TK sa:
gunnar.westholm sa:
TK sa:
gunnar.westholm sa:
TK sa:
gunnar.westholm sa:
Röd kurva är vid max motstånd vilket endast sker i motbacke så pass brant att länkaget pga motståndet dras till 0% sag.
Grön kurva är när ett stort hinder påverkar bakhjulet bakåt vilket drar kedjestaget och länkaget i motsatt riktning.
Om man har så mycket AS att dämparen dras till 0% sag när man lägger tryck på pedalerna så lär det ju gunga ordentligt då den trillar tillbaks mellan varje tramptag?
Sag minskar endast när man har konstant motstånd i motbacke. Och då blir motståndet så jämnt att det ej gungar pga tröghetsfaktorn som avgör hur den total "massan" kan röra sig.
På plan mark är motståndet för litet för att lyfta länkager.
Konstant motstånd kan jag köpa men inte konstant pedalkraft, inte från mig i alla fall..
Som jag förstått det så behöver pedalkraften vara 100% konstant för att undvika "bob"
Om verkligheten varit sådan så hade den här tråden aldrig skapats och det hade ju varit synd då den är ganska underhållande;)
Skrivfel av mig där !
Som jag förstått det så behöver INTE pedalkraften vara 100% konstant för att undvika "bob"
(Dvs kanske en variation inom fex 70-100% kraft är över gränsen för att det skall gunga)
Här är några uppdateringar ifall någon vågar interessera sig i annat än vad som är allmänt accepterat i finare kretsar...
Först och mest interessert:
".....kickstarter has about 10 days to go (jan 2). A bad time of year for selling bikes, but I want to finish strong.
So, I'm throwing down some new incentives:
1) Money back guarantee to all kickstarter backers. Just like it sounds. You will love it or get your money back......"
https://r.tapatalk.com/shareLink?ur...are_fid=23347&share_type=t&share_pid=12967562
New innovative suspension from Tantrum Cycles. Any thoughts...