Trainerroad

Trainerroad
Jag föredrar att ha det strukturerat och simpelt och kolla på mina staplar, men jag inser att det antagligen är mig det är fel på :-)

Något jag _verkligen_ saknar är överblick över deras pass, t ex progressioner på olika typer av intervaller. Som det är nu kan man hitta det i programmen om man har tur, t ex Sweet spot-progressioner i Sweet spot-programmen, men utöver det är det nästan lika bra att göra egna pass.

Trainerroad
When good things turn bad... Mobiluren slutade ta emot ANT+ signaler en bit in i andra 20an, tur att man alltid kör med Edgen parallellt :-)
Screenshot_20161126-184842.png

Trainerroad
Jaha. Första passet avklarat. Gick riktigt dåligt tbh. Sänkte ftp med 30 watt sen jag gjorde någon koll senast. Så nu åker skiten ner i källaren. För här uppe var det för varmt. Svettades som en gris. Så mycket att det droppade ner på telefonen så den hoppade till inställingsfönstret och valde bort wattmätaren. Fortsatte trampa medan jag valde in skiten igen. Tog en stund (20 sek).
ToHot.jpg

Nu ska det beställas fläktar och ett blåtandspulsbälte så jag slipper använda garminenheten samtidigt som telefonen.

För övrigt köpte jag en Elite turbo Muin. Ni som har sådana, är det normalt att det är luft i dom? Skvalpar ju rätt duktigt av det....

Trainerroad
Blev passet Carson idag. Sweetspot passen är sköna att köra. Man blir skönt mör i benen mot slutet men inte tokslut eftersom pulsen är ganska moderat.

Snart är första månaden avklarad. Känns bra så här långt.

Har önskat mig ett par bt hörlurar för att slippa lite sladd.

Bilagor

• IMG_2368.PNG
    IMG_2368.PNG
    17.6 KB · Besök: 42
Trainerroad
Hallå!

Är det någon här som tänker köra Tour of Sufferlandria?
Tyvärr bara info på deras Fejsboksida än så länge: https://www.facebook.com/groups/Tou...126286573&mc_cid=6384e6bf52&mc_eid=3b087d0890 men jag antar att det kommer info på deras hemsida också: https://thesufferfest.com/

Jag körde touren 2015 och då körde man videorna i Trainerroads program. Men nu har Sufferfest byggt ett eget program (på samma koncept som TR typ) och är inte länkade.

Är det någon här som vet om det fortfarande går att få ihop Trainerroad och Sufferfest under touren? I vanliga fall kör jag Sufferfestfilmerna i Trainerroad. Men under Touren känns det som att köra genom Sufferfests program är mer rätt.

Trainerroad
De finns väl kvar, dvs Sufferfest passen i TR? Bara att gå loss o lida! Däremot finns ju inte Sufferfesttouren kvar som aktivitet i TR. Bägge aktörer har förlorat på detta tycker jag. Jag körde också 2015 och tyckte det var kul. Att köra Sufferfest utan TR känns klart omotiverat.
Jag har avslutat mitt TR abonnemang till förmån för annan lösning. För egen del finns det inslag i TR som inte riktigt passar mig.
desmo sa:
Hallå!

Tyvärr bara info på deras Fejsboksida än så länge: https://www.facebook.com/groups/Tou...126286573&mc_cid=6384e6bf52&mc_eid=3b087d0890 men jag antar att det kommer info på deras hemsida också: https://thesufferfest.com/

Jag körde touren 2015 och då körde man videorna i Trainerroads program. Men nu har Sufferfest byggt ett eget program (på samma koncept som TR typ) och är inte länkade.

Är det någon här som vet om det fortfarande går att få ihop Trainerroad och Sufferfest under touren? I vanliga fall kör jag Sufferfestfilmerna i Trainerroad. Men under Touren känns det som att köra genom Sufferfests program är mer rätt.

Trainerroad
julgus sa:
De finns väl kvar, dvs Sufferfest passen i TR? Bara att gå loss o lida! Däremot finns ju inte Sufferfesttouren kvar som aktivitet i TR. Bägge aktörer har förlorat på detta tycker jag. Jag körde också 2015 och tyckte det var kul. Att köra Sufferfest utan TR känns klart omotiverat.
Jag har avslutat mitt TR abonnemang till förmån för annan lösning. För egen del finns det inslag i TR som inte riktigt passar mig.
desmo sa:
Hallå!

