Tramp vänliga enduro modeller?

Jag har haft min Yeti sb150 i lite över två år nu (en av dom första). Har alltid tidigare varit den bikenörden som drömde om nästa hoj, men sb150 är fortfarande min drömram, skulle inte byta den not någon annan. (Nya drömkomponenter kommer hela tiden däremot!)

Jag köpte den för att då verkade den vara den främsta enduro-race ramen som fanns. Jag har behållit den för att den är så grymt mångsidig och effektiv. Och fortfarande en av dom främsta enduro-race hojarna. Jag har varit med på flera trail grupprides där jag hade den enda "enduro" hojen där övriga har cyklat på xc eller lätt trail och aldrig haft problem att hänga med. Sen kanske jag hade haft roligare med en poppy liten 120mm lekhoj och inte en monstertruck som kan köra igenom allt :)

Jag har dessutom coil på min och kör i princip aldrig med lockout. Den ersatte min SC Hightower och min maxade DH hoj. Jag har inte saknat dom.

Jag har haft min Yeti sb150 i lite över två år nu (en av dom första). Har alltid tidigare varit den bikenörden som drömde om nästa hoj, men sb150 är fortfarande min drömram, skulle inte byta den not någon annan. (Nya drömkomponenter kommer hela tiden däremot!)

Jag köpte den för att då verkade den vara den främsta enduro-race ramen som fanns. Jag har behållit den för att den är så grymt mångsidig och effektiv. Och fortfarande en av dom främsta enduro-race hojarna. Jag har varit med på flera trail grupprides där jag hade den enda "enduro" hojen där övriga har cyklat på xc eller lätt trail och aldrig haft problem att hänga med. Sen kanske jag hade haft roligare med en poppy liten 120mm lekhoj och inte en monstertruck som kan köra igenom allt :)

Jag har dessutom coil på min och kör i princip aldrig med lockout. Den ersatte min SC Hightower och min maxade DH hoj. Jag har inte saknat dom.
Yeti hamnar tyvärr i kolumnen "för dyr" ihop med specialized och Santa cruz. Men de kanske är värda pengarna!

Bara provat asfalt änsålänge men jag skulle kunna sitta och trampa runt denna hela dagen utan problem, grymt bekväm och bara testat med mino-link i låg.
100F5421-01C4-4BBE-BD2D-CC72865D66E7.jpeg

Det kan jag garantera :)
Min oro var att jag skulle tycka den skulle kännas som en gris att trampa runt den men efter jag stack och testade en var jag fast, känner inte att jag går miste om något alls kontra min gamla SC 5010 när det kommer till just att sitta och trampa.

Nya Spectral 29 ser lovande och har fått bra i tester. Dock rätt dyr om än rätt prisvärd i förhållande till USA-premium.

Hur trampvänlig är direct-sale hojarna så som Radon Swoop och Canyon Strive CF?
Jag har en Strive cf7 (2020) och gillar den skarpt. Den där lilla Shapeshifter-funktionen är bekväm och gör den verkligen behaglig att trampa med. Jag tycker jag får upp farten bra och bekvämt på platt mark.

Men det är väl svårt att gå helt fel om man köper en modern Enduro.
Det jag ångrar är att jag valde storlek L istället för M. Jag ligger exakt mellan storlekarna och inbillar mig att hade jag bara haft en storlek mindre hade jag gjort sååå snygga hopp...
It's all about the gear.

Dags att väcka liv i tråden!

Hur trampeffektivt är Canyon Spectral 160/150 tror/tycker ni?

Funderar på en men är orolig att det är för mycket dämpning och för slack vinkel. (Det verkar ju vara det nya...)Cyklar ju mest "Hellas-stig" och det är ju rätt mycket platt och upp. Ibland lite ner....

Funderar på en men är orolig att det är för mycket dämpning och för slack vinkel. (Det verkar ju vara det nya...)Cyklar ju mest "Hellas-stig" och det är ju rätt mycket platt och upp. Ibland lite ner....

Jag gick från en DC-hoj till en Spectral 150. Trampet är helt ok men gaffelvinkeln kan göra det svårmanövrerat uppförs när det är brant/trångt. Killen i filmen måste verkligen ha gillat utmaningar om han kunde välja vilken hoj som helst och valde just den.

Med tanke på att nya Fuel Ex som är Treks trailcykel har 140/150 slag och gaffelvinkel som är justerbar mellan 63.5 och 65.5 så det är lika bra att vänja sig.

Vitus Sommet? Har inte testat den men min Escarpe var avgjort mycket mer lättrampad, mindre bob stående, än mina tidigare Trail-cyklar. Kanske värt att kolla.

