Train low - Race high, är det verkligen bra?

Balans

Ny medlem
På senare år förespråkar många att effekten i uthållighetsträning kan förbättras genom att träna tom på kalorier för att det inte skall finnas några kalorier att tillgå så att fettförbränningen skall "tvingas" igång tidigare. Ett praktiskt tips är att träna på morgonen utan frukost eller tidigast x timmar från senaste måltid. Det här låter ju förnuftigt, men man kan ju också tänka sig andra effekter som en följd av detta, tex att kroppen inte skulle orka träna lika hårt eller återhämta sig lika bra om man tillämpar detta.

Finns det egentligen något stöd för att Train low - Race high verkligen är bra i realiteten?

Jag har ju kört på fastande mage men inte främst för att jag följt principen Train low race high utan för att jag med intresse följt de som kör olika varianter av fasta i samband med träning. Jag har också dragit ner mitt intag av kolhydrater rent allmänt, så jag har rätt mycket erfarenhet av att träna "low".

För det första är det inte alla säkert att depåerna är speciellt tomma på morgonen, det är en myt att man måste äta på morgonen för att fylla på, utan snarare är musklatur och lever relativt återladdade så det är inte säkert att man i själva verket tränar "low" på morgonen. Åtminstone inte i början. Det finns också mekanismer som gör att glykogenen "skyddas" bra på morgonen innan man ätit vilket gör att det inte förbrukas glykogen i samma takt som man tror, det är alltså relativt lätt att vara fettbrännare tidigt på morgonen.

Jag har svårast för intervallträning när jag är "low". Jag kör ofta med watt som stöd och försöker hålla samma watt genom intervallen och över flera intervall och jag tycker det är för jobbigt mentalt att vara låg, även om jag sänker wattmålet. Det blir inte speciellt kul helt enkelt.

De senaste åren har jag varit mycket mindre känslig för väggning och svackor i blodsockret när jag kommer hem men om det beror på att jag är bättre tränad eller att jag tränat på annat sätt vet jag inte.

Återhämtningen ser jag inget problem med.

Jag har tränat en hel del low, mest för att jag på sommaren tränar före jobbet som börjar 06:30 och det då inte funkar tidsmässigt att äta innan eller träna på full mage. Normalt funkar det helt ok, så länge man kör distansfart, men kör man riktigt hårda intervaller under passet brukar man tyvärr gå helt tom och bonka som det kallas i cykelkretsar... Ska jag köra hårt men är tom vid start brukar jag ta med en gel och klämma i den efter ca 1,5t innan intervallerna börjar för att säkert kunna fullfölja träninspasset :-/ T

JT, nä vilket också står i min postning bara någon centimeter ovanför din. Däremot så är fastande mage och långa pass troligen ett sätt att sänka glykogennivåerna.

Jag ska testa MickeS förslag tror jag. Det låter skoj.

"Testa det här: 3*20 min tröskel innan läggdags ingen mat efteråt. På morgonen före frukost ett till tröskelpass. Ingen mat efteråt. Innan lunch sub tröskel en timme följt av hårda korta intervaller. Sen festa loss på lunch. Helgen är räddad."

Balans skrev:
-------------------------------------------------------
> träna tom på kalorier för att det inte skall
> finnas några kalorier att tillgå

Har du inga kalorier tillgängliga lär det inte gå så fort. ;)

Men man vänjer sig vid vissa upplägg, både vad man äter och när man äter, så viss tillvänjning kan nog behövas. Radikala kostbyten inför en tävling tycker jag låter lite riskabelt.

Tille skrev:
> Jag ska testa MickeS förslag tror jag. Det låter
> skoj.