Jag håller med, båda har förlorat på att inte sammarbeta.
Jag är nöjd med TR, men jag gissar att du gått över till Zwift?

Passen finns kvar i TR, så det är mest att det vore kul att samla touren där jag kör mina andra pass.

Trainerroad
Ja, några saker fick mig att byta:

1. FTP-uträkningen och TR pass stämmer dåligt. Iallafall för mig. Jag fixar inte flertalet av passen på 100% av mitt framräknade FTP vilket är mentalt arbetssamt. Detta har hänt flera gånger, dvs efter ftp-tester. Det verka stämma bättre i Zwift.
2. TR planer är veckodagsbestämda. Passar mig illa.
3. TR uppvärmning resp cool-down är för korta för mig. Zwift har dessutom tuffare cool-down vilket verkar snabba på återhämtningen för mig. Att klippa direkt som i TR efter tuffa intervaller är ju skönt så klart men jag får mer problem efteråt.
4. Efter flera TR pass som jag kört med framräknat FTP är jag helt färdig. Känns bra just då men intensiteten är för hög generellt sett. Jag märker klara framsteg med längre uppvärming och aningen mindre intensitet. Notera att det fortfarande är rejält arbetssamt men inte genomjävligt.
5. TR längre pass är vansinnigt tråkiga. Jag har oerhört svårt att motivera mig längre än 90min. På Zwift känner blir jag inte lika uttråkad.

Allt ovan är individuellt och det mesta ovan går ju att justera/ändra på men som det ser ut fn så kör jag Zwift.
desmo sa:

Trainerroad
julgus sa:
Allt ovan är individuellt och det mesta ovan går ju att justera/ändra på men som det ser ut fn så kör jag Zwift.
desmo sa:

Tack. Jag är en förändringsobenägen person så jag har svårt att byta. Men vi får se i framtiden. Angående dina punkter blir det såhär för mig:
1: Direkt efter FTP-test kan jag ah kämpigt med 100%. Men generellt känner jag att jag oftast skulle klara några % till. Så jag ligger snarare lite lågt för jämnan.
2. Jag kör pass de dagar som passar. Programmet accepterar ju det.
3. Håller generellt med om Cool-down. Uppvärmningen klarar jag ok med.
5. Håller med. 90 min är max. Speciellt om det är inte hårda pass.

Trainerroad
Jag tycker tvärtom att med hyggligt skattad FTP (TRs test kombinerat med t.ex. en CP60-uträkning från sin effektkurva) så funkar de flesta passen upp till 0.95 IF på timman rätt bra att köra på eller lite över på intervallerna än uppskrivet, men sen finns det vissa där man undrar precis hur "fit"man måste vara för att orka med dem - som t.ex. Black Eagle och Hawk.

Mer än 90 minuter skulle jag aldrig nog orka sitta på en trainer och upp till den tiden måste det vara rätt intensiva intervaller för att det ska "kännas rätt". Kanske undantaget om det är väldigt stimulerande miljö runtomkring (som t.ex. Swift skulle kunna ge), men att t.ex. se en klocka räkna ner från 45:00 eller 30:00 är rent motivationsdödande (och då har jag ändå solocyklat över 40 mil utan att gnälla)

Trainerroad
1. Är det för tungt/för lätt ändrar man lätt i appen under tiden man kör.
2. Det är bara ett förslag och således bara att bocka av vartefter man kör. Går även bra att hoppa över pass eller köra helt andra. Förstår inte riktigt hur det kan vara en nackdel.
3. Grundarna rekommenderar längre uppvärmning och nervarvning vid behov. Senaste passet så printade de ut de i VERSALER att det var bra.
4. En del pass går ut på att du ska köra slut på dig själv. Personligen orkade jag knappt klicka ur fötterna ur pedalerna igår efter ett pass. Då körde jag iofs hårdare än vad passet tyckte att jag skulle.
5. Personligt helt klart. Längst jag kört var 90minuter och efter var jag trött men sugen på mer. Längre pass föredrar jag dock att köra ute.

Men allt är subjektivt så det är fritt fram att byta :) Jag är dock nöjd just nu iaf. Fast då har jag bara kört i 2-3 veckor.

