Tour de France snack.

Tour de France snack.
Fyfan säger jag bara. Krönikören kan väl sätta sitt feta arsle på en sadel och köra upp för garageuppfarten till sin Djursholm-villa och så kan vi stå och kasta vatten och skrika på honom. Han kommer vara ganska förbannad efter 10 meter.

Tour de France snack.
Blir det mer sterilt om man är 1,5 meter från rytterna??!!
Det blir ju ett problem om hela Evenemanget kan avgöras av en åskådare!! Jag tycker därimot bergstempot är bra.. bara några fler kravallstaket.

Är det någon som har sett tiderna för själva klättringen igår? (officiellt dom sista 13 km.)

Tour de France snack.
Måste vara det mest konstiga angrepp Virenque har varit med i.. Oj, vi råkade köra ifrån klungan... :-)

Tour de France snack.
..Och folk droppar av bakom klungan.. och längst fram i klungan sitter 9 (9!!) USP folk. Bara för grymt.

Tour de France snack.
Crossmax äger! skrev:

Helt klart är iallafall att T-mobile kommer köra så det ryker, och undrar om Basso skulle kunna hänga på Armstrong idag också, jag tror inte det. Jag tror Armstrong vinner dagens etapp i en spurt mot Klöden, Ullrich och Basso idag också.

Roadrunner skrev:

Tror inte Armstrong är sådär hemskt intresserad av en etappvinst idag, han har ju liksom bevisat sin poäng, har tröjan i sökert fövar och har dessutom några etappvinster. Till på detta är det inte helelr en bergsmålgång, är en bit nerför mot mål efter sista bergspassagen. Tror dock att kriget om andra plats komemr bli viktigt idag, Basso måste väll försöka skaffa lite mer tid om han ska kunna hålla över tempot Och Ullrich är säkert sugen på att få lite mindre tid att behlva ta in på tempot, kan vi få se en attackrik etapp?

Okej roadrunner, vad säger du nu då?

Tour de France snack.
1. Lance Armstrong (USP) 3,006.6km in 74h04'56" (40.573km/h)
2. Ivan Basso (CSC) at 4'09"
3. Andreas Kloden (TMO) at 5'11"
4. Jan Ullrich (TMO) at 8'08"
5. Jose Azevedo (USP) at 10'41"
6. Francisco Mancebo (IBB) at 11'45"
7. Georg Totschnig (GST) at 12'56"
8. Carlos Sastre (CSC) at 15'14"
9. Leivi Leipheimer (RAB) at 16'25"
10. Pietro Caucchioli (ALB) at 16'33"

Efter tempot kommer Armstrong dra ifrån med minst en minut till tvåan. Basso kan ju bli passerad av både Klöden och Ullrich, men då måste Ullrich göra sitt livs tempo.

Tour de France snack.
Jag kan tillägga från gårdagens bergstempo då Armstrongs Madone SSL vägde för lite för att uppfylla UCI:s krav på 6,8 kg. Det vi fick veta var att cykeln var 20 gram för lätt, men i själva verket så vägde den ca 200 för lite först, sedan fick de lägga på vikter i tre omgångar för att tillslut komma upp i 6,8 kg.
Jag hoppas att UCI ändrar just de reglerna eftersom prylarna börjar bli så jäkla lätta (Armstrongs ram väger ca 920 gram, mindre än ett mjölkpaket, hans hjulpar väger runt kilot osv).

Tour de France snack.
När det gäller vikt på cyklar så har många stall problem med att komma upp i 6,8 kg.
Ta som exempel CSC. De kan inte använda de lättaste FSA vevarna, inte heller de lättaste Zipphjulen. Istället monterar de SRM wattmätare + sändare och använder bekväma tunga sadlar.
Något jag blev lite förvånad över var att de monterar tyngre hjul för att komma upp i 6,8 kilo. Jag har alltid hört att där man ska spara vikt är just på den roterande massan dvs hjul och däck. Så visar det sig att de gör precis tvärt om i CSC.

När det gäller dagens etapp så säger jag bara Floyd Landis. Vilken grym kille. Han var värd en etappseger efter uppvisningen på dagens sista berg. Det måste vara tråkigt att vara en så bra cyklist och aldrig få vinna i de stora etapploppen.

/Anders

Tour de France snack.
Håller med dig Anders, Landis förtjänar en etappseger, men en liten tröst för honom att hans jobb inte var förgäves. På tal om CSC:s hjul. När det är vanliga linje-etapper så använder sig antagligen inget lag av de absolut lättaste hjulen. Bergstempot däremot skulle jag vara väldigt förvånad om inte Basso körde på de lättaste hjulen han kunde ha. Till Armstrong lyckades Bontrager banta av sina race XXX lite ytterligare! De väger redan i grundutförande 1185 gram/par och framhjulet vägde bara 495! Hur fan kan man banta det och fortfarande få dem att hålla?

