Tour de Oetzi, 10/1 -09

Tour de Oetzi, 10/1 -09
Kanske blir det tempohjälm på flera!
Lägg även till vår mallorca tolk till listan. ( Oliver "Jag ska spränga mig" Valdez )

Tour de Oetzi, 10/1 -09
Kul att Oliver hänger med.
Om det inte är för kallt så blir det tempohjälm för mig också. Tyckte det var svinsnuggt på Jocke sista. :)
/J

Tour de Oetzi, 10/1 -09
Skulle gärna ta tempohjälmen, men min är så himla tajt. Jag tror inte att jag pallar ha den i 10 timmar. Speciellt inte om jag behöver hjälmmössa under. Ska testa, så får vi se.

Tour de Oetzi, 10/1 -09
Släpkärra med denna?
jager.jpg ht=320

Tour de Oetzi, 10/1 -09
annap skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
> "medlurad" av Åsa: jag tycker det låter super,
> och hänger på!
>
> -- Anna

Ser fram emot att se dig i en värld som inte enbart består av uppförsbackar. Bäva månde skyltspurtspojkarna!

/ Åsa

Tour de Oetzi, 10/1 -09
kitzblitz skrev:
> än så länge bara 3 (om inte någon smög in
> några utan att jag märkte det i december 07?).
> Det rekordet tar du lätt Magnus!

Tanken var ju inte att jag skulle slå rekord ;)

Måste införa en parentes för mitt deltagande. Nästa år är det 79:orna som fyller 30, och redan den 10:e januari börjas det. Det absolut bästa skulle vara att hinna med både och :-)

När tror ni man klippt två belgiska och kan avlägsna sig utan att skämmas?

Tour de Oetzi, 10/1 -09
Jag fick min cross i dag .(Specialiced s-works Tricross.Det suger bra i cykeltarmen när man får en tidig julklapp)
Jag och Gunnar diskuterar det hela här uppe i ljusdal
Måste man anmäla sig eller är det bara att dyka upp
MVH
Lasse

Tour de Oetzi, 10/1 -09
Det går säkert bra att bara dyka upp, i klungan finns det alltid plats för fler. Kan bli problem på LB om vi blir fler än vad det finns bokade platser för.

Tour de Oetzi, 10/1 -09
Lasse S skrev:

> Måste man anmäla sig eller är det bara att dyka
> upp

Kul. Som Rock skriver så kan det bli problem på LB. Men om ni säger till nån dag innan så går det att boka bord för er också antar jag.
/J

Tour de Oetzi, 10/1 -09
Det blir också lite Jägerutrustning till Oetzisarna. Det kan bli en trevlig syn när ett 30-tal cyklister kliver in på Lilla Barkarby iklädda Jägerbandana ;-)

p_jaeger.jpg ht=600

Tour de Oetzi, 10/1 -09
Efter två timmar är mina tår rätt så frusna :-( trots att jag kör med vinterskor och neopreneöverdrag. Hur gör ni med fötterna för att hålla dem varma undre ötzi?

Tour de Oetzi, 10/1 -09
Jag frös om tårna igår, trotts att det bara var ca -3. Om det är kallare än så så måste jag köra elsulor på Oetzin, 10h med kalla tår är ingen höjdare.

Jag körde en del av oetzirundan igår, vägarna var fina. Lite kladdigt i solen, fruset och fint i skuggan.
03.jpg ht=544

02.jpg ht=544

01.jpg ht=725

Tour de Oetzi, 10/1 -09
Fina bilder Markus. Frusna tår är tyvärr något man får leva med. Jag körde en 6-milare i förrgår när det var ca -3. Och ja, jag frös lite om tårna. Vet inte hur pass mycket just neoprenöverdrag hjälper. Jag ångrar att jag inte beställde ett par sådana här i tid.
http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/vaude-minsk-ii-skooverdrag.html

Annars ser min setup ut som följer:

Vanliga Shimano skoöverdrag
Shimano vinterskor
thermosula (testar just nu ullinnersula)
ullsockor (100% ull, inte raggsockor)

Tour de Oetzi, 10/1 -09
När det är kallt så brukar jag köra med mtb-dojjor, yllefiltsulor, raggsockor och biltemaöverdrag. Yllestrumpor eller raggsockor är nog likvärdiga, välj efter smak.

