Trainer till äldre människor?

Singlespeeder

Aktiv medlem
Hej!

Mina morföräldrar har skaffat internet, sensation! Min morfar kommer inte ut pga sjukdom och kognitiv svikt. Han hade mått bra av att träna lite. Jag har en kul tanke om en cykeltrainer till honom. Hade Rouvy varit något för honom så han får komma ut på äventyr samtidigt som han får träna lite framför tv:n?

Min fråga är:
  • Är en cykeltrainer lämplig för äldre människor?
  • Finns det specifika modeller som är mer användarvänliga eller stabila för någon som inte är superteknisk?
  • Är Rouvy lätt att använda om man inte är van vid appar och teknik?
Vill gärna höra era tankar och om ni har erfarenheter att dela!

Tack på förhand!

Hej!

Mina morföräldrar har skaffat internet, sensation! Min morfar kommer inte ut pga sjukdom och kognitiv svikt. Han hade mått bra av att träna lite. Jag har en kul tanke om en cykeltrainer till honom. Hade Rouvy varit något för honom så han får komma ut på äventyr samtidigt som han får träna lite framför tv:n?

Min fråga är:
  • Finns det specifika modeller som är mer användarvänliga eller stabila för någon som inte är superteknisk?

Tack på förhand!
Vad har dom för cyklar då?

Det blir inte ostadigt men cykel ska man ha.

Om man inte skaffar internet förrän 2024 så kanske det finns lite motstånd att reda ut detta. Det är jävligt drygt med motionscykel men är kanske ändå är lämpligar i det här fallet. Eller roddmaskin. Tyvärr får jag själv ont som fan i armbågen av rodd så det beror på vilka krämpor man har.

Om de inte är vana, eller intresserade av appar och teknik så kanske en spinningcykwl eller motionscykel är bäst. Då kan de titta på Landet runt och samtidigt få motion. Min morsa fick ärva min gamla trainer utan internetkoppling. Jag vet inte hur mycket hon använder den, me. Jag vet inte om hon hade använt Zwift eller Rouvy mer faktiskt.

Om de inte är vana, eller intresserade av appar och teknik så kanske en spinningcykwl eller motionscykel är bäst. Då kan de titta på Landet runt och samtidigt få motion. Min morsa fick ärva min gamla trainer utan internetkoppling. Jag vet inte hur mycket hon använder den, me. Jag vet inte om hon hade använt Zwift eller Rouvy mer faktiskt.
Låter som ett ypperligt råd. Mina föräldrar köpte en motionscykel. Tror de använde den ganska mycket. Jag själv kör Zwift ganska mycket och lyssnar till poddar. Skulle tro att det skulle ypperligt med en hederlig motionscykel.

Jag har en moknark som på bilden. Superstadig. Inget meck med teknik som kan ställa till det. Fokusera på Watt:en. Sen är de bar å åk.

SmartSelect_20250104_193858_Google.jpg

En vanlig motionscykel duger nog bra.

Tycker min uppfyller de behov jag har just nu. Max 350 watt räcker åt mig som är 67 år. Har inget behov att stå och trampa. Köpte den för en 1/3 av nypriset som var 12 papp för två år sedan. "använd några gånger" som det brukar stå på Blocket. Vilket säkert stämmer. Fick den hemkörd också och med matta. Saknar andra pedaler lite och styret är inte så kul heller Men att maxa pulsen och sätta fart på benen duger den rätt bra till.
Skärmavbild 2025-01-04 kl. 19.59.45.png

Senast ändrad:
Hej!

Min fråga är:

Tack på förhand!
Om han verkligen VILL är det inget fel med en motionscykel. Om det är du som vill att han ska vilja kommer den troligen inte att användas.
Kära hustrun, nu i sjuttiofemårs åldern, har begåvats med tre eller fyra -minns inte riktigt - motionscyklar genom åren efter uttalade önskemål. De har dock endast använts ett tiotal gånger innan de åkt vidare eller ut efter några års stillestånd. Själv tycker jag att det är mördande tråkigt och innerligt motivationsdödande att sitta på en inomhusmackapär och försöka se ut som man cyklar.
Men det är min erfarenhet.
Internät har vi haft sedan Felia erbjöd adsl nångång på åttiotalet.

Om han verkligen VILL är det inget fel med en motionscykel. Om det är du som vill att han ska vilja kommer den troligen inte att användas.
Kära hustrun, nu i sjuttiofemårs åldern, har begåvats med tre eller fyra -minns inte riktigt - motionscyklar genom åren efter uttalade önskemål. De har dock endast använts ett tiotal gånger innan de åkt vidare eller ut efter några års stillestånd. Själv tycker jag att det är mördande tråkigt och innerligt motivationsdödande att sitta på en inomhusmackapär och försöka se ut som man cyklar.
Internät har vi haft sedan Felia erbjöd adsl nångång på åttiotalet.
Varför ville hon ha nya motionscyklar om hon tröttnade på dem fort? Här i Uppland om vintern, så är mackapären räddningen för mig. Den ökar min motivation från vad som ska komma skall ute på vägarna. Vad skulle jag har gjort utan den?

