Trainer för Friskvårdsbidraget

roding

Aktiv medlem
Hej Alla,

Har sökt i lite trådar utan att ha hittat ett bra svar så jag tänkte att jag postar frågan här.
Jag är sjukt sugen på en trainer och har samtidigt en viss summa från mitt jobb i friskvårdsbidrag.
Får man köpa en trainer med dom pengarna som man får genom friskvårdsbidraget eller är det kört?

// Andreas

Kasst uppläggg på det där bidraget. Jag tycker att man ven kunde få använda det till anmälningsavgifter till exempel VR, VL, VC etc. Låt säga att man får pengarna efter genomfört lopp.

"t.ex. enklare former av motionsdans som bugg, folkdans, squaredance och jazzdans etc. kan således godtas"

ja det gäller att passa sig och inte sätta igång hur som helst med rave, hiphop, breakdance eller annan mer komlicerad dans i landet Lagom ;-)

Kan man tänka sig att firma F säljer motionsrådgivning (som alltså omfattas av bidraget) och dessutom erbjuder sina kunder att köpa motionsutrustning till bra priser?

"Hej motionsrådgivaren, jag undrar om jag borde köpa en Monark?"
"Som din rådgivare råder jag dig definitivt att köpa en Monark. Det blir 3900 SEK tack. Lycka till."
"Då skulle jag vilja köpa en Monark, tack"
"Det går utmärkt, det blir $listpris - 3900 SEK. Betala i kassan."

Genialiskt! Eller horribel brottslighet?

Betalar och betalar, det är en filosofisk fråga. Om man anser att uteblivna intäkter är detsamma som att betala så är svaret: skattebetalarna.p

Jag använde pengarna till (träningar kläder) cykel kläder. Det fungera för mig, vet en på jobbet som tog pengar till cykelvasan, ränneslätt och kläder.

nypan skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du sökt på skatteverkets sida också?
> http://www.skatteverket.se/infotext/artiklar/04/mo
> tion.4.18e1b10334ebe8bc80004376.html
>
> Du lär inte få köpa en trainer eller någon
> utrustning överhuvudtaget för
> friskvårdsbidraget.

Jasså inte. Nä kanske inte han, men väl jag fick det. Dock har vi ju vissa små "fyskrav" på jobbet och det gick så bra så. Bara jag fick komma in och förklara varför, så löste det sig allt.
Men rent gennerellt blir det nog svårt. Men med ett väl underbyggt argumet så går det;7)

Pebben skrev:

>
> Jasså inte. Nä kanske inte han, men väl jag
> fick det. Dock har vi ju vissa små "fyskrav" på
> jobbet och det gick så bra så. Bara jag fick
> komma in och förklara varför, så löste det sig
> allt.
> Men rent gennerellt blir det nog svårt. Men med
> ett väl underbyggt argumet så går det;7)

I den här tråden får vi kanske utgå från att det är rent generellt som frågan avses.
Hade det varit en lokal förhandlingfråga gällande det företag man äger/är anställd på hade nog frågan inte dykt upp här :-)

Behandla den som rent generell, är säkert fler som har tänkt tanken innan mig.
Men skulle det vara möjligt ifall arbetsgivaren sa ja rent skattemässigt?
Har min arbetsgivare rätt att välja själv ifall dom vill ge mig friskvårdsbidrag för trainer?

roding skrev:
> Behandla den som rent generell, är säkert fler
> som har tänkt tanken innan mig.
> Men skulle det vara möjligt ifall arbetsgivaren
> sa ja rent skattemässigt?
> Har min arbetsgivare rätt att välja själv ifall
> dom vill ge mig friskvårdsbidrag för trainer?

Din arbetsgivare får ge dig hur mycket pengar/prylar de vill. Om de däremot försöker dra av det på skatten kan de hamna i trångmål med skatteverket. Det är min gissning. OBS, jag är ingen skattejurist.

F Ö har jag använt friskvårdsbidrag för konditionstest ett flertal gånger. Nu senast fick jag tillbaka kvittot med att det inte ingår i fvb. Efter att ha påpekat att det har funkat flera gånger tidigare fick jag en ok, men max 1200 kr. WTF?

Om företaget vill ge dig nånting så får dom förstås göra det, men dom (och du) får ju skatta därefter. Vad som är avdragsgillt (för företaget) och befriat från förmånsbeskattning (för dig) som friskvårdsbidrag tycker jag är ganska tydligt på skatteverkets hemsida.