Mickes blogg bjuder på en hel del godbitar. Den här gillar jag, speciellt om man läser kommentarerna. http://ormmicke.wordpress.com/2011/02/07/arbeit-och-lite-vaggsnack/

Jag tror det är bra att lära kroppen att jobba under lite olika förutsättningar. Det är ju inte alltid man är fulladdad med energi på tävlingar eller långlopp. Om man inte vet hur det känns att vägga på riktigt så är det lätt att läsa kroppens signaler fel. När jag började cykla så var jag tvungen att äta minst en gång varje timme, annars bonkade jag helt. Det gick som tur var att träna bort på ett år genom att börja köra distansrundor innan frukost.

Kroppen är ett bortskämt barn som man måste aga då och då.

Tille skrev:
> Jag ska testa MickeS förslag tror jag. Det låter
> skoj.
>
> "Testa det här: 3*20 min tröskel innan läggdags
> ingen mat efteråt. På morgonen före frukost ett
> till tröskelpass. Ingen mat efteråt. Innan lunch
> sub tröskel en timme följt av hårda korta
> intervaller. Sen festa loss på lunch. Helgen är
> räddad."

Morgonens tröskelpass skulle bli kasst, och det andra tröskelpasset skulle inte ens bli av, för jag hade inte orkat ta mig upp från golvet i det läget...

Micke S har nog världens bästa fettförbränning.

geologen skrev:
> Micke S har nog världens bästa
> fettförbränning.

Han kanske inte går och sörplar Gainomax dagarna i ända? ;)

Fikasvettot skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Micke S har nog världens bästa
> > fettförbränning.
>
> Han kanske inte går och sörplar Gainomax dagarna
> i ända? ;)

Ehhähäh...

Man behöver inte ha världens bästa fettförbränning för att träna på fastande mage eller låga glykogennivåer, däremot bör man nog inte förutsätta att det absolut under inga omständigheter kommer att gå. Det gäller för övrigt det mesta här i livet.

Jag har inga problem med distanspass på fastande mage. Det har jag ofta gjort. Även intervallpass går bra, även om resultatet blir betydligt sämre (effektmässigt). Men nästan ett dygn utan att äta, och tre pass av de hårdaste (energiförbrukningsmässigt) intervalltyperna under perioden, det är överjävligt.

Överjävligt: ja.
Omöjligt: förmodligen inte.

Du säger att "resultatet blir betydligt sämre (effektmässigt)", men då gör du ju felet att du ser träningen som ett mått på din prestation. Träningens syfte är ju att göra dig starkare så du kan prestera maximalt senare (vad detta senare nu innebär). Bara för att du inte kan hålla samma effekt på träning betyder inte detta att effekten av den träningen är sämre. http://ormmicke.wordpress.com/2011/01/26/okad-fettforbranning-efter-traning-med-laga-glykogennivaer/

fredrikw skrev:
> Överjävligt: ja.
> Omöjligt: förmodligen inte.
>
> Du säger att "resultatet blir betydligt sämre
> (effektmässigt)", men då gör du ju felet att du
> ser träningen som ett mått på din prestation.
> Träningens syfte är ju att göra dig starkare
> så du kan prestera maximalt senare (vad detta
> senare nu innebär). Bara för att du inte kan
> hålla samma effekt på träning betyder inte
> detta att effekten av den träningen är sämre.

Det kan man ha delade meningar om. Ett hungrigt intervallpass på 200 W mot ett ohungrigt på 270 W. Jag tror då att det senare ger betydligt bättre träningseffekt, om målet är att höja tröskeleffekten.

geologen skrev:
> Det kan man ha delade meningar om. Ett hungrigt
> intervallpass på 200 W mot ett ohungrigt på 270
> W. Jag tror då att det senare ger betydligt
> bättre träningseffekt, om målet är att höja
> tröskeleffekten.

Fast det handlar (för mig) snarare om ett hungrigt intervallpass på 255 W mot ett ohungrigt på 270 W.

