Trainer efter morfin (Var: Träning på morfin)

Olby

Aktiv medlem
Äter morfin och alvedon efter en axeloperation. Har fått ok på att köra trainer så snart
operationssåret läkt 10 dagar.

Men jag glömde fråga hur medicinerna påverkar träningen, någon som vet?

----------------------------------------------------------------------------------------

Även utan morfin, avslutade tidigt, så är det hopplöst tungt efter operationen. Föll igenom på ett ftp-test idag, landade på 3,4W/Kg.

Råkar ha gott om tid, sjukskriven, för trainern. Hur försiktig bör man vara med träningsdosen efter ett upphåll? Har tränatsönder mig tidigare...

Senast ändrad:
Tanken kan väl inte vara att du ska stå på morfin särskilt länge? Du kommer prestera sämre med morfin i kroppen.

Marham skrev:
-------------------------------------------------------
Du kommer prestera sämre med morfin i kroppen.

Subjektivt eller i absoluta termer?

> Du får svårt att bajsa. När du slutar med opiaterna blir det jättelätt att bajsa.
Tar även laxermedel...

> Tanken kan väl inte vara att du ska stå på morfin särskilt länge?
Blir bara ett par veckor om jag inte trappar av tidigare än receptet gör gällande.

jofahjalm skrev:
> Bah, det är rock n roll med morfin!

+1. Mer morfin åt folket!

Fredrik80 skrev:
> Marham skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Du kommer prestera sämre med morfin i kroppen.
>
> Subjektivt eller i absoluta termer?

Baserat på dess farmakodynamik.

schture skrev:
> Jag skulle ringa läkaren som opererade och
> fråga.

Det är inte jättevanligt att kirurgerna pratar med patienter, de föredrar dem nersövda. Det finns säkert en annan läkare som varit inblandad inför operationen man kan vända sig till.

MVH
Magnus

Har som sagt pratat med läkaren och fått ok på att träna. Men jag undrar hur morfinet påverkar träning/träningsresultat.

Jag vet bl a att det påverkar ämnesomsättning och testosteronniviåer, men inte vad det får för konsekvenser.

Miss Lycka skrev:
> Måste du träna?

Nä...

Inga som helst problem att träna och helt ofarligt men du kommer som sagts tidigare prestera något sämre än utan morfin.

schture skrev:
> Jag skulle ringa läkaren som opererade och
> fråga.

Eller frågat Örgel.

När jag ett tag åt 6 Citodon om dagen för att lindra ett pågående diskbråck, och var ute och sprang, hade jag jättelätt att bajsa. Det behövdes verkligen inga som helst laxermedel där. Men det kanske är skillnad på att direkt ta upp morfin jämfört med att kroppen själv omvandlar kodeinet till morfin.

I väntan på Örgel så pratade jag med läkaren. Som sagts i tråden, inga problem att träna på morfin, kan bli lite sämre effekt och man ska undvika saker som kan ge skador då de kan maskas av morfinet.

Men jag har inte så ont så det går nog att sluta med morfinet samtidigt som jag får börja träna.

Jaja det är lugnt att träna!
Ska man tro vad som skrivs här så är det ju många som kombinerar cykling med heroinmissbruk.

Min lilla upplevelse efter operation var att jag fick onödigt lång smärtstillande kur. Jag gillade inte luddet kring huvudet och la av med tabletterna och det gick fint. Man ska följa ordination på medicin men på smärtlindring kan man nog lägga av när man vill/vågar.

Skogling skrev:
> Jag fick iofs inte piller. Jag fick dropp.

Man ska nog undvika att cykla så länge man får morfin på dropp, men annars är det ok. Kan vi sammanfatta tråden så?

Hur är det att cykla under pågående operation? Kan man göra det eller kan det vara negativt för träningen på något sätt?

Så länge man inte stödjer på axeln borde det väl vara lugnt? När snittet väl är lagt är det ju smooth sailing?

Får inte svettas om snittet första 10-14 dagarna. Under operationen, dvs innan det är omlagt, så bör det inte vara ett hinder för träning.

Narkosen däremot kanske påverkar balanssinnet negativt.

Hälften av Proffsstallen använder Tiparol/Tromadaol = Morfin liknande substans
Men att få lön för cyklingen . Som motionär är det absolut inte farligt om man inte
tränar utan motionerar

Bara fjollor som tränar med smärtlindring. Kör hårt utan istället - vad kan hända?

Dessutom är CNS (centrala nervsystemet) kroppens egna diagnossystem, varför hålla på och avtrubba det ideligen med en massa bullshit-tabletter, bögar?

janolle skrev:
> Hälften av Proffsstallen använder
> Tiparol/Tromadaol = Morfin liknande substans
> Men att få lön för cyklingen . Som motionär
> är det absolut inte farligt om man inte
> tränar utan motionerar

Varför använder dom tiparol menar du??

Skogling skrev:
> När Morfinet går ur kroppen mår man inte fint.
> Been there. :/

Käkade morfin i 3 veckor efter korsbandsoperation, avtändningen var det värsta jag varit med om i hela mitt liv, på riktigt.

Jag fick duktig dos via dropp under en natt med gallsten för snart 11 år sedan.

Ett dygn senare, på natten när Morfinet gick ur mig, då hallucinerade jag på riktigt. Det var extremt obehagligt och ingen läkare hade förberett mig på denna bieffekt.

Skogling skrev:
> Svinbökigt med dropp i stöket. =D

Ner med droppet i ryggan bara..

Även utan morfin, avslutade tidigt, så är det hopplöst tungt efter operationen. Föll igenom på ett ftp-test idag, landade på 3,4W/Kg.

Råkar ha gott om tid, sjukskriven, för trainern. Hur försiktig bör man vara med träningsdosen efter ett upphåll? Har tränatsönder mig tidigare...

Tillbaka
Topp