Trafikvett...

Eamonn

Medlem
Trafikvett...
Varför är folk såna idioter i trafiken egentligen?!
Igår när jag cyklade hem så låg jag precis efter en kvinna som stannade utan att se sig om precis i avfasningen av trottoarkanten vid ett cykelrödljus som stod på grönt så jag sade helt lugnt när jag väjde mig omkring henne att hon behöver väl inte stanna mitt i cykelbanan.
Då skyndar hon sig upp på cykeln och kommer från höger och försöker preja ut mig i gräset precis efter övergångsstället och när jag då cyklar ifrån henne så ställer hon sig och skriker efter mig att jag ska komma tillbaka.

Trafikvett...
Eamonn skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför är folk såna idioter i trafiken
> egentligen?!
> Igår när jag cyklade hem så låg jag precis
> efter en kvinna som stannade utan att se sig om
> precis i avfasningen av trottoarkanten vid ett
> cykelrödljus som stod på grönt så jag sade
> helt lugnt när jag väjde mig omkring henne att
> hon behöver väl inte stanna mitt i cykelbanan.
> Då skyndar hon sig upp på cykeln och kommer
> från höger och försöker preja ut mig i gräset
> precis efter övergångsstället och när jag då
> cyklar ifrån henne så ställer hon sig och
> skriker efter mig att jag ska komma tillbaka.

Oj, låter som en bilist som av en ren olycka var tvungen att ta cykeln en dag

Trafikvett...
Lite fånigt av henne att skrika, men vart tycker du att hon skall stanna och varför är det hon som skall ta hänsyn till bakomvarande så du skall slippa hålla avstånd?

Trafikvett...
plumse skrev:
> Lite fånigt av henne att skrika, men vart tycker
> du att hon skall stanna och varför är det hon
> som skall ta hänsyn till bakomvarande så du
> skall slippa hålla avstånd?

Om jag ska anta att du menar allvar så finns det en fin trafikregel om att inte blockera ut- eller överfarter.

Trafikvett...
plumse skrev:
> Lite fånigt av henne att skrika, men vart tycker
> du att hon skall stanna och varför är det hon
> som skall ta hänsyn till bakomvarande så du
> skall slippa hålla avstånd?

+1 på det...

Om jag inte missförstod händelsebeskrivningen nu men, menar trådstartaren att man ska kolla bakom sig när man ska stanna och inte stanna om det är någon för nära bakom? Det låter ju lite bakvänt..
Hoppas ingen tänker så i skidbacken; "hörru, nybörjare, du kan ju inte ramla/stanna här, det finns ju proffsåkare som kommer i full fart bakom!"

Och om gp-artikeln ovan. Hoppas att det inte finns folk som kör 50km/h+ på cykelbanor centralt under rusningstid för att slå strava-rekord. :P

Trafikvett...
nasso skrev:
> Om jag inte missförstod händelsebeskrivningen nu
> men, menar trådstartaren att man ska kolla bakom
> sig när man ska stanna och inte stanna om det är
> någon för nära bakom? Det låter ju lite
> bakvänt..

Mja, det står ju såhär:
43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.

... och det är ju lite svårt att veta om det innebär fara eller hinder om man inte ser sig om. Allvarligt, slänger du inte själv en blick bakåt innan du plötsligt stannar mitt i rullande trafik?

Trafikvett...
Jag tycker att det känns rätt onödigt att stanna i flaskhalsar istället för att köra åt sidan och jag ser mig för det mesta om i trafiken innan jag stannar, byter fil och liknande. Ser ingen större skillnad mot att köra bil, är man i trafiken så är man. En liten aning åt samma håll som att traska omkring på cykelbana med snoken klistrad i en Iphone eller envisas med att det är vänstertrafik för cyklister.

Men det jag syftade på, och som jag blev lite småsur över, var prejandet. Det känns lite otippat att någon kommer bakifrån och tacklar en när man cyklar baserat på några icke ovänliga ord sagda i någorlunda normal samtalston.

Stockholm för övrigt =P

Senast ändrad:
Trafikvett...
staine skrev:
> Menvafan sitter du och lurar oss att läsa trådar som handlar om göteborg?!?!

