Trainerroad

Trainerroad
Hur upplevde du ansträngningen den här gången? Tror att den psykologiska effekten av att ha din gamla kurva att slå inte ska underskattas heller. Har själv två pass kvar på första basplanen, sedan är det dags för 20 min-test igen. Blir spännande. Körde passet Clark i helgen, det var fan så jobbigt :)

Trainerroad
Jooorå det var rätt jobbigt, men det var det ju förra gången med :) Faktiskt så låg snittpulsen två slag högre vid andra tillfället trolig slutsats är att jag helt enkelt tryckte på lite mer för att hålla mig ovanför det blåa.

Nu kommer ju intervallerna att vara ännu tuffare, ska bli spännande att testa något hårdare pass. Går det inte så är det ju bara att dra ner ftp en aning.
Lycka till med testet mycketvillhamer!

Trainerroad
catch skrev:
-------------------------------------------------------
> Jooorå det var rätt jobbigt, men det var det ju
> förra gången med :) Faktiskt så låg
> snittpulsen två slag högre vid andra tillfället
> trolig slutsats är att jag helt enkelt tryckte
> på lite mer för att hålla mig ovanför det
> blåa.
>
> Nu kommer ju intervallerna att vara ännu tuffare,
> ska bli spännande att testa något hårdare pass.
> Går det inte så är det ju bara att dra ner ftp
> en aning.
> Lycka till med testet mycketvillhamer!

Puls och medelpuls är ett alldeles för trubbigt mätinstrument för att dra några jämförande slutsatser angående din ansträngningsnivå, i synnerhet i detta fall då det diffade så lite.

Trainerroad
Körde första 8min test pass idag med trainer road. Tiden gick bra mycket fortare när man hade några staplar att försöka följa när man trampade (förutom avsnittet av Homeland :) ).

Kan rekommendera att köpa Suuntos Usb-sticka istället för Garmins. Mycket billigare och smidigare. Funkade kanon till Trainer road ihop med sensorerna till min Garmin Edge 705. Finns för hyfsat pris på http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SUUNTOPCPODMINI.

Trainerroad
6 veckor senare: Från 241 till 256 FTP, samma LTHR
Önsketänkande att mina virtuella watt är i närheten av verkligheten :)

Ska göra ett test irl-test om en vecka, spännande!

Bilagor

• Namnlöst-3.jpg
    Namnlöst-3.jpg
    28.9 KB · Besök: 272
Trainerroad
En fråga på 20 min test. Om man höjt FTP men samtidigt LTHR mellan två test. Betyder det att man snarare tränat pannbenet, d v s mäktar med en hårdare körning?

Trainerroad
catch skrev:
> 6 veckor senare: Från 241 till 256 FTP, samma
> LTHR
> Önsketänkande att mina virtuella watt är i
> närheten av verkligheten :)
>
> Ska göra ett test irl-test om en vecka,
> spännande!

Har du bara kört på med samma ftp hela tiden eller har du ökat efterhand?

Trainerroad
Efter första testet körde jag enligt TR-rekommendationen, andra minskade jag från 241 till 235 för att jag tyckte de hårda intervallerna blev för hårda.

De senaste 5 veckorna har jag gjort en del knäböj och intervaller på 30s-2min på MAX för att öka styrkan. Långpass har det väl blivit typ 1-2 :)

Trainerroad
Oki, är själv inne på basplan 2 nu och gjorde inga justeringar av ftp under plan 1. Fick dock höja från 319->325 efter 8 min testet i början av plan två (samma LTHR på 171). Tror dock att man ska vara lite tuffare mot sig själv och höja upp 5 snäpp då och då och se om man fixar det. Tycker passen i början av fas två har varit rätt tuffa, men intensiteten har ju också ökat så det stämmer ju rätt bra.

Är min första vinter med trainer så det ska bli skoj att komma ut i verkligheten till våren och se hur man ligger till.

Trainerroad
Jag kör hårda intervaller på min Monark 827 mot TR. TCn är den billigaste varianten av monark. Den ger samma känsla och samma sjuka motstånd som de finare Monarkerna men den har bara en lite mätare där man ser sitt motstånd, ingen KPA pendel eller viktkorg här inte. Jag får räkna varv som jag skruvar helt enkelt.

Jag har kört på den i ca 2 månader men jag känner inte att jag har höjt motståndet minsta lilla. Snarare blir det bara jobbigare hela tiden.

Vilka träningsplaner kör ni?

Trainerroad
Mycketvillhamer skrev:
> Oki, är själv inne på basplan 2 nu och gjorde
> inga justeringar av ftp under plan 1. Fick dock
> höja från 319->325 efter 8 min testet i början
> av plan två (samma LTHR på 171). Tror dock att
> man ska vara lite tuffare mot sig själv och höja
> upp 5 snäpp då och då och se om man fixar det.
> Tycker passen i början av fas två har varit
> rätt tuffa, men intensiteten har ju också ökat
> så det stämmer ju rätt bra.
>
> Är min första vinter med trainer så det ska bli
> skoj att komma ut i verkligheten till våren och
> se hur man ligger till.

Precis, känner man att man är stark någon dag kan man ju också prova att justera intensiteten någon procent upp (nere till vänster på workouten).

