Trafikregler

scarpadi

Medlem
Trafikregler
nån som vet vad som gäller:

Om man cyklar på cykelbana i t.ex. sthlm city och kommer framtill ett övergångsställe med trafikljus. Skall cykeltrafiken stanna eller får vi köra på?
På bilvägen finns alltid en heltäcknade stopp linje vid varje trafiljus men denna finns inte på cykelbanor. Innebär det att vi får köra på?
Vid korsningar med trafikljus skall man ju stanna, enligt lag. Det är inte så konstigt!

Trafikregler
Jag fick en gång lära mig följande prioritet:
1) Polismans tecken
2) Ljussignal
3) Trafikmärke (d.v.s. skyltar eller målade körbanemarkeringar)
4) Trafikregel

I ditt fall verkar det vara ett ljussignalreglerat övergångsställe, så om ljussignalen är i funktion ska du köra efter den. Om den är avstängd, gäller antagligen fall 4), som så vitt jag vet är att alla trafikslag har väjningsplikt gentemot gångtrafikanter på övergångsställen.

Det är dock aldrig tillåtet att köra på någon, hur regelvidrigt de än beter sig!

/Janne

Trafikregler
Det finns oftast en stopplinje dragen om det gäller för cyklisten - flesta rödljusen på Götgatan till exempel. Bra exempel på när trafikljusen inte gäller - dvs ingen stopplinje - är Skeppsbron från Slussen in mot stan.

Trafikregler
david_v: Det har har jag inte tänkt på - på detta forum lär man sig mycket nytt. Det skulle alltså innebära att man får passera rödljuset, så länge ens körfält inte passerar över någon stopplinje och så länge inga gångtrafikanter vill använda övergångsstället? Vet polisen det också, tro?

/Janne

Trafikregler
Intressant fråga som blev aktuell i helgen även för mig.

Cyklade med min 6-åring i Tumba och fick grönt cykelljus i en korsning.
Gjorde som jag brukar, cyklade ut en bit själv och kallade på sonen (lite med mig själv som sköld).

Ut kommer en JänkarJeep/SUV av modernare snitt som samtidigt fått grönt för att svänga höger och korsa vårt övergångsställe. När han ser att vi har 'röd gubbe' gasar han demonstrativt mot oss, knappast för att köra på oss, men för att skrämmas.
Det blev en del oartiga tecken och tillmälen och jag insåg att den unge bilföraren varken så eller hade hört talas om ett cykel ljus utan stirrade sig blind på den röda gubben för gående.

Den enda som lärde sig något på den episoden är möjligtvis min son som drastiskt ökade sitt ordförråd med fula ord.

Jag har fått för mig genom att läsa tidigare trådar på det här forumet att det är lite dödläge regelmässigt eftersom grönt cykelljus inte ger företräde mot bilen, men bilen inte heller har ett självklart företräde.

Jag skulle också vilja ha en bättre förståelse för vad som gäller. Inte för att det förändrar så mycket i sak, som beskyddande förälder slussar man sin klimp över med minsta tänkbara risk oavsett vad som gäller, men det skulle ändå vara bra och förstå om man har lagen på sin sida eller inte.

/putte

Trafikregler
scarpadi skrev:
-------------------------------------------------------
> Det brukar finnas en annan polis med på detta
> forum som ger svar på tal. Hoppas att nån av dem
> ser detta oxå. Det verkar som sagt inte helt
> klart!

Oj - Finns det poliser här, då tar jag tillbaka att jag använde hårda ord mot bilföraren :-D
Skämt & sidor, det skulle vara intressant att få svart på vitt vad som gäller, så det är tacksamt.

/putte

Trafikregler
På den fantastiskt dåligt utmärkta cykelbanan längst in vid Nybroviken/Raoul Wallenbergs torg har de till och med förstärkt stopplinjen med en endast gående-skylt på höger sida av rödljuset. Inte för att någon bryr sig om det. Brukar stanna ibland och känner mig mest fånig när alla cyklar förbi.

Tror det som diskuteras vid sväng för bil och rakt fram markerad cykelbana var vid överghångar utan trafikljus och då är det väldigt oklart vad som gäller. i och med att bilarna är hårda skulle jag släppa helst.