Cykelbrallor, benvärmare samt "endura-brallor" utanpå. Fryser man om benen får man kalla fötter ....

låt skorna sitta löst, överdragen håller dem på plats

Tour de Oetzi, 10/1 -09
Joakim Quensel skrev:
> Om det är minusgrader funderar jag på att ha
> (sönderklippt för klossarna) raggsockor under
> skoöverdragen.
> Någon som testat detta?

Ska testa idag, klippte i ordning i går morse men fick inte tillfälle att sticka ut själv. Det är kallare idag vilket gör testen bättre. Precis rom ev. randonörd har jag skorna väldigt löst och jag har dubbla skoöverdrag med tunn flis på insidan.

Tour de Oetzi, 10/1 -09
Köldrapport idag efter en nedkortad runda (45 km mot 62 i vanliga fall).

Fingrar: Frusna
Tår: Borta
Huvud: OK

Hoppas det blir många stopp på Oetzin (typ var 4e mil), annars klarar nog inte jag sträckan i -10 med bara 3 stopp.

Edit: Till råga på eländet frös Camelbaken efter bara några km så jag fick inte en droppe vätska. Termos nästa!

Senast redigerad av en moderator:
Tour de Oetzi, 10/1 -09
evosmos skrev:
> Köldrapport idag efter en nedkortad runda (45 km
> mot 62 i vanliga fall).
>
> Fingrar: Frusna
> Tår: Borta
> Huvud: OK
>

Du missade Jägern :-)
/Patrik

Tour de Oetzi, 10/1 -09
evosmos skrev:
> Köldrapport idag efter en nedkortad runda (45 km
> mot 62 i vanliga fall).
>
> Fingrar: Frusna
> Tår: Borta

Aha, du löser det så, då har du inga problem med tår i alla fall till Oetzin.

Det låter som man ska leta reda på tråden med el-sulor.

Hittade gamla DIY tråden men hinner inte fixa i ordning sulor själv så jag gör en beställning från:
http://www.rejmo.se/?sida=anvandartips Hoppas de fungerar så jag slipper förlora tårna.

Senast redigerad av en moderator:
Tour de Oetzi, 10/1 -09
Kom just hem från min runda, 2h 15min, -10 start och -10 stopp, 70% stigar/grusvägar, 30% lvg.
Raggsockorna över skorna gjorde en stor skillnad. Jag frös "nästan" ingenting, lyckades hålla en hygglig lägsta temperatur. Genom att också köra mycket fotrörelser så fort minsta kyla anades i tårna lyckades jag helt undvika fasen "tårna-börjar-fösvinna", vilket jag råkat utför ett par gånger under mellandagarna då jag kört mellan 1h och 1h 45min som mest.

MTB skor
Filtsulor
Seger strumpor 80% ull
Raggsockor (hål för spd)
2 par skoöverdrag (tunn fleece invändigt)

Har också sett till att allt sitter så löst och luftigt som möjligt.

Om detta håller för en hel Oetzi vet jag inte men blir det inte kallare än -10 så kör jag med ovan konfig.

Tour de Oetzi, 10/1 -09
evosmos skrev:
> Edit: Till råga på eländet frös Camelbaken
> efter bara några km så jag fick inte en droppe
> vätska.

Se till att blåsa tillbaka vätskan i munstycket och slangen ned i blåsan efter varje gång du druckit så har du löst det problemet.

Tour de Oetzi, 10/1 -09
schture: bra tips där, raggsockor skall inhandlas snarast. Har för övrigt likadan strumpor (Seger) som du som jag brukar använda då och då. Gillar att det står "left" och "right" på dem:-)

mytomspunnen: been there, blåste utav helvete så det bubblade härliga till där bak (OK, det där lät konstigt). Hjälpte inte...

Tour de Oetzi, 10/1 -09
evosmos skrev:
> mytomspunnen: been there, blåste utav helvete så
> det bubblade härliga till där bak (OK, det där
> lät konstigt). Hjälpte inte...

märkligt. Har alltid funkat för mig men jag har iofs såndära isolerad slang.

Tour de Oetzi, 10/1 -09
Jag körde tidigare skridsko med "dricka-slangar", men har övergått till mindre flaskor i stället. Det är enklare samt att man har bätre koll på hur mycket man dricker. Dessutom slipper man isproppar i slangen.

På Oetzi blir det en lagom tempererad flaska i ryggfickan .

Nu är det bara en vecka kvar :-)

Tillbaka
Topp