Trainer träning

JockeS

Aktiv medlem
Trainer träning
Är till att skaffa en trainer inför vintern och sitter o fnular på hur jag ska få inspiration när jag väl sitter där o trampar.

Hur gör ni andra? Kör ni med någon träningsvideo framför er eller hur ser det ut?
Kör ni med något program framför er på dator/tv?

Trainer träning
Nu fick jag ångest. Snälla, kan vi inte vänta med trainertrådar några veckor till? Det är ju fortfarande bara början av augusti... :-(

Trainer träning
DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu fick jag ångest. Snälla, kan vi inte vänta
> med trainertrådar några veckor till? Det är ju
> fortfarande bara början av augusti... :-(

Kallar du denna syndaflod av regn för sommar?
Försökte mig på en tur igår, men tyvärr ger inte däcken mig den flytförmåga jag behöver för att ta mig fram.

Trainer träning
Road_Runner skrev:
> Tacx Fortius multiplayer och sen köra rulletour,
> klockren motivations höjare.

Kollat på denna, men är troligen lite trög.
Måste jag köpa själva Tacx trainern för att få allting att fungera tillsammans?

Trainer träning
Körde TrainerRoad (+ en del Sufferfest) i vintras, funkade bra tycker jag. Men efter en del snack med kompisar så överväger jag att skaffa Tacx Multiplayer som komplement.

Trainer träning
Valfria låtar med tyska vispopgruppen Rammstein, ligger väl på ca 4 min per styck och fungerar bra för intervallpass på trainer. Rätt taktfast musik dessutom som passar både lägre och högre kadens.

Trainer träning
Vissa kollar på film, funkar inte för mig. Jag har en Elite RealTour trainer till vilken jag köpt några videor bla de sista 3 milen av Milano-San Remo loppet. Denna har jag kört så många gånger att jag känner igen mig när jag ser det riktiga loppet på TV :-) Ett annat tips jag körde innan L'etape du Tour förra året var en DVD från Carmichel Training som jag tror heter "Climbing" eller något liknande. Där får man dels hans coaching (han var Lances tränare bla) och en lagom taktfast musik att träna till. En hel del övrig nyttig info finns på skivan också som tex hur man kan bestämma vilken maxpuls man har osv osv. Den laddade en kompis till mig ned från Pirate Bay...

Senast ändrad:
Trainer träning
DT skrev:

+1!

Trainer träning
Har ett gäng Spinervals DVD:er med Coach Troy Jacobson. Väldigt amerikanskt och klämkäckt men bra upplägg på passen. Rekommenderas trots allt.

Trainer träning
DT skrev:
> Nu fick jag ångest.

Det är ju nu man har chansen att få ett försprång på inomhussäsongen ;)

Trainer träning
JockeS skrev:
> Road_Runner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tacx Fortius multiplayer och sen köra
> rulletour,
> > klockren motivations höjare.
>
>
> Kollat på denna, men är troligen lite trög.
> Måste jag köpa själva Tacx trainern för att
> få allting att fungera tillsammans?

Ja.
Rulletouren är dock gratis, tanka ner filmer mm.
(har letat lite efter andra tävlingar på nätet om det är någon som vet någon bra tävling skriv gärna det här :-)

Sen har dom släppt ny version av programvaran ver 4 som är helt ny har dock inte prövat den ännu men på bild så verkar den riktigt bra.

Trainer träning
Nån som har koll på hur det funkar med Tacx Multiplayer och de olika varianterna på trainers?
Kan man t.ex. köra med en Tacx Flow MP "mot" någon som kör på en Fortius?
Flow saknar ju t.ex. motor för rull i nedförsbackar.

Trainer träning
Jag ska också köpta trainer och har efter lite resarch kommit fram till min ultimata setup.

Trainer: Kurt Kinetic Road Machine
Kadenssensor till garmin
ant+ sticka
och medlemskap hos trainerroad.com (10$/månad)

Har man alla dom grejerna så kan dom med deras program räkna fram rätt watt vilket gör att man kan köra watt träning utan att ha köpt dom riktigt dyra grejerna plus att dom har gratis träningsprogram på sin hemsida som man kan använda beroende på vad man vill träna.
Hört många som är riktigt nöjda med den setupen.

Trainer träning
Ska bli riktigt skoj :-) har ett par placeringar att förbättra mig ifrån förra årets tävling.
Skoj och cykla VR i norge massa backträning blir det.

Trainer träning
Kör på en roller istället, och försök att inte trilla av. Då går tiden fort, och det hävdas t o m att man får en bättre pedalteknik på köpet.

Trainer träning
grump skrev:
> Fy fan, snart är det dags :(

Det är frivilligt trots allt. :)

Trainer träning
Köpte en TACX i vintras. Tråkigt att köra utan nåt att kolla på. Började med musikvideos, Queen, The Who, Reggae och annat.
Sedan var frugan o jag o cyklade racer på Gran Canaria. Go Pro på styret och det blev 60 min film, med pålagd musik. Roligt att kolla på, vacker natur o fina vägar. Och så känner man ju igen sig. Gjorde samma sak med runda här hemma, på Orust.

