Träna överkropp i skogen?

Lillpeter

Medlem
Har läst en del här om att många kompletterar sin cykling med styrketräning på gym för överkroppen. Jag undrar hur mycket träning av överkroppen ni anser att man får genom skogscykling? Jag köttade mig igenom ett gäng stigar i hellas igår inklusive den västra delen av ulvsjöslingan vilken jag för inte så länge sedan trodde var omöjlig. Har en jefla träningsvärk idag i benen såklart, men axlarna och skulderbladen är skapligt ömma också, så helt klart har överkroppen fått jobba?

Är kanske inte riktigt samma sak att studsas fram, krampaktigt fastklammrad vid styret, som att häva sig upp bland skogens alla lianer? Det ena mera statiskt. Är huvudet tungt och solitt, får axlarna ta ordentligt med stryk..

Teknisk terräng där man får stå upp och bryta mycket ger rätt bra träning för överkroppen.Starka rygg och magmuskler är hur som helst bra att ha i skogen inte minst för att undvika skador
Ett sånt "maghjul" är faktiskt jäkligt bra träning för bålen

Rullskidor (stakning) ger ju konditionsinriktad axel, mag och ryggträning. Jag har alldrig haft så uthålliga axlar som sen jag började köra rullskidor.

Skogscykling aktiverar i princip alla större muskelgrupper i kroppen.

Vill du träna lite ytterligare så kör du en 5 km runda. Varje gång du måste sätta ner foten så blir det armhävningar och situps.

Mr Handley skrev:
-------------------------------------------------------
> Skogscykling aktiverar i princip alla större
> muskelgrupper i kroppen.
>
> Vill du träna lite ytterligare så kör du en 5
> km runda. Varje gång du måste sätta ner foten
> så blir det armhävningar och situps.

Det brukar vi köra vid Gärdet. Hittills har inte en enda armhävning utförts.

Överkroppen tränas definitivt om du kör i riktigt stökig terräng, där du måste trixa med styret och lyfta hjulen upp på/över hindren. Vill du verkligen träna armarna på cykel så ska du börja med trial!

Bull squad of LXC kör singlespeedhardtails i Hellas för överkroppsträning. Verkar funka.

100_8224_x.jpg

131001870_6d5d7d2e07.jpg

Klart du tränar dina muskler i skogen men du bygger inte upp dem särskilt bra där. Bara att trava iväg till gymmet och lyfta skrot. När du tränar på gym får du även en bättre symmetri och det är jäkligt viktigt om du vill slippa få ont. När du cyklar tektniskt så tränas olika delar olika mycket. Bröst mer än rygg, triceps mer än biceps. Man blir skev.
Sen att det är trist som fan att sitta i en fuktig källare och lyfta skrot när man kan ta en tur på hojjen, det är en annan sak.

skaparn skrev:
-------------------------------------------------------
> Mr Handley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skogscykling aktiverar i princip alla större
> > muskelgrupper i kroppen.
> >
> > Vill du träna lite ytterligare så kör du en
> 5
> > km runda. Varje gång du måste sätta ner
> foten
> > så blir det armhävningar och situps.
>
>
> Det brukar vi köra vid Gärdet. Hittills har inte
> en enda armhävning utförts.

Då cyklar ni på fel ställe :)

Styrketräningsstation på lämplig(a) plats(er) längs stigen kanske?

Pressa stock, armhävningar, situps, pull up, chin up, ...
Bara att använda fantasin lite.

Nackdelen med Mattias förslag är väl att blir man tillräckligt bra så blir det ingen styrketräning;-)

Tillbaka
Topp