> Ja bruse, han är trea nu, men det är efter ett
> noggrant kalkylerande av honom själv och JB. INgen
> vidare etapp idag men det är ganska förståeligt,
> grymt hojat av Kycklingen iaf.

På vilket sätt är det kalkylerande? Nån taktik jag inte förstått.

Tour de France snack.
Bruse: Voigt är ingen GC-cyklist. På en av bergsetapperna under förra årets Tour var han 18 minuter efter Basso och Armstrong in i mål. Hans ambitioner sträcker sig till att försöka vinna en etapp, assistera sin kapten och tillika CSCs egentliga GC-hopp Ivan Basso. Att som nu få cykla i Maillot Jaune är en stor heder för honom och hans lag och kommer därför skifta förväntningarna från Disco som därför kan ta det lite lugnare på Tisdagens etapp (iaf innan de verkliga utmanar-bergen). CSC förväntas anföra klungan och sätta tempo och T-Mobile, Discovery och de andra, Phonak etc. drar fördel av det.

Tour de France snack.
Erol<Du får inte skriva såna där förkortningar Bruse har nog ingen aning vad en GC-cyklist är=)
GC=Classement Général
Maillot Jaune=Gula Tröjan
Edit _ändrade lite grammatik på franska

Tour de France snack.
Erol har rätt. Nu är det CSC som jobbar för att försvarar det gula tröjan, trots att de har minst 2 st. lagkamrater som har visat sig vara bättre GC cyklister än Voigt (trots faktum att han slog Hincapie under L-B-L.) ;)

Tour de France snack.
Kaijan skrev:
> Erol<Du får inte skriva såna där förkortningar
> Bruse har nog ingen aning vad en GC-cyklist är=)

Stämmer bra det!

> GC=Classement Général
> Maillot Jaune=Gula Tröjan
> Edit _ändrade lite grammatik på franska

Tack!
Kan du ta det på svenska åxå? ;~) som Classement Général

Tour de France snack.
Hej på er.

Kan bara hålla med ovanstående att det är på tisdag som det riktiga loppet börjar.

Jag sitter för tillfället i Lyon och kolla och tycker att LA ser precis lika stark ut som vanligt. På fransk TV visar de lite mer än på Eurosport. I och för sig verkar inte Lance sådär jätteglad över att ha lämnat ifrån sig gula tröjan men det är inte någonting som oroar sådär jättemycket. Som någon mycket riktigt påpekade var det väl inte många år sedan som det sades att Lance inte såg bra ut och att Ullrich skulle försöka grilla honom på Alpe d´Hues. Dagen efter KROSSADE han tysken efter noter. Efter vad han presterade på tempot i jämförelse med Ullrich och de andra som brukar vara tempohulkar ser det inte så farligt ut.

Tour de France snack.
Tror också att det var ett taktiskt drag av DSC att bli av med den gula tröjan och spara lite på hjälpryttarna. På så sätt kommer CSC antagligen ta kommandot på tisdagens etapp och det ger Armstrong bättre förutsättningar att lyckas i den sista stigningen upp till mål.

Moreau tror jag iofs kan klara sig bättre än Voigt i bergen, men inte tillräckligt bra för att behålla sitt ca 30 sekundrers försprång på Lance.

Tour de France snack.
Peter_K (ej inloggad) skrev:
> Bruse (och andra intresserade): Cyclingnews har en
> matnyttig FAQ som innehaller svar pa t.ex. vad de
> olika tavlingarna i tavlingen innebar, varfor
> vissa utbrytningar tillats lopa, uttryck som
> anvands, osv...

Bra länk, säänks!!

Tour de France snack.
OM, jag betonar OM, det är sant att dansken medvetet tappade två minuter igår för att kunna löpa fritt idag så måste jag tillstå att det är grumt beräknande och visar på god insikt i psyket hos strategerna hos motståndarna. Börjar likna schack mer än nåt annat...

