Trainerhjälp, mina grannar e på krigsstigen!

Erik_S

Ny medlem
Så här ligger det till:

Kör nu ca 12-15 timmar trainer i veckan, för att hinna med att jobba, äta, sova och vara med flickvän så fanns inget alternativ än att börja köra på morgonen innan jobbet oxå. Sätter igång att trampa kl 7 i en timme ung. Grannarna har hittills inte sagt ett knyst men idag låg lappen i brevlådan; "Vårat sovrum vibrerar, vi kan inte sova, håller på att bli galna". Trainern står i mitt källargarage i botten på huset, grannens sovrum ligger rakt över. Började också ana ngt när fönstret till mitt garage en dag blivit krossat.. Mina grannar beter sig verkligen svenskt, säger ingenting tills bägaren rinner över, då lägger man en lapp i brevlådan å sen håller man sig undan. Varför kommer dom inte bara å ringer på dörren å ber mig sluta för :-? Försöker sen att ringa på hos dom men det blir knäpptyst bakom dörren

Frågan e om en sån där trainermatta för 500 spänn kommer att hjälpa, ngn som har erfarenhet? Det känns som mkt pengar för lite gummimatta.. Ngt annat tips?
Billigaste lösningen kanske e att lägga en påse öronproppar i deras brevlåda men det kanske skulle uppfattas som en krigsförklaring...

/E

Liggunderlag är billigare, och går att återanvända på Hultsfredsfestivalen :-)
Men trainers är också olika tysta. Kanske låter din trainer mycket?

Erik_S skrev:
-------------------------------------------------------

Mina grannar
> beter sig verkligen svenskt, säger ingenting
> tills bägaren rinner över, då lägger man en
> lapp i brevlådan å sen håller man sig undan.
> Varför kommer dom inte bara å ringer på dörren
> å ber mig sluta för :-? Försöker sen att ringa
> på hos dom men det blir knäpptyst bakom dörren
>
> ja, de e lustigt med grannar. hade sandsäck i förra lägenheten, bra träning tyckte jag. men det tyckte inte mina grannar. 2 jabbar på säcken, sen slog killen i den familjen i väggen o skrek att man skulle va tyst. detta var på dagtid. kl 22-23 började deras sexakt(varje kväll) och de hörde ALLA grannar i de huset, 10 lägenheter. jag upplyste honom om att dom inte heller var mus-tysta, men de fick ja inte ens ett svar på.
>
> Billigaste lösningen kanske e att lägga en påse
> öronproppar i deras brevlåda men det kanske
> skulle uppfattas som en krigsförklaring...
>
> /E

ge dom öronpropparna, sen får dom ta de som dom vill. har du tyr kan du kanske få va med i insider;) i nån grannfejds-historia

Erik_S skrev:
...
> Billigaste lösningen kanske e att lägga en påse
> öronproppar i deras brevlåda men det kanske
> skulle uppfattas som en krigsförklaring...

Extremt roligt. Kan du bara montera en kamera så att du ser hur dom reagerar!

När vi inredde replokaler la vi bara vanlig skumplast under en skiva som vi stälde trummorna på. Det gjorde grym skillnad.

Du måste prata med dom så att ni kan kan testa olika lösningar. Det bästa är ju att du provar lägga något under och sedan får dom lyssna, sedan testa något annat till det funkar.

Riktigt tråkigt om dom krossar rutan och lägger lappar!

nypan skrev:
> Liggunderlag är billigare, och går att
> återanvända på Hultsfredsfestivalen :-)
> Men trainers är också olika tysta. Kanske låter
> din trainer mycket?

Kör på en Tacx Satori, låter nog som dom flesta andra på marknaden. Liggunderlag kan vara ngt, skall testa å se.
Vill inte riskera grannsämjan så det blir nog till att köra situps på morgonen ist eller nåt. Snart e det ju vår iofs å slut med trainer-körande..

Lägg en lapp i deras brevlåda där du ber om ursäkt och säg att du gärna försöker lösa problemet med att dämpa ljudet på något vis innan du ger upp helt, men att du förstås respekterar deras problem. Skriv också att du försökt nå dem men att de inte verkar vara hemma.

Lappar är så jävla fånigt.

Adam7125 skrev:
> Du har inte funderat på att cykla utomhus? På
> riktig. ;)
>
>
> /Adam

Det e ju kallt å fuktigt, usch!
Det måste finnas fler i vårt långa land som gärna sitter å kör hårt i källaren, var e ni?

"Ahh vaddå da. Om vi vill jöka i källaren ska väl vi få göra det. Ska väl dom skita i"
Nej men testa att dämpa som de andra skrivit med hjälp av liggunderlag eller något annat. Tror inte du behöver lägga ut stora summor pengar för att minska ljud/vibbrationer.
Lappen i grannens brevlåda där du förklarar att du vill lösa problemet eller att du håller på att lösa det låter också som en kanon idé. Men visst kan grannar vara extremt fjantiga ibland? Sedan när blev svensken så rädd att konfrontera?

Jag tror att lösningen är att dränka ljudet i tysk hårdporr. Ingen kommer våga klaga på det och ingen kommer att höra ljudet från din trainer.