Tour de France snack.
Hursomhelst, eftersom Cykloteket verkar poppis att hänga på så kan väl ni som har möjlighet komma ner på lördagens TT. Det vore kul att träffa en del happyister och se Armstrong utklassa alla för sista gången den här touren.

Tour de France snack.
AJ Skrev:
-------------------------------------------------------
> När det gäller dagens etapp så säger jag bara
> Floyd Landis. Vilken grym kille. Han var värd en
> etappseger efter uppvisningen på dagens sista
> berg. Det måste vara tråkigt att vara en så bra
> cyklist och aldrig få vinna i de stora
> etapploppen.

Håller med. Det var ju oxå en rent klockren taktik av USPS när Landis attackerade på slutet. Armstrong visste ju då att någon skulle hämta in honom, samtidigt som han kunde gå med på inhämtarens rulle och som bäste spurtare skulle han ju ta hem det. När sen Klöden gick så chansade han lite att han skulle vara sliten och sedan ta honom på upploppet.
Det är ju delvis detta som gör USPS så överlägset. Tycker det är ytterst få lag som gör sådana taktiska attacker. T-Mobile tycker jag rent av kör klantigt som två gånger varit med i slutspurten: första gången gjorde dom ingenting. Andra gången försökte Klöden, men Ullrich skulle ju dragit honom längre innan så han skulle orka hela vägen.

Jag skulle tro att USPS skickar med någon gubbe i en utbrytning imorgon.

Tour de France snack.
Crossmax äger! Skrev:
Till Armstrong
> lyckades Bontrager banta av sina race XXX lite
> ytterligare! De väger redan i grundutförande 1185
> gram/par och framhjulet vägde bara 495! Hur fan
> kan man banta det och fortfarande få dem att
> hålla?
Jag läste att dom hjulen kasserades efter den etappen. Dom byggdes inte för att hålla mer än så.

Tour de France snack.
Lite statistik angående den här rekord-tråden:

I genomsnitt 348,9 läsare per dag.
I genomsnitt 19,9 inlägg per dag.

Ganska bra, fast när Touren tar slut tar tråden slut... för ett år

Tour de France snack.
Jaha, jaa, vad ska man säga. no gifts, det var ju så Lance själv sa. Han är helt makaklös den där karln, han är snabb på tempo, både bergstempo och vanlig, snabb uppför och snabb i en spurt. Hoppades och trodde på Klöden när han stack sista kilometern men han var för sliten, han var sist ikapp när Lance attackerade precis före.

Apropå lätta hjul och kasseras efter bergstempot, titta vad det står för "märke" på dessa hjul. as coolt om ni frågar mig http://grahamwatson.com/gw/imagedocs.nsf/images/04tourSt16/$file/3.jpg

Tror för övrigt lika som "Crossmax äger" att CSC använde sig av tyngre mer aerodynamiska hjul med högre profil under de slätare linjeetapperna då man kan ha mer nytta av aerodynamik än av vikt, för att sedan köra lättast möjliga hjul och lägga tyndgden nånannanstans på bergsetapperna.

Någon som vet hur de la på den extra tyngden på Lance's cykel? Apropå detta är förresten Aftonbladet rätt roliga. De rapporterade att cykeln vägde 200g för MYCKET (!?!?) låter genomtänkt, vill han får han ju köra upp med en DH-rigg på 20kg, är väll hans problem. Märks att sportreportrarna är ganska taskigt insatt i cykel!

Tour de France snack.
Jaha, dags och börja koncentrera sig på dagens etapp. Kan tänka mig att Zabel är med och spurtar om dagens etapp. McEwen och Hushovd kan bli avhängda, det är ju trots allt lite berg, bla ett 2:a kat.
Vem tror ni kommer vinna? (idag är Armstrong en högoddsare)

Tour de France snack.
Jag må hålla med dig Crossmax äger, har satt Zabel som dagens vinnare. Igår hade jag Klöden och trodde jag hade det som i en liten ask med 500m kvar, t.o.m. med 250m kvar, men sen kom han, dagens högoddsare.

Nu är alla riktigt roliga etapper slut (Tempo tycker jag inte är SÅ roligt att titta se på TV) Synd att inte kunna förgylla eftermiddagen på jobbet och middagen framför TV'n med touren mycket längre, Vueltan nästa :-/

Tour de France snack.
Skönt att Touren snart är slut... Så man kan få gjort något igen! ;-)

Fast verkar som Armstrong har lite kul idag! -Det visar sig att den USP ryttare som ska vara med framme idag är ... ARMSTRONG!!!

Tour de France snack.
Ja, alltså, det är ju säkert inget allvarligt och bara en utbrytning som kommit loss litegrann, men vad gör karln därframme?????? Lance framme i en utbrytning när han har totalsegern betongsäker, har han en del överskottsenergi som han måste bli av med? fortsätta med "no gifts"? intresserad av att veta hur det känns att köra utan hjälpryttare? vill få tillfället att "för en gångs skull" synas lite i TV?

