Trailcyklist - vad har du på huvudet?

coupas

Aktiv medlem
Kära forumister,

Jag söker tips på bra, lätta och snygga hjälmar.

Vad har du på ditt huvud ute i skog och mark?

Bell 4Forty

Överdrivet lätt vet jag inte om den är, men snygg, robust och prisvärd. Finns i ett flertal olika färger och både med eller utan MIPS. Men viktigast att hjälmen passar just ditt huvud. Prova helst i butik om du vill vara säker.

Framförallt i skog och mark där man till och från gör kullerbyttor bland stenar så prioriterar jag hjälmar som går ner längre på bakre halvan av huvudet.
Mer material väger mer så jag tittar inte jättemycket på vad min stighjälm väger.
Just jag vill dessutom ha en hjälm som jag kan extrautrusta med hyggligt hakskydd för de dagar jag ger mig iväg nån halvmil genom skogen till de lokala enduro-slingorna, så jag kör med Bell super r2, och kommer antagligen ersätta den med super r3, trots att den lättare super Air har kommit, just pga att den sitter bättre runtom huvudet, och att hakskyddet enligt all info är kraftigare än det på super Air.
Super dh är dh-klassad men där känner jag att extraskyddet inte motsvarar extravikten. Och känner jag det behovet har jag min full-time-ff-hjälm som väger som en super dh men är tjockare överallt...

Senast ändrad:
Poc Tectal Spin då den passar mitt huve perfekt.

Det enda som skulle få mig att byta var om jag hittade en hjälm som förhindrar att svett från panna rinner ner i ögonen .

Jag söker tips på bra, lätta och snygga hjälmar.
Jag skriver inte detta för att vara en wesserbisser utan för att illustrera hur svårt det är att hitta en "bra" hjälm.

Lätt är den enda parametern ovan som går att kvantifiera. Fast som andra redan påpekat är det för de flesta värt lite extra vikt för att få mer skydd. Mer vikt betyder mer skydd. För mig personligen är vikt inte något jag tittar på.
Snygg är upp till betraktarens öga så det kan vi lämna därhän.
Bra borde i första hand betyda säker. Problemet är att testerna bara mäter miniminivå. För oss som konsumenter finns det inget sätt att veta om hjälm A är bättre än hjälm B. Desto mer jag läser på och pratar med branschfolk om rotationsskydd desto vettigare verkar det, idag skiljer det dessutom bara någon hundring mellan hjälmar som har och inte har MIPS eller liknande. Mitt råd är att köpa en hjälm som täcker så mycket av kraniet som möjlig och har rotationsskydd.
Passform. Alla hjälmtillverkare jobbar utifrån vissa kranieformar, olika från olika tillverkare. Det enda sättet att hitta en hjälm som passar just ditt huvud är att prova en massa olika. När du väl hittar en som sitter "perfekt" kommer du verkligen att uppskatta det.

Lycka till!

Carnac från PlanetX, nån variant med lite mer skydd än en xc-hjälm. Lätt och hyfsat skön och väldigt prisvärd.

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/cykelhjalmar-for-vuxna detta ger ganska förvånande sjukt dåligt betyg till bland annat dyra POC-hjälmar... Kan vara värt att kasta ett öga på, även om det är mycket bredare än bara trail/MTB. Själv kör jag en Sweet Bushwacker II med MIPS sedan 2 säsonger och den har funkat sjukt bra och sitter "långt ner" på bakhuvudet. Den är lite dyr men värd pengarna i min vy. Har dock precis spräckt den mot en stor trädgren så blir en ny den här veckan.

POC Tectal tills jag välte en stillastående cykel på den och den därmed förbrukades. Sedanefter Giro Fixture Mips som jag är klart nöjd med, men POC:en satt bättre.

Jag skriver inte detta för att vara en wesserbisser utan för att illustrera hur svårt det är att hitta en "bra" hjälm.

Lätt är den enda parametern ovan som går att kvantifiera. Fast som andra redan påpekat är det för de flesta värt lite extra vikt för att få mer skydd. Mer vikt betyder mer skydd. För mig personligen är vikt inte något jag tittar på.
Snygg är upp till betraktarens öga så det kan vi lämna därhän.
Bra borde i första hand betyda säker. Problemet är att testerna bara mäter miniminivå. För oss som konsumenter finns det inget sätt att veta om hjälm A är bättre än hjälm B. Desto mer jag läser på och pratar med branschfolk om rotationsskydd desto vettigare verkar det, idag skiljer det dessutom bara någon hundring mellan hjälmar som har och inte har MIPS eller liknande. Mitt råd är att köpa en hjälm som täcker så mycket av kraniet som möjlig och har rotationsskydd.
Passform. Alla hjälmtillverkare jobbar utifrån vissa kranieformar, olika från olika tillverkare. Det enda sättet att hitta en hjälm som passar just ditt huvud är att prova en massa olika. När du väl hittar en som sitter "perfekt" kommer du verkligen att uppskatta det.

Lycka till!

Absolut. Det är mycket en fråga om tycke, smak och passform såklart.
Men i den enorma djungel som det är med varumärken, reklam, olika sorters osv är det alltid bra att få litet input från folk som har använt, har erfarenhet etc.. som utgångspunkt.

Tack till dig och alla andra som bidragit! Nu har litet mer att gå på när jag tar en tur till cykelhandlaren. :)

Tillbaka
Topp