Tråden för efterblivna, analfabeter och poeter

N_sandstrom sa:
Dom riktiga bråken kommer om några år, när 25-30 pers med E-MTB samlas för en rajd, och så kommer nån jävel på en otrimmad Emtb!
Så måste man stå där, och vänta in otrimmade i varenda jävla uppförsbacken. Dålig stämning!

landen sa:
Gör vad ni vill så länge ni stänger av STRAVA, jag vill ha mina KOM:s ifred :)

Kan tänka mig att Strava hets är något som gör folk väldigt pissed off...

Jag tror nästan allt handlar om personen som sitter på cykeln och dess uppförande än vad det faktiskt är för cykel som används. En strava-hetsare som kommer dundrande nedför en stig och skrämmer livet på en stackars tant. Eller eMTB:are som kommer farande på stigen och ser tanten, visar hänsyn och kanske stannar och börja snacka om hur fin naturen är (eller whatever). Vilken person kommer ge bäst intryck på den här tanten?

EDIT: Nu säger jag inte att du gör så, men hur det kanske kan se ut generellt.

Senast ändrad:
Spaceballs sa:
landen sa:
Gör vad ni vill så länge ni stänger av STRAVA, jag vill ha mina KOM:s ifred :)

Kan tänka mig att Strava hets är något som gör folk väldigt pissed off...

Jag tror nästan allt handlar om personen som sitter på cykeln och dess uppförande än vad det faktiskt är för cykel som används. En strava-hetsare som kommer dundrande nedför en stig och skrämmer livet på en stackars tant. Eller eMTB:are som kommer farande på stigen och ser tanten, visar hänsyn och kanske stannar och börja snacka om hur fin naturen är (eller whatever). Vilken person kommer ge bäst intryck på den här tanten?
Beror kanske på om tanten är en Strava-hetsare eller inte.

Håller med Spaceballs, det som framförallt gör att områden stängs av för mtb är attitydproblem och stora grupper av åkare, folk som bombar trafikerade vandingsleder på helger osv..

Intressant att notera är att de flesta trådarna på happy handlar om att göra det lättare att cykla, dvs. köpa däck som greppar men ändå ska väga mindre än 1 kg, "större" hjul som tar bort alla ojämnheter i stigen, dämpare och gafflar som gör utförskörningen till ren avkoppling. En elhoj är ju faktiskt bara mer av exakt samma tänkesätt, med skillnaden att "bang for buck" ratiot är helt överlägset ifråga om faktisk prestanda för en medeltränad medelsvensk. Sen så kanske inte terrängen finns överallt i Sverige, men frågan är hur många på happy som faktiskt skulle ta sig igenom en EWS utan större problem (de elcyklar som jag har sett hittills har ändå tydligt enduro fokus).

Adhocalias sa:
Emtb är inte motorfordon. Det finns inte någon gällande rätt som säger att elcyklar (enligt den juridiska definitionen) är otillåtna i skogen.

Det här är något som alla faktiskt borde förstå för att kunna föra diskussionen om elcyklars vara eller icke vara i skogen utifrån rätt förutsättningar. Jag välkomnar absolut en juridisk prövning hela vägen upp i högsta instans för att reda ut frågan en gång för alla. Men fram till det är gjort vore det bra om folk slutar sprida ”fake news” i frågan.

Jo, det gör det. Oavsett hur många trumpismer du kommer dragande med.

Transportstyrelsens definition av vad som är cykel och inte har betydelse inom vägtrafik, när det gäller allemansrätten som är ett helt annat rättsligt väsen så ger den inte det carte blanche som många låtsas tro.

Så länge du inte äger skogen du cyklar i själv så är du beroende av allemansrätten för att få vistas där. Allemansrätten omfattar inte elcyklar eftersom de har motor och det redan är utrett att allemansrätten inte omfattar motoriserat tillträde.

Detta framgår av förarbeten och myndighetsbud; d v s gällande rätt.

Sannolikheten att något som redan är så pass grundligt klarlagt skulle prövas "upp i högsta instans" framstår inte som särskilt stor.