Tille skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Det kan man ha delade meningar om. Ett hungrigt
> > intervallpass på 200 W mot ett ohungrigt på
> 270
> > W. Jag tror då att det senare ger betydligt
> > bättre träningseffekt, om målet är att
> höja
> > tröskeleffekten.
>
> Fast det handlar (för mig) snarare om ett
> hungrigt intervallpass på 255 W mot ett ohungrigt
> på 270 W.

Hehe, ja hunger är inget absolut begrepp, naturligtvis, men jag menade mer de där passen dagen efter i Micke S-exemplet. När man redan kört ett hårt pass, inte ätit, sovit en hel natt, inte ätit på morgonen heller och sen kör ett intervallpass. Då skulle då jag vara glad om jag fixar 200 W. I det läget är jag nog så yr att jag knappt skulle våga släppa styret med båda händerna...

Mina vanliga intervallpass kör jag ca 1-3 timmar efter senaste måltiden. Ju intensivare, desto kortare tid efter.

Senast redigerad av en moderator:
geologen skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > Överjävligt: ja.
> > Omöjligt: förmodligen inte.
> >
> > Du säger att "resultatet blir betydligt sämre
> > (effektmässigt)", men då gör du ju felet att
> du
> > ser träningen som ett mått på din
> prestation.
> > Träningens syfte är ju att göra dig starkare
> > så du kan prestera maximalt senare (vad detta
> > senare nu innebär). Bara för att du inte kan
> > hålla samma effekt på träning betyder inte
> > detta att effekten av den träningen är
> sämre.
>
> tröskeleffekten.

Tror är nyckelordet! Jag tror det är dags att göra ett praktiskt experiment för att bevisa eller motbevisa ditt troende:) Å andra sidan kan Micke S redan gjort det experimentet.

geologen skrev:
>
> Hehe, ja hunger är inget absolut begrepp,

Nä, verkligen inte. Framför allt är inte låga glykogennivåer ett absolut begrepp.
Angående det där med att att träna innan frukost, så innebär ju inte det automatiskt att man har låga glykogennivåer.

> När man redan kört ett hårt pass, inte ätit, sovit en hel
> natt, inte ätit på morgonen heller och sen kör
> ett intervallpass. Då skulle då jag vara glad om
> jag fixar 200 W.

Enligt Mickes upplägg är det nog rätt säkert att man har låga glykogennivåer. Testa - du kanske blir förvånad över vad din kropp klarar av.

cyklariskogen skrev:
> Tror är nyckelordet! Jag tror det är dags att
> göra ett praktiskt experiment för att bevisa
> eller motbevisa ditt troende:) Å andra sidan kan
> Micke S redan gjort det experimentet.

Nja, jag har ju, ofrivilligt, gjort liknande saker redan. Distanspass på fastande mage där jag i slutet knappt kunnat styra pga yrsel och förvirring. Inte roligt alls. Jag har också kört ett mindre antal hårda intervallpass på fastande mage, med bedrövligt resultat.

geologen,
läs gärna det jag länkade till, plus artikeln som undersöker precis detta. spekulationer och gissningar i all ära, men i artikeln har man faktiskt undersökt precis detta på ett vetenskapligt sätt.

fredrikw skrev:
> geologen,
> läs gärna det jag länkade till, plus artikeln
> som undersöker precis detta. spekulationer och
> gissningar i all ära, men i artikeln har man
> faktiskt undersökt precis detta på ett
> vetenskapligt sätt.

Nåt mer än sammanfattningen har jag inte tillgång till, men läser man den står det att det inte gav nån fördel i träningseffekt, förutom en viss ökad fettförbränningskapacitet. Om nu prestationsförmågan i praktiken inte förbättrades jämfört med den andra metoden, så har man inte vunnit ett dugg.

Men nu var det inte just det träningsupplägget jag kommenterade, utan Micke S-varianten där man går helt utan energi i nästan ett dygn och samtidigt ska köra tre stenhårda intervallpass. Redan på morgonen skulle mina adrenalinnivåer vara så enorma att jag förmodligen skulle förstöra nåt av ilska.

