Träningsjacka att både cykla och springa med

Trackattack

Ny medlem
Ämnet har varit uppe förut i olika former men här kommer en till tråd, hehe.

Jag behöver nya träningskläder och vill helst skaffa något som funkar både till cykling och löpning.

jacka:
Det ska vara en ren vindjacka som andas så bra det bara går och ändå håller vinden ute både på framsidan och baksidan. Regnet bryr jag mig inte om.
GoreTex går alltså HELT bort.
Den ska ha hög krage så halsen inte kyls av då det blåser. Huva går bra det också.
För att det ska gå att cykla med den bör den vara lagom tajt
(Något som de flesta löparjackorna i storlekarna L/XL inte är efter vad jag sett.
De är anpassade till stora badbollar snarare än långa slanka nordiska killar)
men inte vara så kort på framsidan som många av cykeljackorna är.
Den bör inte prassla irriterande när man rör på armarna.

Montane Lite Speed Jacket ser intressant ut men verkar tyvärr vara bylsig.
Vet ej om den låter, glömde kolla.

byxor:
Här gäller samma sak i princip.
Ett par lagom smala byxor som EJ kan tas för tights (hehe).
De bör inte prassla irriterande när man rör på sig.

Gore har ju många fina tighta softshell jackor med windstopper som nog funkar fint till både och. De har ju också rena löparjackor i softshell windstopper men de saknar smidiga fickor som finns på cykelvarianten. Kör själv 'Tool' jackan som jag tycker är kalas men än så länge är det fortfarande väst väder :)

Det är ganska stor skillnad på en jacka för cykling och en för löpning.
Cykeljackan är:
- lång i ryggen och går ner över rumpan
- är högt skuren framtill för att inte skava mot låren
- långa ärmar
- fickor på ryggen

Funkar mindre bra att springa i eftersom:
- Den långa ryggen hänger och slänger.
- Den höga skärningen framtill gör att det blir kallt kring midjan.
- Ärmarna har en del extra tyg som nog blir obekvämt när man rör armarna fram och tillbaka.

Tvärtom är ingen höjdare det heller.

Gissar att bästa kompromissen är en lång och tight löparjacka som kan tillåtas glida upp lite. Den bör dock gå att snöra åt i midjan så den går att anpassa för cykling. Men framförallt ser man ut som en pingvin om man springer i en cykeljacka =)

Windstopper är för övrigt ett utmärkt material.

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är ganska stor skillnad på en jacka för
> cykling och en för löpning.
> Cykeljackan är:
> - lång i ryggen och går ner över rumpan
> - är högt skuren framtill för att inte skava
> mot låren
> - långa ärmar
> - fickor på ryggen
>
> Funkar mindre bra att springa i eftersom:
> - Den långa ryggen hänger och slänger.
> - Den höga skärningen framtill gör att det blir
> kallt kring midjan.
> - Ärmarna har en del extra tyg som nog blir
> obekvämt när man rör armarna fram och
> tillbaka.
>

Varför skulle en förlängd rygg vara ett problem vid löpning om den är tight skuren? Varför tror du att i princip alla funktionsunderställ som tillverkas och används av löpare är förlängda i ryggslutet? För att tyget hänger och slänger?

Att cykeljackorna är korta framtill beror helt på vilken modell. Min Tool-jacka t.ex. är inte nämnvärt kortare framtill när jag går omkring med den vilket jag gör rätt så ofta till vardags för den är förbannat skön och smidig. Samtidigt är den tight och sitter nära inpå kroppen. Inga problem med kyla vid midjan.
Inga som helst problem med extra tyg i ärmarna heller. En cykeljacka är knappast fladdrig i ärmarna och om du åsyftar att de skulle vara längre i ärmarna än vanliga jackor för att kompensera böjda armarna positionen så skulle jag personligen bara tycka det vore skönt med lite längre ärmar på en löparjacka då detta innebär att den går ner lite över handen och värmer gött.

Sen kan väl fickor knappast vara ett problem? Det borde snarare vara ett plus, skönt att kunna ha någonstans för nycklarna osv.