Tour de France snack.
Vad f.. är det som sker?! Kan han nå bergströjan?? Vill han vinna 5 på raken eller är han bjuden på fika någonstans på vägen??

Tour de France snack.
Vet faktisk inte om jag vågar med att gissa på dagens etapp.. Jag hade tänkt att skriva Hushovd före Zabel bara för att vara anorlunda.. men med utvecklingen såhär långt förvirrar ju lite.

Ingen poäng till gröna tröjans VIP folk vid första spurt..

Tour de France snack.
Åter till det normala.. Armstrong och Simeoni är tillbaka i klungan.

Armstrong hade kört upp med Simeoni, så detta må ha varit i markering inför kommande process inför rätten?! Udda.. Tror att en del nere i klungan hade hjärtat i halsgropen?

Tour de France snack.
Hade tänkt att följa tempot på Cykloteket imorgon men sen kom jag på att Cykloteket stänger runt 16:00. Någon som vet om de kommer ha öppet lite längre med tanke på TdF? Och samma sak på söndag förresten, då det är avslutning i Paris.

Tour de France snack.
Såg reprisen på Simeonis och Armstrongs attack.. Synd att Simeoni inte hade djävulskap nog att "leka" lite med honom, hade varit roligt att se Armstrong gjort då?

Tour de France snack.
Så Armstrong följer med i en attack och går i utbrytning, bara för att göra en statement mot en kille som stämt honom, på etapp 18 (!!), i tour de france, dagen efter en supertuff etapp som hann vunnit. hur mycket spagetti har han i benen egentligen????? Får han aldrig soppatorsk? inte ens lite?

Tour de France snack.
Eftersom Armstrong släppte utbryterna tilldsammans med Simeoni är det svårt att tolka det annorlunda än som ett statement. Fast det imponerande så tycker inte jag det är värst flaterande. Det är sånna grejor som gör att Armstrong inte är våldsamt populär bland alla.. Fast hans uttalade oförbehållna stöd för Bush väger nog något tyngre.

Tour de France snack.
Hej Allesammans!

Kul att läsa alla trådarna om Alpe D'Huez etappen, jag kom precis hem från Frankrike.

Vi stod precis där Armstrong körde om Basso, det trycket som var där kan knappt beskrivas. Hörselskydd hade varit på sin plats. Fransmännen buade ut Lance, vi andra hejade...

Hoppas ni såg vår stora svenska flagga, Ljungqvist verkade i alla fall se den, han log faktiskt när han körde förbi trots att han verkade hyfsat trött. (precis efter 3km markeringen)

Att se bergstempot live var bland det coolaste jag varit med om, återkommer något liknande så rekommenderar jag starkt att åka och titta på plats. Har aldrig sett så många cyklister i hela mitt liv, hur många 1000 som helst som skulle testa att köra uppför berget.

Jag hoppas återkomma med ett bildrikt resereportage snart.

/Ola

Tour de France snack.
Saxat från Danmarks Radio

Italieneren Filippo Simeoni vil lægge sag an mod Lance Armstrong, fordi amerikaneren i et interview med den franske avis Le Monde i juli sidste år kaldte ham for "lystløgner".

For at forsvare sin personlige rådgiver, den italienske sportslæge Michele Ferrari, sagde den femdobbelte Tour de France-vinder til Le Monde, at Simeoni løj, da han fortalte efterforskere, at det var Ferrari, der viste ham, hvordan han skulle bruge epo mest effektivt.

Det udsagn er nu blevet for meget for Domina Vacanze-rytteren Simeoni, der vil hive Armstrong i retten for æreskrænkelse. Simeoni har tidligere indrømmet et epomisbrug.

Senere i år skal Ferrari i retten, han er sigtet for sportsligt bedrageri og for at distribuere ulovlige stoffer - blandt andet epo. I den sag er Filippo Simeoni blandt hovedvidnerne.

http://www.dr.dk/sporten/tourdefrance/article.jhtml?articleID=183758

Tour de France snack.
Fan va najs. Jo, jag skulle jättegärna varit på plats. Här hemma reagerade vi på alla osportsliga burop åt Armstrong samt att det var oerhört mycket folk framförallt där det inte fanns kravallstaket.

Ser fram emot bilderna!

Tour de France snack.
Nästa år får det bli ett par turer i de fanska backerna vid lämplig tid ;-)

..Ska dock banta lite innan (på senaste turen drogs mina ekrar in genom fäljen.. På min linjecykel!!!)

Tour de France snack.
På söndag sänder dom inte direkt på Eurosport eller?? Sändnigen från Eurosport börjar 17:15. Då är de ju i princip beräknade att vara i mål? Jag förstår intet!!

Tillbaka
Topp