Tour de France snack.
JLarsson skrev:
> OM, jag betonar OM, det är sant att dansken
> medvetet tappade två minuter igår för att kunna
> löpa fritt idag så måste jag tillstå att det är
> grumt beräknande och visar på god insikt i psyket
> hos strategerna hos motståndarna. Börjar likna
> schack mer än nåt annat...

Haha, jag fattar inge. Varför skulle han löpa fritt imorrn för att han sakta ned 2 minuter?

Tour de France snack.
Bruse: Rasmussen kör för den prickiga bergströjan (polka dot jersey). Han kör inte för totalställningen (CG). Detta innebär att han inte vill uppfattas som ett hot mot bl a Lance. Eftersom dagens etapp hade *många* bergsprispoäng så ville han köra in dom. Alltså backade han av två minuter gentemot gula tröjan för att inte utgöra ett hot och därmed kunna få löpa fritt idag. Han drog redan efter 4 km, och ingen i ledarlagen initierade nån jakt. Dock blev det ganska många minuter han fick... Smart kört Mickael!

Tour de France snack.
bruse skrev:
> Jag börjar hajja: ska man va med i TdF ska min
> inte träna på cykeln. Utan med pokerkorten eller
> chackbrädan?

Har du fattat det NU

Tour de France snack.
Johan A skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag börjar hajja: ska man va med i TdF ska
> min
> > inte träna på cykeln. Utan med pokerkorten
> eller
> > chackbrädan?
>
> Har du fattat det NU

Jag trodde det var att cykla snabbast... fan så fel jag hade. Sitta vid vägrenen i Frankrike å spela chack... idoter.

Tour de France snack.
Det verkar som om det gått upp ett ljus för vissa om vad tjusningen med etapplopp på cykel är. Nu är ni fast! =)

Tour de France snack.
Rasmussen körde för gula tröjan förra året vilket resulterade i en 14:e plats, 27 minuter efter. Han tappar alltför mycket på tempoetapperna för att kunna konkurrera på allvar om gula tröjan (förra årets sista tempoetapp tappade han 7 minuter). Sen har han inget lag som backar upp honom då Rabobank mer är inriktade på Spring Classics och etappsegrar i Touren.

Nu när jag tänker på det är likheterna mellan Rasmussen och Virenque (som vunnit bergspriströjan de senaste åren men slutade förra året) väldigt många.

Tour de France snack.
Den där är riktigt känd. Redan på gårdagens etapp fick vi se exempel på taktik när Armstrong lade sig bakom Ullrich och väntade ut tills tysken tog ett ryck uppför.

Tour de France snack.
Peter_K (ej inloggad) skrev:
> Visst ja, vill du ha ett klassiskt exempel på
> rävspel och taktik, läs då följande sammanfattning
> från en etapp 2001. Ullrich gick på en rejäl
> blåsning då:
>
Hehehe. Den där lär dom inte gå på igen... Om LA ser plågad ut igen så lär väl dom andra lagen få spelet och bara vänta på ett ryck.

Tour de France snack.
Hmm......

Om jag inte minns fel så var Alpe D´Huez med förra året. Det var ett tempolopp uppför som Armstrong cyklade hem med någon minut tillgodo på Ullrich om jag inte minns fel. Detta borde ju passat dansken Rasmussen som handsken.

Jag antar alltså att det inte var på den tempoetappen som dansken tappade alla minuter på ledningen eller ????

Tour de France snack.
Peter_K skrev:
> Är det någon som får ljudet från Eurosport att
> funka?
>
> Dagens spekulation: Rabobank siktar på att ta hem
> bergspriströjan med Michael Rasmussen. De använder
> Dekker och idag Kroon på samma sätt som Quick.Step
> använde Bettini förra året (dvs de hindrar
> konkurrenterna från att ta poäng nu i början och
> sen kommer Rasmussen att göra en lång
> solo-utbrytning på nån bergsetapp i stil med det
> Virenque gjorde och plocka massvis med poäng då).
>
>
> Dagens tips: Klungspurt, Boonen visar McEwen var
> skåpet ska stå. O'Grady 3:a.

