Tråden för efterblivna, analfabeter och poeter

Oändlig skillnad på att inleda en diskussion positivt och konstruktivt än att börja med att gnälla och tjafsa. Om han är en trevlig kille, som vittnesmålet ovan vittnar om, är han säkert resonlig att prata med. Som dom flesta människor är.

itisasitis sa:
Oändlig skillnad på att inleda en diskussion positivt och konstruktivt än att börja med att gnälla och tjafsa. Om han är en trevlig kille, som vittnesmålet ovan vittnar om, är han säkert resonlig att prata med. Som dom flesta människor är.

Jag undrar mest vad du tror att påpekandet kommer leda till. Att han slutar cykla elcykel i skogen? Knappast. Att han slutar följa med på tisdagsrajd? Möjligen, men det lär ändå komma fler.
Ingen mening med det alltså.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att påtala att det känns väldigt konstigt att ha nån med i gruppen som tack vare elmotor slipper anstränga sig i uppförsbackarna när alla andra gör det. Inte för att jag tror det hjälper heller, för kan man inte lista ut det i förväg på egen hand så går det nog inte in på annat sätt heller.

Meistro sa:
Tänk på att en el mtb inte räknas som ett motorfordon enligt transporstyrelsen. Lagen är otydlig här.
Transportstyrelsen själv hänvisar frågor om körning i terräng till Naturvårdsverket som tydligt säger att elcykel inte är tillåtet eftersom det inte finns nån motoriserad allemansrätt.

Makten sa:
Däremot skulle jag kunna tänka mig att påtala att det känns väldigt konstigt att ha nån med i gruppen som tack vare elmotor slipper anstränga sig i uppförsbackarna när alla andra gör det.

Är du seriös?? Varför spelar det dig personligen någon roll om någon har elassistans uppför??? Fattar verkligen inte...

När man läste första delen av tråden så verkade det snarare handla om att hand låg nära bakom dig och du störde dig på att höra ljudet från motorn?
Vore det inte väldigt lätt att då snällt, för er bådas skull och välbefinnande, påpeka att du gärna vill ha lite avstånd bakåt och be honom justera det?
Då slipper du höra surret och han slipper bli surad på, båda kan delta i rajden, win-win...

Klavikel sa:
Är du seriös?? Varför spelar det dig personligen någon roll om någon har elassistans uppför??? Fattar verkligen inte...

Tänk ett steg längre: Är det lugnt om jag kommer på elmotorcykel? Motorbåt på kanotfärden? Segway på löprundan? MC på LVG-turen?
Om du inte förstår så är det nog ingen vits att försöka förklara.

Edit: Och om jag får döma av andras ansiktsuttryck i gruppen så är jag knappast ensam om att tycka såhär. Du och en del andra håller uppenbarligen inte med och det är helt okej.

Senast ändrad:
Motorbåt på kanotfärden går inte, det fattar alla som sett Göta Kanal.

Men elkanot? Ja varför inte, så länge det inte är en tävling.

Blir du lika sur när någon väldigt vältränad cyklist hänger med???

Fattar fortfarande inte problemet.

Om du är avis - köp en elhoj själv
Om du tycker att trampa är det roligaste i livet - fortsätt och var glad

Personen ifråga kanske har nån åkomma som gör att just en El mtb är det enda sättet. Tänk hjärtproblem där man inte får ligga på rött för mycket.

Jag hajar vad du menar men det känns som att just det tänket inte kommer bära frukt. Folk tycker olika och det står ingenstans att man inte får köra el-assisterad MTB på tisdagar. Och om du tar en titt runt dig i världen så kommer El hojar på bredfront. SÅ 2 saker kan hända , antingen dör det ut eller så blir det normalt. Att spjärna emot kommer bara ta massa energi som du kan lägga på nåt annat.

Sen finns det väl ingen dom eller tydlig lag som otvivelaktigt förklara vad som gäller.

Din liknelse haltar. För att det ska bli lika så måste kanoten endast får hjälp så länge man paddlar (och på så sätt kan paddla lugnare men ändå ha samma fart) etc etc.

Hade det varit jag som hade en El mtb bakom hade jag inte brytt mig. Troligen hade man tagit personen i fråga på dom tekniska partierna (MTB handlar inte bara om Watt).

