Träning/tävling med powermeter

Anders P

Aktiv medlem
Hej. Är det någon som vet var man bäst hittar statistik på kraftbaserad (powermeter) träning.
Jag har Coggans bok och där hittar man en hel del men inte allt.
Jag kör med polars powermeter och det är några saker som jag inte får kläm på.

Det finns något kallas pedalindex som ska visa hur bra rundtrampet är.
Skalan är 0-100%
Oftast ligger jag runt 20%, max hittills är 50%. Jag får alltid lägre index på stora klingan än på lilla oavsett kadens?! Vad är rimligt? 100% känns inte realistiskt. Ska bry sig över huvud taget?

Dessutom hänvisar coggan till cat 1, 2, 3 racers. Ungefär hur bra är resp kategori jämfört med svenska förhållanden? Jag tänkte ev tävla lite i H45 nästa säsong och vill ha lite koll hur man ligger till.

Senast redigerad av en moderator:
Det finns forfarende pinsamt lite skrivet om wattbaserad träning, jämnförbar statistik hittar du lättast med google och ett mått envishet (däremot är väl Coggans bok en av få vettiga, jag är nöjd med mitt ex) :-/ T

Bra fråga. Polar har en hel radda med mystiska värden som dom inte dokumenterat särskilt väl. Pedalindex är ett av dom. Jag inbillar mig att det är verkningsgrad, men vet inte. Storleken stämmer dock ganska bra, 20-25% brukar man hamna på och det är ungefär där man ligger i effekt kontra energiuttag ur kroppen.

det går inte att mäta mekanisk verkningsgrad med en polar, eller nåt annat effeksystem för gemene man heller för den delen.

Det Polar tydligen gör är att mäta uppskattad effekt (totalt för kroppen) baserad på puls och sen jämföra med hur mycket mekanisk "nyttig" effekt man skickade ut via pedalerna. Kvoten dem emellan ger kroppens verkningsgrad. Men det förutsätter så klart att man kan få ut en totaleffekt baserat på pulsvärden, vilket är osannolikt.

Jag blev själv sugen på en CS600 med effektmätare. Har hittat en för 5200 kr i en svensk butik. Kanske finns det ännu billigare, men det är ändå bra mycket billigare än nåt annat system, och även om Polars inte är fullt lika bra, så verkar det inte vara så särskilt stor skillnad. Särskilt inte om man inte bryr sig om att effekttoppar vid korta spurter eller mycket korta backar/kullar blir utsmetade eller kanske inte syns alls. För stadig effekt eller effekt som inte varierar påtagligt under femsekundersintervall, verkar Polars vara riktigt bra, när den kalibrerats korrekt.

CS600 har effektmätning med 1-sekundsintervall, så den är klart bättre än Polars tidigare mätare som bara hade 5-sekundersintervall. Den jättestora nackdelen med CS600 är att den bara rymmer 2 timmar och 40 minuters data om man kör med alla mätare påslagna (effekt, kadens, hastighet, puls, höjd och höger/vänsterindex). Ganska patetiskt med tanke på att priset på minne redan var lågt när CS600 släpptes. Så antingen är den baserad på en gammal konstruktion, eller oxå är Polar snåla. SRMs senaste dator (Power Control VI) har ju tex 1054 timmars datalagring med 1-sekundsintervall...

Jo, men för min del tycker jag nog att det räcker rätt bra. På rundor längre än två timmar förekommer inga intensiva spurter för min del...

Distansrundor med femsekundersintervall duger för mig. Men visst, det är helt klart onödigt med tanke på hur billigt minne är. 1054 timmar är liiite overkill åt andra hållet. Det räcker väl nästan för träningstiden för en elitcyklist under ett år?

Micke S skrev:
-------------------------------------------------------
> det går inte att mäta mekanisk verkningsgrad med
> en polar, eller nåt annat effeksystem för gemene
> man

Varför skulle ngn cyklist vara intresserad av att mäta mekanisk verkningsgrad?
Som cyklist är man väl mkt mer intresserad av att mäta sin effektutveckling, eller?

Om det är dyrt eller ej beror inte enbart på vilka inkomster man har,
Mavic R-Sys-hjulen har varit uppe här nyligen, de kostar flera tusen mer
än vad tex ett svensk-köpt PowerTap-nav kostar.
Powertap-navet är i praktiken mkt noggrannare och mer välfungerande än Polars 'stämvariant'.

/Håkan

Det räcker oftast, dessutom går den över automatiskt till 5-sekundersintervall när den är påväg att bli full så det funkar. Det som är lite trist är om man t ex rest iväg nånstans och inte har tillgång till dator för att tanka ur rundorna. Eller om man helt enkelt glömmer att tanka ut datan efter en runda och när man kört en kvart på rundan efter så talar den om att minnet är fullt.

HåkanC skrev:
> Mavic R-Sys-hjulen har varit uppe här nyligen, de
> kostar flera tusen mer
> än vad tex ett svensk-köpt PowerTap-nav kostar.
> Powertap-navet är i praktiken mkt noggrannare och
> mer välfungerande än Polars 'stämvariant'.

Men PowerTap har sina nackdelar också, om man läser tester, och dessutom får man Polars system för under hälften av vad PowerTap kostar.

Jämförande tester visar för övrigt att skillnaden inte är särskilt stor. Ju bättre kalibrering, desto mindre avvikelse, dessutom.

HåkanC skrev:
> Powertap-navet är i praktiken mkt noggrannare och
> mer välfungerande än Polars 'stämvariant'.

Har du provat båda eller har du läst det i Tour?

HåkanC skrev:
> Micke S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > det går inte att mäta mekanisk verkningsgrad
> med
> > en polar, eller nåt annat effeksystem för
> gemene
> > man
>
> Varför skulle ngn cyklist vara intresserad av att
> mäta mekanisk verkningsgrad?
> Som cyklist är man väl mkt mer intresserad av
> att mäta sin effektutveckling, eller?

ja... oftast är det väl så... men nu var det ju pedalindexets betydelse jag kommenterade.

fan va trött jag blir på alla er som diskuterar wattmätare, effekt och dylikt, träna 6-7 timmar om dagen, ät havregrynsgröt och morötter. sov tio timmar coh ÄT stryrtapp när ni tränar....wattmätare och tävla i H45 kyss mig i aset...ta i istället!!! När ni kan klämma en 3mil under 40minuter då kan ni köpa emn wattmätare innan dess..."get a life"

Töjjen skrev:
> fan va trött jag blir på alla er som diskuterar
> wattmätare, effekt och dylikt, träna 6-7 timmar
> om dagen, ät havregrynsgröt och morötter. sov
> tio timmar coh ÄT stryrtapp när ni
> tränar....wattmätare och tävla i H45 kyss mig i
> aset...ta i istället!!! När ni kan klämma en
> 3mil under 40minuter då kan ni köpa emn
> wattmätare innan dess..."get a life"

Men ååååh... att jag inte tänkte på det. Shit, va korkad jag är. Jag trodde det bara var att köpa en effektmätare och så cyklar jag fortare, men ditt inlägg har helt och hållet förklarat för mig vad jag gör för fel. Nu är ju allt glasklart. Nästa träningspass så ska jag prova att "ta i istället".

Tack för tipset!

Töjjen skrev:
> fan va trött jag blir på alla er som diskuterar
> wattmätare, effekt och dylikt, träna 6-7 timmar
> om dagen, ät havregrynsgröt och morötter. sov
> tio timmar coh ÄT stryrtapp när ni
> tränar....wattmätare och tävla i H45 kyss mig i
> aset...ta i istället!!! När ni kan klämma en
> 3mil under 40minuter då kan ni köpa emn
> wattmätare innan dess..."get a life"