12-15 timmar trainer i veckan? Shit min hjärna skulle paja. Jag kör 3st pass i veckan max, kanske ca 6h. Mitt psyke pallar inte mer, löpning, distans utomhus kanske oxå? Byt tider att köra på och byt till trinerdäck.

En fet matta under hojen gör en grym skillnad, det borde inte höras då.

Mathias skrev:
> Jag tror att lösningen är att dränka ljudet i
> tysk hårdporr. Ingen kommer våga klaga på det
> och ingen kommer att höra ljudet från din
> trainer.

Och det skulle nog inte kännas märkligt alls att köra trainer till det.

När jag körde trainer i min gamla lägenhet uppstod det vissa anmärkningar från grannarna under mig. Detta var när trainern var uppställd mitt i ett rum, dvs långt mellan bärande väggar. Testade lite fram och tillbaka i lägenheten.

Jag kom fram till att en gummimatta sänker vibrationerna kraftigt samtidigt stod trainern i min hall där det var nära till bärande väggar. <---1,5-2m---->

Konstigt att dina grannar klagar som bor ovanför dig? Borde vara att de som är under trainern upplever surret/vibrationerna!?

Testa med att ställa trainern nära en vägg eller ett hörn med en gummimatta, vibrationerna bör inte vara lika stora...

Jag gillar respekt för sömn

Jag ser inget fel i att säga till, inte heller när tillsägelsen kommer i form av en lapp

Öronproppar hjälper inte mot vibrationer

Det är ju lättare att föra en dialog kring det och försöka lösa det tillsammans om den som klagar vågar göra det öga mot öga. Nu var det här ingen anonym lapp som jag förstått det, anonyma lappar kan man rent moraliskt helt bortse från tycker jag, även om jag nog inte skulle göra det själv alla gånger.

Skogling skrev:
> Köp ett hus. ;o)

Typ

Skall försöka trixa med lite underlägg å se vad som händer. Mitt huvudpass kör jag ju på kvällen mellan 18-20, då kan man väl mer eller mindre skita i vad grannarna tycker..hälften av alla lägenheter idag har ju bioanläggningar med subw som låter tokmycket. + nu börjar ljuset å värmen snart komma tillbax = utomhus :-D

Har all respekt för att dom blir irriterade (dom jobbar nattskift tror jag), hade en kille som parkerade utanför mig i ett halvår kl. 6 på morgonen å satte på värsta bas-technon i sin 740, höll på att bli tokig..

Gurkan: köpte du en dyr gummimatta för 500 pix eller ngt sunkigt på biltema/ÖB?

/E

Biltema var nog inköpsstället för gummimattan, tror den har benämning "gummifilt" och kan fås i olika dimensioner. Enkel att klippa till är den också!

Vad är det för typ av betonggolv? Gjutet eller fusk? (kross och bruk) När är fastigheten byggd? Anledningen till frågan är att jag står inför samma/lika problem själv.

Jag är nyinflyttad i ett hus som är byggt 1930 med garage i bottenplan...

Erik_S skrev:
> Adam7125 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du har inte funderat på att cykla utomhus? På
> > riktig. ;)
> >
> >
> > /Adam
>
>
> Det e ju kallt å fuktigt, usch!
> Det måste finnas fler i vårt långa land som
> gärna sitter å kör hårt i källaren, var e ni?

Här....men jag går på Skoglings förslag....så jag sitter och kör i mitt fristående garage...då får nog grannarna ha djävligt bra hörsel för att höra mig...

Det sägs att Tacx' blåa träningshjul ska låta mindre men det lär nog inte påverka vibrationerna. Är det verkligen så att de känner av vibrationerna?? Är du säker på att det är betong och inte rispapper huset är byggt i???

gurkan skrev:
> Biltema var nog inköpsstället för gummimattan,
> tror den har benämning "gummifilt" och kan fås i
> olika dimensioner. Enkel att klippa till är den
> också!
>
> Vad är det för typ av betonggolv? Gjutet eller
> fusk? (kross och bruk) När är fastigheten byggd?
> Anledningen till frågan är att jag står inför
> samma/lika problem själv.
>
> Jag är nyinflyttad i ett hus som är byggt 1930
> med garage i bottenplan...

Golvet ser ut att vara gjutet, huset e från början 50-talet

ett st gummifilt skall köpas!

funkishus från 30- och 40-talen är lyhörda, och många hus från 50-talet är det också. Som sagt fortplantar sig vibrationer (trainer, tunga fotsteg, subwoofers etc) väldigt bra och mot sånt hjälper inte öronproppar.

Jag förstår att grannarna lackar ur om du kör med vibratorn två timmar om dagen. Sen vet du inte om det är grannarna eller några snorungar som har slagit sönder in ruta.

jonzén skrev:
> i vårat hus kan man höra allt som händer i hela
> huset.. (dock är de en villa=inga problem..)
> vårt hus blev färdigt 1865....

mitt-hus-är-äldre-än-ditt!

Inte särskilt lyhört dock. Eller så är grannarna tysta.

