Tråden för efterblivna, analfabeter och poeter

Klavikel sa:
Varför det?
Planeten är en organism. Tror ni verkligen att nån lerpöl och "sönderkörd" stig är ett värre problem än alla avgaser och leverne i överdåd innebär?
Härligt, vilken sida vaknade du på?
Jag ser inget motsatsförhållande i det, om vi nu skall dra in klimatfrågan i detta. Men det var inte direkt min avsikt.

JonasH72 sa:
Bra att det tillsätts en utredning kring detta, hoppas den går relativt snabbt!

Jag har cyklat lite med såna som kör elcykel, och det kan jag säga att på 90% av alla sträckor man kan cykla så kommer alla med elassistansen vara MYCKET snabbare än med vanlig cykel. Det är inte pga vikten, utan den effekt som man får hjälp med. Och ja, den är såpass stor (även om det skulle vara inom "lagens tillåtna", ska vi säga 250W?) att den med fullt uttag ger en KLART MÄRKBAR ökad påfrestning på naturen. Allt annat är bullshit. Så det finns en klart jobbig situation för dem som vill ta striden mot markägare här. Och jag tror garanterat att detta är något som man kommer ta hänsyn till i utredningen. Förutom det faktum att det går snabbare, men det är av underordnad betydelse tror jag man kommer komma fram till.

Fast detta sker ju även vid normal körning på blöta stigar. Ge fan i att köra när det är blött helt enkelt, oavsett assistans eller ej. På torra stigar tror jag inte det påverkar märkbart alls.

Så nu ska man inte få köra när det är blött ute heller?
Jaha, kul att bo i blöteborg då...

60 dagar cykling per år sen får man ägna resten av tiden åt sillstrypning... É du helt go eller?

Senast ändrad:
Klavikel sa:

60 dagar cykling per år sen får man ägna resten av tiden åt sillstrypning... É du helt go eller?

Det beror ju helt på hur blött det är och skicket på stigen i övrigt. Lite får man ju tänka själv också. Jag menar om man nu är så
rädd för att stigarna ska köras sönder så bör man ju också vara varsam på vanlig cykel. Inte bredda stigar och akta mossbäddar m.m.

Klavikel sa:

Är ju en förbannat optimistisk uppskattning med 60 torra dagar per år i staden Makrill...

Det verkar ju ändå solklart att de flesta inte bryr sig om man kör elcykel eller ej. Skönt att veta för alla elcyklister att man inte hamnar utanför gemenskapen. Go helt enkelt, bara kör. :)

Klart att det är värre för miljön att flyga än att köra mtb i skogen dock. Självransakan?

Senast ändrad:
Kold sa:
Klavikel sa:

Det beror ju helt på hur blött det är och skicket på stigen i övrigt. Lite får man ju tänka själv också. Jag menar om man nu är så
rädd för att stigarna ska köras sönder så bör man ju också vara varsam på vanlig cykel. Inte bredda stigar och akta mossbäddar m.m.

Helt klart, behöver ju inte "förstöra" bara för att göra sig märkvärdig.
Men tycker inte heller att det är orimligt att folk ska få cykla året runt även om stigarna allt som oftast ser lite småtrista ut om hösten/vintern...

Ur ett samhälleligt perspektiv tror jag att vi alla vinner på att folk får utöva sina sporter och intressen i möjligaste mån och inte komma med onödiga inskränkningar på liv och leverne.

Meistro sa:
Det verkar ju ändå solklart att de flesta inte bryr sig om man kör elcykel eller ej. Skönt att veta för alla elcyklister att man inte hamnar utanför gemenskapen. Go helt enkelt, bara kör. :)

Klart att det är värre för miljön att flyga än att köra mtb i skogen dock.
Du har uppenbarligen missat det enda inlägg i tråden som tillfört lite ny info:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3357855/3358132#msg-3358132
Sönderkörd mark och allemansrätten är i första hand inte en miljöfråga, det handlar om skadegörelse och hur mycket skada/störning än markägare ska behövs tåla.
Så sluta blanda äpplen och päron för det är det ni gör när ni drar in klimat/miljö i det hela.

Änder

Bilagor

• _20180612_203125.JPG
    _20180612_203125.JPG
    232.2 KB · Besök: 210
Jag tror att en cykel utan motor och batterier är miljövänligare än en med... ur en massa massa aspekter... Inte sagt att en cykel tillverkad i Kina med en massa komponenter av oklart urspring och fraktad över jordklotet för att användas i nöjes skull är en hållbar produkt alls. Sååå hur var det nu med argumenten? Klavinkel, hur ofta byter du cykel?

En e-mtb är betydligt miljövänligare om den gör det möjligt att transportera sig till "skogen" utan bil. Bara utsläppen för transporten till stigen gör det svårt att vara "koldioxidneutral" om man cyklar ofta.
Om nu en signifikant del av populationen skulle transportera sig med fossila bränslen till trail head så kan man argumentera för klimatpåverkan vs stigerosion. Allt hänger ändå ihop, att helt isolera cyklingen utan den kulturantropologiska vinkeln av MTB utövningen vore slentrianmässigt och fel.

konken sa:
En e-mtb är betydligt miljövänligare om den gör det möjligt att transportera sig till "skogen" utan bil. Bara utsläppen för transporten till stigen gör det svårt att vara "koldioxidneutral" om man cyklar ofta.
Om nu en signifikant del av populationen skulle transportera sig med fossila bränslen till trail head så kan man argumentera för klimatpåverkan vs stigerosion. Allt hänger ändå ihop, att helt isolera cyklingen utan den kulturantropologiska vinkeln av MTB utövningen vore slentrianmässigt och fel.
Då är det ju nåt som är feltänkt med aktiviteten från början, om man ser sig tvungen behöva frakta sig med bil för att cykla...

konken sa:

stigerosion kontra klimatpåverkar är en irrelevant jämförelse. El-cykelns vara eller icke vara vad gäller vi stigcyklister som intressegrupp är inte knuten till miljöpåverkan varken i ett nationellt eller globalt perspektiv. Vi pratar miljöpåverkan i form av den specifika naturen, stigarna vi cyklar på. Vi pratar inte ozonlagret som förövrigt är tip top här i sverige, du laddar väl din el-cykel med svensk producerat förresten? De argument som förs är att el-cykel sliter högre på stigarna (de medges av de flesta el-cyklister) samt riskerar att skapa konflikter med myndigheter längre fram för tramp stigcylister. De är argumenten som förs. Knaske en å annan känkt svetto cylist men de är fåniga å minoritet så stunt i dem.

