Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
desmo sa:Fast det är så för mig också, som för eiskall.
Jag har mer att ge på intervallerna, och att köra en timme på FTP är omöjligt. Eftersom jag har en "dum" trainer så är det bara att trycka på lite extra för min del (om passet nu är tänkt att vara med blodsmak i munnen).
Jag kan bara gissa att det är individuellt hur snabbt man återhämtar sig mellan intervallerna och hur mycket över FTP man orkar trycka över en given tidsperiod?
Vernersson sa:Tycker man att det ser för mesgosigt ut är det ju bara att höja % till man kräks eller vad man nu är ute efter.
eiskall sa:Måste ställa en fråga om Trainerroad...
Jag har precis reggat mig och hittills bara kört 20 min-testet och 8 min-testet. Fick 317 respektive 325 i resultat. Kan säkert stämma någorlunda. Lutar nog mer åt det lägre, tveksamt om jag faktiskt klarar 325 i en timme.
I alla fall så har jag startat en training plan, Short Power Build.
Imorgon är första passet, som heter Grassy Ridge: https://www.trainerroad.com/cycling/workouts/20701-grassy-ridge
Det är alltså tre set med 9x30s (4.5 min) @115% (373 watt). Och så är det 4 min vila mellan seten.
Saken är bara den att när jag kör 4x4 så ligger jag på 380 watt, så detta känns som att jag får för mycket återhämtning om jag bara ska köra 30 sek i taget och den vila 30 osv.
Eller missförstår jag meningen med morgondagens pass?
eiskall sa:Vernersson sa:Tycker man att det ser för mesgosigt ut är det ju bara att höja % till man kräks eller vad man nu är ute efter.
Jo, det kan man ju, men då tappar jag lite av den där strukturen jag hade hoppats på att få.
För jag tror att FTP:n TR satt åt mig stämmer ganska bra, kanske till och med lite väl högt.
Men sen % av FTP i de kommande övningarna skulle innebära att jag går ner i intensitet jämfört med hur jag tränat innan. Vilket egentligen mest bestått av 4x4 och 3x8 min.
Underskatta inte staplars makt över det mänskliga psyket ...lundatok sa:Fortfarande, 30s är styrkeintervaller, de ska vara korta. Du har ju valt en sån plan.
Varför köra Trainerroad om du bara vill banka på med fyror?
lundatok sa:Fortfarande, 30s är styrkeintervaller, de ska vara korta. Du har ju valt en sån plan.
Varför köra Trainerroad om du bara vill banka på med fyror?
martysod sa:Kör "Crag" eller "Whaleback" istället och avbryt efter 4 intervaller, de har kortare vila mellan intervallerna. Skruva upp procenten om 105% FTP är för lätt.
Crag 6 x 4 min @ 105% FTP, 45 sec RBI
Whaleback 4 x 5 min @ 105% FTP, 2 min RBI
lundatok sa:Men du har ju valt en styrkebaserad plan. Du kommer att få köra korta intervaller, gissar jag. Längre fram kanske du får köra jobbigare pass?
Om jag fattat rätt så är väl fyror för syreupptag, alltså något helt annat. Du blir ju bra på det du kör. Så kör du fyror och åttor så blir du ju bra på dom, vill du något annat KANSKE du skulle testa något annat.
Du skulle ju kunna köra ett par veckor och sen återtesta dig för att se om du ska höja din FTP.
Eller så fortsätter du med fyrorna om det är dom som gör att du känner dig stark.
NLC sa:Min uppfattning är att dessa två pass är förberedelser för att orka/kunna köra längre FTP-tröskande, därför ligger de på 105% och inte högre. Vill man ha mer VO2max-belastning bör man kika på pass som t.ex. Kaiser, Morgan, Morgan45, Spencer 45.
Ja, lokal styrka i form av 27 igångdrag. Om du tittar på hela planen så kommer du nog att se en stegring i intesitet. Sen ser du ju en progress mha av dina omtester. När jag gick på ett program så gjorde jag tester var fjärde/sjätte vecka för att se om den generella formen ökat. Om fyror är ditt test för formen så är väl det bra? Testa med en omgång fyror om ett par veckor och se om det gett något, men jag undrar, har du valt rätt plan?eiskall sa:lundatok sa:Men du har ju valt en styrkebaserad plan. Du kommer att få köra korta intervaller, gissar jag. Längre fram kanske du får köra jobbigare pass?
Om jag fattat rätt så är väl fyror för syreupptag, alltså något helt annat. Du blir ju bra på det du kör. Så kör du fyror och åttor så blir du ju bra på dom, vill du något annat KANSKE du skulle testa något annat.
Du skulle ju kunna köra ett par veckor och sen återtesta dig för att se om du ska höja din FTP.
Eller så fortsätter du med fyrorna om det är dom som gör att du känner dig stark.
Så det är styrka i form av igångdrag som planen går ut på? Jag tolkade "Short Power" som de olika effektzonerna, dvs att man ökar sin förmåga i de högre effektzonerna. Och då är ju VO2Max relevant att satsa på.
Att jag är låst på 4x4 är säkert inte alls optimalt, men eftersom jag satt mitt mål där så ligger det ju i bakhuvudet. För övrigt, jag tar passningen i din sista mening, men visst är det viktigt för motivationen att man ser framsteg och känner att man blir starkare.
Jag kör två veckor och utvärderar.
lundatok sa:Vad var du ute efter?
NLC sa:Tycker det låter som du skulle pröva lite
NLC sa:Tycker det låter som du skulle pröva lite
NLC sa:Har du tänkt att periodisera något under den 12-veckors perioden (eller "bara" köra på)? Och vilka goa sweetspots är det du kikar på =) ?
NLC sa:Lamarck är ett stygg en, kort uppvärming innan första intervallen och relativt kort vila. Tycker ofta Goethe är mentalt lite lättare (om man gillar formatet 4x10) eftersom man bygger upp intensitet under 1-2-3 och sen ro hem 4:an. Känns det för lätt, pröva Rubicon =)
HUr kommer det sig att du väljer ut 3+3 själv från trainerroads utbud och inte väljer att köra enligt ett schema?Masjevel sa:Sen har jag valt ut tre pass ur Sweetspot planen som jag tänker köra en gång i veckan under 6 veckor.
Efter det blir det tre nya pass en gång i veckan nästkommande 6 veckor.
danky_xv sa:Om man bara hinner 1-2 korta trainerpass i veckan, löns det då att använda trainerroad eller dylika program?
LaCe (fd Drsnuggles) sa:HUr kommer det sig att du väljer ut 3+3 själv från trainerroads utbud och inte väljer att köra enligt ett schema?Masjevel sa:Sen har jag valt ut tre pass ur Sweetspot planen som jag tänker köra en gång i veckan under 6 veckor.
Efter det blir det tre nya pass en gång i veckan nästkommande 6 veckor.
Jag funderar själv på att köra schema enligt low volume 1 och 2 6+6veckor, av sweetspot base.
Edit: Kompletterade inlägget med citat från masjevel
LaCe (fd Drsnuggles) sa:Någon som använder Tacx Santori SMART?
Läste att trainerroad inte hittade kadens signalen. Men det var 2014 jag hittade dem sista notiserna om det. Nu läste jag att santori smart har ANT FE-C på wiggle. Men hittar inte något om det på trainerroads sida.