Trackingnumber - Söka paket från tyskland.

Bogey

Ny medlem
Har fått ett trackingnumber från fun-corner men när jag mailat dhl sverige så säger de att detta nummer endast är för inrikes i tyskland.
Skickade då tillbaka till fun-corner och bad att få ett internationellt men något sådant verkar de inte ha.

Vad ska man göra? Hur söker jag efter paketet?

vi får se... det kanske funkar :)
Än så länge verkar den fortfarande vara kvar i tyskland hoppas jag får den innan helgen bara.

DHL brukar vara ganska kvicka i vändningarna. Jag tror inte jag haft något DHL-paket som tagit mer än 2 dagar från tyskland.

nu äre ju så att DHL inte bara är ett stort fraktbolag/budfirma, utan de är även tyska posten, alltså svenska motsvarigheten till svenska posten. skulle kunna sätta en slant på att den inte är skickad med deras bud avdelning, utan deras "vanliga post" avdelning, alltså äre svenska posten som levererar varan i sverige. därför kan svenska dhl inte söka på den här, då svenska dhl bara är bud delen av företaget.

DHL va snabba för mig i alla fall. Hjulparet från Fun-corner kom efter tre dagar och efter ytterligare två hade jag hela cykeln glänsande i rummet :-) Den kom förresten inte med posten utan levererades till dörren men jag har hört om andra som fått den till lokala uthämtningsstället.

Tjing

Jag tror det är som Jensen föreslår. Iså fall ska trackingnummret funka på svenska postens sida, iallfall var det så för mig för ett tag sen. (från shop4cross tror jag)

Graj skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror det är som Jensen föreslår. Iså fall
> ska trackingnummret funka på svenska postens
> sida, iallfall var det så för mig för ett tag
> sen. (från shop4cross tror jag)

så vare inte för mig, det funkade inte på svenska posten :D men till slut dök sakerna upp. dock vare inte saker från fun-corner.

men nu kan det ju vara så att sakerna kommer med dhl, ville bara uppmärksamma att DHL även kan vara samma sak som Deutsche post när man köper från tyskland. då det är samma företag, bara olika avdelningar

Jensen skrev:
> Graj skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror det är som Jensen föreslår. Iså
> fall
> > ska trackingnummret funka på svenska postens
> > sida, iallfall var det så för mig för ett
> tag
> > sen. (från shop4cross tror jag)
>
>
> så vare inte för mig, det funkade inte på
> svenska posten :D men till slut dök sakerna upp.
> dock vare inte saker från fun-corner.
>
> men nu kan det ju vara så att sakerna kommer med
> dhl, ville bara uppmärksamma att DHL även kan
> vara samma sak som Deutsche post när man köper
> från tyskland. då det är samma företag, bara
> olika avdelningar

Tittade igenom min gamla mejltrafik från köpet, tyvärr fanns det inte där vilket fraktbolag shop4cross använde.
Förövrigt funkar inte postens söktjänst nu igen, stänger de ner den varje natt? Lätt irriterande

Skumt... tidigare idag funkade det... det stod att den var på ngt postcenter, nu får jag:

Status: No information available using the specified ZIP-code

Jag köpte ett par däck från starbike.com och hade samma problem, dvs trackingnumret gällde bara tills paket lämnade Tyskland. Fick den förklaringen som Jensen var inne på av DHL Sverige och postens kundtjänst. Enligt dessa var det poståkeriet som körde ut och dom verkar helt enkelt skita i det där med trackingnummer. Ingen hade en aning om var paketet var under typ en vecka och sen fanns det på den lokala ICA.

Fick detta mail:

"Hello,
sometimes it does not work in foreign countries. Then you can just call this number to follow the package. 01805 3452255 It is DHL international, they speak english!
Regards"

Det måste betyda att jag ringer +49 01805 3452255 va?

Mailade DHL tyskland igår och bad att få det internationella trackingnummret men inte fått svar... Hoppas de hör av sig omgående.