Luthman Photography sa:
Det känns lite som om den här diskussionen inte leder någon vart, vi har helt enkelt olika åsikter. Jag cyklar i grupp för att jag vill umgås med de människorna, prestationen är inte speciellt intressant. Antagligen för att om jag själv tyckte det skulle jag sluta cykla med de jag tycker om att med då jag är en sopa i jämförelse och jag konstant skulle åka runt och tycka att det var värdelöst att vara sämst hela tiden.

Så ja, jag skulle nog tycka att det var okej att springa med nån som åkte segway, därför att det var den personens sällskap jag uppskattade, inte dennes val av transportmedel.

Om nån kom på en bensin-mc på en cykeltur skulle jag nog inte uppskatta det eftersom en vanlig motorenduro låter och luktar på ett sätt som en cykel (eller elcykel) inte gör.

Du lyckades mycket bra med att undvika min fråga om var gränsen går. Att en förbränningsmotordriven MC är något helt annat förstår alla. Men VAR drar du gränsen? Jag undrade om elcrossar på 10-15 hästar, samt elcyklar med 4 kW. Är det okej, för de luktar och låter inte?

-------------

Jämförelsen med orientering medelst GPS tycker jag är klockren. Man behöver ju inte tävla för att uppskatta "kampen" mot andra, och ingen jävel skulle väl vilja orientera mot nån som fuskar? Hela vitsen är ju att INTE ha tillgång till annat än karta och kompass. Precis som med cykling, tycker i alla fall jag.

Makten sa:
Luthman Photography sa:
Det känns lite som om den här diskussionen inte leder någon vart, vi har helt enkelt olika åsikter. Jag cyklar i grupp för att jag vill umgås med de människorna, prestationen är inte speciellt intressant. Antagligen för att om jag själv tyckte det skulle jag sluta cykla med de jag tycker om att med då jag är en sopa i jämförelse och jag konstant skulle åka runt och tycka att det var värdelöst att vara sämst hela tiden.

Så ja, jag skulle nog tycka att det var okej att springa med nån som åkte segway, därför att det var den personens sällskap jag uppskattade, inte dennes val av transportmedel.

Om nån kom på en bensin-mc på en cykeltur skulle jag nog inte uppskatta det eftersom en vanlig motorenduro låter och luktar på ett sätt som en cykel (eller elcykel) inte gör.

Du lyckades mycket bra med att undvika min fråga om var gränsen går. Att en förbränningsmotordriven MC är något helt annat förstår alla. Men VAR drar du gränsen? Jag undrade om elcrossar på 10-15 hästar, samt elcyklar med 4 kW. Är det okej, för de luktar och låter inte?

-------------

Jämförelsen med orientering medelst GPS tycker jag är klockren. Man behöver ju inte tävla för att uppskatta "kampen" mot andra, och ingen jävel skulle väl vilja orientera mot nån som fuskar? Hela vitsen är ju att INTE ha tillgång till annat än karta och kompass. Precis som med cykling, tycker i alla fall jag.

Jag undvek inte frågan, jag bara missade att bara på den. Gränsdragningen är väl inte helt lätt att göra, jag har inte stenkoll på de alternativ som finns så det är svårt att säga "hit men inte längre". För mig är iaf en elhoj helt okej. Kom någon med en elcross skulle det väl bero på hur de hanterade den och hur de betedde sig i övrigt.

Det jag inte förstår är att du tjatar om att du hatar att tävla, men uppskattar "kampen" mot andra. Dvs exakt vad en tävling går ut på, även om det inte är under organiserade former, mindre antal "motståndare" eller att tävlingsmomentet är outtalat. Det är där vi skiljer oss åt.

konken sa:
Håller med Spaceballs, det som framförallt gör att områden stängs av för mtb är attitydproblem och stora grupper av åkare, folk som bombar trafikerade vandingsleder på helger osv..

Intressant att notera är att de flesta trådarna på happy handlar om att göra det lättare att cykla, dvs. köpa däck som greppar men ändå ska väga mindre än 1 kg, "större" hjul som tar bort alla ojämnheter i stigen, dämpare och gafflar som gör utförskörningen till ren avkoppling. En elhoj är ju faktiskt bara mer av exakt samma tänkesätt, med skillnaden att "bang for buck" ratiot är helt överlägset ifråga om faktisk prestanda för en medeltränad medelsvensk. Sen så kanske inte terrängen finns överallt i Sverige, men frågan är hur många på happy som faktiskt skulle ta sig igenom en EWS utan större problem (de elcyklar som jag har sett hittills har ändå tydligt enduro fokus).

