Träningsfilosofi för en gammal gubbe

1888

Aktiv medlem
Vad är bäst för en gammal gubbe som snart blir 60?
Lugn träning 5-6-7 dagar i veckan, typ en halvtimma var gång,
eller tre pass med högre puls? Minst 1 timma var gång.
Jag har så smått börjat komma igång igen efter ett par år i förfall och har
för avsikt att må bättre, skall inte köra VR eller deltaga i VM e.d.
Bor numera ensam i ett hus med tomt så en hel del finns att pula med,
så det blir lite stressande att försöka varje dag som sjuksköterskan ville pga
lite högt blodtryck.
Finns det något bra att läsa som någon kan länka till eller har ni något annat
förslag?
Ölen har jag lyckats dra ner med ca 70% så nu avnjuts endast denna gudomliga dryck på fredag/lördag.
Sofiero är även bytt mot Hof som är lite svagare.
Måste även skicka ett tack till "Farmen" som är helt perfekt att cykla trainer till för en som vill komma igång igen ?
Men nu har våren visat sej så nu är några tunga utomhuspass skrivits in i träningsboken.
All träning sker med cykel, det lugna kan innebära promenader.

Mitt tips skulle vara att komplettera med överkropp och styrka. Konditionsträning är super i lagom dos, din inställning låter klok, men den åldrande kroppen tappar muskelmassa! Du har inte funderat på paddling? Eller använda appen fmtk vartannat pass, cykling vartannat https://fmtk.forsvarsmakten.se/ Eller hitta på ett eget styrkepass utifrån funktionell träning, sök på Ido Portal på tuben och se om du hittar en handfull övningar du kan tro på. Eller nåt annat kul :)

För mig funkar det bra att bara cykla så mycket det går. Fyller 68 om nån vecka, pendlar tre mil om dagen till o från jobbet, har med cykeln så fort vi ger oss av nånstans, cyklar med i klubb utan racingambitioner och en del därutöver när lust och tillfälle ges. Blir runt 10000 km/år och det håller mig i rimlig form. Plågas en del av artros i höften men det blir bättre med cyklingen.
Säkert borde man träna bål, armar och rygg också men eftersom det inte är ett dugg roligt får det bli vad det blir genom cyklingen. Har en träjner som höll på att ta död på cykelglädjen så det blir utomhus alltid, lvg när det är torrt och grus i den kalla säsongen. Snö är inget hinder i Skåne ?
Blir även tid för husskötsel och lite rödvin till varje kvällsmål. Det går så bra så.
Kämpa på, det blir inte bättre av att låta bli.

Senast ändrad:
OK!
@ Pfaff, att trainer är tråkigt är helt klart sant.
Innan jag tappade suget så såg jag på himmelen och såg en helt grå
himmel med ett par kvadratmeter stor yta med ngt ljusare grå nyans:
ah, det klarnar upp!
Under den "sega" perioden kunde jag titta mot samma himmel fast nu med
en ytterligt liten molntuss på den klarblå himmelen: nä ingen idé, det blir regn.
Men du jobbar alltså fortfarande?

@johan44, funderat mkt på paddling.
Särskilt efter allas våran vän "Stuvarns" alla härliga inlägg (kämpa Stuvarn).
Styrketräning är så klart närapå ett måste, men så TRÅKIGT!

Pfaff sa:
Är inte det som en del av cyklingen? Tycker nog det.
Spänst och balans?
Hur då?
Berätta GÄRNA,
på cykeln borde det bli roligare än det här
201202072125.jpg

Från: TRÄNA MUSKELBALANSEN

/Håkan

Pfaff sa:
Verkar helt klart bra
Men tyvärr inte ett alternativ till balansplatta,
åtminstone map fotledernas påverkan/inflytande på balansen.
De flesta av oss tillbringar ju mer av vår vakna tid med fötterna på marken,
än på cykeln...

/Håkan

Nu är jag lite yngre, 51, men försöker hålla igång. Kör cykel 3-4 gånger i veckan och styrketräning för överkropp två gånger. Kör dock inte tung styrketräning utan lättare och intensivare för att hålla uppe pulsen. Det vill säga två övningar direkt efter varandra (superset) för samma muskelgrupp fyra gånger och 45 till 60 sekunders vila mellan. Målsättningen är att verkligen känna mjölksyra i musklerna. Lastar jag på för mycket går kroppen sönder ganska snabbt. Har förmånen att få träna på jobbet och har dessutom ett fysiskt aktivt jobb. Då man kommer upp i åldern så tränar man för att bibehålla den kondition och styrka man har och inte för att göra några större ökningar. Visst kan man förbättra både styrka och kondis men man får ta det lite lugnare än när man var 25.
Gillar att cykla på trainer och Zwift kopplat till en tv gör det faktiskt ganska roligt. Cykelpassen är mellan 1 till 2,5 timmar och styrkepassen 50 minuter. Sen finns det bra träningsprogram att följa på Zwift och det ökar motivationen. Bor dessutom långt norrut så att cykla inne är enda alternativet från november fram till april.
Kör du cykel tre gånger i veckan och 10 minuter mage och bålträning efter varje pass plus promenader träningsfria dagar så får du en bra men skonsam träningsdos. Det behöver inte vara mer avancerat än så.

Vad som passar är bäst är individuellt, men den träning som blir genomförd är alltid bättre än den bara planerade. Gör det som känns kul och blir gjord. Jag fokuserar på kondition och balans genom att köra MTB. Kör någon timme nästan alla dagar i veckan. Muskelstyrka är svår att hålla kvar när man blir gammal, men det är mest trist att bli svag. Det är dock inte farligt. Att tappa kondition och balans är farligare, med tanke på blodtryck, risk att falla, artos och andra problem som kommer med åldern. Kör så det ryker så länge det går.

HåkanC sa:
Pfaff sa:
Verkar helt klart bra
Men tyvärr inte ett alternativ till balansplatta,
åtminstone map fotledernas påverkan/inflytande på balansen.
De flesta av oss tillbringar ju mer av vår vakna tid med fötterna på marken,
än på cykeln...

/Håkan

Men vi vill ju ha kul också. Hur kul är det att stå på en balansplatta? IMHO ugf 0 på skalan 0-10. Och inte den tyska varianten. :-)

Jag är "bara" 47 och tycker nog jag skulle kunna köra som när jag var 35 förutom att jag får problem med armbågarna. Jag hoppas det går att träna bort. Jag är i dålig form efter småbarnsåren så visst hopp finns väl kvar.

HåkanC sa:
johan44 sa:
Mitt tips skulle vara att komplettera med överkropp och styrka.
+1
och dessutom koordination, spänst och balans.
(Borde gå att hitta en hel del övningar där det mesta av detta kombineras)

/Håkan

För detta kan jag varmt rekommendera klättring om man inte tycker att gym eller hemövningar är nåt att ha. Dessutom får man träffa en massa skönt folk och komma ut i naturen. Går också att kombinera med cykling genom att man cyklar till/från klippan. Varmt rekommenderat!

Kan tipsa att gymma ute i tex utegym om man tycker det är tråkigt att styrketräna. Lyfta och slänga stenar och grenar kanske låter knäppt (förutsatt att man lyfter rätt) men man tränar kroppen rätt allsidigt genom att inte bara lyfta och dra saker uppåt och nedåt. Sedan är ju kroppsviktsövningar inte att underskatta. Men gör det som är roligt så håller det i längden.

Kanske får kolla in några "hemma bäst" forum för att få lite annorlunda tips?
Hade kört 3 ute pass denna vecka så denna helgen skulle städas o fejas i hemmet.
Till morgonkaffet så lös solen alldeles för härligt, så det fick bli en runda i skogen där
det inte gjorde så mycket att det blåste rätt friskt. Städa går väl att göra nån annan dag.
Tack för alla tips.

Tillbaka
Topp