Träna på att ramla ...

• Trådstartare Trådstartare afe
  • Start datum Start datum

afe

Ny medlem
Träna på att ramla ...
Idag lyckades jag snubbla omkull när jag promenerade till jobbet, och tog reflexmässigt emot mig mid armarna (så nu har jag ont i högertummen).

Det slog mig då att man borde kunna träna på att ramla på rätt sätt - hur gör elitcyklisterna, som oftast ser ut att kunna cykla vidare utan några större problem även efter ganska våldsamma vurpor? Trasiga nyckelben verkar ganska vanligt, men det är sällan man (jag i alla fall) hört om cyklister som bryter handleder och sånt.

/afe

Träna på att ramla ...
Hur lyckades du ramla när du promenerade till jobbet? Du är iallafall en riktig cyklist som omedelbart lyckas koppla din olycka till cykelsporten!

På din fråga har jag inget svar....

Träna på att ramla ...
Jag trampade snett helt enkelt (klantigt - jag vet). Kopplingen till cykelsporten är inte självklar, men det är nog betydligt vanligare att cyklister klotar än folk som tränar gång :)

Träna på att ramla ...
det är en lång process, går dock att träna upp
Tex skateboard från tidiga år övar upp balans o koordination,smidighet. När man väl ramlar ska man falla "rätt", liksom rulla ut kraften över en större kroppsyta

Träna på att ramla ...
Kanske lite sent att börja träna sånt när man är 40+, men å andra sidan går man lättare sönder då så det kanske är värt det :)

Träna på att ramla ...
Börja med att träna rörlighet på olika sätt, gå sen över och träna kullerbyttor av olika slag, tex med fart.

Träna på att ramla ...
Höstmtb är bra träning. Försöker mest få in i skallen att jag ska ta emot med knutna händer för att undvika att bryta i fingrarna mot sten o skit.

Träna på att ramla ...
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Träna på att ramla ...
Gå några pass Judo, Ju-jutsu eller motsvarande. Allt inom fallteknik grundas på tekniker som utvecklats inom kampsporter.

Träna på att ramla ...
Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Gå några pass Judo, Ju-jutsu eller motsvarande.
> Allt inom fallteknik grundas på tekniker som
> utvecklats inom kampsporter.

Ja, för att fara över styret kan ju sluta med ett knäckt revben eller en avsliten bicepssena om man inte har tekniken.

Träna på att ramla ...
Läste nån artikel om Roadracing förare som lär sig att slappna av vid fall för att minimera risken för benbrott. Sen sas det iofs att efter 25 åkade risken iallafall pga något med skelletet.

Träna på att ramla ...
Äh den bästa fallträningen är självklart att supa sig dyngrak. I det tillståndet ramlar man ofta men slår sig sällan speciellt mycket.

Träna på att ramla ...
Äh! Det går inte att lära sig på annat sätt en erfarenhet. Är man vild i unga år och utmanar gränserna så lär man sig så småningom hur det ska gå till. Är man försiktig genaral som aldrig chansat så kan man nog sluta fundera på att "försöka" lära sig. Jag kan lova att hur man en försöker lära sig att slå i backen i hög fart så kommer det göra ont och resultera i ett annat sjukhusbesök i varje fall.

Träna på att ramla ...
Helt riktigt, men problemet är att komma ihåg hur man ramlade sedan.

Supersonic skrev:
> Äh den bästa fallträningen är självklart att
> supa sig dyngrak. I det tillståndet ramlar man
> ofta men slår sig sällan speciellt mycket.

Träna på att ramla ...
Jag tycker att killen som OTB:ar i teaserfilmen till Uppsala Bike Rally ramlar riktigt snyggt. Sätter ned (hela) handen på spången lugnt och fint för att sedan lägga sig ned åt sidan. Skulle kunna vara ett inövat breakdance-move :-)

Träna på att ramla ...
afe skrev:
> Idag lyckades jag snubbla omkull när jag
> promenerade till jobbet, och tog reflexmässigt
> emot mig mid armarna (så nu har jag ont i
> högertummen).
>
> Det slog mig då att man borde kunna träna på
> att ramla på rätt sätt - hur gör
> elitcyklisterna, som oftast ser ut att kunna cykla
> vidare

Jag tycker det har mycket att göra med hastigheten före fallet. Ramlar man långsamt så dimper man mera rakt ner, och landar hårdare. Har man lite mer hastighet med sig så blir det lättare att tumla. Sen finns det en gräns där högre hastighet börjar ge mer skador förstås.

Träna på att ramla ...
viktro skrev:
> Träna judo eller motsvarande...

+1

Sikta på något mjukt ifall du kan.

Träna på att ramla ...
Det jag har lärt mig från mina 6 år inom diverse kampsport är att vid fall framåt instinktivt vrida båda händer åt vänster eller höger för att kunna fortsätta rullningen framåt utan att vrida av fingrarna. Gör man inte det kommer man vilja stanna fallet så att man landar på mage/ansikte.
Fast det är inte alltid man hinner med, ibland kommer olyckan så fort och oväntat att man inte fattar vad som hände annat än att det gjorde ont.

Träna på att ramla ...
Skateboard som sagt, ju-jitsu, gymnastik. Typ i den ordningen. Skulle dock hålla mig ifrån skateboard om du skall starta nu ;) där är det mer learning by doing än teknikträning.