Varför ville hon ha nya motionscyklar om hon tröttnade på dem fort? Här i Uppland om vintern, så är mackapären räddningen för mig. Den ökar min motivation från vad som ska komma skall ute på vägarna. Vad skulle jag har gjort utan den?
Ja det kan man undra. Själv cyklar jag enbart utomhus. Året runt.

Kanske var det början av nittiotalet. Jag relaterar till var jag bodde då. Så det var mellan 88-98 när jag tänker efter.
Ledsen för upprörda känslor.
Får börja med att påpeka att jag uppfattade första inlägget om 80-talet som ironi. Så även jag tolkade uppenbarligen fel...

Men om vi nu ska prata historia så verkar det som även 98 var väldigt tidigt för ADSL?

Vill minnas att det kanske testades lite tidigare i student-lägenheter i Sundsvall men minns inte exakt när det hände.

Från wikipedia:
År 2000 började Telia erbjuda ADSL till hushåll i 23 orter i Sverige. Gränsen för vilken hastighet som då bedömdes fysiskt möjligt var 8 Mbit/s nedströms, mot abonnenten, och 1 Mbit/s uppströms, mot telefonstationen.

Bodde i Ängelholm vilket var tursamt då de låg långt fram när det gällde att erbjuda ny teknik.

"Till en början används det vanliga telefonnätet, något som möjliggörs av DSL-tekniken, utvecklad av mannen som kallas bredbandets fader, John Cioffi. Redan 1996 är boende i Ängelholm de första i Sverige att få möjlighet att koppla upp sig med bredband."

Vill minnas att det kanske testades lite tidigare i student-lägenheter i Sundsvall men minns inte exakt när det hände.
Enligt annan Wikipedia-artikel: År 1997 testade Telia ostrypt ADSL-bredband och fiber till studenter och surfkiosker i Sundsvall, i ett pilotprojekt kallat Supernet.

Jag skaffade ADSL med Telia i Stockholm när det lanserades för allmänheten, 2000/2001. Obegränsad data och kunna använda telefonen samtidigt, snacka om att leva i framtiden jämfört med modemet åren innan.

Själv tycker jag att det är mördande tråkigt och innerligt motivationsdödande att sitta på en inomhusmackapär och försöka se ut som man cyklar.
Min erfarenhet oxå.

MEN, om man kör fokuserade pass på 30-40 min så är det otroligt effektivt.
På kort tid kan man förbättra allmänna flåset eller toppa formen - hur man nu vill.

Sen är jag förvånad hur mkt jag uppskattar en stabil motionscykel. Känslan vs en rackig klenare cykel är enorm. Måste provas.

Snarare slutet av 90-talet för vanliga dödliga.
Och AltaVista som hänvisades till ovan kom ändå inte förrän 1995, och då var den inte stor. När jag började på högskola 1994 var det jättecoolt att kunna gå in i datahallarna och kunna surfa, även om surfandet var något helt annat på den tiden.

On Topic: Som ung (nåja men yngre) och teknikintresserad svär jag alldeles för ofta över strul med trainer, datoruppkoppling mm. Håller med de flesta ovan att en sådan trainer inte är att rekommendera till den som precis fått såntdäringa internät.
Sist var det strul med uppkoppling, ibland skall det uppdateras, mm mm. Tror iofs det är stabilare med padda än en PC, men ändå.

Får börja med att påpeka att jag uppfattade första inlägget om 80-talet som ironi. Så även jag tolkade uppenbarligen fel...

Men om vi nu ska prata historia så verkar det som även 98 var väldigt tidigt för ADSL?

Från wikipedia:
År 2000 började Telia erbjuda ADSL till hushåll i 23 orter i Sverige. Gränsen för vilken hastighet som då bedömdes fysiskt möjligt var 8 Mbit/s nedströms, mot abonnenten, och 1 Mbit/s uppströms, mot telefonstationen.
Ja ja då hette det väl nåt annat då, inte viktigt att komma ihåg för mig. Det viktiga i sammanhanget att vi kom ut på nätet via tv tunns koppartrådar så fort möjligheten fanns.

Vanligt modem hade nog majoriteten innan sekelskiftet sen blev det nog snabbt adsl eller kabel/coax. Jag höll ut långt in på 2000talet med jobb RAS på 020 och sen blev det comhem kabelmodem

Tillbaka
Topp