Tramp vänliga enduro modeller?

implor

Aktiv medlem
Vilka modeller är mest trampvänliga?

Är säkert många som får trampa av egen kraft till toppen och vill ha en dräglig upplevelse.

Vad jag menar med trampvänlig är lite/ingen "pedal-bob" sittandes (stående lär man väl aldrig bli av med?) och att man inte accelererar som en morgontrött åsna.

Bara aktuella modeller som går att köpa/förbeställa är av intresse.

Har själv läst gått om Bird AM9 som trampvänlig enduro.

Sen om Ripmon (v1) är endurovänlig, det är en annan fråga..

Jag gillar verkligen min, men det finns en och annan viskning om ramar som gått sönder, inte enbart pga vanvård.

Ripmo V1 är en fantastiskt trampeffektiv trailhoj. Duger utmärkt till light enduro. V2 har jag inte provat. Dagens endurohojar är mer DH-aktiga. Frågan är alltså kör du riktig enduro eller stökig trail? Har inte hört om spräckta Ripmos annat än vid vurpor etc. men det är jag det!

Ripmo V1 är en fantastiskt trampeffektiv trailhoj. Duger utmärkt till light enduro. V2 har jag inte provat. Dagens endurohojar är mer DH-aktiga. Frågan är alltså kör du riktig enduro eller stökig trail? Har inte hört om spräckta Ripmos annat än vid vurpor etc. men det är jag det!
Väldigt köttig stig men frågan är var man tar och drar gränsen. Mycket som beskrivs som enduro på youtube är bra likt det man cyklar.

mina 130mm bottnas nästan varje tur trotts de är rätt inställda. Visst kan jag slänga i flera spacers men mera längd vore inte fel!

Köp en stig-hardtail, bottnar aldrig! Här min son på sin HT på väldigt köttig stig idag (ursäkt för suddig bild)

2020-11-29-19-54-39.jpg

Förstår.
Var är dina betydligt värre stigar?
Som sagt det kan vara betydligt värre på bilden än vad det ser ut. Cyklar runt Dalarna. Spontant så finns det ett gammalt skogsmaskin spår som är bra brant och köttigt.

höjd meter från Trailforks. Skogsmaskinspåret är i börja.
05E62D76-E39F-4751-AB14-C89F62F59388.png

Kanske för att han är Wallner ?
Apsolut, men är det inte det allt handlar om? Cykeln går att köra köttig enduro med på riktigt hög nivå, i konkurrens med andra lika bra piloter på andra endurohojjar.
Trampvänlig kan jag intyga, jag cyklar med två kompisar i hellas, de hojjar på 120 mm hojjar och jag hänger med bra i
"lättrampade" partier och kan hojja ifrån i mindre lättrampade ställen, när vår form är skapligt lika.

Nya Commencal Meta Trail har ju Svenduro-aura med lite mer stigvänligt slag. Är väldigt nöjd med min 19' som har mindre slag och är mindre LLS, funkar till allt.

Tycker den svarta ser cool ut annars. Har inte sett de andra färgkombinationerna i verkligheten men de brukar se bättre ut i verkligheten än på bild (även om spygrönt kanske inte är min favoritfärg).

Alla hojar med Horst Link, VPP och liknande är väl trampeffektiva? Tycker min NS Snabb känns extremt trampeffektiv.
För horst Link verkar trampeffektiviteten variera beroende på hur man har designat. Kan vara super och kan vara ”meh”.

satt och läste denna artikel igår:

För horst Link verkar trampeffektiviteten variera beroende på hur man har designat. Kan vara super och kan vara ”meh”.

satt och läste denna artikel igår:
Ja precis. Och det gäller ju även övriga system. Alla går att designas mer eller mindre trampeffektiva. Här är en spanjor som nördar ner sig i sådant Linkage Design

Fördelen med dw, vpp etc. är väl att man får lite större friheter i länkagdesignen mot att man lägger till komplexitet.

Instämmer. Blev glatt överaskad hur smidig den är trots sina mått och häftiga geometri. Trampeffektiv så länge man sitter ned. Ställer man sig i pedelerna, och droppar sadeln, blir den till helt annat djur = redig utförsåkacykel.
Ja jag var på Isaberg och körde för några veckor sedan, cyklade upp sex gånger till toppen. Visst blir man trött, men den blir man ju oavsett vilken cykel man cyklar upp med.
Körde tre timmar MTB för någon vecka sedan på varierade vägar och stigar, gick också finfint även om DH-däcken som sitter på just nu gör att det rullar segt. Trodde definitivt att den skulle kännas betydligt klumpigare än vad den är. Man slår kanske inga rekord på vanlig platt stig eller uppför, men det går utmärkt att cykla på den, även om det inte är svart downhill.

Jag utrustar mina hojar med låsbara dämpare om möjligt, det funkar för mig.
Cyklar f.ö på en Pole Machine, låsbara dämpare är skönt om man skall cykla uppför åreskutan.

Ja jag var på Isaberg och körde för några veckor sedan, cyklade upp sex gånger till toppen. Visst blir man trött, men den blir man ju oavsett vilken cykel man cyklar upp med.
Körde tre timmar MTB för någon vecka sedan på varierade vägar och stigar, gick också finfint även om DH-däcken som sitter på just nu gör att det rullar segt. Trodde definitivt att den skulle kännas betydligt klumpigare än vad den är. Man slår kanske inga rekord på vanlig platt stig eller uppför, men det går utmärkt att cykla på den, även om det inte är svart downhill.
Skulle vara förvånande om den inte var bra med tanke på priset. Billigaste listpriset jag hittat är runt 55k. För dom pengarna kan man få ultimate rakt igenom på dämparna och EX1501 hjul +pengar över .
Det sagt så är det säkert en super trevlig hoj!

Jag utrustar mina hojar med låsbara dämpare om möjligt, det funkar för mig.
Cyklar f.ö på en Pole Machine, låsbara dämpare är skönt om man skall cykla uppför åreskutan.
Jag kör alltid helt öppet. Glömmer annars att öppna upp när det bär av utför :). Min radon kan jag trampa Stig helt öppen på bakdämparen utan överdriven bobbing så länge man sitter ner. Ställer jag mig upp är det som en hoppstylta.

Tillbaka
Topp