Mina 2 cent :)

Det jag tycker är det absolut mest roliga i tråden är Maktens dubbla måttstockar; när det gäller själva fenomenet elcykel tycker hen det är helt ok att de körs i terräng trots att de har motor och därmed bryter mot terrängkörningslagen.
Men när någon dyker upp i hens cykelgrupp med motor är det helt plötsligt just själva förekomsten av motor som är problemet...

Jag mötte tisdagsrajden i tisdags och noterade elcykeln. Det som var mest slående var dock alla medelålders rookie-cyklister med för små YT's i mattsvart kulör.

Störd hit eller dit, men frågan är väldigt befogad och jag tänkte också på det när jag stötte på elcykeln första gången. Ska dom hetsa, köra om och krångla bara för sakens skull så kommer dom skapa dåligt flow i grupperna. Som en anekdot är det en som jag hojar med i en annan grupp som kör el-mtb efter en hjärtattack på vanlig mtb där hans puls inte längre går upp som brukligt. Nån gång i början försökte han driva upp tempot och dumma sig och då ruttnande jag rejält, men sen dess sköter han sig också bra! Cyklisten i Hellas tycker jag också var bra på det, att hålla sig i bakgrunden och låta vanliga cyklar diktera tempot. Sen tyckte jag inte motorn hördes eller störde mer än nån med knakande länkage, men det är såklart subjektivt.

Klavikel sa:
Blir du lika sur när någon väldigt vältränad cyklist hänger med???

Det handlar inte om att bli sur. Har du nån skala där du avgör hur sur jag är, som jag kan få ta del av? Undrar hur du mätte det eftersom du inte var med.
Nån som är vältränad är en inspirationskälla och något man med fördel jobbar för att bli själv. Förstår inte hur du ens kan jämföra med det.

ooms sa:
Det jag tycker är det absolut mest roliga i tråden är Maktens dubbla måttstockar; när det gäller själva fenomenet elcykel tycker hen det är helt ok att de körs i terräng trots att de har motor och därmed bryter mot terrängkörningslagen.
Men när någon dyker upp i hens cykelgrupp med motor är det helt plötsligt just själva förekomsten av motor som är problemet...

Nä, det roligaste med tråden är att du inte vet vad dubbla måttstockar betyder. Utöver det faktum att du skriver trots att du inte är läskunnig.

Edit: Vi kan jämföra med rökning. Rök gärna (vad fan du vill), men inte i min närhet. Det är inte "dubbla måttstockar". Googla begreppet.

AX3L sa:
Störd hit eller dit, men frågan är väldigt befogad och jag tänkte också på det när jag stötte på elcykeln första gången. Ska dom hetsa, köra om och krångla bara för sakens skull så kommer dom skapa dåligt flow i grupperna. Som en anekdot är det en som jag hojar med i en annan grupp som kör el-mtb efter en hjärtattack på vanlig mtb där hans puls inte längre går upp som brukligt. Nån gång i början försökte han driva upp tempot och dumma sig och då ruttnande jag rejält, men sen dess sköter han sig också bra! Cyklisten i Hellas tycker jag också var bra på det, att hålla sig i bakgrunden och låta vanliga cyklar diktera tempot. Sen tyckte jag inte motorn hördes eller störde mer än nån med knakande länkage, men det är såklart subjektivt.

Att köra med assistans om man har något riktigt fysiskt problem ser jag inga konstigheter med. Men som sagt; jag tror det är ytterst få elcyklister som har den förklaringen till sitt cykelval.

Och visst, jag får väl vänja mig. Men jag kommer garanterat försöka undvika elcyklar vid gruppcykling. Känns inte som att det hör hemma där. Uppenbarligen tycker andra annorlunda:-)

Senast ändrad:
För nåt år sedan så kunde man läsa hyllmeter med kåserier och högtravande dravel på happy om hur "jag kommer då aldrig köpa elmtb för jag tycker att det är så kul att trampa själv" och "jag vill minsann förtjäna mina höjdmeter" eller "elhojar är tunga och kommer aldrig vara lika roliga i skogen"
Plöstligt upptäcker nån att det visst går att ha kul med elhojar och kanske även slippa duscha efteråt.

