Träningscykel

Gubbcyklist

Aktiv medlem
Träningscykel
Tänkte jag skulle köpa en träningscykel till min fru i julklapp men problemet är att jag inte vet ett skit om dessa. Vad jag är intresserad av är altså inte en trainer (en så'n som man fäster en vanlig cykel till) utan en så'n där "gammal Monark" utan framhjul :) Heter kanske ergometercykel???

Hustrun är hängiven löpare, än så länge har hon inte förstått skönheten i en cykel men kanske kan det ändras. Hon är i väldigt god form men orsaken till att hon nu funderar på en träningscykel är att vi flyttat till snö- och mörkerland och knäna börjar ge sig till känna.

Vad finns det och vilken ska jag välja? Vad avgör vad jag ska välja?

Vad handlar det om för kostnader (på ett ungefär)?

Senast ändrad:
Träningscykel
En Monark är ganska dyr, men en 828 kan hon ha nytta av länge. Om hon inte ska koppla upp cykeln till Zwift eller liknande skulle jag kolla på en spinningcykel. På blocket hittar du beggade kvalitetscyklar till bra pris.

Träningscykel
Tack för ditt svar B. Om det är någon annan som har tips eller råd på vad jag ska tänka på så är ni välkomna.
PS Det måste inte vara Monark, det var den enda jag kände till som kunde beskriva typen DS

Träningscykel
Tänkte jag skulle köpa en träningscykel till min fru i julklapp men problemet är att jag inte vet ett skit om dessa. Vad jag är intresserad av är altså inte en trainer (en så'n som man fäster en vanlig cykel till) utan en så'n där "gammal Monark" utan framhjul :) Heter kanske ergometercykel???

Hustrun är hängiven löpare, än så länge har hon inte förstått skönheten i en cykel men kanske kan det ändras. Hon är i väldigt god form men orsaken till att hon nu funderar på en träningscykel är att vi flyttat till snö- och mörkerland och knäna börjar ge sig till känna.

Vad finns det och vilken ska jag välja? Vad avgör vad jag ska välja?

Vad handlar det om för kostnader (på ett ungefär)?
Jag har en spinningcykel som nödlösning när man av olika skäl måste träna hemma/inne. Upplever att en spinningcykel ger mer i form av motstånd/möjlighet att justera och mer känsla av "riktig" cykling jämfört "vanlig träningscykel"... Men det är bara min känsla. Den behöver dessutom ingen ström, ingen elektronik som kan fela, tar ganska liten plats. Nu var det länge (10 år kanske) sen jag införskaffade den, men tror jag betalade mellan 3-5000 kr, och den funkar klockrent fortfarande. Googla spinningcykel så får du upp flera förslag. Bra julklapp, för när hon tröttnar på att cykla framför en vägg så kommer hon förstå att cykla på riktigt utomhus är grejen :)!

Träningscykel
Tack för vettiga synpunkter josofin. Du har förstått att jag förstås hoppas på att hon får blodad tand för utomhuscykling. :)

Jajjas; häftig men alltför häftig, både vad gäller pris och i övrigt, för mig och min hustru

Träningscykel
Du har förstått att jag förstås hoppas på att hon får blodad tand för utomhuscykling. :)

Om man inte är cyklist från början så kommer väl snarare inomhus-cykling att ta bort all inspiration? De flesta icke-cyklister ser ju spinning som sjukt plågsamt?

Men det är klart är julklapps-önskan en motions-cykel för inomhusbruk så..men ha inte för stora förhoppningar.

Tillbaka
Topp