Om det däremot är med ljussignaler så skulle jag anse att bilarna har skyldighet att släppa före och skulle väl vara lite mer utmanande i hur jag cyklade. Är dock en fin gissning från min sida.

Trafikregler
david_v: Jag har för mig att man i en grå forntid, när jag genom vad som måste ha varit en blandning av fusk och tur erhöll behörighet att framföra hästlös vagn, lärde ut följande:

Om avståndet mellan cykelbanan och närmaste jämlöpande bilkörfält är 10 m eller mindre, ska cykelbanan betraktas som en del av bilkörbanan, allså som ett extra slags körfält till denna. Det betyder, att den fordonsförare som tänker svänga av från bilkörbanan och därmed blir tvungen att korsa cykelbanan ska lämna företräde för trafik på cykelbanan (ungefär som vid körfältsbyte), samt att om det finns ett trafikljus som visar grönt för biltrafiken, gäller detta som grönt ljus även för trafiken på cykelbanan.

Om avståndet är större än 10 m, ska cykelbanan betraktas som en egen körbana, och såvitt jag vet har man som trafikant på cykelbana väjningplikt när man lämnar en cykelbana och ger sig ut på "det vanliga vägnätet". Liksom du är jag dock en smula osäker. Det verkar ju en smula otydligt att inte bara ha olika regler, utan att kriteriet för vilken regel som ska tillämpas dessutom är en svårbedömd 10-metersregel - jag kan med andra ord bara ha fått för mig allt det här.

Polisexpertis, någon?

/Janne

Trafikregler
Ur trafikförordningen:
Trafik i en vägkorsning m.m.

21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen. Förordning (2007:101).

Från www.notisum.se

Trafikregler
Intermezzo skrev:
> Ut kommer en JänkarJeep/SUV av modernare snitt
> som samtidigt fått grönt för att svänga höger
> och korsa vårt övergångsställe. När han ser
> att vi har 'röd gubbe' gasar han demonstrativt
> mot oss, knappast för att köra på oss, men för
> att skrämmas.
> Det blev en del oartiga tecken och tillmälen och
> jag insåg att den unge bilföraren varken så
> eller hade hört talas om ett cykel ljus utan
> stirrade sig blind på den röda gubben för
> gående.
//
> Jag har fått för mig genom att läsa tidigare
> trådar på det här forumet att det är lite
> dödläge regelmässigt eftersom grönt cykelljus
> inte ger företräde mot bilen, men bilen inte
> heller har ett självklart företräde.

han svänger = han skall lämna företräde (enligt 26§)

hurvida han fick ett vanligt grönt ljus eller en grön "svängpil" är rätt intressant i sammanhanget eftersom en sväng-pil inte kan/bör visas samtidigt som en paralell cykelöverfart har grönt ljus (så om han fick "grönt att svänga" samtidigt som du hade grönt på cykelbanan så är det ett alvarligt signalfel som bör raporteras och åtgärdas snarast)

Senast redigerad av en moderator:
Trafikregler
Eftersom jag är ligger hemma och är sjuk så har jag tagit mig tid att en över min frågeställning=)

Skall man stanna vid rött vid följande situation, kommer det gående skall man ju lämna företräde?
Bilvägen har helsträckad linje medans cykelvägen inte har det. Jag brukar stanna vid rött medans andra blåser förbi. Nån nämde att man känner sig lite fånig..instämmer!

Bilagor

• stop.png
    stop.png
    1.3 KB · Besök: 50
Trafikregler
scarpadi skrev:
> Det brukar finnas en annan polis med på detta
> forum som ger svar på tal. Hoppas att nån av dem
> ser detta oxå. Det verkar som sagt inte helt
> klart!

När jag tog körkort så lärde mig min bilskolelärare att all trafik mellan ljusen ska följa dessa. Är det trafik som åker utanför ljusen så omfattas de inte av stoppet.

Trafikregler
Johan S skrev:
> När jag tog körkort så lärde mig min
> bilskolelärare att all trafik mellan ljusen ska
> följa dessa. Är det trafik som åker utanför
> ljusen så omfattas de inte av stoppet.