Trainerroad
1. Jo, jag vet. Men antingen har jag förmågan att köra skiten ur mig mer än vanligt under deras ftp-tester och vid vanliga pass tänder jag inte lika bra. Men, ftp och resp passintensitet fungerar alltså bättre i Zwift. Iallafall för mig.
2. Jo, men det stör mig att det är veckodagsplanerat. Förstår inte varför de gjort det onödigt komplicerat. I Zwift är det ett gäng pass som man kör som man vill under en vecka. Blir liksom irriterande, dvs det att jag inte kan köra på 100% och att jag, så att säga, missar ett pass på en utsatt dag. En petitess, jo men jag stör mig.
3. Jo, men i Zwift är det med i passet så jag behöver inte ta höjd för det. Iallafall hittills.
4. Visst är det så men jag känner att andelen sådana pass är lite för många för mig.

Jag har kört TR i 2.5 år och systemet har verkligen hjälp mig. Från 200 i ftp till 327. 340 är målet till april. Får se om Zwift hjälper mig dit. ;-)

Arsozath sa:
2. Det är bara ett förslag och således bara att bocka av vartefter man kör. Går även bra att hoppa över pass eller köra helt andra. Förstår inte riktigt hur det kan vara en nackdel.
3. Grundarna rekommenderar längre uppvärmning och nervarvning vid behov. Senaste passet så printade de ut de i VERSALER att det var bra.
4. En del pass går ut på att du ska köra slut på dig själv. Personligen orkade jag knappt klicka ur fötterna ur pedalerna igår efter ett pass. Då körde jag iofs hårdare än vad passet tyckte att jag skulle.
5. Personligt helt klart. Längst jag kört var 90minuter och efter var jag trött men sugen på mer. Längre pass föredrar jag dock att köra ute.

Men allt är subjektivt så det är fritt fram att byta :) Jag är dock nöjd just nu iaf. Fast då har jag bara kört i 2-3 veckor.

Trainerroad
julgus sa:
1. Jo, jag vet. Men antingen har jag förmågan att köra skiten ur mig mer än vanligt under deras ftp-tester och vid vanliga pass tänder jag inte lika bra. Men, ftp och resp passintensitet fungerar alltså bättre i Zwift. Iallafall för mig.
2. Jo, men det stör mig att det är veckodagsplanerat. Förstår inte varför de gjort det onödigt komplicerat. I Zwift är det ett gäng pass som man kör som man vill under en vecka. Blir liksom irriterande, dvs det att jag inte kan köra på 100% och att jag, så att säga, missar ett pass på en utsatt dag. En petitess, jo men jag stör mig.
3. Jo, men i Zwift är det med i passet så jag behöver inte ta höjd för det. Iallafall hittills.
4. Visst är det så men jag känner att andelen sådana pass är lite för många för mig.

Jag har kört TR i 2.5 år och systemet har verkligen hjälp mig. Från 200 i ftp till 327. 340 är målet till april. Får se om Zwift hjälper mig dit. ;-)

Arsozath sa:

Lycka till :)
Rekommenderar för övrigt trainerroads POD. De förklarar det mesta med hur de tänkt där.

Trainerroad
En annan irriterande detalj.. om man pausar ett pass med en erg-trainer så tar man inte hänsyn till detta i TR. De matar på så att man omöjligen kan komma igång efter en paus. I Zwift disablas erg-läget automatiskt efter en paus och man KAN komma igång efter pausen.

Jag vill köra mina pass utan att behöva fundera så mycket. Jag kollar in en plan, känner för den, kör. Det ska bara fungera. Vad som ska ske innan eller efter är jag inte intresserad av eller har inte tid. Det är fö Marco Pinotti som är upphovsman till passen i Zwift och han är ju en ganska ok cyklist. Duger för mig. ;-)

Körde ett pass idag. Tempo. Aningen för enkelt kanske men någon har tänkt till då ett ganska tufft pass väntar imorgon på 90 min. Och om jag klickar rätt och cyklar totalt 5 mil är jag med på en utlottning om en cykel. Kul va!

Trainerroad
NLC sa:
Mer än 90 minuter skulle jag aldrig nog orka sitta på en trainer och upp till den tiden måste det vara rätt intensiva intervaller för att det ska "kännas rätt". Kanske undantaget om det är väldigt stimulerande miljö runtomkring (som t.ex. Swift skulle kunna ge), men att t.ex. se en klocka räkna ner från 45:00 eller 30:00 är rent motivationsdödande (och då har jag ändå solocyklat över 40 mil utan att gnälla)

Men tre-fyra timmar går undan av bara farten med lite Zwift, Vinterstudion eller nån film. Jag tycker mest att det är stjärten som klagar då färden blir lite statisk i själva sittande.