En anledning att träna hög kan vara att hålla sig hydrerad.

Med vätskebrist tappar man blodvolym och träningen får sämre effekt.

Dricker man hypertoniskt blandad dryck blir det lättare för kroppen att ha en jämn vätskebalans och därför behålla en normal blodvolym.

Vill man lära kroppen (skallen) att köra på reserverna så är det nog bra att träna låg.

Vill man ha effekt av träningen och bli bättre kan det vara bra att dricka socker.

Jag borde veta då jag alltid bara dricker vatten och ofta kör långt utan att äta. Blir aldrig heller starkare. Svagare har jag däremot blivit nästan varje år.

Träna hög, tävla hög och chilla hög!

geologen skrev:
> Redan på morgonen skulle mina adrenalinnivåer
> vara så enorma att jag förmodligen skulle
> förstöra nåt av ilska.

Det är nog dåligt. Testa inte just den biten. Ta ut ilskan på dina ben istället.

Du skrev att träningen var mindre effektiv om inte samma effektnivå kunde uppnås, artikeln på Mickes blogg säger att även om de som tränade på låg glykogen hade lägre intensitet, uppnådde de samma träningseffekt som de som var välgödda med glykogen och tränade på högre intensitet.

Att en högre fettförbränningskapacitet är bättre säger väl sig själv, eller du tror inte på det heller? I så fall är det nog läge att ringa någon och avslöja detta, med tanke på hur mycket forskning (den länkade bland annat) handlar om just detta. Det borde kanske ge en ganska tydlig signal?

Men men, det är väl som vanligt, du har en hemsnickrad teori om hur saker och ting hänger ihop, och du tror mer på den än alla vetenskapliga studier i världen.

Förresten, apropå sanningar, hur var det nu med din prestationstak egentligen? Tror du fortfarande att du uppnådde detta för ett par år sedan? Eller har du mot dina egna odds blivit bättre sedan dess?

Prøv og læs Racing Weight af Matt Fitzgerald

https://www.amazon.co.uk/Racing-Wei...0511/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1297597525&sr=8-1

Så lærer man at det faktisk fungerer at spise sundt og normalt kombineret med sport, uden at skulle sulte eller træne på ingenting.

Tænk lidt logisk, det er klart kroppen skal have energi for at kunne yde noget. Men det har man jo vidst i mange år, så det kan man ikke tjene penge på :D

fredrikw skrev:
> Du skrev att träningen var mindre effektiv om
> inte samma effektnivå kunde uppnås, artikeln på
> Mickes blogg säger att även om de som tränade
> på låg glykogen hade lägre intensitet,
> uppnådde de samma träningseffekt som de som var
> välgödda med glykogen och tränade på högre
> intensitet.
>
> Att en högre fettförbränningskapacitet är
> bättre säger väl sig själv, eller du tror inte
> på det heller? I så fall är det nog läge att
> ringa någon och avslöja detta, med tanke på hur
> mycket forskning (den länkade bland annat)
> handlar om just detta. Det borde kanske ge en
> ganska tydlig signal?

De uppnådde ju i praktiken samma prestationsförmåga. Nyttan av den där fettförbränningskapaciteten kompenserade förmodligen för den sämre träningseffekten pga sämre energinivåer under intervallpassen. Summa plus minus noll, alltså. Så tolkar i alla fall jag resultatet, baserat på sammanfattningen. Om jag hade haft tillgång till hela artikeln kanske en annan slutsats är befogad.

fredrikw skrev:
> Förresten, apropå sanningar, hur var det nu med
> din prestationstak egentligen? Tror du fortfarande
> att du uppnådde detta för ett par år sedan?
> Eller har du mot dina egna odds blivit bättre
> sedan dess?

Där hade jag fel. Men samtidigt hade jag inget sätt att mäta prestationsförmågan mer objektivt på den tiden, så just hur mycket bättre jag är nu än jag var som bäst då, det är svårt att avgöra. Skillnaden är inte särskilt stor, i alla fall. Några procent, som mest, trots en väldigt mycket större träningsdos.

bigmollo skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > Jag ska testa MickeS förslag tror jag. Det
> låter
> > skoj.
>
>
> Mickes blogg bjuder på en hel del godbitar. Den
> här gillar jag, speciellt om man läser
> kommentarerna.o
> http://ormmicke.wordpress.com/2011/02/07/arbeit-oc
> h-lite-vaggsnack/
>
> Jag tror det är bra att lära kroppen att jobba
> under lite olika förutsättningar. Det är ju
> inte alltid man är fulladdad med energi på
> tävlingar eller långlopp. Om man inte vet hur
> det känns att vägga på riktigt så är det
> lätt att läsa kroppens signaler fel. När jag
> började cykla så var jag tvungen att äta minst
> en gång varje timme, annars bonkade jag helt. Det
> gick som tur var att träna bort på ett år genom
> att börja köra distansrundor innan frukost.

...Eller berodde förändringen på att han blev mera vältränad? Upplever att jag kan slarva massor med mat inför / under längre rundor senare på sommaren när jag blor bättre i form men tidigt på våren går det inte. Hur mickes kom fram till att förändringen berodde på att han tränade lågt så måste väl han svara på. Nyfiken.
>
> Kroppen är ett bortskämt barn som man måste aga
> då och då.

geologen skrev:
> cyklariskogen skrev:
> -----
> > Tror är nyckelordet! Jag tror det är dags att
> > göra ett praktiskt experiment för att bevisa
> > eller motbevisa ditt troende:) Å andra sidan
> kan
> > Micke S redan gjort det experimentet.
>
> Nja, jag har ju, ofrivilligt, gjort liknande saker
> redan. Distanspass på fastande mage där jag i
> slutet knappt kunnat styra pga yrsel och
> förvirring. Inte roligt alls. Jag har också
> kört ett mindre antal hårda intervallpass på
> fastande mage, med bedrövligt resultat.

Då har du ju nåt att träna på:)

Kasper1 skrev:
> Tænk lidt logisk, det er klart kroppen skal have
> energi for at kunne yde noget. Men det har man jo
> vidst i mange år, så det kan man ikke tjene
> penge på :D

Kan man inte? fråga Powerbar och liknande industrier om det går att tjäna pengar på motionärers (upplevda) energibehov.

Fikasvettot skrev:
> Kan man inte? fråga Powerbar och liknande
> industrier om det går att tjäna pengar på
> motionärers (upplevda) energibehov.

+1
Stackars svältande sportdryckstillverkare.

Fikasvettot skrev:
> Kasper1 skrev:
> -----
> > Tænk lidt logisk, det er klart kroppen skal
> have
> > energi for at kunne yde noget. Men det har man
> jo
> > vidst i mange år, så det kan man ikke tjene
> > penge på :D
>
>
> Kan man inte? fråga Powerbar och liknande industrier
> om det går att tjäna pengar på
> motionärers (upplevda) energibehov.

Med liknande industrier antar jag att du menar små sörmländska fik:)

Det är så mycket trams i tråden att jag inte ens ser om det finns nån konkret fråga? Fredrikw står som vanligt för den mesta av logiken i tråden.

Micke S skrev:
> Det är så mycket trams i tråden att jag inte
> ens ser om det finns nån konkret fråga? Fredrikw
> står som vanligt för den mesta av logiken i
> tråden.

Det här kan vara det senaste konkreta...

> tröskeleffekten.

> Tror är nyckelordet! Jag tror det är dags att göra ett praktiskt experiment för att bevisa eller > motbevisa ditt troende:) Å andra sidan kan Micke S redan gjort det experimentet.

Tillbaka
Topp