Precis så har jag också förstått det hela. Ett fiffigt trick om man inte vill cykla mot rött är att hoppa upp på trottoaren och köra förbi ljuset: trottoarkörningsböter är bara 500:- mot en rödljuskörning som är 1500:-. Grova stålars att tjäna! :-)

Trafikregler
Frostyfog skrev:
> Intermezzo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ut kommer en JänkarJeep/SUV av modernare snitt
> > som samtidigt fått grönt för att svänga
> höger
> > och korsa vårt övergångsställe. När han
> ser
> > att vi har 'röd gubbe' gasar han demonstrativt
> > mot oss, knappast för att köra på oss, men
> för
> > att skrämmas.
> > Det blev en del oartiga tecken och tillmälen
> och
> > jag insåg att den unge bilföraren varken så
> > eller hade hört talas om ett cykel ljus utan
> > stirrade sig blind på den röda gubben för
> > gående.
> //
> > Jag har fått för mig genom att läsa tidigare
> > trådar på det här forumet att det är lite
> > dödläge regelmässigt eftersom grönt
> cykelljus
> > inte ger företräde mot bilen, men bilen inte
> > heller har ett självklart företräde.
>
> han svänger = han skall lämna företräde
> (enligt 26§)
>
> hurvida han fick ett vanligt grönt ljus eller en
> grön "svängpil" är rätt intressant i
> sammanhanget eftersom en sväng-pil inte kan/bör
> visas samtidigt som en paralell cykelöverfart har
> grönt ljus (så om han fick "grönt att svänga"
> samtidigt som du hade grönt på cykelbanan så
> är det ett alvarligt signalfel som bör
> raporteras och åtgärdas snarast)

Jag kanske formulerat mig oklart, men NEJ bilen hade grönt ljus i fyrvägskorsning och kunde mao köra höger, rakt fram eller vänster. När han svänger höger kommer han på kollisionskurs med mig som är på det övergångsställe han korsar. Jag/vi har grönt cykelljus, men eftersom ingen i övrigt tryckt så är gågubben fortfarande röd.

/putte

Trafikregler
Putte: Om trafikskoleminnet inte sviker mig, hade bilen väjningsplikt mot dig och din son i den situation du beskriver. Det är, som Frostysfrog skriver, bara om bilen hade haft "grön svängpil" som ni varit väjningsskyldiga mot bilen - vilket ni i så fall skulle upplysts om "in no uncertain terms" genom rött ljus rött ljus i cykelsignalen.

Jag tycker således det verkar som om bilföraren i det här fallet gjorde fel.

/Janne

Trafikregler
Fått svar på min fråga om man skall stanna för rött även på cykelbana när man skall förbi ett övergångställe. Det har inget med heldragna linjer att göra!!! som nämns ovan.

Enligt trafikpolisen skall man då stanna!!!

Som Johan S skrev, kör upp på trottoaren och passera rödljuset. "Det ger bara runt en 500 hundring i böter gentemot ca 1500:- för att köra mot rött." Har dock inte säkra källor att det stämmer men jag litar på Johan S;)

Trafikregler
Funderade lite på den citerade trafikförordningen 21 §.

Skall man tolka det som att cykel som kommer från
cykelbana i alla lägen skall väja för bil?

En klassiker är ju när man som cyklist kommer på
cykelbana parallellt med bilväg, båda har grönt ljus,
cyklisten fortsätter rakt fram men bilen svänger vänster.
Bilen bör lämna företräde eftersom cykeln kommer från höger,
men cykeln kan både betraktas som korsar bilväg,
komma ut på bilväg eller liggande kvar på cykelbana.

Sitter jag i bilen låter jag cykeln gå före. Sitter
jag på cykeln är jag försiktig.

Trafikregler
Cyklar jag med cykelkorg och skall korsa någon väg där det ofta uppstår konflikter med bilister, då har jag bygellåset i handen.

Det brukar lugna adrenalinet hos vissa bilister/trafikpoliser utan bricka.