Det finns ju faktiskt olika typer av cykeljackor. De punkter du skriver om kan klart vara relevanta om man köper en sån här:
xenon.jpg ht=300

men inte om man köper en sån här:
tool.jpg ht=500

glitch skrev:
...
> Varför skulle en förlängd rygg vara ett problem
> vid löpning om den är tight skuren? Varför tror
> du att i princip alla funktionsunderställ som
> tillverkas och används av löpare är förlängda
> i ryggslutet? För att tyget hänger och
> slänger?
...
Underställströjan stoppar man in i byxorna och är av ett mjukt material som inte stör.

Ja, jo det finns olika modeller av cykel och löparjackar. Jag ville främst belysa problemen med de utpräglade modellerna och vad som kan vara bra att tänka på när man provar. Att olika modeller är olika är väll rätt självklart. Det var inte rikitgt tänkt som en allomfattande marknadsanalys. Måste jag skriva så ni inte behöver tänka någonting själva?

Montane Featherlite Velo skulle kunna fungera för både cykling och löpning. Den är mycket tajt skuren och inte superkort framtill. Gore Xenon däremot (på bild i tidigare inlägg) är mycket tätare och extremt kort framtill så den skulle vara helt värdelös till vad du tänkt ha den till.

Så - prova gärna Montanes olika modeller - finns på Addnature bland andra ställen

PS Jag har både Montane Velo och Xenon och använder bägge två

s skrev:
Måste jag skriva så ni inte
> behöver tänka någonting själva?

Men hallå det är happy! Folk kan få för sig att cykeljackor rent kategoriskt är jättekorta framtill, jättelånga baktill och har tokfladdriga långa tvångströjejackorarmar utifrån det du skriver så ett förtydligande var minst sag tpå plats.

Och nej alla stoppar inte in tröjorna i byxorna gudskelov.

Är inte prestige och märke av så stor betydelse skulle jag rekommendera dig att kika på Crafts Courier. Om den nu finns längre... Har ett par såna som hängt med många år nu, både som cykel/löp och skidjacka varma vårdagar. Funkar överraskande bra för det låga pris de brukar betinga.

// Oskar

BROOKS Nightlife
BrookslÃparjacka.jpg ht=376

"Löparjacka i reflekterande material för bästa säkerhet.
Yttertyg som är vind- och vattenavvisande med bra andasfunktion."

Som andra redan sagt i tråden kanske det inte är optimalt med kombiprodukter.
Men denna, som jag köpte på Stadium för 700:-, har den cykelmässiga fördelen att den syns bra i höstmörkret.
Hittills her den funkat till & från jobbet under två cykelpendlardagar.

Som påpekats tidigare är det svårt att hitta en bra kompromiss som funkar bra för båda ändamålen.
Själv försökte jag hitta kläder som både funkade för cykling och friluftsaktiviter som vandring, skridskoåkning och längdåkning. Till slut köpte jag ändå cykelspecifika kläder eftersom de är anpassade denna aktivitet och helt enkelt fungerar bäst.

En stor skillnad är som sagt utformingen och skärningen på cykelkläder med längre armar, lååång bakdel och mkt kort framdel. Detta är speciellt för cykel.

Cykling kräver både vindtäthet och förmåga att släppa ut varm och fuktig luft och många plagg har s k windstopper material. Vindtäthet på framsidan av plaggen är mycket viktigt vid cykling men knappast för löpning

Man bör notera att windstoppertyget (fr. Goretex) inte har en större förmåga att släppa fuktig och varm luft än Goretex. Till och med sämre än vissa Goretexvarianter. Windstoppertyget brukar dock ha en yta som inte är blank, eller med fleecepäls. Så de känns inte så täta eftersom vattnet binds i tyget på membranet. Windstopperplagg brukar inte heller ha tejpade sömmar vilket gör att vattenånga släpps ut genom dessa. Det bidrar till att de inte känns så täta.

Jag tror inte att windstopper är så lyckade som löparplagg eftersom de är alltför täta. För cykling är de däremot bra då viindtäthet är mycket viktig.

pump skrev:

> Jag tror inte att windstopper är så lyckade som
> löparplagg eftersom de är alltför täta. För
> cykling är de däremot bra då viindtäthet är
> mycket viktig.

Jag vågar påstå raka motsatsen. Tjejen har en löparspecifik jacka från Gore (köpt på Löplabbet) som är soft shell windstopper. Det är det bästa plagg hon någonsin köpt säger hon. Andas bra, håller henne varm och torr under. Det är ju snarare i cykling som det är problem att tyget blir för tätt. Jag svettas bra mycket mer av att cykla än av att springa.

Haglöfs Halo Top, windstopper soft-shell, dyr (1.500.-) men helt klart det bästa träningsplagg jag haft. Står även emot en del regn. Funkar till allt och har stora fickor bak. Jag har den till löpning och cykel.

s skrev:
> Måste jag skriva så ni inte
> behöver tänka någonting själva?

En kort analys av ditt inläggande gör det högst troligt att du själv åtminstone är av den åsikten då du sprider mycket information om både det ena och det andra kring dig.

Det verkar som att en "löparjacka" som även kan användas då man cyklar är en mer allround infallsvinkel.
Fickor på ryggen är ju inte nödvändigt (åtminstone för mig) då det finns cykelväskor till cykeln resp. vätskebälte då man springer.

Det kanske bör tilläggas att olika människor börjar svettas olika snabbt och svettas olika mycket. Jag tex börjar svettas ganska omgående. Springer man sedan en mil eller cyklar länge så är det väl bra om det finns luftningshål/dragkedjor under armar odyl, då materialet i sig sällan andas så effektivt utan behöver understöd från ventiler.
Eller?

lave: Jag ber om ursäkt att mina inlägg är begränsade till min kunskap och min erfarenhet. Det är verkligen beklagligt.

s: din marknadsanalys är numera anmäld till konsumentverket. Flera, däribland jag, känner sig kränkta. Jag har både åkt skidor och joggat i min cykeljacka utan större problem. Okej, viss andnöd har jag upplevt, men jag kopplar den inte till den långa ryggen. :)

s skrev:
> lave: Jag ber om ursäkt att mina inlägg är
> begränsade till min kunskap och min erfarenhet.
> Det är verkligen beklagligt.

Ingen orsak, det är ett vanligt happyfenomen:-)

s skrev:
> På förekommen anledning så har jag uppdaterat min signatur.

... och på tal om jackor så köpte jag en Newline Windpack jacka nyligen. Vindtät, billig (400:-) och lätt, 94g (vilket iofs är 4g mer än GoreTex's lättaste som dock kostar 4-5 ggr mer). (1)

Funkar ypperligt att springa och cykla i och passar bra i ryggfickan/kamelpåsen. (2)

Jackan har ingen huva men jag ser ingen anledning att ha huva när man cyklar. Personligen så tycker jag att det skulle se betydligt värre ut att ha huva än den på happy orättvist dissade kombon, barends-riserstyre (vilket jag naturligtvis själv har). (3)

s: Här ser du ett bra inlägg. Det innehåller information med tydlig relevans och riktning. (1) obestridlig fakta som alla kan ta till sig utan att ifrågasätta, (2) ett personligt betyg på en vara som betygsättaren bevisligen provat själv och inte läst sig till slash hittat på och (3) en högst personlig åsikt om något godtyckligt som jag antar att jag delar med vissa och inte delar med andra.

lave: (1) billig och lätt är dina åsikter, inte fakta. (2) Du beskriver inte hur du springer och cyklar, så om det funkar får trådskaparen förblir dolt i mörker (3) bla bla bla.

Nä, här krävs ett düskt test.

Skämt, åsido så retar jag mig på folk som anmärker på andras inlägg/erfarenheter istället för att beskriv sin egen syn på saken. Känns också överflödigt att gödsla texten med friskrivningsklausuler som, min erfarenhet, enligt mitt tycke, jag anser, jag brukar, funkar för mig etc. Inte ens det ville skriver skulle jag lita på utan att själv granska fakta. Däremot om man antar eller gissar så bör det ju framgå. Den som blint litar på vad som skrivs på happy blir ju ändå upplurad på läktaren av första bästa säljare.

ss: Kan nog vara bra med "friskrivningklausuler" för alla är nog inte lika kritiska i sitt läsande som vi, men du har rätt i sak. Själv så retar jag mig mest på folk som gjort sanning av saker de hört och aldrig ens varit i närheten av att ha en egen erfarenhet av. Eller folk som kommer med helt irrelevant information eftersom de inte har något vettig att säga men ändå vill visa att de finns och hörs.

...och lätt och billig är förvisso subjektiva begrepp men jag stödde dem med siffror och siffror är objektiva och gör att var och en kan bedömma det utifrån sina egna referensramar.

Jag rekommenderar någon N2S-modell.
Det finns på löplabbet som inte är förlängd bak och tyvärr inte har fickor. Har man Camelbak så är det OK annars kanske man ska ta cykelmodellen, typ Gore Phantom.

Det mesta är bättre att än mjukisbyxor och mjukiströja. Vilket faktiskt går att springa med.

BFS skrev:
> Det mesta är bättre att än mjukisbyxor och
> mjukiströja. Vilket faktiskt går att springa
> med.

Du menar som den här killen...

Bilagor

• rocky-arms-l-poster.jpg
    rocky-arms-l-poster.jpg
    21.5 KB · Besök: 28
BFS skrev:
> s: din marknadsanalys är numera anmäld till
> konsumentverket. Flera, däribland jag, känner
> sig kränkta. Jag har både åkt skidor och joggat
> i min cykeljacka utan större problem. Okej, viss
> andnöd har jag upplevt, men jag kopplar den inte
> till den långa ryggen. :)

Maxmål, plushmeny, smält ost (

Åre?)

of topic men.. Extra kött och extra hamburgaren då?

Underbar läsning:) Men ngn som testat dom dyrare varianterna? sugen på att lägga minst 3 tusen på en jacka.. Peak? är de ett alternativ eller slänger ja pengarna i sjön då?

lave skrev:
> BFS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det mesta är bättre att än mjukisbyxor och
> > mjukiströja. Vilket faktiskt går att springa
> > med.
>
> Du menar som den här killen...

Tänkte faktiskt på mig själv. Men liknelsen med Rocky är ju inte dum. Två stycken som inte har nåt löpsteg...

Muts skrev:
> Underbar läsning:) Men ngn som testat dom dyrare
> varianterna? sugen på att lägga minst 3 tusen
> på en jacka.. Peak? är de ett alternativ eller
> slänger ja pengarna i sjön då?

Det beror ju på vad du ska ha jackan till. En joggingjacka för tre tusen känns "överklätt". Dyra kläder har ju ofta bra lösningar och bra material. Men behöver man expeditionsgrejor när man ska stå still och fiska några gånger per år? Köpte ett par Tierra goretex-byxor förra året. Skön skärning och allmänt bra lösningar. Dock knappast värda ordinarie pris.

Och jag har inte ätit Maxmål i Åre. :)

En svart r90 är det du behöver. Byxor + jacka för ca 700 kronor
Jackan är bra att cykla med, byxorna är inget vidare för cykel. Jo förresten, de är bra med benskydd under om du kör downhill i lera.
r90 är bäst för längdskidor oxå.
r90 är dessutom sådär riktigt orienterarful som alla cyklister hatar, så du kan bara imponera om du cyklar fort i den :)

Jag troooor jag provade en R90 tidigt i våras på Alewalds och trooor att jag tyckte den var ganska bylsig i de stora storlekarna.
Kan ju vara värt att prova igen iofs. Svart är vackert, gult är fult. :-)

oskarlind skrev:
> Är inte prestige och märke av så stor betydelse
> skulle jag rekommendera dig att kika på Crafts
> Courier.

Ursäkta mig, men vi talar om cykling här. Det finns säkert gott om andra sporter där de uppmuntrar fulhet och stilfrånvaro.

VI HAR HELA LISTAN
http://www.rf.se/

Gore har en fin jacka med Windstopper. Har haft den sedan 2000-2001?, och den är med mig året runt. Den funkar alldeles utmärkt. Avtagbara ärmar. Ficka med dragkedja bak på ryggen. Se bild på http://runstefan.se Klicka på Uppsala 100 km. Jag har röd jacka och startnummer 34. Eller på min blogg http://lummi.blogg.se

Jag har en Haglöfsjacka utan windstopper som är jag trivs i.
Jämfört med R90 som jag också har så är den tightare och har en längre
rygg samt ryggfickor.

/Magnus

Imponerande prestation Thomas! Återigen: Grattis!
Glöm nu inte bort att vila i några veckor bara ;-)

Det är bra om man kommer med ett jacktips att man även skriver ner jackans namn om det finns tillgängligt. Risken att jackmodellen inte säljs längre är iofs ganska stor för äldre jackor men det underlättar för att t.ex. kunna utesluta en modell.

Montane Featherlite Marathon Jacket för 599kr på friluft.se
verkar intressant också.
Någon som vet om de finns att köpa i Stockholm?
Addnature har dem inte tyvärr.

Haha, jo, korrekt, men som jag skrev sist i mitt inlägg så har de tyvärr inte just den jackan i sitt ordinarie sortiment.

Såg att de söker it-tekniker om någon är intresserad förresten ;-)

lave skrev:
> ... och på tal om jackor så köpte jag en
> Newline Windpack jacka nyligen.

Med enbart lave som positiv recenscent (dvs 100% nöjda brukare) köpte jag oxå en Newline Windpack jacket i veckan - 395:-, 84gram i strl XL (klippte bort necessären de sytt fast i ena armhålan), tajt passform, långa ärmar.
Har testat den ett MTBpass med en långärmad Craftundertröja under och kan därmed i sann happyanda lämna en långtestrecension;
Utetemp +8grC, måttlig vind S - stod emot fartvind riktigt bra, svettig blir jag naken vid tyngre fysisk aktivitet såsom dammsugning och denna jacka upplevdes varken sämre eller bättre än andra vindjackor i den aspekten.
Betyg: 5 fixiedrev.

Kan meddela att jag provade en SNYGG gråsvart jacka med önskade egenskaper.
Det visade sig vara en Craft Courier jacka strl Large (jag är 190cm) som Oskarlind rekommenderade ovan och den är riktigt skön att springa med! Det enda jag kan anmärka på är att materialet gnisslar/prasslar när man rör på armarna, men den duger gott ändå!
Ventilationsöppning på ryggen, under armarna och via fickorna med öppen dragkedja.
Jag har inte provat att cykla seriöst med den än, men den verkar klara av det momentet också vad jag märkt. Långa ärmar och lagom lång över rumpan.

När jag hinner ska jag titta på några passande byxor också. Hittade bara tights eller alldeled för vida vindbyxor senast tyvärr.

Trackattack skrev:
> Det verkar som att en "löparjacka" som även kan
> användas då man cyklar är en mer allround
> infallsvinkel.
> Fickor på ryggen är ju inte nödvändigt
> (åtminstone för mig) då det finns cykelväskor
> till cykeln resp. vätskebälte då man springer.
>

Ett annat tips: Om man använder cykeltröja under jackan så kan man använda tröjans fickor att ha prylar i ;-)

Jag har ingen utpräglad cykeljacka... Jag har en jättetunn löparjacka (Craft) för sommaren, en lite tjockare softshell (Craft) vår/höst (denna springer jag i också) och slutligen har jag en Tierra jacka i gore tex som jag använder till vardags, cyklar samt åker skidor och skridskor med. De skönaste sommarhandskarna jag använder på cykeln är av märket Gil och tänkt för segling, de skönaste fodrade handskarna är av märket Craft och är gjorda för turåkning/längdskidor... Byxor är naturligtvis en lite annan femma; gore bikewear.

Det känns som skillnaden ofta sitter i huvudet på cyklisten...

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp