Trainer i kallt garage?

Selast

Ny medlem
Trainer i kallt garage?
Pga renovering av övervåningen där jag brukar köra trainer på vintrarna kommer jag i vinter att förvisas till vårt garage med mitt själamördande som Kalle Bern så träffande kallade det. Garaget ifråga har naket, ganska slitet, betonggolv och håller väl ett par fem plusgrader vintertid. Kan detta vara farligt på något sätt? Jag menar att kan man skada luftrören av att sitta och dra in litervis med kall, fuktigt, betongdamms luft? Blir man lätt förkyld eller är kylan bara ett sätt att undvika lite av de sjöar man brukar svettas? Ja kom med alla tips och synpunkter Ni har. Tack på förhand.

Trainer i kallt garage?
Damm i luften är aldrig bra men fem grader varmt är perfekt för att cykla trainer. En fläkt på överkroppen så är du hemma. Ju bättre kroppens avkylning fungerar desto bättre träningseffekt - i stora drag.

Trainer i kallt garage?
Jag lovar att det är betydligt sämre luft inomhus i en välstädad lägenhet/villa än det är i ett garage med öppen dörr/port! Inomhusluft är väldigt ohälsosam egentligen.

Senast redigerad av en moderator:
Trainer i kallt garage?
Jag har 8 grader i mitt förråd. Oftast sätter jag igång en kupévärmare någon timme innan passet och får upp temperaturen lite (mitt förråd är ganska litet) men ibland hinner jag inte men det funkar rätt bra ändå tycker jag. Det jobbigaste är när precis i början när man på kvällen ska ut från sitt varma sköna hus in till det kalla förrådet, men bara precis i början när man kanske ska fippla med några saker för att komma igång och de första 5 minuternas träning. Men sen när man fått upp värmen så går det bra.

Innan jag isolerade förrådet tränade jag ibland i minusgrader, och det var hemskt tycker jag!

Trainer i kallt garage?
Tack allihopa för Era svar! Eftersom vårt hus inte ens är speciellt välstädat lär väl en vinter i garaget bli som en hälsokur för luftrören då... Då är det bara att kånka ut trainern och fläkten i garaget med andra ord.

Trainer i kallt garage?
Fasen du har ju en vinstlott där ute.

Ca 5 grader har jag i mitt förråd En Cd spelare, TV med DVD och så en fläkt. Det är toppen det. Och är det inte allt för kallt ute så är dörren öppen till förrådet.

Så det är bara att börja bära ur prylarna. TV, DVD, Cd.n mm. Sen så har du en härlig vinterträning framför dig;)

Trainer i kallt garage?
Jag rekommenderar en sladd med kontakt för fläkten, så att du kan starta den efter uppvärmningen. Annars blir det nog rätt obehagligt!

Trainer i kallt garage?
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har 8 grader i mitt förråd.

Åtta grader måste ju va optimalt när man tänker träning vs komfort? Åtta grader är varmt när man kommer igång med cyklandet men självklart kallt första minuten alltså precis som det ska. Utan fartvind är det ännu varmare. Ifall man fryser är det bara att dra på sig tröja också, och kanske armvärmare ifall man är en klenis? Men det kan till och med vara nice med en fläkt på åtta grader också, med eller utan tröja/armvärmare.

När jag cyklar utomhus i ~8grader kör jag med armvärmare och benvärmare, kortcykeltröja och långärmadcykeltröja, inget tjockt material eller windstopper etc. Detta håller jag värmen bra med, hade man tagit bort väder och vind hade jag haft mindre kläder också.

Man vill ju hjälpa kroppen hålla sig på en bra nivå så pulsen inte stiger i skyn för att den måste svettas och jobba med att kyla ner kroppen. Resultatet blir bättre träning som micke redan sagt.

Trainer i kallt garage?
Kör själv i mitt garage där det är +5 och det är perfekt. Brukar ha ett underställ och korta cykelbyxor på mig. Sedan är det bara att gasa på =)

//Henrik

Trainer i kallt garage?
Helt suveränt, det verkar ju till och med som om träningseffekten blir bättre i garaget! Det ska jag inte berätta för hustrun som skadeglatt konstaterade att jag skulle cykla i garatet i vinter :-)

Trainer i kallt garage?
Haha, försök vända det till din fördel. "Åh min stackars man visst ska du få vila lite. Vill du kanske ha ett glas vin också?"

:-)

Selast skrev:
> Det ska
> jag inte berätta för hustrun som skadeglatt
> konstaterade att jag skulle cykla i garatet i
> vinter :-)

Trainer i kallt garage?
MTBiker skrev:
> Garage är perfekt för Trainer. Lugn och ro då
> hustrun inte hittar till garaget

Hemma hos dig kanske.. Min andra halva vill gör om garaget till styrketräningsrum och har redan sett ut plasten för hemmagymet. Fast det kan bli lite mysigt oxå om vi tränar samtidigt.

Trainer i kallt garage?
ason skrev:
> Fast det kan bli lite mysigt oxå om vi tränar samtidigt.

App app, var sak har sin tid!

Trainer i kallt garage?
Selast skrev:
> Garaget ifråga har naket, ganska
> slitet, betonggolv >.

Vi hade "naket" betonggolv i flera år men betongdammet som ständigt virvlade runt tog aldrig slut så nu har vi målat med enkel betongfärg, mycket trevligare.

Trainer i kallt garage?
Jag har laggt en gammal platmatta under min trainer som står i kallgaraget. INga problem för min del. Det enda är att man får klä på sig lite när det blir minusgrader ute.
/Peter

Trainer i kallt garage?
Körde första "fyrorna" i garaget idag. Temp 4,8 grader i garaget. Det kändes helt suveränt! Hade collegetröja på under uppvärmningen som jag tog av precis innan första intervallen. Helt otrolig känsla att inte rinna bort under passet! Tack för tipsen!

Tillbaka
Topp