En tid senare lite så här i backspegeln är det ganska kul att läsa hur alla blir ledsna och känner sig kränkta bara för att nån med annan cykel inte blir lika svettig i backarna...
Stor humor ;0)

Jag tycker att alla elhojsallergiker ska börja köra på enväxlade, helstela hojar med OTB-geometri, 1.75"-däck och cantibromsar och sen gråta ut på det oorganiserade forumet happyride om hur jävligt det är med alla som köper sig fördelar i utförsbackarna med sina moderna hojar som bara hestar utför, åbäkar sig på stiger och förtar glädjen för er när det blir knivigt i terrängen...

Klavikel sa:
För nåt år sedan så kunde man läsa hyllmeter med kåserier och högtravande dravel på happy om hur "jag kommer då aldrig köpa elmtb för jag tycker att det är så kul att trampa själv" och "jag vill minsann förtjäna mina höjdmeter" eller "elhojar är tunga och kommer aldrig vara lika roliga i skogen"
Plöstligt upptäcker nån att det visst går att ha kul med elhojar och kanske även slippa duscha efteråt.

Har aldrig hört talas om någon som cyklat MTB nåt år och sen fått för sig att köpa elcykel. Har du? Varför skulle man göra det om man redan kan cykla själv?

En tid senare lite så här i backspegeln är det ganska kul att läsa hur alla blir ledsna och känner sig kränkta bara för att nån med annan cykel inte blir lika svettig i backarna...
Stor humor ;0)

Jag undrar vem du syftar på nu. Vem är det som blir ledsen och känner sig kränkt? Eller har du samma tolkningssvårigheter som ooms? :-)

Jag tycker att alla elhojsallergiker ska börja köra på enväxlade, helstela hojar med OTB-geometri, 1.75"-däck och cantibromsar och sen gråta ut på det oorganiserade forumet happyride om hur jävligt det är med alla som köper sig fördelar i utförsbackarna med sina moderna hojar som bara hestar utför, åbäkar sig på stiger och förtar glädjen för er när det blir knivigt i terrängen...

Jag cyklar ganska ofta tisdagsrajd med bakstel singlespeed med OTB-geometri. Det är skitkul.

kan inte bara alla elmopedister som är avundsjuka på flåset hos riktiga cyklister bara träna mer så de orkar hänga med?

Makten sa:
Klavikel sa:

Har aldrig hört talas om någon som cyklat MTB nåt år och sen fått för sig att köpa elcykel. Har du? Varför skulle man göra det om man redan kan cykla själv?

Nej jag har bara träffat en enda med el-mtb på happyrides i Gbg och då pratade vi aldrig om hans bakgrund som cyklist så kan inte komma med info.
Men som en öppen fråga så tycker jag det finns lika många alternativ på varför man skulle vilja ha en elassisterade cykel som varför man skulle vilja köpa en utan motor.
Prioriteringar, vad vänner/kollegor/grannar kör med, man kanske har lång transport till stigarna, man kanske har fysiska förutsättningar som inte medger all-in på träningen, man kanske har jobb/sambo/barn/husrenovering eller annat som tar en massa tid, man kanske bara har en cykel och använder den till både stigcykling och till pendling, man kanske är nyfiken på att testa en ny sport och tänker att det kan vara ett kul alternativ att våga ta steget att börja.

Du får försöka förstå att personen i fråga kanske inte hade en minsta tanke på att det här är ett så laddat ämne.
Jag tycker att alla rides borde vara öppna för alla och att man ska ha en välkomnande attityd.
Förstår inte varför man ska bemöta folk med att att vara uteslutande och visa sura miner bara för att man inte kör med samma grejer.

Du cyklar väl på dina cyklar för att du tycker det är roligt så? Det borde räcka...

Senast ändrad:
Makten sa:
Klavikel sa:

Jag hade cyklat mtb i 25 år innan jag slog till på en emtb.
Varför? För att det är kul, såklart! Det är också kul att som i lördags plocka fram en 12 år gammal 26" hardtail med 3x8, eller en enväxlad militärcykel modell 104, eller...
Min senaste cykel är en dussincykel, eller cykel nummer 12 i samlingen. ;-)

Har hänt det dykt upp personer med el-cyklar när jag kört motsvarande tisdagsrajd. Jag tycker det är lite provocerande faktiskt även om jag inte har nåt emot cyklarna i sig.

För mig blir det lite gun to a knife fight.