Trainer träning
Jag har massa TV-serier på datorn och tittar på ett, ibland två i rad, under ett pass. Stargate-serierna funkar utmärkt. Bra underhållning, men det är sällan kritiskt om man missar ett par minuter dialog när man är i slutet av en fyraminutare och mjölksyran stiger som saven på våren.

Trainer träning
Jag kör bara korta hårda pass på trainern, pallar inte med >1h oavsett film eller annat. Den enda underhållningen man behöver när man tar i ordentligt är klockan som tickar ner mot intevallens slut. Vilan mellan intervallerna går för fort hur man än gör.

Trainer träning
mattel skrev:
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fy fan, snart är det dags :(
>
> Det är frivilligt trots allt. :)

Mja, det är det ju inte om man vill hålla någorlunda form

Trainer träning
Mitt recept:
Ett ljudisolerat rum.
Tre fläktar.
En kraftfull ljudanläggning.
Trainer eller monark där du har koll på motståndet och kan köra repeterbara pass.
Stenhårda intervaller (tex 2x20, 4x4 etc).

Trainer träning
Ljud gör inget för mig. Jag måste ha bilder, annars är det totalt outhärdligt. Förstår mig inte på folk som kan köra trainer med bara musik...

Trainer träning
ställer fram den bärbara datan å drar igång en 2timmars film sen är det bara att börja trampa på med olika kadens och intervaller genom hela filmen och det funkar kanon för mig och även för frun funkar det kanon då hon känner lust för att trampa på men dock inte lika ofta som mig.
svettigt som faan men gött så in i helvete :-)

Trainer träning
EricR skrev:
> Köp en cross och nöta asfalt med istället för
> trainer då?
>
> Eller kanske en mountainbike! :D

Jorå, det finns MTB också för tunga intervaller i snömodden så det ordnar sig med det. Bara det att jag ser inte fram emot det riktigt än. Hellre fartlekar/intervaller med racern en ljummen sommarkväll ;-) Det här med trainer ger dåliga vibbar... om det som komma skall

Trainer träning
geologen skrev:
> Ljud gör inget för mig. Jag måste ha bilder,
> annars är det totalt outhärdligt. Förstår mig
> inte på folk som kan köra trainer med bara
> musik...

Och jag förstår inte hur man kan koncentrera sig på en film. I alla fall inte om man kör hårt.

Trainer träning
Fortius med motor för 4k mer än den vanliga flown, nja, jag trampar gärna i nerförsbacke. Flow 2200 Multi säljs billigt i Tyskland. Såg den för 344 eur på bike-discount. Funkar kanon för intervaller och distans..

Trainer träning
Jag brukar släcka ner så det blir kolsvart, och allt jag ser är Wattmätaren och trainerns display. Ibland lägger jag handduken över klockan för att försöka få tankarna på något annat men det funkar inge bra. När man efter vad som känts som två minuter tar bort handduken har det bara gått 30 sekunder. Nej lika bra då att sitta och stirra på sekunderna som tickar långsamt långsamt.

Senast ändrad:
Trainer träning
Kör du intervaller kommer du bara be om att någon kunde göra så att sekunderna går långsammare vid vilan. Och när du ligger på lär du varken kunna tänka eller fundera. Då träder livsångesten i kraft och man bara ber till gud, snälla klocka skynda på haha.

Prova intervaller. 4 på 4 av, sen kör du tills du klöks! Kan ju värma upp lite succesivt, 4 jätte lätta, 4 lite tyngre, 4 lite mindre lätta, 4 ännu tyngre osv sen börjar du maxa några 4 minuters set...1h försvinner utan att man hinner blinka tycker jag.

Egentligen vet jag rätt lite om cykling, men dessa intervaller känns bra och verkar fungera. Jag blir iallafall snabbare hela tiden ute på vägen.

Trainer träning
Supertramp skrev:
> Jag brukar släcka ner då det blir kolsvart, och
> allt jag ser är Wattmätaren och trainerns
> display. Ibland lägger jag handduken över
> klockan för att försöka få tankarna på något
> annat men det funkar inge bra. När man efter vad
> som kännts som två minuter tar bort handduken
> har det bara gått 30 sekunder. Nej lika bra då
> att sitta och stirra på sekunderna som tickar
> långdamt långsamt.

Klockren beskrivning =)

Trainer träning
DT skrev:

+1, varför inte börja med rimstuga redan nu? ;-)

Trainer träning
Varsågoda, alla som har en kompis som heter Börje får använda denna:

Tjena Börje,
nu äre dags
att du öppnar
paketet från Tacx

Klä om fort och
börja träna,
snabba cyklister är
ju så fräna.

Använd flitigt
din nya trainer,
att du blir snabb
är en "no brainer".

Trainer träning
Slår på projektor, om det är tv eller film spelar egentligen ingen större roll för min del vill bara ha något annat en en vägg att stirra in i. Sällan man pallar mer än en timme dock.

Nu till hösten tänker även jag testa trainerroad.com och något av deras träningsprogram för att få lite mer stuktur på passen. ANT+ stickan är införskaffad, kadens-/pulssensor har man sedan tidigare. Funderar på att skaffa wattmätare också.

Tillbaka
Topp