Trainer VS Spinning

Konkret

Ny medlem
Trainer VS Spinning
Detta har säkert diskuterats som allt annat på happy flera gånger om men jag tänker ta detta en gång till ändå.

Såhär ligger det till, mitt gymkort på SATS går ut 31/1 och jag vill ha mitt gym närmare mig, jag har ett som ligger i samma byggnad och det skulle nog göra så att motivationen ökar lite med skrot lyftandet, annars har jag 2km promenix till SATS. Gymmet som ligger under mig har dock ingen spinning så det förutsätter att jag köper en trainer. Jag kan inte bestämma mig hur jag skall göra så därför försöker jag väga lite för-nackdelar.

Spinning

+
schemalagd träning som man inte bara kan ställa in hur som helst om man bokat.
Man "sparar pengar" genom att inte köpa en trainer.
Träna med polare som tränar på samma gym
Slippa ha en trainer som tar plats och låter som en concorde hemma
Snygga brudar då och då

-
Svettiga lokaler
tar extra tid för att ta sig dit och bytaom, duscha osv
Dålig musik
Gapiga brudar och gubbar som leder passen som man ändå inte följer.
Man sitter inte på spinninghojjen som man gör på sin egen räser.

Trainer

+
Du slipper passa tider och kan träna närsom
Den är hemma
närmare och billigare gym för min del
Sitter som man gör när man kommer ut på riktiga vägen
grym musik

-
Dyr
tar plats
låter
hur mycket kommer man använda den när motivationen tryter?

Det är vad jag kan komma på nu. Trainer jag har tittat på som många rekommenderar är Kurt kinetic, den kostar 3700kr.
Hur tänker ni? Hur har ni gjort som bor i lägenhet i stan med begränsad yta och med en partner man måste ta hänsyn till.

Trainer VS Spinning
Trainer
+ ger dig större möjlighet till strukturerade pass = bättre kvalitet på träningen.
- inte lika socialt som spinning, det är du och bara du som ser till att passen blir av.

Trainer VS Spinning
Jag alternerar spinning, trainer (trainerroad.com) och mtb med dubbdäck. Trainerroad jmf med spinning ger längre pass, längre intervaller, tuffare rent generellt - driver mig hårdare, Spinning är mer socialt och roligare men trainern ger mer. Dessutom sitter man ju på racern vilket ger andra fördelar.

Mtb kör jag i enklare terräng, skogsvägar och ser det mer som återhämtning.

Dyr vet jag inte - jag gav under 2 papp, låter gör den inte direkt heller med ett trainerdäck o en skumgummimatta under. I kombo med trainerroad så vet jag att jag kommer att bli en bättre cyklist.

Trainer VS Spinning
Ta gymmet i huset och avsluta varje träning med en trettiominutare på cykeln hemma (det är mentalt görbart och du bibehåller optionen att kunna cykelträna mer hemma precis när du vill).

En biverkning som är dold men ev viktig är att det är färre snygga tjejer på gymmet som inte har spinningpass, generellt?

Trainer VS Spinning
Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Ta gymmet i huset och avsluta varje träning med
> en trettiominutare på cykeln hemma (det är
> mentalt görbart och du bibehåller optionen att
> kunna cykelträna mer hemma precis när du vill).
>
>
> En biverkning som är dold men ev viktig är att
> det är färre snygga tjejer på gymmet som inte
> har spinningpass, generellt?

Det låter gött när du säger det där alltså. Jag är sugen som fan. Dock måste jag smeka lite medhårs hemma för att få det att gå ihop men det skall nog gå. Hon cyklar ju hon med! Köper jag den så kan hon ju få låna den hur mycket hon vill.

Trainer VS Spinning
Guldfinger skrev:
> Spinningscykelns roterande massa är enorm och
> förstör rundtrampet. Känns det som.

Lägg på mer...

Trainer VS Spinning
Använd cykeln som finns på gymet i ditt hus, en spinningcykel eller träningscykel finns väl på de flesta gym även om dom inte har några pass. Då sparar du både pengar, tid och plats.

Trainer VS Spinning
En avgörande faktor är om du pallar trainer mol allena rent mentalt. Om du inte gör det så är ju traineralternativet inget egentligt alternativ.

Själv har jag inga som helst problem med att köra själv och då är friheten att kunna köra när jag vill och det faktum att overheaden tidsmässigt är ungefär så låg den kan bli vinnande argument.