Klavikel sa:
Nej jag har bara träffat en enda med el-mtb på happyrides i Gbg och då pratade vi aldrig om hans bakgrund som cyklist så kan inte komma med info.
Men som en öppen fråga så tycker jag det finns lika många alternativ på varför man skulle vilja ha en elassisterade cykel som varför man skulle vilja köpa en utan motor.
Prioriteringar, vad vänner/kollegor/grannar kör med, man kanske har lång transport till stigarna, man kanske har fysiska förutsättningar som inte medger all-in på träningen, man kanske har jobb/sambo/barn/husrenovering eller annat som tar en massa tid, man kanske bara har en cykel och använder den till både stigcykling och till pendling, man kanske är nyfiken på att testa en ny sport och tänker att det kan vara ett kul alternativ att våga ta steget att börja.

Du får försöka förstå att personen i fråga kanske inte hade en minsta tanke på att det här är ett så laddat ämne.
Jag tycker att alla rides borde vara öppna för alla och att man ska ha en välkomnande attityd.
Förstår inte varför man ska bemöta folk med att att vara uteslutande och visa sura miner bara för att man inte kör med samma grejer.

Du cyklar väl på dina cyklar för att du tycker det är roligt så? Det borde räcka...

Det finns vissa motsägelser i ditt inlägg, om du kikar på det fetstilta. Det är ju i princip det jag försöker beröra (även om det uppenbarligen inte går nåt bra). I någon mån anpassar man sig efter sällskapet i alla situationer, och jag vet inte riktigt hur många liknelser jag ska behöva dra för att det ska gå upp ett ljus:-) Man kan ju komma i mjukisbyxor till bröllopet bara för att man tycker att det är bekvämast. Och man blir nog inte utkastad för det, även om alla lär undra hur faen man tänkte egentligen.

Klart man ska ha en välkomnande attityd. Problemet är att gränsen går nånstans, och uppenbarligen är denna gräns väldigt olika för olika personer. Och visst kan jag cykla med nån som kör elcykel. Ser bara inte vitsen med det om jag och elcyklisten istället kan cykla med grupper som prioriterar lite mer som vi själva.

Och som flera påpekat så löser sig nog detta på sikt genom att elcyklisterna skapar egna grupper. Måste ju vara aptrist att hålla igen i alla uppförsbackar för att det ligger ickemotoriserade cyklister framför och sölar.

Makten sa:
Vi kan jämföra med rökning. Rök gärna (vad fan du vill), men inte i min närhet.
Men det är ok om de röker i nån annans närhet? För det är ju det som är alternativet...om man kan tänka lite större utanför sin egen egoistiska sfär vill säga. Som sagt, snacka om NIMBY-tråd och självmål...

Hej Alla,

Det är jag som är elcyklisten som var med (en blå merida eone sixty). Det här var fjärde rundan jag var med. Jag delar din uppfattning om vissa av ”blickarna” men tycket att absoluta majoriteten är nyfikna och intresserade av något nytt. Tycker jag inte möts av något rakt negativt på rajden, snarare tvärtom(vilket är ganska ögonväckande då jag inser att det negativa språket mot eMtb på detta forum inte representerar majoriteten. Dessutom efter att ha läst allas inlägg hittills, ser jag inte lika många som är negativa här heller).

Sedan det med ”inte kämpar något” och ”bara glider” vet jag inte, du kanske inte testat? Jag håller med att jag får backa oftast ca 30% i fart för att folk ska hänga med, men jag tar aldrig iniativet och sätter farten/hetsar att öka. Ibland vill jag inte köra om av anledningen, som det tidigare skrivits, inte vill klampa på någon. Är det så jobbigt så sakta ned något och ”vinka förbi” mig, jag lovar att vänta på toppen (och botten;)) av backen. Jag kommer fortsätta köra tisdagsrajden för att den är fantastiskt roligt .

När det kommer till lagen så är den väldigt otydlig. Jag hade blivit förbannad om kag såg en trimmad elcykel med mer än 250W hojade omkring då det defenetivt inte är en ”laglig” cykel.

Den som vill ta med en polis, varsågod, jag kan stå kvar och vänta så får vi se vad som händer. Hade varit nästan värt för att få slut på denna diskussion...

Den som åandra sidan är nyfiken får gärna pröva min kontrovers-hoj, bara att fråga :)

Nä, nu har jag skrivit tillräckligt, ska ut i Hellas, kör hårt och trevlig nationaldag :)

Raggamuffin sa:
Har hänt det dykt upp personer med el-cyklar när jag kört motsvarande tisdagsrajd. Jag tycker det är lite provocerande faktiskt även om jag inte har nåt emot cyklarna i sig.

