Tour d'Ötzi XL den 7 dec 2018

Jag rotade fram vinterhjulen igår kväll. Dämpade ångesten med rödvin.
Det rasslade som attan men navdynamon hoppade igång.
Börjar ställa in mig på att köra. Det känns som ett dåligt tecken.

Runt nollan och regn! Underbart!

Det ser ut att bli storklingan hela vägen för min del efter dagens cykelfadäs.

168F3A41-6D73-4AFF-93B9-E997910601BE.jpeg

E0A205C6-D3DA-4BBB-8EDC-AA2DADFB01C6.jpeg

Det var faktiskt rätt mycket snöfall ich kallare på yr när jag skrev - men något kul verkar det bli iaf!

Jag har dubbdäcksfadäs just nu - behöver nya pga non stop punkor, men svårt att hitta denna årstid. Men det ordnar sig nog :-)

Du är välkommen att dra hela vägen på din stora klinga!

Aj då, kommer att bli en slitig tur för övriga om mhenry ska ligga och dunka på stora kakan hela vägen. ;-)

F.ö. så har SMHI ett motbud på någon minusgrad, ingen nederbörd och svag nordlig vind med lite byar (om man kikar på Strängnäs under 7-8/12. Låter, bortsett från temperaturen, som lite väl låg misärnivå tycker jag. Och för de riktiga misärexperterna misstänker jag dock att det anses som lätt ljummet. Frågan är om kitzblitz bryr sig om benvärmarna.

Cykelaffärerna?! Är det så man gör? Trodde ett par nya däck skulle bara av sig själv kränga sig på fälgerna.

Att allt ska vara så jobbigt!!!! Själva Ötzi XL är ju en piece of cake i jämförelse :-)

kitzblitz sa:
Det var faktiskt rätt mycket snöfall ich kallare på yr när jag skrev - men något kul verkar det bli iaf!

Jag har dubbdäcksfadäs just nu - behöver nya pga non stop punkor, men svårt att hitta denna årstid. Men det ordnar sig nog :-)

Du är välkommen att dra hela vägen på din stora klinga!

Jag har ett par nya
Schwalbe Winter K-Guard 42-622 om du inte hittar något annat. Jag har inte skrivit i tråden.

Prognosen ser lovande ut. Några enstaka kallgrader och lätt medvind till Köping enligt SMHI. Det hinner nog ändra sig.
Jag bytte till crossdäck bak i veckan. Hanterade blixthalkan igår galant. Det lutar åt halvdubbat.

Kitzblitz har du hittat nått dubbdäck? Annars har jag ett Schwalbe MW 26" 1.75" som inte rullat speciellt långt. Fast det är den modellen man får kränga på själv.

Kan inte lämna några garantier på att dubben inte gnager hål i slangen lagom tills man är som tröttast strax innan Eskilstuna... Men jag har aldrig fått punka på det.

För övrigt är ju de växlande väderprognoserna spännande. Just nu erbjuder SMHI en del nederbörd på natten.

kitzblitz sa:
Tack Ricra - men det var som mhenry sa - bara gå till en cykelaffär och köpa :-)

Ja det ser lite blött ut just nu.

Blött sa bull. Inte bara blött utan även jättejätterisk för blötsnö i kassetten vilket gör att.... nä. Kitzblitz, du får lov att stryka mig. Beklagar att jag missar detta unika evenement i fint sällskap.

Min start börjar hänga löst. Båda knäna gnisslar och gnäller. Det ska till att de hoppar igång lite för start. Får försöka med Ipren igen.

EDIT: kollade väderprognosen, regn hela vägen, motivationen drunknar.

Senast ändrad:
Snö, snöblandat regn och/eller regn samt sida mot på tillbakavägen. Verkar som det kan bli episk misär!

Blir det någon startande? ;-)

Om den prognosen stämmer så blir det ju sida-med första halvan, och sedan vänder vinden så det blir sida-med hemåt också. Dvs rena skrattfesten!

Va, ska vädergudarna förstöra misären!? Vilken misär för oss internetcyklister som laddat upp för årets misärfest! ;-)

Senast ändrad:
Vädret ordnar sig säkert. [oklart ur vems synvinkel jag avser :D]
Jag har bestämt mig för att backa ur. Fixar inte riktigt att köra långt med hookplatta. 20mil på två dagar i helgen (vilket ju är en del kortare än drygt 30mil i ett svep) gick finfint medan jag var igång, men har varit klart surt efter. Kroken verkar reta gallfeber på det den är inbakad i när jag sitter för länge i lite halvknasig ställning. Normalsmärtoläget kan jag hantera men börjar bli lite för trött för de omgångar jag ställer till det så det blir värre. Får avvakta med långcyklande tills den är utplockad.
18 dec är det dags. Tror aldrig jag längtat så mycket efter en dag.
Fortsätter givetvis att följa tråden (avundsjukt). Have fun alla som kör.

Min närvaro kommer avgöras av min hälsa. Tycker jag hostat och snorat en evighet nu.. borde ju gå över.

Med väderprognosen som ligger nu, kommer ni fortfarande köra dubbat?

Midsommarcykling i Sverige kräver väl dubb oavsett om det är Ötzi eller inte!? Just den dagen är det ju ryktesmässigt extremt dåligt väder så några garantier att man slipper snö och/eller glashala vägar kan knappast ges.

På grund av anledning ocyklar jag också :-(

Stor beundran och respekt till er som startar imorgon!

Kör hårt men säkert, ha kul och stort lycka till!

Jag har just fått på dubbdäck och förlängt mina raceblade så funderar på att köra en testrunda :-) Hur många ser det ut att bli som tar sig iväg imorgon?

Friscoswede sa:
Jag har just fått på dubbdäck och förlängt mina raceblade så funderar på att köra en testrunda :-) Hur många ser det ut att bli som tar sig iväg imorgon?

Härligt vi behöver fler som droppar in, inte av.

Vi är väl 6 kvar i första inlägget varav en är lite hostig och två har hållit väldigt låg profil i tråden sista veckan. De kanske bara har annat att göra än att hänga på Happy?

RicraM sa:
Friscoswede sa:

Härligt vi behöver fler som droppar in, inte av.

Vi är väl 6 kvar i första inlägget varav en är lite hostig och två har hållit väldigt låg profil i tråden sista veckan. De kanske bara har annat att göra än att hänga på Happy?

Sex kvar är inte illa. Våga vägra stanna hemma!

Jag kommer. Får se hur det här utvecklar sig. Jag känner mig inte helt 100 (vilket ju iofs är en grundförutsättning för detta arrangemanget).
Äter med familjen, så kommer en stund innan 21.

Tillbaka
Topp