Flåt, det var verkligen inte min mening. Men jag ger mig fan på att "tanten" är uppe i 08-land och sprider oreda. Jag skulle inte bli förvånad.

Trafikvett...
Med tanke på hur fruktansvärt mycket cyklister det kan vara stundtals på cykelbanorna och hur tätt med nästan inget utrymme för marginaler alls så kan det vara riktigt farligt att stanna utan att ha koll på vad som är bakom en.

I teorin kanske det är bra om bakomvarande håller tillräckligt med avstånd. I verkligheten där folk kör om, klämmer sig in framför dig och bakom din framförvarande o s v så är det inte riktigt lika enkelt. Även när man tycker det är mycket gott om plats kan folk bete sig så irrationellt att det är svårt att ha fantasi nog att ha med det i sin riskbedömning.

Vet inte vad jag vill ha sagt förutom att jag har sympati för TS. Skäll tillbaka nästa gång!

Eller ge henne en kram

Trafikvett...
Mer sympati för TS. Båda beteenderna är ju idiotiska. Att hävda sin rätt att bete sig som en yr höna i trafiken och att hämnas på upplevda oförätter hör inte hemma där. Jag kan nog komma på någonstans där de hör hemma, om jag får tänka ett tag.

Jag tror det finns en grupp cyklister som inte vill kännas vid att de är ett fordonsslag, utan vill vara en slags fotgängare. Som blir djupt kränkta när det avkrävs trafikvett av dem, de är ju faktiskt Iphone-höns.

Trafikvett...
http://www2.idrottonline.se/VallentunaCK-Cykel/NyborjareLashar/Teckensignaler/

nasso skrev:
> plumse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lite fånigt av henne att skrika, men vart
> tycker
> > du att hon skall stanna och varför är det hon
> > som skall ta hänsyn till bakomvarande så du
> > skall slippa hålla avstånd?
>
> +1 på det...
>
> Om jag inte missförstod händelsebeskrivningen nu
> men, menar trådstartaren att man ska kolla bakom
> sig när man ska stanna och inte stanna om det är
> någon för nära bakom? Det låter ju lite
> bakvänt..
> Hoppas ingen tänker så i skidbacken; "hörru,
> nybörjare, du kan ju inte ramla/stanna här, det
> finns ju proffsåkare som kommer i full fart
> bakom!"
>
> Och om gp-artikeln ovan. Hoppas att det inte finns
> folk som kör 50km/h+ på cykelbanor centralt
> under rusningstid för att slå strava-rekord. :P

Trafikvett...
Tycker mig se en utbredning av beteendet att folk tror sig vara ensamma i trafiken, går mitt på, går i bredd (även om de ser att det blir trångt), inte kan gruppera sig i korsningar.

Tydligen svårt med planering och framförhållning. Lär man inte ut sånt på trafikskolorna längre?

Trafikvett...
42Hz skrev:
> Tycker mig se en utbredning av beteendet att folk
> tror sig vara ensamma i trafiken, går mitt på,
> går i bredd (även om de ser att det blir
> trångt), inte kan gruppera sig i korsningar.
>
> Tydligen svårt med planering och
> framförhållning. Lär man inte ut sånt på
> trafikskolorna längre?

Är man inte lite utvecklingsstörd om man behöver gå på en tragfikskola för att lära sig lite hyfs? Typ hålla sig på sin del av vägen, ge tecken innan man svänger, se sig om innan man svänger, se sig om innan man tvärnitar.

Trafikvett...
42Hz skrev:
> Tror utvecklingsstörda är duktigare på det än
> gemene man.

Dagens sanning!

Trafikvett...
BOFH skrev:
>
> Eller ge henne en kram

Var det inte några tjejer som hade en liten kampanj för ett tag sedan där dom stod inne i stan och delade ut kramar till folk? Det kanske vore något för Happy =)

Förresten så tog jag en liten kvällstur nu och när jag är inte 30 meter bort från stället ovan så är det en cyklist som vinkar så glatt åt mig i mötande fil från andra sidan bilvägen, tyvärr hann jag inte se vem han var under hjälm och solglasögon.

Det tyckte jag var kul, lite upprättelse typ =)

Tillbaka
Topp