Läste snabbt och tyckte att rubriken var ”Trumpvänliga enduromodeller”. ??‍♂️

Läste snabbt och tyckte att rubriken var ”Trumpvänliga enduromodeller”. ??‍♂️
Trek känns spontant ganska MAGA men jag har inga belägg för detta alls, kanske för att jag associerar Trek med Armstrong (Lance, inte Tim, Louis eller Neil) som i sin tur känns trumpisk, vilket jag inte heller har några belägg för.
Isf kanske en Slash (inte gitarristen).

Trek känns spontant ganska MAGA men jag har inga belägg för detta alls, kanske för att jag associerar Trek med Armstrong (Lance, inte Tim, Louis eller Neil) som i sin tur känns trumpisk, vilket jag inte heller har några belägg för.
Isf kanske en Slash (inte gitarristen).

Stop the steal!

Jag cyklar en sån och kör väl 80% av min cykling i Hellas och resten park, tycker det är en grym kompromiss, dämpningen känns väldigt progressiv så den känns trampeffektiv trots lång slaglängd. Apropå slack vinkel och lång så låg jag väl mellan L och M kanske mer åt M enligt Canyon och valde M och tycker inte alls cykeln upplevs som stor och klumpig, kan enkelt bunnyhoppa och knixa runt den, jag hade även kunnat köra L men då hade den väl upplevts lite klumpigare, men stabilare neråt och med fart, skulle jag tro, men M passar min körstil.

Jag cyklar en sån och kör väl 80% av min cykling i Hellas och resten park, tycker det är en grym kompromiss, dämpningen känns väldigt progressiv så den känns trampeffektiv trots lång slaglängd.

Tror att flera skriver liknande om progressiv dämpning. Men det är väl precis tvärtom. Med progressiv dämpning är det mjuk och svampig i början av slaget, som ger dålig trampeffektivitet. Och fjädern blir hård vid stora slag som också är dåligt. Man vill har det precis tvärtom: regressiv eller lineär fjädring.

Jag har dock ingen aning om karakteristiken av länkaget av Spectraln.

Tror att flera skriver liknande om progressiv dämpning. Men det är väl precis tvärtom. Med progressiv dämpning är det mjuk och svampig i början av slaget, som ger dålig trampeffektivitet. Och fjädern blir hård vid stora slag som också är dåligt. Man vill har det precis tvärtom: regressiv eller lineär fjädring.

Jag har dock ingen aning om karakteristiken av länkaget av Spectraln.
Med min lilla erfarenhet så anser jag låsbara dämpare med sjyst linjäritet ett fullgott val för mig som kör overmountain turer. Dvs låsbara dämpare på en långslagig endurohoj med Minion SS bak o Assegai fram. Det funkade bra på Åre och andra långa åk jag gjort.

Propain Tyee är ganska trampvänlig. Hänger nog mest på hur hårt man gillar dra till LSC.

Håller med, Tyee är förvånansvärt trampvänlig och låser man dämparen på transportsträckor blir det ännu bättre. Men vikten blir märkbar på klättringar och när det är brant och tekniskt uppför med tighta svängar gör sig hjulbasen och den relativt höga fronten påmind. Det lär dock gälla de flesta Endurohojarna.

Håller med, Tyee är förvånansvärt trampvänlig och låser man dämparen på transportsträckor blir det ännu bättre. Men vikten blir märkbar på klättringar och när det är brant och tekniskt uppför med tighta svängar gör sig hjulbasen och den relativt höga fronten påmind. Det lär dock gälla de flesta Endurohojarna.
mm. Kanske köper nästa generation Tyee CF. Nuvarande generation har lite väl med kvalité problem. Få ner den till sub 15kg vore något.

Nyfiken på vad det är för kvalitetsproblem? Är det främst CF modellen? Har aluramen själv och den känns väldigt robust.
AL är en tank :).

problem på CF:
delaminering av BB (bb lossnar från kolfiber)
ramen spricker vid öppningen för växeln vajern bak.

Täcks av ram garantin men vara utan hoj medan man väntar på en ny ram är problemet (2-4v att få ny ram).

Spindrift CF har inte samma mängd problem. Verkar vara kopplat till Tyee CF design.

AL är en tank :).

problem på CF:
delaminering av BB (bb lossnar från kolfiber)
ramen spricker vid öppningen för växeln vajern bak.

Täcks av ram garantin men vara utan hoj medan man väntar på en ny ram är problemet (2-4v att få ny ram).

Spindrift CF har inte samma mängd problem. Verkar vara kopplat till Tyee CF design.
Tack för info! Känns som Spindrift är det bättre valet oavsett om man ändå ska betala för CF. Tyee alu som budget och Spindrift cf ol man ska lyxa.

Tack för info! Känns som Spindrift är det bättre valet oavsett om man ändå ska betala för CF. Tyee alu som budget och Spindrift cf ol man ska lyxa.
Håller med. Lite sugen på en Spindrift CF men Tyee är så kompetent att det inte riktigt är försvarbart :p.

Nya Pole Vikkelä ser också grym ut. Dubbla pengarna dock.

Tillbaka
Topp