(Touring) Lås?

staine

Aktiv medlem
(Touring) Lås?
Jag tänkte eventuellt toura lite, några dagar, i nåt berg eller så, snart. Ska testa Apiduraväskorna och så.
Men hur brukar ni som vet göra med själva ögonstenen när ni ska in nånstans? Och övernatta?
Det känns jobbigt att släpa med sig flera kg lås.
Sist jag var ute hade jag en lite enklare cykel och fick parkera i "lobbyn" på hotellen jag hittade. Så jag hade inget lås alls med mig faktiskt.
Men det känns lite osäkrare nu, med fincykel och allt.
Vad är rådet? Tacksam för svar.

/n00ben

(Touring) Lås?
Flera lättare lås. Enligt någon som avskräcker flera lås mer än ett svintungt bra lås. Låsbara QR till sadel och hjul väger i princip inget och försvårar iaf. Larm kan vara något möjligen.

Dock så är inget lås säkert. Tjyven stoppas inte av lås tyvärr.

(Touring) Lås?
Jag har precis kommit hem från två veckors touring (med cykeln med hem), jag använde ett hiplok lite som jag låste ihop min och frugans cykel med, två cyklar tar men inte och konkar iväg med. Finns säkert flera andra sätt att förhindra stöld på.

(Touring) Lås?
Jag fick med mig cykeln inomhus varje natt utan problem. Frågar man brukar det alltid finnas plats i nån källare/garage eller på rummet. Hade med mig ett fjantigt vajerlås med sifferkombination för de få tillfällen jag var tvungen att överge hojen utomhus (tex när man ska handla). Inte toksäkert, men då tog jag med mig mina värdesaker och hoppades på det bästa.

(Touring) Lås?
Ja, det får nog bli så. Pallar inte att släpa på tunga godkända lås när man har lätta grejer i övrigt och ska uppför diverse backar. Bilisterna brukar ju vara snälla mot cyklister i sydeuropa så hoppas på att hotellägarna är det också :)

(Touring) Lås?
En bygellås (classes) och en lite tjockare vajerlås, sen är vi altid två som tourar tillsammans så vi låser cyklarna i hop med en lås, låser båda fast i nåt och sen är det bara att håppas att ingen forsöker bryta upp tre lås, saker av värde tar vi med oss.

Sen forsöker jag aldrig lämna cykelen på nåt ställe där det är "lätt" att sno den, om vi käkar på resturant så sitter vi vid fönster så vi kan se, om vi ska på affären går vi en i taget för att handla, om vi ska se nåt brukar vi prata med respetionen för att se om det finns nåt ställe vi kan parkera säkert.

Om vi stannar på större ställen så brukar vi kolla warmshowers eller couchsurfing för parkering. vissa har even tur med att kolla hotell och liknande om förvaring.

Tillbaka
Topp