P.S att vi pratar om människor är underförstått så "kultur" duger gott.

konken sa:

Det här var tamejfan det bästa jag läst på happy.
Denna snubben måste ha haft hög närvaro i skolan ?
Instämmer helt...

Atlas sa:
Jag tror att en cykel utan motor och batterier är miljövänligare än en med... ur en massa massa aspekter... Inte sagt att en cykel tillverkad i Kina med en massa komponenter av oklart urspring och fraktad över jordklotet för att användas i nöjes skull är en hållbar produkt alls. Sååå hur var det nu med argumenten? Klavinkel, hur ofta byter du cykel?

Instämmer inte i att det "bara" är för nöjes skull.
Det finns väl massor av människor som använder cyklar för pendling och transport som ett substitut av andra fordon.
Dessutom så är den hälsomässiga vinsten och välmåendet och den sociala biten svår att bortse ifrån?

Men visst, jag har ägt fler cyklar än man behöver ha ägt under en livstid.
Men de cyklar jag ägt är också sålda och rullar förmodligen alla av dem fortfarande förutom två som jag vet är skrot...

Men... Cyklar kan säljas också köras i många många år.
Vad har det med flygresor att göra i sammanhanget alls?
Kan du sälja ditt koldioxidutsläpp i andra hand när du är färdig med Thailandsresan efter jul?

Hur stor skillnad blir slitaget på stigar med en 73kg cyklist vs en 90+kg cyklist. Borde det inte bli mycket mer slitage på stigen av en kass väl gödd herre som bromsar sönder i nedförsbackarna och går djupt i lerhålen? Tjockisar och nybörjare borde alltså oxå förbjudas i skogen? :)

Klavikel sa:
Atlas sa:

Det finns väl massor av människor som använder cyklar för pendling och transport som ett substitut av andra fordon.
Dessutom så är den hälsomässiga vinsten och välmåendet och den sociala biten svår att bortse ifrån?
Den här tråden handlar om eMTB på tisdagsrajd, inte pendling och transport. Och på en tisdagsrajd vågar jag hävda att den hälsomässiga vinsten, välmåendet och framför allt den sociala biten är högre på en cykel än en elcykel.

Klavikel sa:
Det kanske du ska svara på, eftersom det var du som började med att blanda in flygresor i denna tråd?

Klavikel sa:
Atlas sa:

Men visst, jag har ägt fler cyklar än man behöver ha ägt under en livstid.
Men de cyklar jag ägt är också sålda och rullar förmodligen alla av dem fortfarande förutom två som jag vet är skrot...

Men... Cyklar kan säljas också köras i många många år.
Kan du sälja ditt koldioxidutsläpp i andra hand när du är färdig med Thailandsresan efter jul?

Kan du inte bara sluta besudla tråden med inlägg som inte tillför ett jota? Allt du bidragit med hittills är så korkat att man undrar hur du lyckades registrera dig på forumet. Varenda inlägg är ett enda stort argumentationsfel, personangrepp eller förtal av andra.

Försvinn!

troll.jpg

Klavikel sa:
Jo men visst, trevlig kille...

Du kan ju svara på frågan istället. Du förstör tråden och jag har utan framgång försökt få dig att argumentera, eller sluta. Men du skiter fullständigt i vad andra tycker och till slut måste man fråga sig vad som är fel. Något står ju uppenbarligen inte rätt till.

Du är anmäld till moderatorerna så får vi se om det händer något.

Jag tror ni båda mår bra av att varva ner lite, även om jag håller med om att Klavikel tramsat extremt mycket här.

Cykling är en själfull gentlemannasport.
Men el-MTB är en död fisk på sms-lån.

Tappade ju helt sugen att försöka pressa in en tisdagsrajd i livspusslet i framtiden nu...

Senast ändrad:
Crossmax sa:
Den här tråden handlar om eMTB på tisdagsrajd, inte pendling och transport. Och på en tisdagsrajd vågar jag hävda att den hälsomässiga vinsten, välmåendet och framför allt den sociala biten är högre på en cykel än en elcykel.

...eftersom elcyklister blir utfrusna?

bitteb sa:
Hur stor skillnad blir slitaget på stigar med en 73kg cyklist vs en 90+kg cyklist. Borde det inte bli mycket mer slitage på stigen av en kass väl gödd herre som bromsar sönder i nedförsbackarna och går djupt i lerhålen? Tjockisar och nybörjare borde alltså oxå förbjudas i skogen? :)

Har gjort liknande påpekanden i tidigare trådar...

ForesterGuy sa:
bitteb sa:

Har gjort liknande påpekanden i tidigare trådar...
Jo, vi har sett det men de är fortfarande lika löjliga och irrelevanta trots att de upprepas med en dåres envishet...
Ska vi tillåta knattecross i skogen också eftersom ett sådant ekipage kan vara lättare än en FS-mtb med en vuxen person på? Det är på den nivån ert "argument" ligger på...

Tillbaka
Topp