Trailcykel på långlopp

Trailcykel på långlopp
Hej

Sitter på två cyklar nu. En gammal hardtail trek superfly och en Canyon spectral 29 stigcykel.

Har kört Cykelvasan å Fjällturen med Trek. Har inbillat mig att stigcykeln blir för tungrullad men börjar nu tveka. Jag är en glad amatör men självklart gillar jag att förbättra mina tider men är långt ifrån någon tävlingscyklist. Ska jag cykla långloppen med stigcykeln? Stigcykeln väger in på ca 14,7 kg. Ska man titta på andra smalare däck? Har funderat på att köpa en xc-mtb men då blir det att sälja stigcykeln å det vill jag ogärna. Hur skulle ni resonera?

Trailcykel på långlopp
Om jag var i din sits hade jag tagit HTn.
När jag körde CV så gjorde jag det på min stigcykel (FS) med lätta justeringar som mer lättrullade däck och en något längre stryrstam. I mina ögon är CV ett grusvägsrally och träningsmängden och pannbenet är dina bästa vänner för att kapa tid.
Fjällturen vet jag inget om men bara av namnet att döma så kanske FS hade hade varit trevligt. ;)
I mitt fall så finns inte tiden till att cykla så mycket som jag kanske vill. Då kan jag inte motivera flera cyklar. Jag finner teknisk stigcykling och utförscykling som galet mycket roligare än pannbenstrampande på grusväg (detta gör jag bara för att umgås med trevligt folk som inte förstår bättre....) :)
Tips, testa Snapphaneturen, galet fint lopp med massa stigcykling.

Trailcykel på långlopp
Bygga om en trailcykel till en xc när man ändå har en xc tycker jag låter galet. Ska till mycket för att Canyonén ska bli lika snabb som Trekén

Senast ändrad:
Trailcykel på långlopp
Jag skulle experimentera lite. Högre däcktryck fram, lättrullat XC däck bak (men du kan säkert köra ~2.3”, jag skulle inte gå smalare), större framklinga.

Kör nån representantiv sträcka som du kan köra med din Trek också. Skillnad i känsla? I tid?

Om du inte blir lika sliten och trött på din FS så skulle den kunna vara vinnaren på längre sträckor även om den är lite långsammare i experimentet.

Tillbaka
Topp