Trainerroad
Annars brukar väl TR behöva försvara sig för att inte vara tillräckligt tufft? De har flera gånger uttalat sig i stil med "man behöver inte bli helt slut varje pass" osv.

Trainerroad
Bygger ju på din uppmätta ftp helt o hållet. Kan garantera dig att tar du ut dig fullständigt på deras ftp-tester så har du fullt upp i kommande pass. Iallafall undertecknad. Har en helt annan feeling i kroppen nu i Zwift.. tufft, ja, men överkomligt.. inte ett missat/avbrutit ett pass på 7v och jag känneratt hela kroppaset är på g. Duger för mig. Har iallafall gjort mycket för det mentala.

eiskall sa:
Annars brukar väl TR behöva försvara sig för att inte vara tillräckligt tufft? De har flera gånger uttalat sig i stil med "man behöver inte bli helt slut varje pass" osv.

Trainerroad
Spacekitty sa:
NLC sa:

Men tre-fyra timmar går undan av bara farten med lite Zwift, Vinterstudion eller nån film. Jag tycker mest att det är stjärten som klagar då färden blir lite statisk i själva sittande.

Mmmmm, kanske om man hade internet i förrådet... Idag PB med 1:47 tack vare Marion +1 och Carter (och lite ställtid).

Trainerroad
Kommer sent in i denna tråd och av bekvämlighetsskäl (sliten av all träning...) orkar jag inte leta i varken den eller i Trainerroads alla "program". Efter denna disclaimer kommer frågan; finns det Fyror (4:or) i Trainerroad?

Trainerroad
Någon mer som har problem med att TrainerRoad ibland tappar kontakten med wattmätaren?

Jag använder Quarq SRAM Red vevparti, Garmin hastighetsmätare som sitter runt navet i bakhjulet och Garmin pulsband...
Oregelbundet så tappar TrainerRoad kontakten med just wattmätaren, men aldrig med någon av dom andra mätarna. Kan t.ex. köra flera dagar utan problem, sedan kan programmet på en timme tappa kontakten 3-5 gånger, max 10-15 sekunder åt gången.

Innan jag började använda TrainerRoad så använde jag min Edge 1000 och den tappar aldrig kontakten med vevpartiet, inte under dom 3 veckorna jag använde den kombinationen. Har bytt batteri i vevpartiet vilket förbättrade situationen men inte helt. Har använt Quarq's USB-sticka och konstaterat att senaste firmwaren är installerad i vevpartiet och inget är trasigt.

Använder en laptop, provade att flytta den närmare cykeln för att utesluta problem med avståndet. Den står cirka 3 meter ifrån cykeln, men tänkte att vevpartiet kanske är känsligare än övriga mätare. Köpte en USB-förlängningskabel och satte den Garmin ANT+ sticka jag använder med buntband i framhjulet, cirka en halvmeter från vevpartiet.

Igår tappades ändå kontakten under passet jag körde då. Förvisso har jag betydligt mindre problem än tidigare men eftersom det funkar med min Edge 1000 så borde inte TrainerRoad vara annorlunda? kan det vara kompabilitetsproblem specifikt relaterade till vevpartiet? fast å andra sidan är väl datan som samlas in "generisk" i det avseendet?

Senast ändrad:
Trainerroad
Jag hade liknande problem.

Ant+ är 2457 MHz.

Kolla vilken Wifi-kanal din router kör just nu.

Här är en graf är vilka frekvenser en kanal täcker: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels#/media/File:2.4_GHz_Wi-Fi_channels_(802.11b,g_WLAN).svg

Jag vill minnas att min var inställd på kanal 8, så jag bytte till kanal 2, och problemen upphörde.

Beroende på hur du bor kan du behöva använda en wifi-scanner för att se att inga grannars nätverk stör.

Trainerroad
Tack för svaren, mycket bra information!

Mitt Wifi använder endast 5 ghz bandet, 2,4 ghz är avstängt i inställningarna. Således "borde" man kunna utesluta wifi?

Micron står i köket, 13 meter bort. Borde vara säkert?

Grannars wifi kan helt klart störa, jag hittar minst 15 wifinätverk häromkring...en potentiell källa till problem måhända?