Men jag menar; hur svårt ska det kunna vara att göra ett internationellt trackingsystem innom ett företag? om en order får nummret 123-12-413212312-31.3 och sen söker man bara efter det på deras sida?

JojjeM, Vad stod det när paketet hade kommit till Umeå?

Det jag har nu är:

Addressee: Shipment to Sweden
Status: Departure from inward Office of Exchange in the Country of Destination
Status from: 22.05.07 17:48
Process: Departure from inward Office of Exchange in the Country of Destination

Försökte få det internationella trackingnummret men det strulade sig så jag ska ringa imorrn igen.
Pratade dock med DHL som sa att de levererade paket mellan 08 och 17 så jag får bara se till att vara vaken vid halv 8 så man är redo att ta emot paketet om det kommer på morgonen.

Hmm jag kommer inte riktigt ihåg. Jag tror aldrig jag hann notera något mer än möjligtvis att det kommit in i landet tills att det damp ner på jobbet.

/Johan

Bogey skrev:

> Men jag menar; hur svårt ska det kunna vara att
> göra ett internationellt trackingsystem innom ett
> företag? om en order får nummret
> 123-12-413212312-31.3 och sen söker man bara
> efter det på deras sida?

Problemet med DHL är att det inte är ETT företag, utan en jäkla massa företag som går under ett namn. Därav att i princip inget funkar, eftersom ingen ser till helheten utan bara till sin lilla del i hela transportförloppet.

/C

glitch skrev:

>
> Problemet med DHL är att det inte är ETT
> företag, utan en jäkla massa företag som går
> under ett namn. Därav att i princip inget funkar,
> eftersom ingen ser till helheten utan bara till
> sin lilla del i hela transportförloppet.
>
> /C

talar du inte om schenker nu? :D har aldrig sett nå annat företag köra ut nå DHL paket i annat än DHL bilar. schenker därmot, vet ja är så som du beskriver.

har en del kompisar som beställer mycket motordelar från usa, o DHL är de som ä snabbast o strular absolut minst. de har misskött sig en gång, men då bad de om ursäkt, de kom med paketet från usa på två dagar istället för de tre dagarna som de först lovat :D:D då kan man ju förlåta dem :D

Intressant... status för ordern har inte ändrats.
Man borde ju få veta lite mer än att den kommit till sverige... Jag har ju beställt paketet hem så jag måste sitta och häcka hemma 08-17 idag och imorrn vilket är mindre trevligt.

Tja!

Jag beställde från Tyskland för nån månad sedan och fick efter några dagar ett mail där det stod:

> Unfortunality we have to tell you, that a shipment by cash-on-
> delivery to Sweden (Finland and Denmark also) ist NOT possible
> since March 1st! Your package was send back by the swedish post!

Kan vara bra att veta!!

/Henrik

Haha, ringde kundtjänst i tyskland och kom inte ens förbi växeln jag fattar inte ngt... tror man ska trycka 3 2 3 för att komma till ngn operatör men det funkade typ inte.
*suck*

Paketet skickades i fredags... och kom till sverige i tisdags, man tycker ju att paketet borde komma idag. Kan ju omöjligt ta mer än 3 dagar innom sverige, även om de mot förmodan skulle använda cykelbud :P

Senast redigerad av en moderator:
Bogey skrev:
>
> Paketet skickades i fredags... och kom till
> sverige i tisdags, man tycker ju att paketet borde
> komma idag. Kan ju omöjligt ta mer än 3 dagar
> innom sverige, även om de mot förmodan skulle
> använda cykelbud :P

då skulle ja nog kunna säga att det är svenska posten som nu transporterar det, för det låter väldigt likt dem :D 2 dagat ill sverige o sen 3-7 dagar för posten att få upp dem genom sverige :D

Beställde också från Fun Corner och hade samma problem med att paketet inte gick att spåra utanför Tyskland. Dock så fick jag reda på när jag hämtade paketet att postens kundtjänst 020-23 22 21 ska kunna spåra paketet med det tyska tracking-nr.

erik_f skrev:
> Beställde också från Fun Corner och hade samma
> problem med att paketet inte gick att spåra
> utanför Tyskland. Dock så fick jag reda på när
> jag hämtade paketet att postens kundtjänst
> 020-23 22 21 ska kunna spåra paketet med det
> tyska tracking-nr.

