Trail tech HID - Li Ion Batteri knasar - råd

superbrat

Medlem
Mina damer och herrar, min trail tech HID-lampa bara gav upp. Den fungerade ena dagen och sedan började batteriet att ladda ur, satte det på laddning och sedan när jag kopplade in det igen och skulle köra mina sedvanliga backpass i botkyrkabacken så gav den jäveln faan i att lysa.

Låter jag offpist? Ja det hoppas jag för det är jag, skulle man kunna säga, jag pröjsade typ två lök för den och sedan åkte jag på en sjuhundrung i tull och frakt så den var väl inte helt gratis. Har inte använt den speciellt mycket sedan inköp i c:a oktober

Vad kan vara fel?
Ballast?
Lampa
Batteri
Laddare?

Hur faan felsöker jag?
Batterie+laddare verkar OK, men hur felsöker jag på resten med den begränsade arsenal av verktyg och instrument på elsidan som jag har. Kan jag felsöka med en panasonic cirkelsåg?
Någon som vet?

/Tomas

Senast redigerad av en moderator:
Ska det va så svårt?
2331557444

Jag kan inget om HID, men beskriv mer om vad som händer så kanske någon som kan har möjlighet att hjälpa dig.
Den laddar ut säger du, hur snabbt? Vad händer när du startar den, blinkar den till, eller hel död? o.s.v...

Har du voltmeter? så skulle kanske lite mätningar på rätt ställe ge en hint...

-ja, vad vet jag om detta egentligen???

Voltmeter införskaffad.

Mätt:
Batteriet ut: 0V
Batteriet in: 0V
(det sitter en laddkabel och en utgångskabel på packet, därav in/ut)

Lampan: resistansen + till - = O.L, känns ju som det är där felet ligger men lampan kan väl inte pajja av att sitta still på cykeln i källaren?

Vet inte varför jag inte kan mäta upp spänning på batteriet, kan det bero på skyddskretsarna som jag förstått sitter i packet?

Någon som vet vad som händer om man kortsluter ett LiIon batteri? har man skitit i det blå skåpet då? En tanke slog mig är att jag kanske kan ha kommit åt med fel pol på laddkabeln när jag stack in laddaren i batteripacket, men jag vet inte om laddaren var instoppad i väggen när jag kopplade packet på laddaren.

Känns som att batteriet borde vara skyddat från såna saker och att felet ligger antingen i lampa/ballast eller i strömställaren, den har ju någon form av elektronik i sig, om jag fattar saken rätt verkar det som strömställaren har varit ett problembarn tidigare.

Är det någon som har en trailtech HID som man skulle kunna testa att byta lampa/batteri med för att felsöka?

jo jag tror det enligt specen, men inget man byter enkelt. batteripacket är inneslutet i krympplast. någon som hade en likaadan har lovat hjälpa mig att testa växla batteri etc. så borde man väl kunna hitta delen som är knas, eller i alla fall utesluta några delar.

ofta sitter det en polyswitch i batteriet, flear har haft problem med att den löser ut fast då lagar den sig själv och du kan använda batteriet igen! men kanske din har gett upp för gott.
Har du haft strul innan med att den stänger av sig och efter att du väntat ett tag så funkar den igen?

En annan grej kan vara att din laddare pajade när du polvände, och sedan har du helt enkelt inte lyckats ladda batteriet. Vissa LiPo-laddare är inte polvändnings skyddade, som t.ex. den jag själv har:
http://www.batteryspace.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=2488

"Due to the charger has no wrong polarity protection, Must connect the charger to battery with correct polarity. ( Large male pin = Positive, Small male pin = Negative).
For example; If the pack was two pin universal female plug, must plug Large male pin to Large female pin, Small male pin to Small female pin
We are not responsible for any damage caused by user and misuse.
"

Så, får du spänning ut från laddaren?

Den där laddaren är ruggigt enkel att sätta fel. Idiotisk kontakt.