En del företag ger sina anställda förmåner som de anställda tror är friskvårdsbidrag, men som företaget faktiskt skattar för (eller tar under något annat konto än friskvård). Därav den ganska vanliga missuppfattningen att det går att komma undan med nästan vad som helst som friskvårdsbidrag. Så din fina ninjadräkt med tillhörande samurajsvärd kanske i verkligheten gick under "arbetskläder och skyddsmateriel" även om du trodde det var friskvårdsbidrag.

Senast ändrad:
MTBiker skrev:
> Kasst uppläggg på det där bidraget. Jag tycker
> att man ven kunde få använda det till
> anmälningsavgifter till exempel VR, VL, VC etc.
> Låt säga att man får pengarna efter genomfört
> lopp.

Min arbetsgivare (en hemsk storbank som får mycket- oftast välförtjänt- skit i media) betalar halva anmälningsavgiften till t.ex VR och Roslagsvåren/hösten. En orsak mindre att hata den

JT skrev:
> Vad som är avdragsgillt (för
> företaget) och befriat från förmånsbeskattning
> (för dig) som friskvårdsbidrag tycker jag är
> ganska tydligt på skatteverkets hemsida.

Jag håller med om betoningen är på ganska och inte på tydlig i ovanstående.

Citerat från länken högre upp: Detsamma gäller [alltså skattefrihet, min anm] kurser med inslag av individuell kost- och motionsrådgivning om erbjudandet riktar sig till alla anställda.

Kan man hävda att konditionstest är kost- och motionsrådgivning? Och i så fall, måste det ingå i en kurs?

Hade ingen koll på att körsång var en sport. Men som tur är är det uttryckligen undantaget från friskvårdsbidrag.

Hahaha jag är lika irriterad jag över friskvårdsbidraget.

Ett år så fick vi VR betald av jobbet, två år efter det frågade jag om det var möjligt att få VR betald då också men det fanns ingen intressekomitté på mitt jobb som hade övertygat ledningen att det var en god idé så den uteblev.

Jag ringde till ansvarig och hon sa att de normalt inte betalar ut till startavgifter och det var ett undantag, men i våras så sprang halva jobbet en kvartsmara och fick då startavgiften betald.

Så summa sumarum så gäller det att rätt människor sitter i företagets intressekomitté för att det ska funka sen ska man ha en jävla tur om upplägget passar en själv.

Bläää

Tomaso skrev:
>-----
>
> Så summa sumarum så gäller det att rätt
> människor sitter i företagets intressekomitté
> för att det ska funka sen ska man ha en jävla
> tur om upplägget passar en själv.
>
> Bläää

Huvudet på spiken. För som JT skriver ovan är skatteverkets riktlinjer tydliga kring vad som är en avdragsgill kostnad för friskvård. Den skall vara riktad till samtliga anställda, och vara av de typer Skatteverket fastslagit. De flesta företag utgår från detta i formuleringen av sin policy, gör Skatteverket senare en revision är policyn det första de granskar.

Att sedan företag väljer att utöver detta göra, ibland tillfälliga satsningar drivna av engagerade medarbetare, andra satsningar för att främja hälsa och trivsel på arbetet genom att betala t.ex. startavgifter gör att man hamnar i en gråzon. Antingen gör man det på rätt sätt, dvs bokar kostnaden som "icke avdragsgill" och i förekommande fall förmånsbeskattar medarbetaren (då det handlar om "undanröjande av privat levnadskostnad"), eller så mörkar man redovisningen av detta genom att boka in det i redovisningen och hoppas att revisorn och/eller skattemyndigheten inte hittar fakturan...

Och ja, jag har jobbat med sådana här frågor många år... ; )

Självfallet borde de anställa fritt få välja vilka kostnader företaget tar på sig. Strunt samma om det är avdragsgillt eller inte. Jag vill ha alla mina privata kostnader betalda. Allt annat är ORÄTTVIST!

Bra Tille.

Eller så slutar vi med skatt, lön och hela babberibban.
Det verkar ju vara mest en massa krångel om vem som skall betala hit och dit.

Av var och en efter förmåga till var och en efter behov, eller hur det nu var som en känd ekonom utryckte det...

Tillbaka
Topp