Trainer VS Spinning
Jag tycker ju det är enormt skönt att bara kunna hoppa på hojen hemma och trampa precis när andan faller på. Att släpa sig iväg nånstans, hur nära det än är, blir alltid en tröskel.

Ibland går jag ner och kör 20 minuter efter 23-rycket på kvällen. Bara för att jag kan. De spontanpassen är ju svåra att få till på ett gym.

Trainer VS Spinning
Personligen skulle jag köra på spinning. Om jag skulle köpa en trainer så skulle den med största sannolikhet omvandlas till herrbetjänt efter en inte alltför lång tid. Ett problem för mig är just att jag kan träna när som helst, det innebär samtidigt att det inte finns något som hindrar att man prioriterar annat och skjuter upp träningen.

Dålig musik kan du påverka. Antingen genom att byta till ett pass med annan instruktör eller genom att ge förslag på låtar (om du nu inte gillar death-jazz eller något mysko). Instruktörerna på gymet jag använder varierar från technopump till hårdrock.

Byta pass funkar ju bra för att hitta en gubbe/gumma vars gapande man uppskattar. Det är stor skillnad där också och själv tycker jag att jag har pressat mig hårdare med en bra instruktör än vad jag skulle gjort på egen hand.

+1 på det där med klientel i gymet - fast det är ju subjektivt om man gillar att umgås med folk som ser ut och beter sig som gorillor. Dessutom så tar man inte i tillräckligt utan vill bara ha uppmärksamhet om man ligger och vrålar ibänkpressen... :-(

Trainer VS Spinning
Förstår inte varför man ska sitta och ha tråkigt på trainern ?
Köp en vettig som du kan tävla mot andra köra VR samt RLV filmer tävla tävla tävla bättre motivation att köra än att slå sina egna tider eller motståndarna.

GRYMT SKOJ MED TRAINER

Trainer VS Spinning
Road_Runner skrev:
> Förstår inte varför man ska sitta och ha
> tråkigt på trainern ?
> Köp en vettig som du kan tävla mot andra köra
> VR samt RLV filmer tävla tävla tävla bättre
> motivation att köra än att slå sina egna tider
> eller motståndarna.
>
>
> GRYMT SKOJ MED TRAINER

Det hade varit kul men jag är inte så sugen på allt jävla knull med mjukvaran. Sen verkar man ju behöva betala för internettjänsten?

Trainer VS Spinning
Eller så skaffar du dig en hjärna som tycker det är helt OK att sitta och nöta inomhus helt naturellt! Lobotomi kan ev. hjälpa om du inte har medfödd talang på området.

Allvarligt talat tycker jag dock att för intervaller duger det alldeles utmärkt att kämpa mot klockan, d.v.s. försöka hålla belastningen intervallen ut. Och i övrigt har jag TVn som underhållning - gärna med vinterstudion på helgerna, något sportevenemang från tidigare på dagen på vardagkvällar eller nyheterna.

Trainer VS Spinning
Både trainer och spinning funkar fint. Det hänger bara på hur hårt man kör - då ger båda bang for the buck. Tycker jag.

Hörde att på grund av värmen i en spinningsal så stannar en hel del av ditt blod i huden för att kyla kroppen - blodet borde istället gå ner i benen för att syresätta muskler så även om man upplever att man kör hårt med hög puls så får inte ut motsvarande effekt i benen efter ett tag.

Genom att köra trainer med en fläkt på full speta i ansiktet/överkropp så skulle man kyla kroppen mer effektivt och därmed få ner blodet där det hör hemma. I benen alltså...

Men som sagt, jag kör båda. Mer struktur på trainer typ 4x4 intervaller över tröskel eller tröskelintervaller på 2x20. I spinningsalen kan köra mer ostrukturerat och det är ju skönt att bryta av med.

Trainer VS Spinning
Med öppen balkondörr börjar ett rollerpass på dryga tjugo och slutar på dryga tio. Grader Celsius. Utan att man ens känner att det skedde. Inte går det bättre ändå ...

Trainer VS Spinning
Har trainer och sats kort.

Spinning vinner lätt, drar hellre ut och joggar i snön än o sitter på en tråkig trainer.

Jag har en Tacx Vortex trainer till salu..

Trainer VS Spinning
Jag har cyklat spinning i en massa år. Införskaffade trainer förra vintern. Cyklade två pass på den och tyckte det var det tråkigaste någonsin (och då har jag ändå wattmätare). Tillbaka till spinning nu. Sambon använder trainern och det funkar hur bra som helst för henne.

Så du ska nog fundera över hur du är som person. Den stora frågan kommer vara om du kan motivera dig att köra trainer hårt. De andra plus/minus som du har kommer vara av mindre betydelse.

Trainer VS Spinning
Körde en vinter spinning med 3-5 pass i veckan. Körde nästa vinter trainer med trainerroad 3 pass i veckan. Spontana upplevelsen är att jag var bra mycket starkare efter trainervintern än efter spinningvintern. Får även ont i ryggen av allt stående på spinning.

Trainer VS Spinning
cassius skrev:
> Både trainer och spinning funkar fint. Det
> hänger bara på hur hårt man kör - då ger
> båda bang for the buck. Tycker jag.
>
> Hörde att på grund av värmen i en spinningsal
> så stannar en hel del av ditt blod i huden för
> att kyla kroppen - blodet borde istället gå ner
> i benen för att syresätta muskler så även om
> man upplever att man kör hårt med hög puls så
> får inte ut motsvarande effekt i benen efter ett
> tag.
>
> Genom att köra trainer med en fläkt på full
> speta i ansiktet/överkropp så skulle man kyla
> kroppen mer effektivt och därmed få ner blodet
> där det hör hemma. I benen alltså...
>
> Men som sagt, jag kör båda. Mer struktur på
> trainer typ 4x4 intervaller över tröskel eller
> tröskelintervaller på 2x20. I spinningsalen kan
> köra mer ostrukturerat och det är ju skönt att
> bryta av med.

Fördelen med spinning, i dimensionen värme och fläkt, är att det blåser bra i en spinningsal och därför blir man avkyld.

Det gås noggrant igenom i denna tråd.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/2049359/page=1

Trainer VS Spinning
Fliken skrev:
> cassius skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Både trainer och spinning funkar fint. Det
> > hänger bara på hur hårt man kör - då ger
> > båda bang for the buck. Tycker jag.
> >
> > Hörde att på grund av värmen i en
> spinningsal
> > så stannar en hel del av ditt blod i huden
> för
> > att kyla kroppen - blodet borde istället gå
> ner
> > i benen för att syresätta muskler så även
> om
> > man upplever att man kör hårt med hög puls
> så
> > får inte ut motsvarande effekt i benen efter
> ett
> > tag.
> >
> > Genom att köra trainer med en fläkt på full
> > speta i ansiktet/överkropp så skulle man kyla
> > kroppen mer effektivt och därmed få ner
> blodet
> > där det hör hemma. I benen alltså...
> >
> > Men som sagt, jag kör båda. Mer struktur på
> > trainer typ 4x4 intervaller över tröskel
> eller
> > tröskelintervaller på 2x20. I spinningsalen
> kan
> > köra mer ostrukturerat och det är ju skönt
> att
> > bryta av med.
>
> Fördelen med spinning, i dimensionen värme och
> fläkt, är att det blåser bra i en spinningsal
> och därför blir man avkyld.
>
> Det gås noggrant igenom i denna tråd.
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2049359/page=
> 1

Ja den jädra pajjas tråden har jag läst. Herregud. analsex.

Trainer VS Spinning
Konkret skrev:

> Det hade varit kul men jag är inte så sugen på
> allt jävla knull med mjukvaran.

Core och bålträning ;)
på köpet med trainer

Trainer VS Spinning
Det här om att "ååå det är så tråkigt med trainer...se färg torka... Blablabla...."

HTFU
Varför ska allt vara så roligt för hela tiden?
Va?
Va?
Se det som mental träning! Den ensamma stunden i sadeln med fläkten som enda sällskap är ju en meditativ stund att njuta av.

(Och, ett gyllene tillfälle att bränna tysk power metal på fullt spett i hörlurarna)

Trainer VS Spinning
Jag hade också lite problem med motivationen va gäller trainern. Och ja jag har en VR-trainer så jag kan tävla mot andra och allt sånt. Det gör det ju inte roligare precis. Men Jag har den perfekta lösningen. Använd tempohojen eller tempopinnar. Med armbågarna i kopparna kan man hålla handkontrollen till x-boxet samtidigt som man cyklar.. Cykla och samtidigt skjuta huvudet av 14-åringar i Call of Duty, kan det bli bättre??

