Träning - behöver jag mer distans och lugna z2?

Kruwgah

Aktiv medlem
Började cykla 2020 utan någon som helst erfarenhet från uthållighetssporter och har sedan 2021 haft tillgång till wattmätare. Har idag wattmätare både ute och inne.

Gått från en FTP från 170w (2,5w/kg) till 212w (3,1w/kg). Har nu stagnerat och står och trampar utan att se någon särskild förbättring, kör trainerroad och cirka 6h i veckan. Min stora akilleshäl är långa tröskelintervaller. Om vi utgår från att jag får i mig rätt mängd energi osv kan det vara så att jag har en dålig bas och skulle dra nytta av mycket z2 som trainerroad i princip aldrig schemalägger (low volume)?

Nu i sommar kommer jag kunna träna mer än de 6h jag gör i veckan, närmare 8-10h i veckan. Trainerroad schemalägger ju inga z2 och längsta passet är 90min, tre intervallpass, skulle ni byta ut ett sweetspotpass mot ett långt zon2? Ju mer man läser om bas, zon2, polariserat etc så får jag känslan av att det är basen jag saknar. Även i mid volume upplever jag att trainerrorad inte anser att z2 är särskilt viktigt utan då går det från 3 intensiva intervallpass till 4-5st i veckan istället. Låter ju helt galet?

Med cykelvasan i augusti så känns det spontant som att jag behöver lite distans i kroppen, aldrig kört något intensivt i längre än 90 min och min längsta tur har varit ca 3 timmar.

Ni med lite mer mil i kroppen, hur mycket långa z2 kör ni? hur viktigt upplever ni att det är? Hade det varit gynnsamt med 2 intesiva pass i veckan, tröskel och vo2 och sen köra resten lugnt och kanske nått mycket längre pass, alltså över 3h och helst över 4h?

En tumregel är att 80% av passen/tiden ligga i z1-2. Sedan 20%i z 4-5. Där zon 5 startar vid tröskel.

Denna vintern har jag helt hoppat över långpassen av olika anledningar. Det får jag sota för nu kan jag säga…
Tidigare har jag vart duktig på långturer, 3-4-5h och orken och uthålligheten har definitivt funnits med länge. Men inte iår.
Kör långa pass 1dag/vecka så ger det resultat.

Du kan ju testa TRs polariserade planer. De kan vara bra om du behöver lite struktur, men när man kan köra ute är det ju inga problem att få till långa z2 pass utan att det blir olidligt tråkigt. Gör om endurance-passen till "Outdoor rides"

Till TS - när du skriver att du följer TRs planer - kör du "plan builder" eller "standard", vilka mål har du satt upp och i vilken fas / vilket block är du nu?

Du kan ju testa TRs polariserade planer. De kan vara bra om du behöver lite struktur, men när man kan köra ute är det ju inga problem att få till långa z2 pass utan att det blir olidligt tråkigt. Gör om endurance-passen till "Outdoor rides"
Har varit sugen på att testa det men jag tycker passen som schemaläggs blir så konstiga då, inga over/under, alla vo2 blir typ 4x4, alla tröskel 4x8-10min, känns inte som att det tar hänsyn till adaptive och min progression?

Till TS - när du skriver att du följer TRs planer - kör du "plan builder" eller "standard", vilka mål har du satt upp och i vilken fas / vilket block är du nu?
Har kört plan builder med ett A race inlagt (xc marathon.
Det loppet gick i helgen nu så nu är det en vilovecka o efter det inget planerat. Vet inte hur jag ska lägga upp det nu.

Har varit sugen på att testa det men jag tycker passen som schemaläggs blir så konstiga då, inga over/under, alla vo2 blir typ 4x4, alla tröskel 4x8-10min, känns inte som att det tar hänsyn till adaptive och min progression?
AT ska funka på polariserade planer. Men du har rätt, det blir mycket mindre variation jämfört med de traditionella planerna. Men om man tittar på forskningen så är det precis den typen av pass som visat sig bäst. Dessutom är det ju fullt möjligt att plocka in ett over-under pass i stället för t.ex. ett vanligt 8-minuters. Ta ett med liknande progression-level.

Senast ändrad:
En fråga som jag förstått kan vara smart att ha med sig är också "är mina intensiva pass så intensiva att jag blir mindre aktiv generellt utanför träningen?" Jag har själv ingen kompetens förutom att klicka på "följa"-knappen på Twitter, men där får jag i alla fall känslan att experterna (och "experterna", jag kan bara gissa vem som är vilken kategori av dessa) nästan tävlar i att vara den som mest förespråkar stora mängder z1/z2. NvdP-style.

AT ska funka på polariserade planer. Men du har rätt, det mycket mindre variation jämfört med de traditionella planerna. Men om man tittar på forskningen så är det precis den typen av pass som visat sig bäst. Dessutom är det ju fullt möjligt att plocka in ett over-under pass i stället för t.ex. ett vanligt 8-minuters. Ta ett med liknande progression-level.
ja det har du ju rätt i, kan ju eventuellt ändra enstaka pass här o där själv ja

Hade varit intressant att höra lite om hur dina veckor och pass ser ut. För mig personligen har TRs program med tillhörande pass fungerat sådär, har följt deras program under andra halvan av 2021 men ändå känt att jag stått ganska still. Det som funkat bättre är jämnare intervaller t.ex. 6x 8-2 Sweetspot (8 min á 94% av ftp, 2 min vila á 45%), eller 8x 4-1 á 100% ftp eller 10x 2-2 á 120% ftp osv. Efter en månad med dessa höjde jag mig direkt och det kändes bättre också! Vet att TR har dessa pass också, men jag har aldrig "fått" dem i program-form i alla fall.

Generellt sett handlar det väl om att chocka kroppen. Du kanske kan spåna ihop lite jobbiga pass/veckor lite då och då när du känner att du är pepp på att steppa upp intensiteten? Om du t.ex. kör din favorit-runda på X tid kan du nästa gång se till att du tar 2 varv istället för 1? Då kommer ju 1 varv utan tvekan att kännas lättare nästa gång igen.

Hade varit intressant att höra lite om hur dina veckor och pass ser ut. För mig personligen har TRs program med tillhörande pass fungerat sådär, har följt deras program under andra halvan av 2021 men ändå känt att jag stått ganska still. Det som funkat bättre är jämnare intervaller t.ex. 6x 8-2 Sweetspot (8 min á 94% av ftp, 2 min vila á 45%), eller 8x 4-1 á 100% ftp eller 10x 2-2 á 120% ftp osv. Efter en månad med dessa höjde jag mig direkt och det kändes bättre också! Vet att TR har dessa pass också, men jag har aldrig "fått" dem i program-form i alla fall.

Generellt sett handlar det väl om att chocka kroppen. Du kanske kan spåna ihop lite jobbiga pass/veckor lite då och då när du känner att du är pepp på att steppa upp intensiteten? Om du t.ex. kör din favorit-runda på X tid kan du nästa gång se till att du tar 2 varv istället för 1? Då kommer ju 1 varv utan tvekan att kännas lättare nästa gång
Det har funkat si sådär, jag tycker mig sakna de där långa z1/z2 passen som tr aldrig ordinerar, men i en polariserad plan är det 2 istället för 3 intensiva pass och resten är faktiskt lugna och längre pass, det ska jag prova på nu tänkte jag

Jag väljer att se passen på tre nivåer
1. Z1-2 uthållighets och recoverypass där det gäller att bygga grundplattform för all annan träning. Här handlar det bland annat om att bygga/aktivera t ex nervbanor, mitokondrier och kapilärer. Under lågsäsong och säsongsupptakt läggs typ 90% av tiden är. Med t ex 30 sek Z5-sprinter kan vissa effekter boostas i distansträningen. Under säsong bör minst 2/3 av träningstiden/aktiviteterna ligga här
2. Tröskel / stressad tröskel för att bygga kondition, flytta mjölksyratröskel, förbättra mjölksyratransport och styrka körs detta so strukturerade inter vall på 3- 15 min / 20-50 min i intervall/pass där pulsen ligger kring 90-95% av max 100-105% av FTP. Här finns även styrkepass med t ex 1/1 min lågkadensintervaller
3. VO2 Max/HIIT-pass för att amplifiera effekten av de andra passen. Vo2-effekt från repeterade serier med 30/15s, 15/15s, 40/20s eller 4x4min intervaller. HIIT-pass med kortare serier med max-intervaller på 20-60 s och längre.
På trainer är intervallpassen låttare att strukturera upp. Olika träningsrundor i klungor kan ge motsvarande effekter.

Mellan typerna av pass varierar jag över året. Lägger block med basen i en nivå men element av de andra nivåerna finns ändå med.

För mig som 51-åring kanjag inte köra så många hårda pass/vecka som helst. Max 3/vecka annars går jag ner mig.

Har kört plan builder med ett A race inlagt (xc marathon.
Det loppet gick i helgen nu så nu är det en vilovecka o efter det inget planerat. Vet inte hur jag ska lägga upp det nu.
Aha. Om lägger in nästa cykelvasan som nästa A-race, hur ser programmet ut då? Och om du körde ett XC marathon i helgen vet du nog ganska bra om du håller distansen eller inte.

Rent krasst så tror jag att du förmodligen hade vunnit på mer Z2, men inte nu utan i basträningen. Det som gäller nu borde vara att behålla formen och slipa på tekniken. Och till hösten, bygga bredare bas (t.ex med polariserad / traditionell basträning) och bli ännu starkare nästa säsong.

Det har funkat si sådär, jag tycker mig sakna de där långa z1/z2 passen som tr aldrig ordinerar, men i en polariserad plan är det 2 istället för 3 intensiva pass och resten är faktiskt lugna och längre pass, det ska jag prova på nu tänkte jag
Notera att även om TR-planerna är upplagda med ett längre pass sweetspot på lördag/söndag så står det (nästan) alltid i "veckans tips" att man är fri att byta dessa mot ett Z2-pass. Nackdelen är att detta i dagsläget inte verkar vara inkluderat som "default option" med AT men det går ju att komma runt genom att för långpassen välja Train Now och låta AT göra sitt jobb.

Aha. Om lägger in nästa cykelvasan som nästa A-race, hur ser programmet ut då? Och om du körde ett XC marathon i helgen vet du nog ganska bra om du håller distansen eller inte.

Rent krasst så tror jag att du förmodligen hade vunnit på mer Z2, men inte nu utan i basträningen. Det som gäller nu borde vara att behålla formen och slipa på tekniken. Och till hösten, bygga bredare bas (t.ex med polariserad / traditionell basträning) och bli ännu starkare nästa säsong.
Notera att även om TR-planerna är upplagda med ett längre pass sweetspot på lördag/söndag så står det (nästan) alltid i "veckans tips" att man är fri att byta dessa mot ett Z2-pass. Nackdelen är att detta i dagsläget inte verkar vara inkluderat som "default option" med AT men det går ju att komma runt genom att för långpassen välja Train Now och låta AT göra sitt jobb.

Ser likadant ut när jag lägger in vasan. Längsta blir 90min.

Ja men det vore ju en lösning faktiskt, det var lite det jag var ute efter, aldrig tittat på tipsen men att byta ut helgens 90min mot ett längre Z2 var precis min tanke från början. Undrade mest om man träffar samma energisystem men det verkar ju så. Med den ändringen så blir det ju polariserat.

Ang tid/pass så beror det på två saker, vilken träningsvolym man valt (low/mid/high) samt när hur man (med "plan builder" valt att strukturera sin vecka)

För några månader hintades det om på podcasten att man skulle få kunna välja tillgänglig tid / träningsdag i planen - https://happyride.se/forum/threads/trainerroad.2000612/post-4083913 - men det verkar inte ha hänt än så tillsvidare är det manuell ändring m.h.a. "workout alternates" som gäller.

Tillbaka
Topp