Trainerroad
Ha sällan problem på laptopen, men då och då på mobilen (Xperia Z5 Compact). Ibland händer det även att ANT+ signalen helt tappas bort, verkar vara vanligare om BT är på, och då är omstart enda utvägen... Kör därför alltid med en Edge 810 som backup (och får då också möjlighet till fler datafält som medeleffekt över 10s/30s/varv), passen kan jag tillräckligt bra för att hellre ha musik i öronen än staplar att titta på.

Trainerroad
Tisdagens FTP-test...
Från 337 till 342 ftp.
Trött och sliten efter ett par veckors nattarbete.
Har gått från 313w till 342w på 12 veckor med Sweet Spot Base high Volume 1 & 2.

Har även gått ner 2kg långsamt över dessa 12 veckor och därmed ökat mina w/kg från 3,96w/kg till 4,44w/kg

Nu stundar 8 veckor med Short Power Build high Volume!

Screenshot_20161227-184540.jpg

Screenshot_20161227-184452.jpg

Trainerroad
Jag har en monark 828e och tänkte börja använda TrainerRoad , vad jag fattar så är enda raka att köpa ett veparti med watt mätare typ stages? Och ANT+ , sätter jag den i ipaden? Eller går den via Bluetooth.
Mvh

Trainerroad
Westvillage sa:
Jag har en monark 828e och tänkte börja använda TrainerRoad , vad jag fattar så är enda raka att köpa ett veparti med watt mätare typ stages? Och ANT+ , sätter jag den i ipaden? Eller går den via Bluetooth.
Mvh

Om du ändå ska byta vev så bör du se till att skaffa en mätare som mäter på båda benen.

Trainerroad
Har lite problem att få mina blåtandsgrejjer att koppla upp sig mot androidappen. Allt måste ske i rätt följd för att det ska funka:
1. Starta appen och ladda in det tänkta träningspasset så att telefonen börjar leta
2. På med pulsbandet. Bandet startar normalt upp direkt och läser in direkt. Tar max 5 sekunder. Wahoo Kickr
3. Sätta sig på cykeln och börja trampa. Appen hittar min stages direkt och passet går igång.

Men, idag så kraschade appen när den skulle starta. Fine, tänkte jag, det är bara att starta upp den igen. Nu till problemet. Om pulsbandet och stages veven redan är igång, så synkar inte appen. Går jag in under devices så hittar appen först ingenting. Rycker jag batteriet på och startar således om så hittar den både pulsband samt vev, men de står bara och snurrar, går aldrig från grå till grön så att säga. Starta om telefonen reder ibland ut problemet, men inte alltid.
Så för att se var problemet ligger startade jag en annan app som använder samma pulsband. Den hittade det direkt. Provade aldrig med veven, men antar att det är samma sak där. Så vad göra? Varit lite väl ofta nu på sistone. Inga andra blåtandenheter är kopplade mot telefonen.
Kollade efter svar redan på deras forum, men det var lite magert. Som jag förstått det så är appen ganska ny. Kanske därför.

Trainerroad
Arsozath sa:
Har lite problem att få mina blåtandsgrejjer att koppla upp sig mot androidappen. Allt måste ske i rätt följd för att det ska funka:
1. Starta appen och ladda in det tänkta träningspasset så att telefonen börjar leta
2. På med pulsbandet. Bandet startar normalt upp direkt och läser in direkt. Tar max 5 sekunder. Wahoo Kickr
3. Sätta sig på cykeln och börja trampa. Appen hittar min stages direkt och passet går igång.

Men, idag så kraschade appen när den skulle starta. Fine, tänkte jag, det är bara att starta upp den igen. Nu till problemet. Om pulsbandet och stages veven redan är igång, så synkar inte appen. Går jag in under devices så hittar appen först ingenting. Rycker jag batteriet på och startar således om så hittar den både pulsband samt vev, men de står bara och snurrar, går aldrig från grå till grön så att säga. Starta om telefonen reder ibland ut problemet, men inte alltid.
Så för att se var problemet ligger startade jag en annan app som använder samma pulsband. Den hittade det direkt. Provade aldrig med veven, men antar att det är samma sak där. Så vad göra? Varit lite väl ofta nu på sistone. Inga andra blåtandenheter är kopplade mot telefonen.
Kollade efter svar redan på deras forum, men det var lite magert. Som jag förstått det så är appen ganska ny. Kanske därför.

Provat och köra över ant+ ?

Tillbaka
Topp