Just det här tycker jag att man läser emellanåt och det är ju rätt korkat. Sätter man en bättre gaffel på en cykel är det fortfarande samma cykel, om än lite bättre. Sätter man en motor på en cykel är det naturligtvis inte en cykel längre utan något helt annat, oavsett om man kallar den emtb, elmoppe eller annat. Sedan kan man ju diskutera hurivida den ska vara tillåten i skogen enligt allemansrätten eller inte men det är rätt ologiskt att den ska vara tillåten bara för att cyklar är tillåtna.

I vintras körde jag en tur där en kille med elcykel var med. Han hade av medicinska skäl gått över till elcykel.
Det var hur trevligt som helst och inte blev jag upprörd att han med elmotor och dubbdäck klarade klättringar vi andra inte klarade lika lite som jag blir arg om en trampcyklist är snabbare än mig eller klarar saker jag inte klarar.
Så länger gruppen flyter på som vanligt ser jag inte problemet.

Tjarrls-Christian sa:
Adhocalias sa:
Emtb är inte motorfordon. Det finns inte någon gällande rätt som säger att elcyklar (enligt den juridiska definitionen) är otillåtna i skogen.

Det här är något som alla faktiskt borde förstå för att kunna föra diskussionen om elcyklars vara eller icke vara i skogen utifrån rätt förutsättningar. Jag välkomnar absolut en juridisk prövning hela vägen upp i högsta instans för att reda ut frågan en gång för alla. Men fram till det är gjort vore det bra om folk slutar sprida ”fake news” i frågan.

Jo, det gör det. Oavsett hur många trumpismer du kommer dragande med.

Transportstyrelsens definition av vad som är cykel och inte har betydelse inom vägtrafik, när det gäller allemansrätten som är ett helt annat rättsligt väsen så ger den inte det carte blanche som många låtsas tro.

Så länge du inte äger skogen du cyklar i själv så är du beroende av allemansrätten för att få vistas där. Allemansrätten omfattar inte elcyklar eftersom de har motor och det redan är utrett att allemansrätten inte omfattar motoriserat tillträde.

Detta framgår av förarbeten och myndighetsbud; d v s gällande rätt.

Sannolikheten att något som redan är så pass grundligt klarlagt skulle prövas "upp i högsta instans" framstår inte som särskilt stor.
1. Det är inte Transportstyrelsens definition.
2. Förarbeten och myndighets tolkning är (starka) tolkningsdata, men inte gällande rätt. Jag tar det igen: De. Är. Inte. Gällande. Rätt.

Jag tycker det är rätt tröttsamt när folk försöker jämställa tyckande med objektivt verifierbara fakta (sen är gällande rätt i grunden tyckande eftersom det handlar om politiska beslut eller domar, men det är en annan sak) och tror att jag lämnar den här tråden nu. Ok med en stenmarkism istället?

”Hä löns int’ förklar’ för den som int’ begrip.”

Makten sa:
Att en förbränningsmotordriven MC är något helt annat förstår alla. Men VAR drar du gränsen? Jag undrade om elcrossar på 10-15 hästar, samt elcyklar med 4 kW. Är det okej, för de luktar och låter inte?
Så, kanske vid 30kg tjänstevikt (räknat som för MC, alltså exklusive förare) helt enkelt? Då kommer inga elcrossar eller någon slags moped med i leken.

dr-m sa:
Makten sa:
Att en förbränningsmotordriven MC är något helt annat förstår alla. Men VAR drar du gränsen? Jag undrade om elcrossar på 10-15 hästar, samt elcyklar med 4 kW. Är det okej, för de luktar och låter inte?
Så, kanske vid 30kg tjänstevikt (räknat som för MC, alltså exklusive förare) helt enkelt? Då kommer inga elcrossar eller någon slags moped med i leken.

Hur tungt släp får man dra då?