Peter, klockren analys!

/Johan

Tour de France snack.
Larsman skrev:
> Jag antar alltså att det inte var på den
> tempoetappen som dansken tappade alla minuter på
> ledningen eller ????

Han tappade 5.08 på bergstempot ( http://www.cyclingnews.com/road/2004/tour04/?id=results/stage16 ) och 6.56 på "vanliga" tempoetappen ( http://www.cyclingnews.com/road/2004/tour04/?id=results/stage19 ). En orsak till att han inte körde speciellt bra på bergstempot kan vara att han och Virenque var i en utbrytning i princip hela dagen innan bergstempot vilket gjorde att han lär ha varit rätt trött när bergstempot började.

Tour de France snack.
Hmm, läser nu på Aftonbladet att Ullrichs vurpa igår ändå har givit honom bestående skador iform av en fraktur på ett revben. Mycket trist för Ulle. Blir han tvungen att abandon eller gör han en Tyler och fortsätter... Återstår att se.

Tour de France snack.
Jojken2 skrev:
> Av nyfikenhet: vilken av tröjorna räknas som att
> ge mest prestige efter den gula?
>

Det beror nog på vem du frågar:)
Klassiskt sett är det helt klart bergatröjan (vita med röda prickar även kallad "polka dot jersey") men på senare tid har den gröna poängtröjan blivit mer och mer status.

Jag skulle säga så här:
1. Gula
2. Gula
3. Gula
4. Polkadot
5. Gröna
6. Vita
men andra skulle säkert säga annorlunda...

Tour de France snack.
Hittills är det främsta laget ännu så länge TEAM CSC med fyra cyklister bland de tio bästa. Om Zabriskie inte hade brutit hade de haft 5 cyklister på de tio bästa platserna i sammandraget! På delad andra plats är DISCOVERY CHANNEL där Lance är trea (Hincapie 10:a) och T-MOBILE som har Vinokurov på 5.e plats och ULLE på 8:e.

Frågan är om inte TEAM CSC har börjat köra slut på sig eller om de helt enkelt är så här starka. Vad tror ni?

Tour de France snack.
Jojken2 skrev:
> Av nyfikenhet: vilken av tröjorna räknas som att
> ge mest prestige efter den gula?

Enligt de officiella reglerna så är rankingen av tröjorna: Gul, Grön, Rödprickig, Vit. Det är även i den ordningen tröjorna används i det fall någon har mer än en tröja.

Tour de France snack.
Zabriskie tappade juh 50 min under lördagens etapp så han låg knappast topp 10 innan han bröt.

Sedan ser topp 5 i lagtävlingen ut såhär:

1 TEAM CSC
2 RABOBANK 02' 35"
3 T-MOBILE TEAM 04' 50"
4 DISCOVERY CHANNEL TEAM 04' 58"
5 PHONAK HEARING SYSTEMS 06' 02"

Tour de France snack.
Nån mer än jag som har abstinens?
Visst var det jobbigt förra året när de hade vilodagar, men i år är första gången jag följt touren minutiöst och då infinner sig ett stort problem vad man ska göra idag mellan 14.30 och 17.15.
Antar att städa, tvätta fönstren och laga en grandios middag tills sambon är hemma skulle vara ett alternativ.
Å andra sidan är det härligt cykelväder ;)

Var det fler än jag som missade första 2 timmarna i söndags?
Enligt TV-tablån så skulle Eurosport visa motor mellan 12-14 och trots att jag hade flera gånger hört dem säga att de skulle visa hela loppet slog jag inte på TV:n förrän 13.30 och då svors det en hel del...
Varje minut är guld värd!

Tillbaka
Topp