Erik_S skrev:

> Billigaste lösningen kanske e att lägga en påse öronproppar i deras brevlåda

Testa detta först, jag använde mig av ca 1 meter slang i varje hörn, blev hur tyst som helst.
47mjm8h.jpg

vanillago-rilla skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > är det eltejp?
>
> En meter slang i botten och två varv eltejp
> överst

Coolt, skall definitivt prova denna lösningen!

Snackade med min granne idag, så jag förstår hans syn på saken, killen jobbar skift å behöver naturligtvis sova, dom e annars hur tysta som helst så detta får man ju acceptera. Som vanligt när det uppstår grannkonflikter så löser det sig ofta när man väl pratar med varandra. Världen ser alltid annourlunda ut på andra sidan dörren.. (Kan ngn förresten ringa å tipsa Bush om detta :-) )

/E

Vettigt att prata med dem istället för att sura på egen hand. De flesta grannar är rätt vettiga.

(nu ska jag dra igång hemmabion, haha!)

Jag tycker det är helt bisarrt hur känsliga en del är för just ljud. Självklart ska man visa hänsyn så långt det bara går, men samtidigt kan det ju inte gå hur långt som helst. Visst, killen jobbar skift och sover på dagen. Det är bra att han talar om detta så grannar kan undvika att störa i onödan, men jag tycker inte han kan förvänta sig att alla ska hålla käften på dagen som om det vore natt bara för att han jobbar skift. Vill han sova på dagen och störs av ljud så är det bara att stoppa i öronproppar.
För en av nackdelarna med att bo just i lägenhet är trots allt att det kan vara lyhört mellan lägenheterna. Det bör man veta om man flyttar till lägenhet och då kan man inte förvänta sig att det ska vara knäpptyst jämt. Att den som klagar är tyst själv tycker jag inte har med saken att göra. Han har ingen rätt att bestämma var smärtgränsen går.
I vår bostadsrättsförening finns det bestämda regler om vilka tider det är acceptabelt att "föra oväsen". Det är i princip vardagar 8-19. Det har varit en del som klagat på folk som brötat utanför dessa tider, men annars har det funkat bra.

Juridiskt korrekt: T.o.m klockan 22.00 får man städa, borra i väggar etc. Har inte uppgift om vilken exakt morgontid som gäller men kl. 07.00 är nog ok (byggbranschen har startat sina Hilti-maskiner...). En polare hade ett liknande problem: En granne började med att peta in papperslappar i brevlådan. Min vän tog direkt kontakt med grannen som bor under och berättade ngt i stil med "snälla, om du vill sköta det här juridiskt korrekt så får du skriva ett riktigt brev till både mig och styrelsen i br-föreningen". Då min polare inte gjorde ngt oväsen som helst utanför "praxis-tiderna" så fick han ingen anmärkning. Däremot: Grannen hade (förutom sina mjäkiga papperslappar) dunkat i sitt tak med någon kvast, och fick skarpa tillrättavisningar (och hot om uppsägning) för sina MEDVETET STÖRANDE...

Ja visst, lagen säger ditten.
Men man kan väl försöka hjälpa varandra också? Om nu grannens lidande kan minskas rejält om man lägger fem minuter på slangtejpande, kan det inte vara värt det?

Senast redigerad av en moderator:
JT skrev:
> Jag tycker det är helt bisarrt hur känsliga en
> del är för just ljud.

Sju på morgonen, det är ju direkt okristligt, stackars grannar, jag är glad att jag inte är i deras kläder ;)

notrix skrev:
> Juridiskt korrekt: T.o.m klockan 22.00 ...

Källa på det?

7-22 verkar vara normen. När de byggde södra länken så fick de spränga mellan 7-22. Gissa om de laddade hela natten för att dra av en salva 07:00:01 och sen hela dan för att dra av en jävla smäll 21:59:58...

Kolal med hyresgästföreningen samt störningsjouren/kommunen om det är hyresrätt du bor i.

Du har inte rätt att störa dina grannar, oavsett tid. Däremot så skall man vara tolerant mot störande ljus mellan 07 och 22.

Kan också finnas annat inskrivet i kontraktet får lägenheten.

Men som sagt, en bra granndialog löser det.

Förut hade vi en bartender till granne. Hon som dagtid och jobbade kvällar/nätter. Inte lätt att göra något åt när hon klagade på ungarna och att de förde oljud...

Hantverkare måste ha nån speciell gen som ger dem en sjuk böjelse att prompt dra igång varenda apparat som för oväsen det första de gör på morgonen för att sedan sitta och pösa med en kaffe resterande tid av dagen!

V A R F Ö R? ! ?

42Hz skrev:
> Hantverkare måste ha nån speciell gen som ger
> dem en sjuk böjelse att prompt dra igång varenda
> apparat som för oväsen det första de gör på
> morgonen för att sedan sitta och pösa med en
> kaffe resterande tid av dagen!
>
> V A R F Ö R? ! ?

Därför att efter 3 minuter kommer någon farande och säger att man inte får väsnas för att man stör så mycket. Då finns det inte mycket annat att göra än att dricka kaffe. Tidig start -> mera kaffe.

Tillbaka
Topp