Trainer VS Spinning
Jag går på spinning, i första hand för att behålla uppnådd (nernådd egentligen) vikt över vintern, innan sista rycket i vår ner till målvikten. Dessutom passar jag på att fila på rundtramp, försöka bygga upp vänsterbenet som p.g.a. tidigare skador är ganska förminskat styrkemässigt. Vill dessutom inte tappa för mycket i kondition tills man kan ut på vägarna igen. Tränar också på att komma ner så långt som möjligt i aeroställning.

Har man bra spinningcykel, bra instruktör och bra musik tycker jag att det fungerar väldigt bra (förra stället jag var på var väldigt dåligt på några av punkterna). Följer man med hyfsat i rörelserna kan man köra lite eget tempo och få till hyfsade intervaller tycker jag. Ligga o trycka 4/4-intervaller hela passet kanske skulle vara olämpligt.

Är man på en väldigt hög nivå träningsmässigt och man kör mycket intervaller +ANNAT på en trainer så tror jag att det är mycket effektivare än spinning - OM man har bra disciplin, enklare att följa med på spinningpass.

Senast ändrad:
Trainer VS Spinning
Vad gör man om man har massa småbarn hemma som behöver uppmärksamhet och underhåll hela tiden och som stoppar in fingrarna i hjulet när man sätter sig på trainern och som håller en vaken på nätterna så att man måste lägga sig 19:30 varje kväll för att orka med??

Trainer VS Spinning
Appel skrev:
> Vad gör man om man har massa småbarn hemma som
> behöver uppmärksamhet och underhåll hela tiden
> och som stoppar in fingrarna i hjulet när man
> sätter sig på trainern och som håller en vaken
> på nätterna så att man måste lägga sig 19:30
> varje kväll för att orka med??

Då tar du fulhjulen istället.

Trainer VS Spinning
Fliken skrev:
> Appel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad gör man om man har massa småbarn hemma
> som
> > behöver uppmärksamhet och underhåll hela
> tiden
> > och som stoppar in fingrarna i hjulet när man
> > sätter sig på trainern och som håller en
> vaken
> > på nätterna så att man måste lägga sig
> 19:30
> > varje kväll för att orka med??
>
>
> Då tar du fulhjulen istället.

Precis, småbarnblod är så kladdigt och jobbigt att få bort. Vill det sig riktigt illa så kan ju någon eker gå av också när de stoppar in fingrarna. :-(

Trainer VS Spinning
DT skrev:
> Fliken skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Appel skrev:
> > ---------------------------------------------------
> > > Vad gör man om man har massa småbarn hemma som
> > > behöver uppmärksamhet och underhåll hela tiden
> > > och som stoppar in fingrarna i hjulet när man
> > > sätter sig på trainern och som håller en vaken
> > > på nätterna så att man måste lägga sig 19:30
> > > varje kväll för att orka med??
> >
> >
> > Då tar du fulhjulen istället.
>
> Precis, småbarnblod är så kladdigt och jobbigt
> att få bort. Vill det sig riktigt illa så kan ju
> någon eker gå av också när de stoppar in
> fingrarna. :-(

Dischjul FTW! Och kedjeskydd...

Trainer VS Spinning
DT skrev:
> Ah självklart! Då går det ju lite snabbare
> också. :-)

På tal om detta.. dum fråga kanske.. men jag satte min nya racer i trainern i helgen och den upplevdes som mycket lättare att trampa på med samma utväxling och motstånd. Önsketänkande eller kan det ligga något bakom? Min racer är något större (marginellt) cykel - kan detta göra skillnad?

På min trainercykel sitter det ett trainerdäck, medans på nya racern sitter det ett 21mm tubdäck.

Inte för det spelar någon roll annat än för ens ego, dvs min ftp lär ju ligga högre på nya racern, i allt övrigt så spelar det ju mindre roll. Träning som träning.

Trainer VS Spinning
Har du inte justerat om trainern så spelar säkert däcket in en hel del. Förutom att själva däcket har helt andra egenskaper så har kanske hjulet även en mindre diameter och ligger lättare mot rullen?

Tillbaka
Topp