Trainers......

Spindelbenen

Aktiv medlem
Trainers......
finns det ju en hel uppsjö med. Elite och Tacx heter tydligen märkena och sen finns det en hel uppsjö med olika modeller med såklart. Allt från ca 1300:- och uppåt.

Denna http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

och denna
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

ser ju för mig ut att funka på ungefär samma sätt, med fem olika lägen för olika motstånd.

Sen så har ju *gud förbjude* Biltema en trainer med, som även den har fem olika lägen, men den kostar ju bara hälften så mycket som dom andra.

Ni som har trainers, vilka modeller kör ni på, och varför?

I detta fall kanske man skulle kunna köpa en från Biltema, jag menar, den ska ju ändå bara ge ett motstånd, och om den pajjar så har man ju två års garanti som konsument.

Jag cyklade ju förra vintern, ända tills mina luftrör tog för mycket stryk, sen blev det två månaders ofrivillg vila :o(, så i vinter blir det nog till att sitta inne och trampa istället hade jag tänkt.

Trainers......
Jag har haft en tacx 1760 eller vad den hette...
Gillar inte att köra trainer så nu har en här på forumet den (2m lång och körde jekyll).
Ska börja köra spinning med klubben och ute på helgerna(på vintern) istället...

Trainers......
Det verkar ju inte spela någon roll om den är dyr eller billig, låter högt verkar ju alla göra. Ska nog göra som Kaijan då och köpa en från Biltema, alternativt en begagnad kanske.

Rickard: Att köra ute e ju roligast, men efter dusten med mina luftrör så ska jag iaf börja se över dom alternativen som finns.

Trainers......
Kaijan skrev:
-------------------------------------------------------
> Se till att ha en schysst film att kolla på.Det är
> dödstrist som fan annars.Med en film blir det bara
> trist
>

Skaffa en såndär tuff koppla-till-datorn trainer då, så kan du cykla "ute" med "andra" :)

// MickeM

Trainers......
mickem skrev:
> Kaijan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Se till att ha en schysst film att kolla
> på.Det är
> > dödstrist som fan annars.Med en film blir det
> bara
> > trist
> >
>
> Skaffa en såndär tuff koppla-till-datorn trainer
> då, så kan du cykla "ute" med "andra" :)
>
>
> // MickeM
>
>
och den är ju billig=)

Trainers......
Kaijan skrev:

> > Skaffa en såndär tuff koppla-till-datorn
> trainer
> > då, så kan du cykla "ute" med "andra" :)
> >
> >
> > // MickeM
> >
> >
> och den är ju billig=)
>
>

Nä men kul (en kvart ;) )

Trainers......
Jag håller med om trökigheten... köpte en trainer. Körde ett pass. Sålde skiten.

Det där enda trainerpasset jag körde höll effektivt på att döda allt mitt intresse för cykling.

Jag kör spinning istället.

Trainers......
JLarsson skrev:
> Jag håller med om trökigheten... köpte en trainer.
> Körde ett pass. Sålde skiten.

LOL!!

Trainers......
En trainer, vild fantasi och en gammal Tour de France-etapp på video tar bort "jätte" från "jättetråkigt". Jepp, det är dötrist att köra trainer. Ont i häcken får man oxå.

Edit: kanske ska skriva vad jag kör för trainer oxå. Jag har en Tacx Grand Excel som surrar sådär lite lagom irriterande. Ingen granne har varit och knackat på än iaf... Den kan man programmera med lite käcka program så det inte bara är jämt tråkigt motstånd.

Senast redigerad av en moderator:
Trainers......
Jag har hyrt motionscykel (magnetromsad) från min LBS två vintrar i rad och kört på. Har fungerat bra och den låter inte mycket. Funkar att cykla på samtidigt som familjen kollar på TV. Men visst är det tråkigt men alternativet är för mig att inte träna alls de dagar man kommer hem sent och inte orkar ut och springa.

Har dock funderat på trainer men inte om den låter mycket.

