Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag skriver inte detta för att vara en wesserbisser utan för att illustrera hur svårt det är att hitta en "bra" hjälm.Jag söker tips på bra, lätta och snygga hjälmar.
Oakley DRT5 - kan rekommendera
Köpte en sådan förra veckan för 1499:- på XXL. Supernöjd!Oakley DRT5 - kan rekommendera
Jag också. Mkt nöjd!Giro Montaro MIPS
Jag skriver inte detta för att vara en wesserbisser utan för att illustrera hur svårt det är att hitta en "bra" hjälm.
Lätt är den enda parametern ovan som går att kvantifiera. Fast som andra redan påpekat är det för de flesta värt lite extra vikt för att få mer skydd. Mer vikt betyder mer skydd. För mig personligen är vikt inte något jag tittar på.
Snygg är upp till betraktarens öga så det kan vi lämna därhän.
Bra borde i första hand betyda säker. Problemet är att testerna bara mäter miniminivå. För oss som konsumenter finns det inget sätt att veta om hjälm A är bättre än hjälm B. Desto mer jag läser på och pratar med branschfolk om rotationsskydd desto vettigare verkar det, idag skiljer det dessutom bara någon hundring mellan hjälmar som har och inte har MIPS eller liknande. Mitt råd är att köpa en hjälm som täcker så mycket av kraniet som möjlig och har rotationsskydd.
Passform. Alla hjälmtillverkare jobbar utifrån vissa kranieformar, olika från olika tillverkare. Det enda sättet att hitta en hjälm som passar just ditt huvud är att prova en massa olika. När du väl hittar en som sitter "perfekt" kommer du verkligen att uppskatta det.
Lycka till!