Träningsklocka för MTB

Dedron112

Ny medlem
Träningsklocka för MTB
Halloj!

Är på jakt efter en klocka för träning, mestadels MTB.
Finns ju en hel uppsjö av olika klockor av diverse modeller, så man blir ju lite snurrig av allt hehe.
Mina krav är GPS, helst touchskärm, bra batteri och kompatibel med pulsbälte.
Budet.... 2000-5000 skulle jag säga.

Tack på förhand!

Träningsklocka för MTB
För 5000 är det kanske Fenix 5 om man vill ha allt i en klocka? För bara träning tror jag man kan komma undan bra mycket billigare. Jag har en enkel Polar men jag tror man vill ha ialla fall de nya GPS lösningarna vad de nu heter.

Träningsklocka för MTB
Sprang mycket förut. Kollade ofta höjdmeter, kilometertider, avstånd mm

Numera cyklar jag mest, oftast startar jag klockan och stoppar den när jag är hemma, för att logga turen. Enda gången jag kollar på klockan är för att se vad klockan är så man inte kommer hem för sent. Så för mig är klockan oviktig för MTB. Köp en billig och lägg återstående pengarna på något roligt typ en bra pannlampa, nya kläder, en BMX, etc.

TomTom spark/runner gick att få till riktigt bra pris och är grymt bra klocka.

Träningsklocka för MTB
gå på polar, de nya modellerna vantage m lr v och ett pulsband. eller budget, amazfit stratos och komplettera den med band. nöjd efter snart ett års anv.

Träningsklocka för MTB
HåkanC sa:
jonte987 sa:
För 5000 är det kanske Fenix 5 om man vill ha allt i en klocka?
Eller Forerunner 935, https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4277574
Den verkar fortf vara en favorit hos: https://www.dcrainmaker.com
https://www.dcrainmaker.com/2017/03/garmin-forerunner-935-depth-review.html
Nya Forerunner 945 är väl fortf lite onödigt dyr

/Håkan

Är det den som i princip är samma som fenix5?

Angående polar och mobil app så vill man nog ha bra skit till GPS.
EDIT: glonass & galileo är det tydligen jag menar.

Senast ändrad:
Träningsklocka för MTB
Pulsbälte klarar alla seriösa klockor, med fäste för styret så slipper du ha klockan på armen. Är det primärt MTB fundera på om du inte hellre vill ha en cykeldator med samma egenskaper. Jag tröttnade ganska snabbt att använda min Garminklocka och köpte en liten cykeldator med GPS istället (kör pulsmätningen dit när jag är sugen)

Senast ändrad:
Träningsklocka för MTB
Touchskärm kan du nog skippa som krav om det inte är så att du verkligen vet att du vill ha det av någon särskild anledning. Till vardagsbruk najs, att navigera en touchskärm när man idrottar är onajs

Träningsklocka för MTB
moros sa:
Pulsbälte klarar alla seriösa klockor, med fäste för styret så slipper du ha klockan på armen. Är det primärt MTB fundera på om du inte hellre vill ha en cykeldator med samma egenskaper. Jag tröttnade ganska snabbt att använda min Garminklocka och köpte en liten cykeldator med GPS istället (kör pulsmätningen dit när jag är sugen)

Ja, är det bara för cykel så +1 på dator. Jag kör med klockan på styret.

Träningsklocka för MTB
Jag tycker det är najs med att kunna lägga in gpx-spår i klockan att navigera efter. Kör en Suunto Spartan och tycker den funkar bra som träningsklocka men vill man ha "smartwatch" är den inge vidare.

Träningsklocka för MTB
moros sa:
Touchskärm kan du nog skippa som krav om det inte är så att du verkligen vet att du vill ha det av någon särskild anledning. Till vardagsbruk najs, att navigera en touchskärm när man idrottar är onajs
+1 knappar äger.
Jag är supernöjd med min Forerunner 645 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4655847
Den nyare/enklare FR245 är bara någon hundring billigare, så jag anser fortfarande att FR645 är bättre/bästa köp https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5124937

Träningsklocka för MTB
Har kört med min vivoactive 3 i skogen och har funkat super med gps + att man kan ha den till vardags.

Skaffa mig dock en Edge nu då jag ville ha karta.

Träningsklocka för MTB
Behöver man verkligen mer än en iPhone om man kör MTB? Strava, Bike GPX och möjligen en hållare eller ramväska med touchvänlig plastficka på toppen? Det är ju ett par tusenlappar att spara och de flesta av oss kör ju inte på UCI-nivå.