Trainerroad
Efter att framgångsrikt ha klarat av det, enligt mig, hittills tuffaste passet "The thumb" så tyckte jag att det idag var dags att höja FTPn 5 klick. Sagt och gjort, det blev passet Haeckel med 330 som FTP. Det gick också fint så nu ska jag fira med att beställa mig en KS Lev höj- och sänkbar sadelstolpe :)

130205.jpg

Trainerroad
NLC skrev:
> Kul! Den där Haeckel har jag inte provat, kanske
> ska prova på den imorgon :-)

Det är kraftintervaller som gäller på den så den kändes inte jättebobbig under passet, men det brukar ju kännas i benen under längre tid än de flåsigare passen. Prova "The Thumb" istället om du vill ha något att bita i :)

Trainerroad
Nu kan jag avslöja att (256*0,9=238,5) 230,4 TR-watt är ca 220 monark-watt. Det var närmare än jag skulle gissat.

Vad tyst monarken var förresten, skulle mina grannar sannolikt uppskatta.

Trainerroad
Gjorde nytt 20 minuters FTP-test idag. Upp till 232W från 215W i oktober.
Inget att skryta med, men med tanke på min ostrukturerade träning under vintern så känns det bra :)

Trainerroad
Första trainerpasset på 9 månader, behöver nog göra ett FTP-test istället för att gissa men vet inte om jag orkar tröskeltrampa i 20 minuter...

20131021_PulsampEffekt.jpg

Trainerroad
NLC skrev:
> Första trainerpasset på 9 månader, behöver nog
> göra ett FTP-test istället för att gissa men
> vet inte om jag orkar tröskeltrampa i 20
> minuter...
>
>

Trösta dig i så fall med att första tjugominutaren alltid är värst ... sen blir man mentalt van vid dem ;-)

Trainerroad
Nä, det som gör att jag inte orkar trampa 20 minuter är att från det att jag började mäta effekt för drygt två år sen så har FTP sakta men säkert sjunkit med tiden... :-/

Trainerroad
NLC skrev:
> Nä, det som gör att jag inte orkar trampa 20
> minuter är att från det att jag började mäta
> effekt för drygt två år sen så har FTP sakta
> men säkert sjunkit med tiden... :-/

Sätt mätaren på vevpartiet och inte i navet, då tjänar du flera watt i effekt ;-)

Och sen det klassiska, fläkten bakifrån och höjt bakhjul.

Trainerroad
Mmm, får väl bli en sån vindmaskin. Nedförsbacke körde jag med idag och ny effektmätare kostar för mycket när man är föräldraledig.

Trainerroad
Tjohej, upptäckte några nya pass på TrainerRoad som t.ex. Elephants/Red lake/Raymond som alla tre har lagom lång uppvärmning för gamlingar som jag.

20131024_PulsampEffekt.jpg

Blev lite Elefanterna med 6 intervaller om 5 minuter på 108% av "FTP", 3 min vila mellan. Kanske skulle nöjd mig med röda sjön och 5 intervaller.

Senast ändrad:
Trainerroad
Gjorde åttaminuterstestet igår och det var helt kaos. Benen mosade av knäböj och benpress dagen före och förkylning och elände. Jag kunde inte hålla någonting men fick ett ftp på 230 vilket känns lågt (men det kan ju betyda vad som helst). Med "mina" watt borde jag nog klara minst 30 watt bättre på en bra dag. Så kör någon vecka o tänker justera om det känns för lätt.

Trainerroad
wobblie skrev:
> Skit i finesser, man känner sig ju minst tre
> gånger så tuff nu när man tillhör ett team :-)

+1

Trainerroad
Pastis skrev:
> Yeah, klart man ska vara med! :)

Imponerande utvecklingskurva på dig, kul att se att det lönar sig med slitet du lagt ner!

Trainerroad
Välkommen :)
Gjort alla som gått med hittills till admins i teamet.

En liten sak som slagit mig är att sen dess att jag bytte till en Wahoo Kickr som körs i ERG-läge mot TrainerRoad så slår jag aldrig några av mina rekord på kortare intervaller eftersom motståndet i stort sett aldrig överstiger satt nivå.
Fördelarna med ERG-läget är många, behöver t.ex. aldrig tänka mot motstånd och växlar utan kan variera kadens med bibehållet motstånd.
Antar att jag får köra något pass i Level-läge för att se om jag förbättrat mig.
Att bara testa/höja FTP ger i stort sett bara utslag på längre intervaller.

Kanske dagens I-landsproblem.

Trainerroad
Jag tänker mig att det lätt blir så att man kör för hårt när man känner sig pigg, och att det går ut över nästa träningspass. Men det är nog mest hårklyverier, så länge man tar sig upp och genomför passet är det säkert bra...

Trainerroad
wobblie skrev:
> Jag tänker mig att det lätt blir så att man
> kör för hårt när man känner sig pigg, och att
> det går ut över nästa träningspass. Men det
> är nog mest hårklyverier, så länge man tar sig
> upp och genomför passet är det säkert bra...

Känns det bra i kroppen så kör järnet. Vet inte om du följer någon av trainerroads planer, men gör du det och inte håller på med en massa annat så får du nog den vila du behöver mellan passen.

Trainerroad
wobblie skrev:
> Pastis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Yeah, klart man ska vara med! :)
>
>
> Imponerande utvecklingskurva på dig, kul att se
> att det lönar sig med slitet du lagt ner!

Tackar! Fast det är lättare för en fd soffpotatis att snabbt öka sin FTP. Nu antar jag det blir svårare att öka i samma takt. :) Siktar dock på att komma över 300 till i vår/sommar.

Trainerroad
kave skrev:
> Får man ut något av Trainerroad när man kör
> Monark? Eller bygger det på att de riktiga watten
> ramlar in i datorn?

Så länge watten ramlar in i datorn så har du ju nyttan av alla träningspass i TR.

Trainerroad
Hoppar också med i Team HappyMTB. Bra att ha några att pressa/motivera sig emot när dipparna kommer. Men just nu så längtar jag till mina Trainerroad pass.
Samma nick här som där.

Tillbaka
Topp