trafikregelstiftare mördar cyklister

JT skrev:
-------------------------------------------------------
< Vi vill av naturen känna oss
> bättre än andra personer/grupper och vi vill
> gärna känna tillhörighet i en grupp (ex
> bilister) för att kunna känna gemenskap i att
> vara bättre än en annan grupp (ex cyklister).
> Man vill gärna ha en grupp att identifiera
> problemet i eftersom det ger ett till synes
> starkare argument.

just i det här fallet (tråden och forumet) är det väl cyklisterna som anser sig bättre/vettigare/högre stående än de lata, egoistiska och miljöförstörande bilisterna..?

JT gläd dig inte i onödan... Uttrycket känner jag till, med dess betydelse: Vett, förnuft, oförvilladt naturligt förstånd (sådant man påträffar det hos okonstlade, praktiska bönder). (Vanligt) sundt bondförstånd. THORILD Bref 141 (1787).

* Med sitt goda bondeförstånd upphjelpte .. (K. XI) landets hushållning. AFZELIUS Sagoh. X. 1: 5 (1864).

* Den boklärda bildningen .. är .. icke alltid .. säkrare i sitt omdöme .., än det olärda bondförståndet kan vara. SVEDELIUS Repr. 211 (1889).

* Det sunda bondförståndet kan komma underfund med en naturföreteelse långt före vetenskapen. T. VESTERGREN i SvD 1917, nr 100 B, s. 1.

-Det var ditt inlägg som innehöll själva motsägelsen...

Brakastruten skrev:
> JT gläd dig inte i onödan... Uttrycket känner
> jag till, med dess betydelse: Vett, förnuft,
> oförvilladt naturligt förstånd (sådant man
> påträffar det hos okonstlade, praktiska
> bönder). (Vanligt) sundt bondförstånd. THORILD
> Bref 141 (1787).
>
> blablalblalblalbla
>

Vad vill du ha sagt?

Ok.. Efter en titt i din profil ("Jag är en skrytsam idiot med jordnötshjärna"...), så ids jag inte kommentera det så mycket mer.
Man kan för enkelhetens skull, fråga sig vari det visa/ vettiga/ förnuftiga ligger, i att stångas mot en lastbil. Om man nu har en önskan, om att få leva någon längre stund..

JLarsson skrev:
> Jag tycker att man ska utforma trafikmiljön så
> att eventuella misstag eller "hålla på sin
> rätt" resulterar i en ordentlig smäll. "Crash
> and learn".

Fullständigt galen idé men du har en poäng där!
Nedan är en bild över Brunnsparken i Götet. Spårvagnar som har företräde mot ALLT, bussar som TROR de har företräde till allt, taxi-bilar som stressar till stationen, vilsna turister, puckade Svenssons och folk överallt som promenerar och cyklar men inte ett enda övergångsställe eller rödljus i närheten. Detta är en plats som är helt olycksfri!

korsning.JPG ht=371

[edit]: Vad jag försöker säga är att säkerhetsdebatten (bl.a) tenderar att bli en smula överdriven i Sverige, hem till lagom-och-stöt-dig-inte-med-någon-fashismen...

Senast redigerad av en moderator:
bruse skrev:
> Vartå? Inte i Sverige iaf.

Jag får alltid hjälp. Varför struntar dom i dig? ;)

Fast det finns en metod som fungerar fint när man cyklar: imitera valfri cyklande knarkare. Eventuellt kan en spatisk reumatiker fungera som förbild också. En kille jag känner som har rätt kraftiga ticks och stela leder säger att det bör fungera då folk går omvägar runt honom.

Dom mest ignoranta av bilister ser alltid av nån märklig anledning kraftiga avvikelser omkring sig. Antagligen ser korkade och farliga bilförare oftast mer än det verkar som, men om dom inte får nåt obehag av att strunta i det dom ser bryr dom sig helt tydligt inte...

;D

När jag blir trängd av nån bil ser jag alltid till att böja lite i backspegeln. Nästan alla har ju invikbara speglar. En idiot i en knarkar-Ford (Taunus) som aktivt försökte hindra mig att köra förbi kön till höger hade dock inte såna speglar. Hela spegeln lossnade, så jag slängde in den på passagerarsidan och vände "ganska" hastigt :D

Det är nån stad i Belgien tror jag det var, som tog bort ALLA trafikskyltar, och olyckorna har minskat drastiskt. I avsaknad av skyltar så måste folk börja tänka själva och ta eget ansvar och tar det lugnare och visar mer hänsyns. Många svenska kommuner har varit på studiebesök, men jag tror det inte är nåt för kontrollsvenska politiker som måste hålla koll på allt.

mattel skrev:

> vet inte var du får det här ifrån men även om
> 'rättigheterna' i trafiken ökar så tvivlar jag
> på att folk som inte hojar idag helt plötsligt
> kommer börja cykla. jag tror inte problemet bara
> ligger i trassliga trafikregler utan även i
> avstånd, svettiga kläder, regn, mörker, tid,
> bekvämlighet osv osv.

Kanske det, i den enda undersökning jag har på armlängds avstånd så är bättre trafikmiljö i ett något vidare perspektiv det minst viktiga av valen. Bara 16% (att t ex jämföra med 25% för gratis/subventionerad cykel) anser att det skulle vara den viktigaste anledningen till att börja cykla. Dock en faktor som inverkar positivt uppenbarligen.

> inte helt oväntat svar här heller, det gäller
> väl cyklister också? kan de inte stanna i tid
> så går det för fort. kanske det borde vara så
> att cyklisterna ska väja och därmed stanna för
> att undvika olyckor?

Skillnaden är väl att cyklisten tvingas tvärstanna fast han har lagen på sin sida men visst, ett annat alternativ vore att vända på steken. Huvudsaken är nog att väjningsplikten blir mer tydlig.

> varför inte förenkla för båda parter? det vore
> ju dumt att säga att det är besvärligt som
> cyklist i sverige idag. lite slalom på cykelbanan
> mellan fotfolk och tvingas ta hänsyn till bilar
> ibland. är det verkligen så illa?

Är trött på denna slalom mellan fotgängare, har valt min pendelväg för minimera dessa. Är också trött på att hela tiden behöva ta hänsyn till bilister med dålig koll på trafikreglerna. Skulle inte tacka nej till en enkel lagändring som är billig (eller kanske till och med ger plus) för samhället.

-Palle

Calle F skrev:

> Visst, men så fort du underlättar för
> cyklisterna får du konflikter mellan dessa och
> fotgängare. Motsatsförhållandet bilist-cyklist
> är ganska likt förhållandet
> cyklist-fotgängare, och fotgängaren är ju den
> som ska skyddas i det läget. Det kanske helt
> enkelt är så att cyklister får inse att cyklar
> ska framföras bland andra trafikanter så som
> när trafikkungörelsen skrevs ;)

Måste vi blanda in fotgängarna i det här? Det här handlar ju om en förändring mellan bilister och cyklister. Förhållandet mellan bättre skydd/rättigheter och högre hastighet/lägre uppmärksamhet är iofs intressant men just i detta fall känns det inte särskilt motiverat med den typen av argumentation.

Palle skrev:
> Måste vi blanda in fotgängarna i det här?

Nääää, det måste vi ju inte. Alla diskussioner blir ju så mycket lättare om man ignorerar sin plats i världen, och bara väljer se delar av den ;D

Specialintresserade på medicinsk diagnosnivå skiljer sig inte nämnvärt oavsett intresse... :P

Tillbaka
Topp