Precis. Bra sammanfattning av vad jag försöker säga:-)

ooms sa:
Makten sa:
Men det är ok om de röker i nån annans närhet? För det är ju det som är alternativet...om man kan tänka lite större utanför sin egen egoistiska sfär vill säga. Som sagt, snacka om NIMBY-tråd och självmål...

Kan du sluta klistra åsikter på folk som inte yppats?

NEJ, det är inte okej att röka bland folk som inte gillar rök. Men det är helt okej att röka bland folk som inte bryr sig om rök. Gå en kurs i hur man läser och tolkar text, tack. Du har ingen aning om vad NIMBY är, tydligen.

Tilott sa:
Hej Alla,

Det är jag som är elcyklisten som var med (en blå merida eone sixty). Det här var fjärde rundan jag var med. Jag delar din uppfattning om vissa av ”blickarna” men tycket att absoluta majoriteten är nyfikna och intresserade av något nytt. Tycker jag inte möts av något rakt negativt på rajden, snarare tvärtom(vilket är ganska ögonväckande då jag inser att det negativa språket mot eMtb på detta forum inte representerar majoriteten. Dessutom efter att ha läst allas inlägg hittills, ser jag inte lika många som är negativa här heller).

Sedan det med ”inte kämpar något” och ”bara glider” vet jag inte, du kanske inte testat? Jag håller med att jag får backa oftast ca 30% i fart för att folk ska hänga med, men jag tar aldrig iniativet och sätter farten/hetsar att öka. Ibland vill jag inte köra om av anledningen, som det tidigare skrivits, inte vill klampa på någon. Är det så jobbigt så sakta ned något och ”vinka förbi” mig, jag lovar att vänta på toppen (och botten;)) av backen. Jag kommer fortsätta köra tisdagsrajden för att den är fantastiskt roligt .

När det kommer till lagen så är den väldigt otydlig. Jag hade blivit förbannad om kag såg en trimmad elcykel med mer än 250W hojade omkring då det defenetivt inte är en ”laglig” cykel.

Den som vill ta med en polis, varsågod, jag kan stå kvar och vänta så får vi se vad som händer. Hade varit nästan värt för att få slut på denna diskussion...

Den som åandra sidan är nyfiken får gärna pröva min kontrovers-hoj, bara att fråga :)

Nä, nu har jag skrivit tillräckligt, ska ut i Hellas, kör hårt och trevlig nationaldag :)

Mycket trevligt att få höra din version! Jag kan absolut förstå hur du tänker, men jag undrar om du kan hålla med om att elcykling förmodligen både roligare och lämpligare om man kör med andra elcyklister?

Nej, jag har inte testat elcykel och kommer troligen inte göra det förrän jag blir så gammal att jag inte kan cykla. För mig är cykling nämligen en kombination av fysik, teknik och naturupplevlser. Varför jag skulle vilja ta bort delar av det kan jag inte förstå. Men det står dig fritt att tänka annorlunda.

Edit: För övrigt har diskussionen i tråden fått mig att tänka i lite andra banor. Jag kommer fortfarande att undvika elcyklister, men förhoppningsvis reagerar jag inte på samma sätt om det händer igen (för det lär det göra).

Senast ändrad:
Raggamuffin sa:

Det är alltså personerna som är provocerande och inte elmotorn? =)

makten sa:
klavikel sa:
det finns lika många alternativ på varför man skulle vilja ha en elassisterade cykel som varför man skulle vilja köpa en utan motor.
Prioriteringar, vad vänner/kollegor/grannar kör med, man kanske har lång transport till stigarna, man kanske har fysiska

Det finns vissa motsägelser i ditt inlägg, om du kikar på det fetstilta.

Nej bara nej!!!!
Det var absolut ingen motsägelse, det vara bara ETT av många exempel på varför någon ev. skulle vilja köpa en elhoj.

Senast ändrad:
Kul att kunna ha en vettig diskussion. Jag vet att eMtb är en kontrovers och respekterar det!

Natur, fysik osv håller jag med om. Det är en stor anledning av varför jag cyklar. När jag kör själv eller med cyklister som kan hålla mitt tempo har jag högre puls än med min förra enduro-rigg. Tror anledningen är att jag pushar mig hårdare för att jag får ut så mycket mer än vad jag gjorde med förra hojen. Därför jag har en, jag cyklar mer, blir bättre på sporten, får bättre fysik och jag tycker det är kul!

