Trådtips singelspeed/hjälp

Tjena!

Coronalife öppnar plånboken och verktygslådan som inget annat. Fick därför (ännu) en spontan idé i IMG_20200614_221231.jpgIMG_20200614_221238.jpgIMG_20200614_221245.jpgIMG_20200614_221250.jpg att shoppa på Facebook.

Finns det guider eller någon tråd eller någon som kan hjälpa mig med ett problem? Kanske går det att lösa, eller måste jag helt enkelt ha en annan ram? ELLER hur rak måste kedja mellan dreven vara?

1. Går det att flytta ut bakdrevet med insatser?
2. Går det att flytta in framdrevet?
3. Är jag ute o cyklar?

Rimliga råd som att köpa ny, bättre eller annan cykel undanbedes vänligen, här KBT: ar jag Corona life livin med att skruva alldeles för mycket. Peace////

Kedjelinjen behöver inte vara helt rak, annars hade det ju inte funkat med växlar. Så lägg på en kedja och prova. (y)

Edit: Fast om det ska vara en fixie så vill du nog ha i det närmaste rak kedjelinje. Vore jobbigt om din enda möjlighet att bromsa försvinner om kedjan hoppar.

En gammal SCO med cottered cranks och frihjul typ BMX, tycker jag det ser ut som. Det kan nog vara svårt att justera den kedjelinjen. Viktigt på hembyggda SS är horisontella dropouts om man inte vill ha en kedjespännare. Man kan behöva nån form av chaintug för att inte bakaxeln skall dra snett. En frambroms skadar nog inte heller för lite mer säkerhet. Svårt att veta vad som kan stämma för just din cykel.

Kedjelinjen behöver inte vara helt rak, annars hade det ju inte funkat med växlar. Så lägg på en kedja och prova. (y)

+1

Så tokigt ser det inte ut.

Om du måste labba så kan en variant vara att byta till ett annat vevparti där klingorna sitter med klingbultar i en spindel. Då kan man lägga klingan på in- eller utsida eller flytta i sidled med distanser (kan kräva byte av klingbultar).

Vevaxeln kan också vara asymmetrisk ibland, med längre utstick på drivsidan och då kan ett trick vara att vända på axeln om man vill få in klingan (förutsatt att den då inte hamnar så långt in att det blir problem med att klingan tar i kedjestaget),

/Johan

Hola! Tack för hjälp!

Broms ska självklart på! Japp, horisontella dropouts.

Hjulen är oanvända från stålhästen. Tunga och lite drygt omatchande röd färg på fälgarna.. men jag ska på med en kedja och så hur det funkar. Ska ta reda på om det går att byta vevparti eller vända axeln för rakare kedja. Är taggad på att prova fixie.

Det lustiga är att det är väldigt mycket luft mellan hjul och ram. Ser nästan ut att rymma 29" hjul.

Kan ramen vara avsedd för 630-hjul?
Vanligt fram till nån gång (tidigt) 80-tal.

/Johan
Cottered cranks, kilbult i vevpartiet tyder på ganska gammal ram. Mycket sannolikt har den haft 630-hjul och då kan man behöva en broms med extra långa fästen för att nå fälgbanan. Vad det gäller ram och hjul kan man fundera på om ramen är 120mm eller 126mm mellan dropouts bak. Vad är det för bredd på navet? Om den är utbänd till 130mm kan man ju ersätta hjul eller nav med ett för Body och sen justera in kedjelinjen med distanser. Men då blir det inte vändbart mellan SS och fixie. Kanske ha ett SS med bra kedjelinje och ett fixiehjul för att man kan och vill prova men strunta i att det är aningen snett. Sen vill man nog inte ha långa vevar och fixie. Det kan ta i marken vid svängar.

A, ja hjul med body kanske det får bli. Så blir cykeln inte lika stygg hehe.. Då får jag leta ny ram till hjulen istället o bygga fixie.

Ang hjul med body, hur vet man ett singelspeed kit passar till Bodum?

A, ja hjul med body kanske det får bli. Så blir cykeln inte lika stygg hehe.. Då får jag leta ny ram till hjulen istället o bygga fixie.

Ang hjul med body, hur vet man ett singelspeed kit passar till Bodum?
Väljer du Body för Shimano kan man köpa kit med distanser och drev så man kan pyssla ihop något bra. Men bredden är viktig, det var därför jag nämnde det. 126mm i stål kan oftast hantera 130mm. Men det kan behövas lite våld.

Sitter på 130mm nu, men ramen är nog 126mm.

Satte på kedja nu, verkar funka bra. Svårt att se om det är för snett, särskilt på bild.

Ska på med en broms ni bara så kan jag cykla ordentligt och se hur den funkar.

Styre och handtag ska också bort, satt racerbromshandtag på ett vanligt styre så det var oanvändbart. Ska nog smacka på ett bullhorn!

Bilagor

• IMG_20200618_105826.jpg
    IMG_20200618_105826.jpg
    464.9 KB · Besök: 248
  • IMG_20200618_105852.jpg
    IMG_20200618_105852.jpg
    502.7 KB · Besök: 238
  • IMG_20200618_105859.jpg
    IMG_20200618_105859.jpg
    517.7 KB · Besök: 237
Sitter på 130mm nu, men ramen är nog 126mm.

Satte på kedja nu, verkar funka bra. Svårt att se om det är för snett, särskilt på bild.

Ska på med en broms ni bara så kan jag cykla ordentligt och se hur den funkar.

Styre och handtag ska också bort, satt racerbromshandtag på ett vanligt styre så det var oanvändbart. Ska nog smacka på ett bullhorn!

Om du skall säkerställa kedjelinjen helt får du ta mitten på vevlagerhylsan ut till klinga och sedan mitten baknav till drev. De skall vara lika mätt från cykelns mittskärning om det skall vara exakt rakt. Fast så noga är det inte, det är svårt att se vad som är rakt och parallellt på foton.

Tillbaka
Topp