Trainers......
kör också http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

anledningen är enkel.. jag skulle ha en som var flyttbar.. dvs en som inte behövde ström (som en del trainerns kräver för att få ut riktigt mycket motstånd) samt tyst och billig.

har använt den riktigt flitigt, ett flertalet distanspass och många intervallpass har körts på den.. alla intervaller i vintras kördes på testcykel/trainer.

det är inte roligt att köra själv, det kan jag hålla medom.. men är man bara motiverad så är det bara att mangla på.. körde hela vintern i garaget med enbart mp3spelare och det gick det med.. numera så kan jag sätta mig framför tvn om jag vill.. men det gör ju att man inte fokuserar sig på cyklingen på samma sätt vilket ger negativ effekt (speciellt om man skall köra hårt), så jag fortsätter att köra utan tv när jag skall köra intervaller.

[edit]
ang ljudnivåerna så kan jag efter att ha prövat flertalet modeller av däck konstatera att 99% av ljuden kommer ifrån däcksfriktion.. med mina nya conti sportcontact (tyvärr har jag ingen racer) så är det knäpptyst, man hör ingenting utanför rummet varesig på övervåningen eller utanför rummet. hade nå annat skitslicks som lät utav bara fan.. nu när sportcontact däcken är så billiga (225spänn inkl slang) så är det inte mycket att tjaffsa om.. väldigt snabba ute på asfalten också.

[edit 2]
kom på en sak ang dina problem med luftrören.. har du testat en sk värmeväxlare? där den luften du blåser ut värmer den inpasserade luften? dessa sägs vara väldigt effektiva och används flitigt av skidåkare.

Senast redigerad av en moderator:
Trainers......
Jag älskar att köra på trainer. Ligger och plågar mig på serier om 5-7x10min med 2min vila, 160 i puls på intervallerna, en gång i veckan hela våren. Kör en del olika PowerTraining-prg också, låg kadens/högt motstånd.

Hade en billig (1800 pix) Magura förut, lät väldigt mkt, körde sönder den. Det går inte att få tillräckligt med motstånd på billiga trainers, och skillnaden mellan högsta/lägsta är för litet.

Köpte en beg (som framgår av trainerglädjen i tidigare inlägg så finns det nog gott om beg trainers i mkt bra skick runt om i landet, hehe!) Tacx Flow 1680 (ny 3000, beg 1500-1800 pix). Den är elmatad, kan ge 1000w i motstånd (det räcker ;-)).

Ang ljudet så lät Tacxen avsevärt mkt mindre (med exakt samma däck/hjul) än Maguran, så jag håller inte med om att det skulle vara däckrelaterat.

Trainers......
tz:
var den gamla med oljetrumma eller med magnetbroms? det är en väldig skillnad om vi jämför olika typer av motstånd.

magnetbromsarna är knäpptysta i sig.. det som kan låta är friktionen mellan själva svänghjulet och stommen.. och det är kullagrat så det är inte mycket att tala om.. att ställa trainern på en matta eller liggunderlag är också bra för att minimera de fortplantningsljud som kan uppstå utav vibrationer.

Trainers......
Håller med allt som skrivits om trååååååååååååkigt, man får verkligen har tävlingsplaceringar eller nått annat väl definierat mål om man skall kunna motivera sig till denna fölfulning av något så vackert som cykling.

Fö så har jag en Tacx Swing - rekommenderar inte då finessen med den är att man kan få sjukt högt motstånd (mer än vad du klarar av att dra runt på 53-11 iaf om du inte äter sterioder sedan några åt tillbaka och väger 150kg ;-), den är som det påstås användbar till styrketräning. Nu säger jag inte att den är dålig, men den varianter för 200kr mindre är nog vettigare om man skall ha en billig Tacx, det högst troligen går att få tillräckligt motstånt med dom (ej provat personligen dock).

Trainers......
groover skrev:
> En fråga angående trainers och speciellt den ifrån
> biltema.
> Hur sjutton sätter man fast hjulet i den om har
> QR?

Det följer med en speciell QR med trainers som tål att spännas fast.

Tillbaka
Topp