Bilagor

• hunting-mountain-bike-10-awesome-survival-bikes-for-whatever-the-world-throws-your-way-18.jpg
    hunting-mountain-bike-10-awesome-survival-bikes-for-whatever-the-world-throws-your-way-18.jpg
    103.4 KB · Besök: 93
Makten sa:
Luthman Photography sa:

-------------

Tack. ?

dr-m sa:
Makten sa:

Fast nu hittar du ju bara på regler som passar din önskan av hur saker skall vara. F.ö om din "lag" var verklighet skulle marknaden anpassa sig och sälja motorcyklar (enduro) med låg effekt på just under 30kg, skulle ju va skit kul och, tyvärr förstöra spåren omgående.

Från naturvårdsverket;
"Vad säger lagen

Till ”motoriserade fordon” räknar Naturvårdsverket olika typer av elassisterade cyklar med en maxeffekt på 250 W. Att färdas i naturen med hjälp av elcyklar är en relativt ny företeelse och flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer (bland annat prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken) har slagit fast att det inte finns någon ”motoriserad allemansrätt”.
Det finns ingen lagstiftning som ger någon rätt att färdas med fordon med en motor på någon annans mark utan lov av markägaren."

https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/

Är ju ingen tvetydighet här ö.h.t även om stenmark menar annorlunda. Du får inte köra el-cykel i skogen _oavsett effekt_ om du inte har speciell tillåtelse.

Erik O sa:
Just det här tycker jag att man läser emellanåt och det är ju rätt korkat. Sätter man en bättre gaffel på en cykel är det fortfarande samma cykel, om än lite bättre. Sätter man en motor på en cykel är det naturligtvis inte en cykel längre utan något helt annat, oavsett om man kallar den emtb, elmoppe eller annat.

Det är precis samma sak till sjöss. Folk köper svindyra segelbåtar, drar skot för flera hundra kronor metern, står och polerar skrovet flera timmar varje vår för att få små små ökningar i hastighet.

Men med vår billiga motorseglare från blocket kör vi om dom med råge såfort vinden inte ligger som man vill.

Inte fan tänker jag dock hävda att dom gjort dåliga ekonomiska prioriteringar, eller att vi "seglar snabbare" än dom på något vis.
Vi har helt enkelt ingen segelbåt. Även om motorn bara hjälper till, och trots att den har "segel" i namnet.

Istället för att sätta elmotor på en trampcykel kan man väl sätta trampor på en El-Moppe. Tänk vilka KOM jag hade kunna samla med denna med trampor på.

Allvarligt talat så skulle jag oroa mig mer för framtida access till stigar än kränkningar och stulna KOM. Om någon kastar skräp och spelar stereo vid en klätterklippa säger man ju till, risken är annars att markägaren tar in en biolog som karterar rödlistade arter och vips är det stopp för alla klättrare, även skötsamma. Skicka hem elcyklisterna om ni vill kunna cykla favoritstigarna i framtiden.

Octagon sa:
Allvarligt talat så skulle jag oroa mig mer för framtida access till stigar än kränkningar och stulna KOM. Om någon kastar skräp och spelar stereo vid en klätterklippa säger man ju till, risken är annars att markägaren tar in en biolog som karterar rödlistade arter och vips är det stopp för alla klättrare, även skötsamma. Skicka hem elcyklisterna om ni vill kunna cykla favoritstigarna i framtiden.

Problemet är tyvärr att många omotoriserade cyklister missköter sej...

ForesterGuy sa:
Octagon sa:

Ja vi har problem så det räcker. Det är onödigt att blanda in en annan intressegrupp, som dessutom är kriminell, innan vi löst vår egen misskötsamhet.

1. Naturvårdsverket har en tolkning av lagen. Det betyder INTE att lagen säger så.

2. Transportstyrelsen har en annan uppfattning på vad som räknas som motordrivet fordon.

3. Tills detta avgjort i domstol är lagläget på det viset att alla kan köra med elcyklar där vanliga cyklar är tillåtna.

Meistro sa:
1. Naturvårdsverket har en tolkning av lagen. Det betyder INTE att lagen säger så.