Jag håller med delvis ang. E-mtb grupp, tyvärr finns det inte riktigt ännu. Tror det viktigaste är tempot i gruppen, sedan om man kör e-mtb eller inte har mindre betydelse är min åsikt. Jag hade tex inte velat köra med en nybörjare på eMtb då han/hon inte kommer kunna hålla min fart, på samma sätt som att jag inte skulle kunna hålla samma fart som tex Kangas med en icke assisterande cykel.

Får känslan av att för TS och även fler så har Happyrajd blivit rätt tävlingsbetonat. Jag kan förstå det om man kört mycket, så jag dömer inte. Men det känns som att det verkligen färgar upplevelsen av att ha med en elcykel, vare sig man vill det eller inte.

Är man BARA med för att ha kul själv, och som TS själv sade få sin dos av kombinationen benstyrka, teknik och naturupplevelse, då struntar man väl fullständigt i vem och vad som ligger före och efter. I alla fall om övriga cyklister inte är i vägen och håller ungefär samma tempo (vilket Tilott gjorde). Stigen du cyklar på och naturen runt omkring dig blir inte ett dugg annorlunda för att det är en elcykel med i sällskapet.

Ja men hela grejen var ju missriktat.
Först så störde han sig på att han låg nära och det hördes ljud från eldriften, sen kom det nån osammanhängande harang om att minsann flera visade ogillande miner, sen kröp det fram att det riktiga problemet var att Tiolott kunde trampa upp för samma backar med bara en bråkdel av ansträngingen =)

Tror det kommer lösa sig med den där biten när canyon släpper sina elmodeller, då kommer det explodera av watt-stinna cyklister på stigarna och sen kommer det bli det omvända i stället.
Folk stör sig på alla som är långsamma uppför och att man hör folk bakom sig som flåsar i uppförsbackarna =)

ooms sa:
Makten sa:
Men det är ok om de röker i nån annans närhet? För det är ju det som är alternativet...om man kan tänka lite större utanför sin egen egoistiska sfär vill säga.
Jaså?
Jag hörde talas om en farbror som rökte alldeles själv, helt i sin ensamhet ute på norrländska landsbygden i en stuga på 70-talet. Måste ha varit något fullständigt exceptionellt och unikt!

ooms sa:

Låter som Svenssons i tex invandringspolitik eller hbtqfrågor :D

Han är säkert en jättetrevlig kille, men man kan inte göra undantag för att någon är snäll eller kanske av "God familj".

Klavikel sa:
Ja men hela grejen var ju missriktat.
Först så störde han sig på att han låg nära och det hördes ljud från eldriften, sen kom det nån osammanhängande harang om att minsann flera visade ogillande miner, sen kröp det fram att det riktiga problemet var att Tiolott kunde trampa upp för samma backar med bara en bråkdel av ansträngingen =)

Nej, så var det inte alls. Det går liksom inte att skriva exakt alla känslor man får, och det blir inte bättre av att du försöker fylla i det som jag utelämnade.
Det är en kombination av många saker. Klart det är störande med nån som ligger precis i häcken på en och det blir inte bättre om man dessutom vet att personen gör det för att den har en elmotor på cykeln.

Om det är något du tycker är osammanhängande så är det bättre att fråga. Börjar bli sjukt trött på folk som "tolkar" det man skriver istället för att läsa vad som står.

itisasitis sa:
Får känslan av att för TS och även fler så har Happyrajd blivit rätt tävlingsbetonat. Jag kan förstå det om man kört mycket, så jag dömer inte. Men det känns som att det verkligen färgar upplevelsen av att ha med en elcykel, vare sig man vill det eller inte.

Är man BARA med för att ha kul själv, och som TS själv sade få sin dos av kombinationen benstyrka, teknik och naturupplevelse, då struntar man väl fullständigt i vem och vad som ligger före och efter. I alla fall om övriga cyklister inte är i vägen och håller ungefär samma tempo (vilket Tilott gjorde). Stigen du cyklar på och naturen runt omkring dig blir inte ett dugg annorlunda för att det är en elcykel med i sällskapet.

