Tour d'Ötzi XL den 7 dec 2018

Hjältarna har passerat Litslena rondellen för en stund sedan där jag bjöd på kaffe och mjölkchoklad som överraskning i regnet. Fyra som såg oförskämt pigga ut vill jag tillägga ?

Korv med mos i Bålsta. Tusen tack för kaffestoppet och moralboosten, skyhawk! :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    271.6 KB · Besök: 135
Framme i Barkarby sen tio minuter eller nåt. Innan Lilla Barkarbys öppning så det fick bli hotellet. Fin runda det här, men jag måste ju cykla tillbaka till Mälarhöjden. Något missnöjd med det hehe

kitzblitz sa:
Vänta lite... Ny har cyklat 35 mil i pissväder i december UTAN skivbromsar?!?! Hur är det möjligt?? Jag har läst på här på happy att man inte kan använda fälgbroms efter 31 augusti, för då har man noll bromsverkan och fälgarna slipas ner till stoft vid en tur till affären.

Hela den här turen verkar vara Fake News.

Härligt kört!!

Var det inte ganska snabbt med 16 timmar också?

Jag vill minnas att det tog 18 timmar 2011, typ 13h cykeltid och 5h stopptid eller så. Vi satt rätt länge på Eskilstuna McDonalds, bageriet i Köping och McDonalds utanför Västerås har jag för mig... :-)

DT. Ja, jag tror det var exakt på minuten samma snabbaste tid som 2017. Fast vi gick inte alls ut efter någon tid. Det är bara mer och mer erfarenhet hos cyklisterna och inga problem med kortare stopptider även utan specifik plan för det.

En mindre grupp kommer vanligtvis också kunna ordna saker lite snabbare. Och så cyklade vi kanske snabbare också ;-)

Tack allihop för en härlig runda. Jag somnade i badkaret i år igen....

Man är lite dålig på att uppdatera tråden i realtid men bifogar 2 typiska randobilder:

Desmo och Kitzblitz vid avfärd från Lilla Barkarby

Och Kitzblitz, mhenry och Friscoswede på afterbike efter att ha cyklat hela vägen till Welcome Hotel
20181207_205846.jpg

Bilagor

• 20181208_131820.jpg
    20181208_131820.jpg
    214.2 KB · Besök: 132
Senast ändrad:
Se svaren nedan.

Petert sa:
Eftersom ni är vakna kan jag passa på att fråga hur blöta ni var. Helt genomblött.

Frös ni? Inte så mycket under cyklingen, men åtminstone jag skakade mycket i slutet av de flesta stopps.

Ungefär hur mycket plågade ni er? Inte, det var kul med trevlig sällskap :-)

kitzblitz sa:
Se svaren nedan.

Petert sa:
Eftersom ni är vakna kan jag passa på att fråga hur blöta ni var. Helt genomblött.

Frös ni? Inte så mycket under cyklingen, men åtminstone jag skakade mycket i slutet av de flesta stopps.

Mmm, jag kunde tänka mig att det var så det var. Stålmannamässigt.

Jag hann tänka under några (förvisso få, korta, långsamma) förningar att den kyliga, blöta blåsten i ansiktet var rätt skönt och uppiggande.

Lars Vilks sa:
kitzblitz sa:
Vänta lite... Ny har cyklat 35 mil i pissväder i december UTAN skivbromsar?!?! Hur är det möjligt?? Jag har läst på här på happy att man inte kan använda fälgbroms efter 31 augusti, för då har man noll bromsverkan och fälgarna slipas ner till stoft vid en tur till affären.

Hela den här turen verkar vara Fake News.

Hehehe. Vi pratade faktiskt om det. Jag kör med de här fälgarna: https://www.sjscycles.co.uk/rims-tape/32-rigida-sputnik-700c-622-touring-rim-black/ 740 g per fälg så det tar några mil att bromsa ner dem. ;)

Ska mhenry kör RAAM ngn gång tror jag vi får sponsra honom med lite lättare fälgar s.a. han kommer över Klippiga bergen och Appalacherna!

Petert sa:
kitzblitz sa:
Se svaren nedan.

Petert sa:

Mmm, jag kunde tänka mig att det var så det var. Stålmannamässigt.

Jag tog på mig regnkläder efter Södertälje. Det gjorde ingen annan. Helt obegripligt med tanke på hur mycket det regnade. I Eskilstuna, dvs. 8 mil senare, slängde de på regnjackor efter stoppet. Utom Toni då som inte hade med nån ...

Jag hade vattentäta vinterskor, regnjacka med huva, överdragshandskar och rain legs. De andra hade som sagt på sin höjd regnjackor. Jag känner mig lite mesig så här i efterhand. Jag frös inte så mycket och kände mig inte så blöt. Fast kläderna visade sig vara genomsura när jag hängde upp dem efteråt.

mhenry sa:
Jag tog på mig regnkläder efter Södertälje. Det gjorde ingen annan. Helt obegripligt med tanke på hur mycket det regnade. I Eskilstuna, dvs. 8 mil senare, slängde de på regnjackor efter stoppet. Utom Toni då som inte hade med nån ...

Jag hade vattentäta vinterskor, regnjacka med huva, överdragshandskar och rain legs. De andra hade som sagt på sin höjd regnjackor. Jag känner mig lite mesig så här i efterhand. Jag frös inte så mycket och kände mig inte så blöt. Fast kläderna visade sig vara genomsura när jag hängde upp dem efteråt.

Jag skulle ha tagit samma mesiga beslut som du.

Hur tusan klarar man timtals i regn och någon enstaka plusgrad utan ordentligt regnskydd utan att frysa "ihjäl"? Jag börjar huttra framför datorn bara av tanken på det.

Apropå regnkläder. Jag brukar hellre bli blöt utifrån än inifrån, men på en sån här relativt lång runda (för mig:jättelång, vissa andra, inte speciellt lång) kanske det inte är optimalt. Jag körde på med vindjackan i regnet till Eskilstuna. Frös ingenting medans vi cyklade men satt och skakade som en hund på McD även efter att jag fått på mig torra kläder på överkroppen. Resten av rundan kördes med vattentät skaljacka med någon sorts andningsfunktion, vilket funkade över förväntan.

Skor och handskar av vinter/regn modell var självklart dyngsura men jag frös inte.

Klokt av dig mhenry att köra i bra regnkläder, det var du som fick anpassa tempot till övriga...

Tillbaka
Topp