Grymt bra info att ha till senare. Tackar!

Köpte en cykel från fun-corner.de som skickades med DHL (Tyskland). Fick kännedom att transportör inom Sverige är Posten.
Vill bara uppdatera tråden med nya telefonnummer.

När paketet nått Sverige, dvs när man på tyska DHLs spårning får uppgiften "Die Sendung hat das Import-Paketzentrum im Zielland verlassen." så får paketet ett nytt spårningsnummer av Posten.
Då ringer man PostNord Logistics 0771-33 33 10 och väljer paketspårning. Man uppger spårningsnumret från DHL och får det nya som funkar på Posten.se av den trevliga personen i luren.
Postens kundtjänst (020-23 22 21) kan inte längre hjälpa till med "nummerbytet" men väl med resten när man fått det svenska numret.

Är för övrigt mäkta imponerad över transporten, hämtad hos Fun-corner kl 11.16 den 14/10 och kl 14.17 den 16/10 kvitterar jag vid min dörr! Frakten kostar 29€. Galet.

Perpendicular skrev:
> Köpte en cykel från fun-corner.de som skickades
> med DHL (Tyskland). Fick kännedom att
> transportör inom Sverige är Posten.
> Vill bara uppdatera tråden med nya
> telefonnummer.
>
> När paketet nått Sverige, dvs när man på tyska
> DHLs spårning får uppgiften "Die Sendung hat das
> Import-Paketzentrum im Zielland verlassen." så
> får paketet ett nytt spårningsnummer av Posten.
>
> Då ringer man PostNord Logistics 0771-33 33 10
> och väljer paketspårning. Man uppger
> spårningsnumret från DHL och får det nya som
> funkar på Posten.se av den trevliga personen i
> luren.
> Postens kundtjänst (020-23 22 21) kan inte
> längre hjälpa till med "nummerbytet" men väl
> med resten när man fått det svenska numret.
>
> Är för övrigt mäkta imponerad över
> transporten, hämtad hos Fun-corner kl 11.16 den
> 14/10 och kl 14.17 den 16/10 kvitterar jag vid min
> dörr! Frakten kostar 29€. Galet.

Kul att någon är nöjd med Posten/DHL. Själv väntar jag på en hoj som skickades förra onsdagen och enligt DHLs villkor för den pakettjänsten som köptes skulle varit hos mig i måndags, dvs 3 arbetsdagar.
Trackingen hos Posten ser ut så här:

2013-10-16 02:29 Veddesta, Sverige Försändelsen transporteras
2013-10-15 16:14 Veddesta, Sverige Försändelsen transporteras
2013-10-15 06:06 Veddesta, Sverige Försändelsen transporteras
2013-10-14 15:25 Malmö, Sverige Försändelsen transporteras
2013-10-14 14:49 Malmö, Sverige Försändelsen transporteras
2013-10-14 09:19 UPK Malmö, Sverige Försändelsen transporteras

Efter ett antal samtal så lyckades Posten felanmäla det internt i onsdags eftermiddag. Vid samtal med Posten idag så har de redan idag (OBS ironi) lyckats skicka ett meddelande till Veddesta för att få reda på var paketet är. Det lär dröja innan paketet kommer, om det överhuvudtaget kommer.

För övrigt så fick jag postens trackingnummer på postens kundtjänst, 020-232221, så jag tror inte man behöver ringa Post Nord. Men det kanske beror på vem man får tag i på kundtjänst. En del där är knappast vassaste kniven i lådan.

Tillbaka
Topp