Nyare modeller av batteryspace-batterier verkar laddas genom samma kabel som man ansluter lampan, det är vettigare.. Det är inte utan att det kliar lite i fingrarna när man ser deras 30W-HID f.ö.!

triple skrev:
-------------------------------------------------------
> ofta sitter det en polyswitch i batteriet, flear
> har haft problem med att den löser ut fast då
> lagar den sig själv och du kan använda batteriet
> igen! men kanske din har gett upp för gott.
> Har du haft strul innan med att den stänger av
> sig och efter att du väntat ett tag så funkar
> den igen?
>
> En annan grej kan vara att din laddare pajade när
> du polvände, och sedan har du helt enkelt inte
> lyckats ladda batteriet. Vissa LiPo-laddare är
> inte polvändnings skyddade, som t.ex. den jag
> själv har:
> http://www.batteryspace.com/index.asp?PageAction=V
> IEWPROD&ProdID=2488
>
>
> "Due to the charger has no wrong polarity
> protection, Must connect the charger to battery
> with correct polarity. ( Large male pin =
> Positive, Small male pin = Negative).
> For example; If the pack was two pin universal
> female plug, must plug Large male pin to Large
> female pin, Small male pin to Small female pin
> We are not responsible for any damage caused by
> user and misuse.
> "
>
> Så, får du spänning ut från laddaren?

Ja visst fasen är det en sån laddare fast utan extra kontakterna. (eller det är annars väldigt likt)
Men, batteriet var ju inte helt slut när jag satte det på laddning. Om jag kortslöt batteriet borde ju polyswitchen ha satt in, om jag polvände laddaren borde ju inte batteriet ha laddats ur?

Jag ska kolla upp om det kommer nåt ur laddaren, återkommer i frågan.

Jag hade inte läst det finstilta om avsaknaden av polaritetsskydd. det är ju helt idiotiskt. fattar inte varför man inte använder samma kontakt för ladd/driv.

senomar skrev:
> fattar
> inte varför man inte använder samma kontakt för
> ladd/driv.
Det är pga olika maxström för laddning/urladdning.

/Håkan

Tror mig ha lokaliserat felet.

Mätte på laddaren, den gav 16.8V ut
Mätte på batteriet det gav 0V ut
Kopplade in laddaren och mätte på batteriet, det gav då 16,8V ut.

Kopplade in lampan på batteriet med laddaren i - Voilá! Lampan funkar.
Drar ur laddaren ur batteripacket - lampan slutar lysa.

triple säger:
ofta sitter det en polyswitch i batteriet, flear har haft problem med att den löser ut fast då lagar den sig själv och du kan använda batteriet igen! men kanske din har gett upp för gott.
Har du haft strul innan med att den stänger av sig och efter att du väntat ett tag så funkar den igen?

Nej, min lampa har funkat klockrent fram tills nu. Om polyswitchen inte lagar sig själv och ger upp kan man köpa en ny PCB eller polyswitch och löda dit. Vad är sannolikheten att själva cellerna är paj?

Elekronikkungen AJ, var är du?

Frågan är om man skall bemöda sig med att skicka tillbaka batteriet även fast garantin har gått ut/är obefintlig? Hur kan man identifiera vilken PCB eller polyswitch man ska ha? Sitter polyswitchen på PCB´n, ska man skära upp krympplasten och se vad det sitter för pcb/polyswitch och bara köpa ny och löda dit.

Eller ska man köpa ett nytt batteri direkt, ett som dessutom passar till 30W HID vilket 14,8V inte verkar göra?

Någon bra idé någon?

Du har troligen problem med skyddskresten (PCM) och/eller polyswitchen (om batteriet har ngn).
Vet inte hur TrailTechs batteri ser ut eller om det går att öppna någorlunda enkelt.
Med tanke på laddarens utspänning så är ditt batteri ett med 4 celler.