Trafikregler
bng skrev:
> Funderade lite på den citerade
> trafikförordningen 21 §.
>
> Skall man tolka det som att cykel som kommer
> från
> cykelbana i alla lägen skall väja för bil?
jupp, i alla lägen som man skall ut på vägbanan

> En klassiker är ju när man som cyklist kommer
> på
> cykelbana parallellt med bilväg, båda har grönt
> ljus,
> cyklisten fortsätter rakt fram men bilen svänger
> vänster.
> Bilen bör lämna företräde eftersom cykeln
> kommer från höger,
> men cykeln kan både betraktas som korsar
> bilväg,
> komma ut på bilväg eller liggande kvar på
> cykelbana.
>
> Sitter jag i bilen låter jag cykeln gå före.
> Sitter
> jag på cykeln är jag försiktig.

i vänstersvängar gäller högerregeln rakt av
en cyklist är inte på väg ut på en vägbana när han korsar en väg på en cykelöverfart - han fortsätter på cykelbanan
i det (konstiga) fallet där cykelbanan tvärt skulle avbrytas i början av korsningen så är det däremot mycket befogat att tveka... själve djävulen och lagboksskrivaren kommer ta tid på sig att svara

edit: jag råkade snubbla över 59-61§
så länge korsningen är bevakad så skall samtliga svängande bilar lämna företräde, även om de har grön sväng-pil-signal
på obevakade överfarter är det hänsyns-tagar-tjafs som gäller

Trafikregler
Frostyfog skrev:
> en cyklist är inte på väg ut på en vägbana
> när han korsar en väg på en cykelöverfart -
> han fortsätter på cykelbanan

Det där med regler är knepigt att förstå sig på. Vill man veta hur Vägverket tolkar dem så kan jag rekommedra http://www.vv.se/filer/publikationer/overgang_passage.pdf

Eftersom jag fått mitt körkort av Vägverket och inte av dig så väljer jag Vägverkets tolkning. ;-)

Trafikregler
TBone, jag gillar broshyrer som VV trycker ut, jag gillar polisens praxis och jag skulle gillat se hur den som skrev ihop den pdfen som du länkar till kommer grunda det i lagboken.
Den personen har ju bevisligen ingen logik (Källa: "Genom att både du och bilisten har skyldigheter så tvingas ni ta hänsyn till varandra. Då ökar säkerheten")

Trafikregler
Bogey skrev:
> Men cyklister följer väl samma trafikregler som
> bilar?

Mnja, när man är eller har varit på en cykelbana så säger reglerna att man inte är vatten värd jämfört med en fin, dyr bil. Du ska stanna och väja för i princip allt.

Om cyklisten istället kör i "en riktig fil" dvs en där fina bilar får köra, så har man högerregel och allt det vanliga i ryggen.

Slutsats: cykelbanor suger.

Trafikregler
TBone skrev:
> Mnja, när man är eller har varit på en
> cykelbana så säger reglerna att man inte är
> vatten värd jämfört med en fin, dyr bil. Du ska
> stanna och väja för i princip allt.
>
> Om cyklisten istället kör i "en riktig fil" dvs
> en där fina bilar får köra, så har man
> högerregel och allt det vanliga i ryggen.
>
> Slutsats: cykelbanor suger.

cykelbanor suger när man skall lämna dom
cykelbanor suger för att dom är laglösa - men kedjar jag fast cykeln mitt i vägen kommer den vara borta innom en kvart
cykelbanor suger för att bilisterna tolkar "ge tillfälle att passera" som "ökad risk för bucklor i sidan" i obevakade korsningar och överfarter
det sistnämnda får iofs min pansarkryssare att bli förbisläppt nästan alla gånger... med gedigen stålbom, vässade kuggar och kanter så blir även 740-ägare smått övertygade om förstörelsepotentialen /jk

Trafikregler
TBone skrev:
Ett
> fiffigt trick om man inte vill cykla mot rött är
> att hoppa upp på trottoaren och köra förbi
> ljuset: trottoarkörningsböter är bara 500:- mot
> en rödljuskörning som är 1500:-. Grova stålars
> att tjäna! :-)

Det verkar jobbigt, är det inte lättare att helt enkelt följa trafikreglerna? :-)

Tillbaka
Topp