2. Transportstyrelsen har en annan uppfattning på vad som räknas som motordrivet fordon.

3. Tills detta avgjort i domstol är lagläget på det viset att alla kan köra med elcyklar där vanliga cyklar är tillåtna.

Nej, Transportstyrelsen har inte en annan tolkning av lagen. Transportstyrelsen styr över vad som gäller i trafik, inte i terräng.
Transportstyrelsen räknar elcyklar som ett motordrivet fordon, men ett motordrivet fordon som får framföras enligt samma regler som för cyklar.

Meistro sa:

Nädu, den gubben gick inte. Och du har inte mera rätt för att du uttrycker dig tvärsäkert.

Meistro sa:

1. https://sv.wikipedia.org/wiki/Naturvårdsverket Naturvårdsverket säger annorlunda.

2. Transportstyrelsen klassificering av ditt fordon är precis lika relevant som din närmaste lapplisas, om du får köra din lastbil i skogen denna dag.

3. Nej så är det inte. Bryter du mot lagen spelar det ingen roll om det inte finns något tidigare domstols beslut, s.k prejudikat. Det är min förståelse, jag är såklart ingen expert men är konstigt att te.x Piratebay rättegången var en grej, om lagar inte är en grej utan prejudikat.

Är ju uppenbart att ni alla resonerar från en punkt där ni försöker motivera el-cykling i skogen snarare än tolka vad lagarna säger _och vad dess syfte är_. Vad tror ni syftet med transportstyrelsens tramp-cykel klassificering av el-cykel är? Hint: det är inte att man ska kringgå terrängkörningslagen. Om ni än nu då lurar er själva att så är fallet har ni fortfarande allemansrätten att tampas med som väldigt tydligt säger nej till motoriserade fordon.

Meistro sa:

1. Transportstyrelsen har en tolkning av lagen. Det betyder INTE att lagen säger så.

2. Naturvårdsverket har en annan uppfattning på vad som räknas som motordrivet fordon och körning i terräng.

3. Tills detta är avgjort i domstol gör man klokt i att avstå från körning i terräng eftersom man potentiellt gör sig skyldig till lagbrott.

Att ni orkar, det är ju helt otroligt. Det vore ju en sak om det var en motorcross man for och åkte med efter stigarna, klart det hade blivit betydande slitage, men en elcykel. Herregud, det är ju knappast tal om någon signifikant ökning av slitage jämfört med en vältränad cyklist med samma däck. Det må vara olagligt just nu men hur många av oss åker runt med reflex och ringklocka på cyklarna? Knappast majoriteten. Men där ser man sällan diskussioner.

Sen förstår jag inte argumenten om att man måste vara handikappad eller ha hjärtproblem för att man kan tycka det är kul med en elcykel? Det är ju löjligt att ens tänka i dom banorna, det är ju som att påstå att man måste vara totalförlamad för att det ska vara socialt accepterat att köra bil eller motorcykel annars ska man ha trampbil eller cykel.

Ja svart eller vitt, alltid.

Sen tycker jag det känns inte så lite underligt att det är naturvårdsverket som hanterar elfordonspremien och beviljar dessa uppenbara skogsleksaker pengar.

"Vi stöttar dig ekonomiskt att köpa den här heldämpade skogscykeln (men du får GIVETVIS inte köra den i skogen)".

dr-m sa:
Ja svart eller vitt, alltid.

Sen tycker jag det känns inte så lite underligt att det är naturvårdsverket som hanterar elfordonspremien och beviljar dessa uppenbara skogsleksaker pengar.

"Vi stöttar dig ekonomiskt att köpa den här heldämpade skogscykeln (men du får GIVETVIS inte köra den i skogen)".

Det är ju inte svårt att gissa vad elfordonspremien primärt är tänkt för.

"Naturvårdsverket fördelar bidrag till privatpersoner som köpt ett elfordon. Det ska hjälpa fler att byta bilen mot miljövänligare transportmedel och bidra till minskade utsläpp, mindre trängsel och mindre buller."

Sen att vissa vill köra heldämpat till jobbet får väl vara ett personligt val.

GetLucky sa:
Att ni orkar, det är ju helt otroligt. Det vore ju en sak om det var en motorcross man for och åkte med efter stigarna, klart det hade blivit betydande slitage, men en elcykel. Herregud, det är ju knappast tal om någon signifikant ökning av slitage jämfört med en vältränad cyklist med samma däck. Det må vara olagligt just nu men hur många av oss åker runt med reflex och ringklocka på cyklarna? Knappast majoriteten. Men där ser man sällan diskussioner.

