Trafikmiljö...

Calle F

Ny medlem
Trafikmiljö...
Häromdan blev jag riktigt irriterad på något en person med visst inflytande på trafiksituationen här sa. Jag tog en sväng med kameran, och resultatet finns nu här: http://www.fjallstal.se/cykel/cg/

:)

edit: notera gärna det happymtb-interna på nummerskylten på den röda Yarisen på en av bilderna.

Senast redigerad av en moderator:
Trafikmiljö...
PeaceDog skrev:
-------------------------------------------------------
> Bara jag som blir sugen att <snip> köra fort som fan
> på gatorna.
> GTA III - Lysekil

Nej, läser man Calles texter så verkar övervägande delen av Lysekils bilförare ha kommit på den idéen. :-)

Trafikmiljö...
Abbesnabb: Jag har också funderat i många år på att göra något liknande om vägen till mitt jobb i Göteborg. Vi kanske kan försöka få ihop några stycken så det blir en del material. Frågan är bara hur man får någon med inflytande på cykelmiljön att intressera sig? Informationsmaterialet från Trafikkontoret visar ju bara hur bra allt är och hur fort de fixar eventuella problem ...

En liknande men lite enklare utförd sida är http://cykelbana.blogspot.com/.

Trafikmiljö...
PeaceDog skrev:
> Bara jag som blir sugen att plocka stjärnor,
> skjuta folk, göra stunts och köra fort som fan
> på gatorna.
> GTA III - Lysekil

Jag gjorde en gång en SAAB V4 till första GTA =)

Trafikmiljö...
Vic skrev:
> PeaceDog skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bara jag som blir sugen att köra fort som fan
> > på gatorna.
> > GTA III - Lysekil
>
> Nej, läser man Calles texter så verkar
> övervägande delen av Lysekils bilförare ha
> kommit på den idéen. :-)

Nja, många är ju helt OK. Av de som utmärker sig är dock förbluffande många uppväxta i lagsportmiljö. Här spelas fotboll och handboll mest, och där verkar dom inte direkt lära sig hänsyn...

Trafikmiljö...
Abbesnabb skrev:
> kfn
> Jag tänkte mig ett öppet brev till
> Trafikkontoret och kopia till Göteborgs-Posten
> (samt alla dessa gratistidningar får det väl bli
> nu).

Glöm inte en bild där du står och ser ledsen ut i t ex ett hål i en cykelbana. Håll gärna ett havererat hjul i en näven också. Man ska INTE vara snäll ;)

Jag ska låta det där jag gjorde ligga ute ett litet tag för att se eventuella reaktioner innan jag pratar med killarna på lokaltidningen Lysekilsposten. Dom har förhoppningsvis inte något emot att göra nåt på det där :)

Trafikmiljö...
Skicka dina synpunkter till de ansvariga för trafikplaneringen på kommunen. Det är tyvärr så att man ses som en andra klassens medborgare om man syns på cykel för ofta och inte tävlar seriöst. Jag tror faktiskt att enda anledningen till att en del tar bilen korta sträckor till jobbet är att de tycker sig vara mer respektabla då. Själv irriterar jag mig på det enda trafikljuset i Ljungby. Jag cyklar ibland på tider då ingen annan är ute. När jag kommer till rödljuset slår det inte om eftersom det finns en sensor som inte registrerar cyklister. Och nu har väl polisen höjt böterna för att cykla mot rött också.

Mange

Trafikmiljö...
Tipsade om denna sida förra veckan http://www.nyavagvanor.se/ där kan man bli tipsare och rapportera in fel och brister. De finns en heltidstjänst på komunen som jobbar med dessa frågor.
Vikariat för den här tjänsten anosserades ut för en tid sen om man får säga att jag va rätt sugen på att söka.

-Åke

Trafikmiljö...
> Tipsade om denna sida förra veckan http://www.nyavagvanor.se där kan man bli tipsare och
> rapportera in fel och brister. De finns en heltidstjänst på komunen som jobbar med dessa frågor.

Problemet med den sidan, liksom med rapporter direkt till 150017@goteborg.se, vilket är Trafikkontorets kundtjänst och ditt rapporterna går, är att de bara skickar vidare till en aktuelle entreprenören som har ansvar för just det området. När sedan entreprenören struntar i det händer inget eftersom ingen på trafikkontoret följer upp inskickade ärenden. Men fortsätt gärna att skicka mail eller ringa ändå, till slut kanske det börjar hända saker.

I en pdf-tidning på Nya Vägvanorsidan kan man läsa följande:

Gropar, hinder, grenar, vattensamlingar på cykelbanan? Ring eller maila direkt!

- Cykla inte omkring och var arg och irriterad på problem på cykelbanorna. Ring eller maila istället till oss! Det är inte att klaga – utan bara att hjälpa till, säger Björn Berntsson platschef på Göteborgs Trafikinformation. Ett forum som enligt honom fler cyklister borde känna till.

- Vi är till för att röja undan både ilska och hinder. Givetvis är vi också glada för beröm när saker och ting fungerar bra! Vi förmedlar all informtion vidare till dom som är ansvariga för underhållet just där problemet finns.

- Cykelbanorna är prioriterade både när det gäller snöröjning och annat underhåll.

Telefon: 031–15 00 17
goteborgstrafikinformation@trafikkontoret.goteborg.se

Trafikmiljö...
I vissa kommuner finns möjlighet att lämna medborgarförslag, mycket lämpligt för förbättringar, rena fel bör ju skickas direkt till ansvariga hos kommunen.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Kopierat från kommunens hemsida
Regler för medborgarförslag

Alla som är folkbokförda i kommunen har rätt att lämna medborgarförslag. Det finns ingen åldersgräns.

Föreningar, organisationer, företag eller liknande kan inte lämna medborgarförslag.

En eller flera privatpersoner måste skriva under förslaget med namn, adress och telefonnummer.

Om ni är flera som lämnar förslaget tillsammans; uppge vem som är kontaktperson.

Ett medborgarförslag ska handla om sådant som kommunen ansvarar för t.ex. barnomsorg, grundskola, gymnasium, vuxenutbildning, kultur- och fritidsverksamhet, äldre- och handikappomsorg, miljö- och hälsoskydd, parker, idrottsanläggningar, gång- och cykelvägar m. m.

Förslaget får inte avse myndighetsutövning mot en enskild person (t.ex. beviljande av bygglov eller socialbidrag).

Kommunen publicerar kallelser och protokoll m.m. på kommunens webbplats. För att kommunen ska kunna handlägga ditt medborgarförslag måste du godkänna att ditt namn och förslaget publiceras på kommunens webbplats.

Trafikmiljö...
kfn skrev:
> - Cykelbanorna är prioriterade både när det
> gäller snöröjning och annat underhåll.

Så ska det vara här också. Den som traditionellt har (tills förra vintern i varje fall) snöröjningsjouren här tyckte dock på eget initiativ att gatorna skulle plogas först så bilarna kom fram... :P

En annan del av problemet med den där jourkillen var att han bor på andra sidan Gullmarsfjorden, och därför har längre körtid via färjan än som är nodvändigt. Traditioner är viktigt i vissa organisationer...

Trafikmiljö...
Om alla "rwpporter" följer samma mall så blir det lätt för mottagaren att utvärdera.
Två av de givna mottagarna är ju: SCF och Vägverket.

...rikspolisstyrelsen, regeringskansliet, kommunerna, namnlistor, mm

Någon som gör en lättanvänd mall eller tar på sig att sätta ihop material till färdig rapport ?

Edit: jag har missat farthindren i .dk när jag varit där.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp