Träningdistans per vecka för tävling?

jag tränar 50 timmar i månaden ungefär, i veckorna mellan 8-17 timmar kanske beroende på nästa tävling och så. Men det där beror ju på vilken nivå man är på och vilka tävlingar man ska köra xc, långlopp osv

Intensitet, frekvens och totalbelastning skall ju vägas in oxå, mycket timmar är inte lika med snabb cyklist. Det är en ganska komplex process om du vill bli riktigt duktig tävlingscyklist.

Din träningsbakgrund och dina mål och den tid du har att sätta av för träning bör ju vägas in om du ska satsa på det

Kvalite är viktigare än kvantitet! Jag cyklar 15- 30 timmar i veckan så här års eftersom jag budar en del, men det blir jag inte snabbare av! Intervaller och specifik snabbhetsträning är det som jag blir bättre av. Iofs har jag ju uthålligheten gratis så att säga, men det måste nog svida lite ibland om man tänkt sej prestera på tävling! Nu är ju jag långsam, och tävlar mest mot mej själv, men det har gått bäst på tävling då jag skippat distans och bara tränat snabbhet.

man måste inte träna en viss mängd för att tävla. det är som johan (jan ullrish) skriver, individuellt och beroende på vad man har för mål

Tillbaka
Topp