Tävling är kanske inte rätt ord, men kalla det "utmaning" så är du något på spåren:-) Alltså det ord som tills nyligen betydde något annat än "problem". Man utmanar sig genom att cykla där det är svårt och jobbigt, och givetvis blir det i någon mån en jämförelse med andras prestationer även om det inte är en tävling. Detta kanske gör det lättare att förstå varför elmotorn passar så uselt i sammanhanget?

Jag tänker att du skall lämna eMTBn utanför skogen, där man får använda den. Det kommer med all sannolikhet att göras slingor där de får användas i framtiden, tills dess så får du trampa själv. Som du och andra påpekat kommer det självklart inte att försvinna utan bara växa. Med det kommer behov av en annan form av motionsslingor i skogen.

Dåligt drag här med tanke på förutsättningarna!

På långlopps-SM förra året var jag med och langade. Såg då en gubbe (haka inte upp er på benämningen, det kontroversiella kommer strax) på en elcykel (inte här heller) som deltog i loppet (nu kom poängen). Tror han hade startat i motionsklass, men de gånger jag såg honom var han nog omgiven av dam-åldersklasser.

Vad säger ni om det då? Var han ivägen eller fick folk draghjälp? Och spelar det någon roll?

Freddie L sa:
Dåligt drag här med tanke på förutsättningarna!

På långlopps-SM förra året var jag med och langade. Såg då en gubbe (haka inte upp er på benämningen, det kontroversiella kommer strax) på en elcykel (inte här heller) som deltog i loppet (nu kom poängen). Tror han hade startat i motionsklass, men de gånger jag såg honom var han nog omgiven av dam-åldersklasser.

Vad säger ni om det då? Var han ivägen eller fick folk draghjälp? Och spelar det någon roll?

Det du säger är alltså att elmtb är en brudmagnet?!

Utan att försöka låta för mycket som en självutvecklingscoach: kanske det efter denna diskussion kan vara intressant att köra nästa rajd och försöka helt fokusera på din egen prestation och upplevelse? Alltså helt utan relation till hur det går för övriga.

Jag är en generellt sett en rutten förlorare, så min överlevnadsstrategi när det inte verkligen är tävling (men jag tävlar väldigt lite) är att försöka vinna över mig själv - vara lite bättre än sist.

Tilott sa:
Kul att kunna ha en vettig diskussion. Jag vet att eMtb är en kontrovers och respekterar det!

Natur, fysik osv håller jag med om. Det är en stor anledning av varför jag cyklar. När jag kör själv eller med cyklister som kan hålla mitt tempo har jag högre puls än med min förra enduro-rigg. Tror anledningen är att jag pushar mig hårdare för att jag får ut så mycket mer än vad jag gjorde med förra hojen. Därför jag har en, jag cyklar mer, blir bättre på sporten, får bättre fysik och jag tycker det är kul!

Jag håller med delvis ang. E-mtb grupp, tyvärr finns det inte riktigt ännu. Tror det viktigaste är tempot i gruppen, sedan om man kör e-mtb eller inte har mindre betydelse är min åsikt. Jag hade tex inte velat köra med en nybörjare på eMtb då han/hon inte kommer kunna hålla min fart, på samma sätt som att jag inte skulle kunna hålla samma fart som tex Kangas med en icke assisterande cykel.

Sååå... Du hade inget flås och tyckte det var jobbigt att cykla förr. Det är samma för alla, tyvärr.
Cyklar man tar man och då blir man bra på det.

PS. Hoppas inte polisen står och väntar på dig, även om du tycker att det var värt det.

Klavikel sa:
Tror det kommer lösa sig med den där biten när canyon släpper sina elmodeller, då kommer det explodera av watt-stinna cyklister på stigarna och sen kommer det bli det omvända i stället.
Folk stör sig på alla som är långsamma uppför och att man hör folk bakom sig som flåsar i uppförsbackarna =)

Nu är frågan: 27,5" eller 29"?

Bilagor

• bike-slide_01_1920.jpg
    bike-slide_01_1920.jpg
    145.1 KB · Besök: 100
Fascinerande hur många tolkningar, påståenden och tyckande som läggs in i Maktens försök att formulera sina tankar och att svara på allt. Åsiktsmaskiner och folk som ska ha sista ordet tillför lite ingen diskussion där det inte behöver hittas ett rätt eller fel. Kan ni inte lägga ner tjafset?

Tillbaka
Topp