tränings / andningslära?

dabac

Aktiv medlem
tränings / andningslära?
Hej Happy,

Träffade en massör häromdagen som hävdade att det fanns mycket att vinna på att andas rätt. Genom att andas in via näsan skulle halten kväveoxid i blodet öka. Sen skulle den högre halten kväveoxid leda till vidgade blodkärl. Med vidare blodkärl skulle man få bättre circulation, effektivare syretransport, bättre borttransport av restprodukter osv. Det fanns knappt nån ände på hur bra det här var.

Jag invände lite försiktigt och sade att det fanns en gräns i ansträngningsnivå där inandning genom näsan blir jobbigt, men då svarade hon glatt att den som andas rätt har vidare blodkärl osv osv och alltså kan jobba hårdare utan att behöva andas hårdare, och att munandning i princip alltid var antingen "fel" eller IAF onödigt.

Att vidgade blodkärl/bättre flöde i musklerna kan vara bra låter väl rimligt, men kan man verkligen påverka det med sin andningsteknik? hur skulle det där med kväveoxiden gå till?

Nån här som hört ngt liknande?

tränings / andningslära?
Dra en remsa silvertejp över munnen och se hur långt du kommer samtidigt som du försöker hålla 40 km/h i snitt. Jag gissar att svaret är "inte så långt" :-)

tränings / andningslära?
Jag skulle gissa att resonemanget kommer från Yogan. Kanske fungerar det så vid en hög CO2 halt så ökar kroppen blodflödet generellt, även i mindre kärl. Resonemanget borde bygga på att ha en viss brist på ventilation (andnöd). Kan vara ok i Yoga men säkert otrevligt under cykelåkning och funkar bara vid låga intensiteter annars får vi ju syrebrist och då sjunker ju prestationsförmågan.

tränings / andningslära?
De låter ju inte helt fel vad dom hade fått fram då:

11 procent mindre mjölksyra fanns i snitt bland testarna som andats genom näsan.

38 procent mindre mjölksyra och 10 procent lägre puls visade testet när Clas Björling cyklade på 295 watts belastning.

4 av 10 klarade att cykla med högre belastning vid näsandning jämfört med munandning.

tränings / andningslära?
Outside är i mina ögon (sedan tidigare) kanske en av de mest oseriösa blaskor jag någonsin av misstag råkat få med mig hem från mataffären, direkta faktafel är mer regel än undantag i den tidningen... och att testet är utfört av ett privat företag som säljer produkten ifråga http://www.sorena.se/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=29&Itemid=57 får det ju inte att kännas mindre som TV-shop...

Att Outside skulle stå helt okritiska till de "fakta"/propaganda-siffror som det här bolaget pumpar ur sig skulle inte göra mig förvånad iaf...

Men jag är förstås öppen att ändra åsikt i frågan, men just nu luktar det lite TV-shop...

Senast ändrad:
tränings / andningslära?
TBone skrev:
-------------------------------------------------------
> För att inte tala om vilka fina resultat det
> kommer att bli när man andas genom bara en
> näsborre. Dubbelt så bra!

Vfan tänk om Gunde Svan hade andats genom näsan istället, då hade han kanske kommit nånvart på plankorna?! För att inte tala om Wassberg :D

Tillbaka
Topp