De flesta av oss förstår nog att vi som stigcyklister redan existerar på nåder i våra skogar, synnerligen i naturreservaten. Det är då ett problem att skilj linjen mellan oss trampcyklister och de motor fordon, som är förbjudna, görs mer diffus. Det är problem nr1.

Sedan har vi som du självskriver, ett stig slitage som är likvärdigt en vältränad cyklist. Så bara om vi bortser från problem nummer 1, att vi alltså kan förbjudas att tramp cykla på många stigar (vilket vore katastrof för många av oss). Så kommer stig slitaget att ök på våra stigar då det finns betydligt fler _potentiella_ el-cyklister än vältränade cyklister.

Kniven sa:
ForesterGuy sa:
Octagon sa:

Ja vi har problem så det räcker. Det är onödigt att blanda in en annan intressegrupp, som dessutom är kriminell, innan vi löst vår egen misskötsamhet.

Skönt att ta sig ensamrätt på något som anses som ett problem, bara jag får förstöra för andra... Snacka om att se ur sitt egna perspektiv, brukar också kallas för egoism.

I övrigt är missunnsamhet inte allt för charmigt, bitterheten ligger inte allt för långt bort.

Kniven sa:
ForesterGuy sa:
Octagon sa:

Så elcyklister är en helt separat grupp, utan någon som helst överlappning? Måste vara ett storstadsfenomen...

GetLucky sa:
Sen förstår jag inte argumenten om att man måste vara handikappad eller ha hjärtproblem för att man kan tycka det är kul med en elcykel?

Inte jag heller och jag kan inte minnas att någon i tråden skrivit det. Kan du leta upp och citera?

ForesterGuy sa:
Kniven sa:
ForesterGuy sa:
Octagon sa:

Så elcyklister är en helt separat grupp, utan någon som helst överlappning? Måste vara ett storstadsfenomen...

Storstadsmänniskokortet... Man blir lite trött.

Jag skall nog börja kalla alla som inte bor i Eken för lantsar.

Allemansrätten är ickemotoriserad. Polisanmäla de som kör i skogen med elcyklar och få det provat i rätten så kommer vi få svaret om vad som gäller så småningom.

Skogling sa:
ForesterGuy sa:
Kniven sa:
ForesterGuy sa:
Octagon sa:

Käbbel mellan cyklister och ickecyklister är väl ändå främst ett storstadsproblem?

Det finns ju redan minst en tråd för att tjafsa om huruvuda elcyklar får användas i skogen enligt lag: https://happyride.se/forum/read.php/1/3155895/page=1

Tisdagsrajdkollektivet kan helt oberoende av detta bestämma hur de vill ha sina rajder, inga elcyklar, inga oranga hjälmar, inga bibs etc. Där är det fritt fram att ta hänsyn till annat än lagen, tex hur kränkt man känner sig eller allmänhetens uppfattning om MTB.

Skogling sa:
ForesterGuy sa:
Kniven sa:
ForesterGuy sa:
Octagon sa:

Det är inget problem med markslitage där jag kör, problemet är snarare att om man kör åt h-e så kommer ingen att hitta en förrän möjligen framåt älgjakten eller bärplockningssäsongen... ;-)

Bilagor

• DSC_0394.JPG
    DSC_0394.JPG
    503.8 KB · Besök: 62
ForesterGuy sa:
Skogling sa:
ForesterGuy sa:
Kniven sa:
ForesterGuy sa:
Octagon sa:

Det är inget problem med markslitage där jag kör, problemet är snarare att om man kör åt h-e så kommer ingen att hitta en förrän möjligen framåt älgjakten eller bärplockningssäsongen... ;-)
Du förstår visst inte?
Om det pga konflikter mellan (el)cyklister och andra grupper av olika skäl (t.ex. markslitage i storstadsnära områden, olovlig körning med motordrivna cyklar, osv) leder till lagstiftning, så kommer den att gälla i hela landet, oavsett lokalt markslitage eller inte.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp