Träna sig mindre ( tjock innan)

jthuress

Ny medlem
Det pågår en liten ful diskussion bakom ryggen på en träningsnarkoman på jobbet. Vi kallar personen X ( ifall ngn känner igen mig här...)

X säger att den tränar minst 6 dagar / veckan. Och ganska ofta 2 pass. Det är mestadels styrketräning, men den går och löptränar också. Dieten ska bestå av proteingdrinkar 2 ggr /dag, och mellan dess vanlig mat, fast mindre fett. Den dricker inte eller äter varker godis, kakor eller snacks. Det är iaf ytterst begränsat ! Ändå blir den inte smalare. Den har varit lite kraftig i sitt förra liv, men det är ändå minst 10 år sedan. Den är inte smal idag. Hur f-n går det ihop om den lever det liv den säger att den lever. Skulle jag köra på det levandssättet så skulle jag tappa minst 10 kilo direkt och bli smal. De där proteindrinkarna...är det verkligen så bra ?! Kan det vara så att vissa kan träna som fasen och leva sunt som attans och ändå inte minska i midjemått bara för att man varit tjock tidigare i livet. Vi snackar inte fetto på 200 kilo, men lite rund. Kanske 15-20 kilo för mkt.

Eller ljuger den om vad den äter när den inte är på jobbet ?!

Vad säger ni experter ?

Så du menar att den äter helt fel, om den tränar så mkt den säger och äter rätt ?! Det kan inte bero på att den varit kraftigare för minst 10 år sedan ?! De där proteindrinkarna.... vad säger ni om det. 2 ggr / dag....

Nej jag skulle absolut inte dricka proteindrinkar om jag skulle vilja gå ner i vikt hellre en frukt.
De bara att kolla på sveriges bästa träningsforum www.kolozzeum.com/forum

folk brukar snöa in på rådet att om man bantar för hårt så drar kroppen ner förbränningen, därför tror dom att det är legitimt att fortsätta med svullandet för att inte hamna i den sitsen. kroppen är dock ingen evighetsmaskin. svält en månad så får du se, inte fan går man upp i alla fall. det är möjligt att förbränningen minska lite i början, men för eller senare kommer man att gå ner.

Jo precis, allt är i fårhållande till hur mycket energi kroppen gör av med. Som Jonny säger man kan inte ändra kroppens förbränningsnivå, Kroppen kommer givetvis bli mindre ju mindre du blir (efter bantning) och självklart kommer kroppen göra va med mindre energi då

Johnny_slagköping (fd TigerMale) skrev:
-------------------------------------------------------
> folk brukar snöa in på rådet att om man bantar
> för hårt så drar kroppen ner förbränningen,
> därför tror dom att det är legitimt att
> fortsätta med svullandet för att inte hamna i
> den sitsen. kroppen är dock ingen evighetsmaskin.
> svält en månad så får du se, inte fan går man
> upp i alla fall. det är möjligt att
> förbränningen minska lite i början, men för
> eller senare kommer man att gå ner.

Och självklart så gör muskler av med mer energi än vad fett gör så e man lite knubbig ät mindre och tillslut så kommer du komma till én nivå när du tränar då kroppen kommer stanna du kommer varken bli större eller mindre beroende på hur mycket enerig du får i dig.

Styrketräning är inte vad jag skulle rekommendera om man skulle gå ner i vikt. Jag har gymmat ganska mycket tidigare och det går att såsa runt på gymmet och "träna" i flera timmar utan att bli svettig.
Om man primärt skall gå ner i vikt så bör man nog lägga in fler konditionspass än styrekträningspass. Visst bränner du kalorier även när du styrketränar men du bränner i allmänhet mer om du tex löptränar eller cyklar.
Dessutom så blir ju muskelmassa större (och tyngre) av styrekträningen så på sikt går du ju upp i vikt av den träningen. (förutsatt att du hela tiden strävar efter att öka vikterna i de olika övningarna)

Sedan är det väl inte orimligt att anta att person x faktiskt äter lika mycket eller mer an vad han gör av med. Så dra ner på energiintaget så skall du (f-låt X) se att vikten börjar gå ner den med.

Senast redigerad av en moderator:
Det här är en väldigt enkel matematik, ligg på sofflocket och gör inget alls men ät mindre än vad kroppen gör av med så går du ner i vikt men du får inga muskler och dom kommer även bli mindre. Va ute och träna och ät mindre än va kroppen gör av med så kommer kroppen behålla musklerna bättre och även bygga upp dom gamla men du kommer förlora fettet och se mer fit ut.

zodah skrev:
> Styrketräning är inte vad jag skulle
> rekommendera om man skulle gå ner i vikt. Jag har
> gymmat ganska mycket tidigare och det går att
> såsa runt på gymmet och "träna" i flera timmar
> utan att bli svettig.

Yup. Det är min gissning om vad X gör fel i sin träning.
Gymträning ska göra dig svettig och anfådd, annars gör den inte så stor nytta. Att bara sitta och göra ett dussin försiktiga bicepscurls med en vikt som du egentligen klarar 50 reps med, ger nog inte alltför mycket ...
Kosten tänker jag inte ens försöka uttala mig om.

/s-o

Att börja gå på gym och styrketräna för att gå ned i vikt är knappast något smidigt sätt att bli av med extra kilona på. Investera den tiden i motion där du höjer hjärtfrekvensen under långa perioder (rask gång i 2 timmar tex) så kommer kilona att rasa. Matintaget bör ju inte ökas om det är en viktminskning man vill ha.

Mer muskler ökar förbränningen. Du kanske inte går ned i vikt, men du får mindre kroppsfett. Gissar att det sista är viktigare.

Sen är ju frågan om X tränar för att gå ner i vikt eller för att bli starkare.
Om det nu mest är styrketräning X sysslar med så låter det som att styrka är prio 1.
Vill man bli stor och stark funkar det inge vidare att låta bli att äta bara för att bli smalare.

Håller helt med, kolla bara på dom som tävlar bänkpress, dom grabbarna är inte direkt rippade men satan va starka dom är.

Mike å skrev:
> Sen är ju frågan om X tränar för att gå ner i
> vikt eller för att bli starkare.
> Om det nu mest är styrketräning X sysslar med
> så låter det som att styrka är prio 1.
> Vill man bli stor och stark funkar det inge vidare
> att låta bli att äta bara för att bli smalare.

Jakelol skrev:
> Nej jag skulle absolut inte dricka proteindrinkar
> om jag skulle vilja gå ner i vikt hellre en
> frukt.
> De bara att kolla på sveriges bästa
> träningsforum www.kolozzeum.com/forum

En frukt kan väl knappast anses vara ett välbalanserat mellanmål? Jag tycker det verkar vara ganska så vettigt att dra i sig en prottedrink PLUS en frukt isåfall. Annars får man ju bara i sej kolisar. Om man nu inte orkar laga till ett bättre mål.

Jag har inte sagt att de ska vara något direkt välbalanserat mål utan snarare så man slipper känna sån stor hungerskänsla mellan dom riktiga målen om man nu vill tappa vikt. för vi pratade om att tappa vikt inte sant?

reinbach skrev:
> Jakelol skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nej jag skulle absolut inte dricka
> proteindrinkar
> > om jag skulle vilja gå ner i vikt hellre en
> > frukt.
> > De bara att kolla på sveriges bästa
> > träningsforum www.kolozzeum.com/forum
>
>
> En frukt kan väl knappast anses vara ett
> välbalanserat mellanmål? Jag tycker det verkar
> vara ganska så vettigt att dra i sig en
> prottedrink PLUS en frukt isåfall. Annars får
> man ju bara i sej kolisar. Om man nu inte orkar
> laga till ett bättre mål.

Jag hade fått uppfattningen att kosttillskot var till för Magnus Samuelsson och likande toksportare som har absurda behov av näring. Men för vanliga motionärer räcker det gott med vanilg mat, om än lite extra genomtänkt.

Helt riktigt vanlig svensom som vill bli lite grövre och tränar inför beach 2009 så räcker det med vanlig mat och genomtänkta måltider. Kosttilskott behövs när man har svårt att få i sig så mycket näring som behövs genom vnilg mat.

A.O.K skrev:
> Jag hade fått uppfattningen att kosttillskot var
> till för Magnus Samuelsson och likande
> toksportare som har absurda behov av näring. Men
> för vanliga motionärer räcker det gott med
> vanilg mat, om än lite extra genomtänkt.

F-n vad rörigt det är...

X är inte jag.. :-D Det hade jag inte smusslat om. Jag har c:a 5 kilo som skulle kunna väck omedelbart. Men jag kallar det kärlek.

X har hållt sig till denna diet i minst 7 år ( vad jag vet ). Och träningen är för att bli smalare. Givetvis finns även en önskan om att bli starkare, men prio 1 är smalare.

Kosten för en eftermiddag på jobbet kan vara:
16:00 - frukt
18:30 - middag av varierat slag ( ibland soppa )
21:00 - Proteindrink

Någon kopp kaffe under passet.

Innan på dagen har X ätit vanlig frukost med te. Löpt c:a 5 km. Ingen middag hemma.

Jag är inte alls insatt i förbränning etc, men jag får verkligen inte ihop ekvationen. X har väl idag gissningsvis mer än 5kilo för mkt på kroppen. Således fett.

EDIT: Proteindrinkarna X tar. Kan man översätta dem på något sätt i form av mat/ägg så man förstår hur pass laddade de är ?!

Senast redigerad av en moderator:
Jakelol skrev:
> Ja jag hade som jag har sagt tidigare bytt ut
> proteindrinken mot frukt, alternativt ätit lite
> mindre till lunch och middag.

Kan du översätta en proteindrink mot något ?! Hur mkt laddning är det i dem ?

Jakelol skrev:
> Omöjligt att säga, hur långt är ett rep?
> Beror ju precis på hur mycket de är osv.

Ok. Synd...annars ett bra argument att tala om för X att de där drinkarna kanske inte är något för han/henne... Kan inte ta något standard "proteindrinkspreparat" och översätta en sådan drink till något mer greppbart. Typ 40 ägg eller något....

jthuress skrev:
> Jakelol skrev:
> -----
> > Omöjligt att säga, hur långt är ett rep?
> > Beror ju precis på hur mycket de är osv.
>
>
> Ok. Synd...annars ett bra argument att tala om
> för X att de där drinkarna kanske inte är
> något för han/henne... Kan inte ta något
> standard "proteindrinkspreparat" och översätta
> en sådan drink till något mer greppbart. Typ 40
> ägg eller något....

Tror du att du kan övertala/argumentera med en person som efter 7 år av misslyckande fortfarande inte begripigt att det är något i ekvationen som inte går ihop?

Det är enkel matematik. X får i sig mer energi (kalorier än vad han gör av med). Om man ska ned i vikt är det (bara) att vända på den ekvationen. Valet av motionsform är inte så viktig. Det viktigaste är göra något man trivs med. Styrketräning är ett bra sätt att behålla muskler vid viktnedgång. Olika former av konditionsträning förbrukar oftast mer energi än styrketräning men om man helt utesluter styrketräningen får man räkna med att se lite klenare ut.

Visst är det så att mer muskler kräver mer energi även i vila men så snabbt bygger man inte muskler ens i ideala förhållanden. Om jag var X så skulle jag skippa proteindrinken och satsa på mättande livsmedel som innehåller mindre energi och gärna försöka få i sig mer långsamma kolhydrater än snabba.

Det brukar alltid vara uppskattat att berätta för kollegorna om hur de ska ändra sina matvanor och träningar. Man brukar bli vansinnigt populär runt bordet ;)

Han verkar ha en dålig dietist. 12 träningspass i veckan för en som inte är väldigt van vid det blir övertränad. Då svarar kroppen med att hålla extra hårt i just fett.
Det är därför era spinningledare ofta är tjocka om ni undrat.
annars gäller ju att 100 g fett är ca 900 kcal.
ett kilo ca 9000 eller 9 timmars hårda träningspass.

pepparochsalt skrev:
> Det brukar alltid vara uppskattat att berätta
> för kollegorna om hur de ska ändra sina matvanor
> och träningar. Man brukar bli vansinnigt populär
> runt bordet ;)

Jodu...visst. :-) Skämt o sido. Skulle jag eller någon annan påpeka detta så skulle det bli ett helvete för denna personen. Många skriver han, det kan likväl vara en hon...

Om det är frågan om proteindrink är det (nästan) bara kcal från protein, vilket är 4 kcal per gram protein. Protein ombildas inte gärna till fett i kroppen (men kan så klart göra att kroppen inte bränner motsvarande mängd fett).

Är det däremot en s.k. gainer, dvs. en proteindrink med socker, så finns där en massa kcal som kroppen gärna gör om till fett om den har energiöverskott eller om gainern tas vid fel tillfälle (rätt tillfälle är direkt efter träning, alla andra fel).

Det går i princip inte att ersätta en proteindrink efter ett träningspass med något bättre, så det finns ingen anledning att sluta med dem, om de nu tas på rätt tillfälle.

Min gissning är att det antingen smusslas med vad som äts, eller så äter personen i fråga för mycket i förhållande till tränandet.

Men vad rör det här dig jthuress? Har person X bett dig om råd och hjälp eller undrar du bara om person X ljuger om sin kosthållning? Är person X glad i sitt liv tycker jag gott man kan släpa runt på 5 kg fett.

the_TnT skrev:

> Det går i princip inte att ersätta en
> proteindrink efter ett träningspass med något
> bättre,

Ehh.. vanlig mat?

Jakelol skrev:
> Ja jag hade som jag har sagt tidigare bytt ut
> proteindrinken mot frukt, alternativt ätit lite
> mindre till lunch och middag.

Det är inte speciellt smart att byta ut proteinet mot socker om man vill gå ner i vikt.

jthuress skrev:
> Skulle jag eller någon annan påpeka detta så skulle det bli ett
> helvete för denna personen.

Vanlig "hederlig" arbetsplatsmobbing alltså, du vill ha lite mer kött på benen för bakomryggensnacket så du kan få lite mer kudos från de andra kollegorna?

> Många skriver han, det kan likväl vara en hon...

Hen är ett bra ord. :)

Rippa skrev:
> the_TnT skrev:
> -----
>
> > Det går i princip inte att ersätta en
> > proteindrink efter ett träningspass med något
> > bättre,
>
> Ehh.. vanlig mat?

Inte om du vill att musklerna ska återhämta sig inom 24 timmar.

Jo för vi snackar ju några fruktansvärda mängder enligt den här tabellen
http://192.121.81.11/livsmedelsok/sok.aspx?epslanguage=SV

Happen skrev:
> Jakelol skrev:
> -----
> > Ja jag hade som jag har sagt tidigare bytt ut
> > proteindrinken mot frukt, alternativt ätit
> lite
> > mindre till lunch och middag.
>
> Det är inte speciellt smart att byta ut proteinet
> mot socker om man vill gå ner i vikt.

utan att läsa igenom tråden gissar jag på att vederbörande dricker en öl eller två för mycket. Det brukar effektivt sätta stopp för viktminskning.

Rippa skrev:
> Ehh.. vanlig mat?

Inte om du vill optimera upptag och fylla musklerna med byggstenar snabbt. I teorin är kroppen mer mottaglig av näringsämnen upp till en timme efter träning, kan man fylla på depåerna inom detta fönster minskas muskelnedbrytningen och man behöver kortare återhämtning till nästa pass.

Vanlig mat tar längre tid att bryta ned och skicka ut i blodomloppet än snabba proteiner kombinerat med snabba kolhydrater. De snabba kolhydraternas uppgift är att höja insulinnivån vilket ytterligare snabbar på upptaget och utförseln av proteinet. Men många s.k. gainers har onödigt mycket kolhydrater i sig.

Man kan komma ganska nära genom att mixa ägg och mjölk med något sött men det är ett slabb och fortfarande suboptimalt.

Men allt ovanstående är förmodligen bara "nödvändigt" för elitidrottare, vanlig mat fungerar alldeles utmärkt.

Om man har problem med sköldkörteln så kan det resultera i att en viktnedgång uteblir, kommer inte ihåg övriga symtom, men med medicinering så kan man komma tillrätta med det.
Inte speciellt vanligt med det förekommer, farsan hade de problemen och har någon på jobbet som har samma problem. Kan ju vara värt för X att kolla upp.

Grejen är att hen ( fint namn TnT ) inte är nöjd och klagar emellanåt...

Sen pratas det en del bakomen henes rygg. Och jag började fundera på det jag hört, och ju mer man tänker på det, ju mer inser man att ekvationen inte går ihop för fem öre. Något är tokfel...

the_TnT skrev:
> Men allt ovanstående är förmodligen bara
> "nödvändigt" för elitidrottare, vanlig mat
> fungerar alldeles utmärkt.

My point exactly. Kontorsfetton kan äta bricklunch, och ändå få bra effekt på sitt gymande.

Säg åt han/henne att sluta klaga och träna hårdare eller tjacka ryssfemmor.

jthuress skrev:
> Grejen är att hen ( fint namn TnT ) inte är
> nöjd och klagar emellanåt...

Tillbaka
Topp