Om inte TrailTech kan hjälpa dig så får du föröka skaffa en ny PCM-krets för 4 celler från t.ex http://www.batteryspace.com som ngn skrev om ovan.
Dom kostar runt 12-15 USD där tror jag.
Du kan välja den enklaste med låg strömfaktor (finns runt 4A tror jag) eftersom en HID med 14,8V-batteri inte drar så mycket (<1A).

PCM kretsen skall skydda batterierna från allt för mycket urladdning (ca 2,5-2,7V/cell), för hög laddning (ca 4,2-4,3V/cell), kortslutning, för hög kontinuerlig ström och för hög stötström.

PCM-kretsen skall normalt återställa sig om den "löst ut" p.g.a kortslutning men det kan krävas att man "trycker på" med >16,8V för att återställa den. För att göra det bör du dock ha ett spänningsaggregat med reglerbar utspänning och strömbegränsning.

/Henrik

senomar skrev:
> Tror mig ha lokaliserat felet.
>
> Mätte på laddaren, den gav 16.8V ut
> Mätte på batteriet det gav 0V ut
> Kopplade in laddaren och mätte på batteriet, det
> gav då 16,8V ut.
>
> Kopplade in lampan på batteriet med laddaren i -
> Voilá! Lampan funkar.
> Drar ur laddaren ur batteripacket - lampan slutar
> lysa.
>
> triple säger:
> ofta sitter det en polyswitch i batteriet, flear
> har haft problem med att den löser ut fast då
> lagar den sig själv och du kan använda batteriet
> igen! men kanske din har gett upp för gott.
> Har du haft strul innan med att den stänger av
> sig och efter att du väntat ett tag så funkar
> den igen?
>
> Nej, min lampa har funkat klockrent fram tills nu.
> Om polyswitchen inte lagar sig själv och ger upp
> kan man köpa en ny PCB eller polyswitch och löda
> dit. Vad är sannolikheten att själva cellerna
> är paj?
>
> Elekronikkungen AJ, var är du?
>
> Frågan är om man skall bemöda sig med att
> skicka tillbaka batteriet även fast garantin har
> gått ut/är obefintlig? Hur kan man identifiera
> vilken PCB eller polyswitch man ska ha? Sitter
> polyswitchen på PCB´n, ska man skära upp
> krympplasten och se vad det sitter för
> pcb/polyswitch och bara köpa ny och löda dit.
>
> Eller ska man köpa ett nytt batteri direkt, ett
> som dessutom passar till 30W HID vilket 14,8V inte
> verkar göra?
>
> Någon bra idé någon?

Efter lite grävande har jag kommit fram till att batteripacket som ser ut så här:
https://www.batteryspace.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=3043

består av 8st
https://www.batteryspace.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=2763
som är kopplade 4 stycken i serie som sedan parallellkopplats.

PCB´n är denna:
https://www.batteryspace.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=3206

och polyswitchen är denna:
https://www.batteryspace.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=2688

Kanske att jag kan få tag på något spänningsaggregat, men kan man köra in vanlig likspänning på mer än 16,8V utan att fucka upp cellerna (ännu mer)

Frågan är hur man skall kunna ta reda på om det är PCB´n eller cellerna eller polyswitchen/erna som har kajkat ur. Elfa råkar ju ha några polyswitchar, kanske att man kan ersätta med dem, men i så fall vilken. Exempelvis någon av denna?
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5779.htm
/Tomas

Du har exakt samma batteri som jag! Då vet jag hur man inte skall göra ;)

Jag skulle börja med att ta av krympslangen, du kan köpa ny och ersätta sedan.
Denna borde funka:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5779.htm

...och kolla om du har spänning före pollyswitchen och om du har spänning över alla batterier (borde ligga runt 3.7V)

Det där med att återställa PCB:n med >16.8V låter lustigt! Det har jag inte hörttalas om tidigare!

Tillbaka
Topp