Träna på att ramla ...
afe skrev:
> Kanske lite sent att börja träna sånt när man
> är 40+, men å andra sidan går man lättare
> sönder då så det kanske är värt det :)

40+ och inte hållit på med rammel-sporter tidigare? Då kan du glömma att "träna upp" det. Några judopass kommer inte kalibrera om ditt muskelminne när det väl behövs. Du får hoppas på det bästa ev. och stå ut med något brutet om oturen är framme. Det dör du inte av.

Träna på att ramla ...
Smickrar med själv genom att säga att några års MMA-träning (länge sedan nu) ändå satt sina spår. Rullar instinktivt ur kraften, om jag trillar med fart, och dessutom motverka samma kraft genom att "slå i mattan" som inom brottningen. Men ännu är jag så jämrans feg att jag inte lyckats klota riktigt ordentligt och massivt i skogen och är dessutom övertygad om att det inte är lika lätt att brottningsramla när man har en cykel att hålla reda på också.

Men en gång tvärstannade min kundvagn tvärt framför mig och en snygg (sa flickvännen) rullning senare stod jag upp på fötterna på andra sidan.

Äh, inte3 vet jag. Jag måste öka farten i skogen och se vad som kommer ut av det...

Träna på att ramla ...
Simpanovic skrev:
> Smickrar med själv genom att säga att några
> års MMA-träning
....
>Men ännu är jag så jämrans feg
....

Ehh, du har pysslat med cage fighting och ändå är du "feg" när det kommer till något så trivialt som att ramla på en cykel i skogen???? Vad är det jag missuppfattat här?

Träna på att ramla ...
Det är aldrig för sent att lära om muskelminnet. Det är bara väldigt jobbigt. Men å andra sidan håller man inte på med cykling för att man är bekväm.

Regel numer 1: Slappna av så mycket du kan i fallet. En spänd kropp tar tio gånger större skada än en helt avslappnad. Jag har tränat fallteknik i snart trettio år och vet hur onaturligt det är att slappna av när man druttar i diket i sextio blås.

Träna på att ramla ...
Rippa skrev:
> Simpanovic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Smickrar med själv genom att säga att några
> > års MMA-träning
> ....
> >Men ännu är jag så jämrans feg
> ....
>
> Ehh, du har pysslat med cage fighting och ändå
> är du "feg" när det kommer till något så
> trivialt som att ramla på en cykel i skogen????
> Vad är det jag missuppfattat här?

Haha, ja det kan man undra :) Själva nyckelordet är just "tränat". Det är ju en väldig skillnad på att krama svettiga killar i ett vadderat rum & att knyckla ned sig bland sten & rötter i skogen... själva falltekniken från en nasty halvnelson kanske, eventuellt, möjligen, månne appliceras även från sadeln... men så långt som till cagefighting kom jag aldrig.

Träna på att ramla ...
För mig funkar det där bara upp till 30 ungefär. Vid 40 är det ju bara smack, sen är man i marken. Är det jag som är långsam...?

Träna på att ramla ...
Skaderisken inom fullkontaktskampsporter är betydligt lägre än inom cykelsporten. Jag har aldrig träffat så många prinsessor på ärten som inom just "cage fighting". Jävligt få av dom skulle utsätta sig för nåt så vansinnigt som att cykla uppför och nedför en alp med det utdragna lidande det innebär.

Träna på att ramla ...
Graj skrev:
> För mig funkar det där bara upp till 30
> ungefär. Vid 40 är det ju bara smack, sen är
> man i marken. Är det jag som är långsam...?

Fallet från sitthöjd till marken tar lika lång tid oavsett fart...

Träna på att ramla ...
Skogen är ingen slät hopp och lekmatta. Slyröjda stigar kan vara rena medeltida tortyrredskapet med uppstickande decimeterlånga smala stubbar som knappt syns, uppblandat med vassa stenar. Att rulla ut ett fall på det underlaget har ingen större lockelse på mig. Nej, jag försöker i möjligast mån landa på fötterna och sättet att lyckas med det är att hoppa av cykeln innan kroppen börjat rotera av stoppet.

Träna på att ramla ...
" Slyröjda stigar kan vara rena medeltida tortyrredskapet med uppstickande decimeterlånga smala stubbar som knappt syns."

Satte en sån liten pinne som var klipt som en spets genom handen när jag var liten. Såg den under huden på ovansidan. Fick rycka loss handen. Otäkt var det. Blev bara ett litet sår efteråt. Mamma trodde mig inte.

Träna på att ramla ...
geologen skrev:
> Graj skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För mig funkar det där bara upp till 30
> > ungefär. Vid 40 är det ju bara smack, sen är
> > man i marken. Är det jag som är långsam...?
>
> Fallet från sitthöjd till marken tar lika lång
> tid oavsett fart...

Ända gångerna jag vurpat i någotsånär högre fart så har framhjulet gått på något. Jag upplevde det som man bara han tänka skit ungefär. Vid 30 brukar det kännas helt annorlunda tycker jag.

Träna på att ramla ...
Simpanovic skrev:
> Men en gång tvärstannade min kundvagn tvärt
> framför mig och en snygg (sa flickvännen)
> rullning senare stod jag upp på fötterna på
> andra sidan.

Ha ha. Vilken elak kommentar jag kom på...

> ... några års MMA-träning...

... men jag håller den för mig själv :-)

/* Jörgen */

Tillbaka
Topp