Träningsklocka för MTB
Måste slå ett slag för Suunto ambit 3 peak, den har ngr år på nacken men jag tycker den är grym.
Bra batteritid och bra gps (dock ingen touch eller vibrator)

Senast ändrad:
Träningsklocka för MTB
Jag hade tidigare en Fenix 5 Sapphire som jag körde lite med medan min Edge var hos Garmin. Funkade kanon även om Bluetooth-mottagningen lämnade väldigt mycket att önska. Så det skulle vara det mest negativa jag har att komma med angående den. Annars är batteritiden runt 1/1,5 vecka med mobilnotiser på och en träningsvecka på 12-14h.

Träningsklocka för MTB
Alex Supertramp sa:
Behöver man verkligen mer än en iPhone om man kör MTB? Strava, Bike GPX och möjligen en hållare eller ramväska med touchvänlig plastficka på toppen? Det är ju ett par tusenlappar att spara och de flesta av oss kör ju inte på UCI-nivå.

Man måste absolut inte men för mig har det sparat ett par tusenlappar i potentiellt uteblivna kraschade telefoner, de 2000kr jag la på min cykeldator. Plus att batteriet håller mycket längre eftersom jag gärna vill se datan under tiden och därmed funkar telefonen bara i ca 3 timmar. Men funktionsmässigt tycker jag det räcker med telefonen.

Träningsklocka för MTB
Tänk på att klocka kan göra att du får domningar i armen! För mig så funkar det inte alls att ha en klocka på sig när jag cyklar MTB. Vid LVG eller löpning är det helt ok men inte vid MTB. Klockan klämmer åt på armen så det blir dåligt blodflöde och krampen/domningar kommer smygande. Pulsen blir helt fel oxå!

//Per

Träningsklocka för MTB
GustafH sa:
Alex Supertramp sa:

Man måste absolut inte men för mig har det sparat ett par tusenlappar i potentiellt uteblivna kraschade telefoner, de 2000kr jag la på min cykeldator. Plus att batteriet håller mycket längre eftersom jag gärna vill se datan under tiden och därmed funkar telefonen bara i ca 3 timmar. Men funktionsmässigt tycker jag det räcker med telefonen.

Har en osmart cykeldator på min lvg (hastighet, distans, snitt) och den är ju nästa oumbärlig - plus att den stämmer förvånansvärt bra med Stravan. Bara nån kilometer fel på en tre-fyramilsrunda bara baserat på magnet i hjulet tycker jag är helt ok. På min MTB däremot saknar jag bara att kunna använda någon form av GPS, eftersom stravan blir mer loggare än följare så att säga. Skall prova med Bike GPX och ramväskans toppficka, men ofta kör man ju kända stigar eller iaf i ett område där stigarna är ganska likvärdiga.

Träningsklocka för MTB
Jag kör med Garmin Fenix 3 Hr och är otroligt nöjd. Skulle jag titta på en ny så finns det ett antal modeller som lockar som ex: Garmin fenix 5, Garmin 735xt, Suunto 5. Dessa är dessutom kompatibla med strava, vet inte om Polar funkar mot strava.
Visst funkar telefonen med men jag vill att batteriet ska vara fullt ifall det händer nått ;)

Senast ändrad:
Träningsklocka för MTB
Vattentålig Xperia compact med pansarglas o gummiöverdrag monterad i RAM mount har överlevt ett par ruggiga vurpor med bara en spricka i pansarglaset.

Träningsklocka för MTB
Shaggy sa:
Jag kör med Garmin Fenix 3 Hr och är otroligt nöjd. Skulle jag titta på en ny så finns det ett antal modeller som lockar som ex: Garmin fenix 5, Garmin 735xt, Suunto 5. Dessa är dessutom kompatibla med strava, vet inte om Polar funkar mot strava.
Visst funkar telefonen med men jag vill att batteriet ska vara fullt ifall det händer nått ;)

Varför skulle inte Polar funka med Strava?

3984E7B5-FF9D-4C08-B46F-27ADB4EF7C3B.jpeg

Träningsklocka för MTB
Kanske långsökt men jag vill inte ha en urladdad mobil om något händer när jag cyklar. Hellre en cykeldator som sköter loggningen och en bra laddad mobil med i fickan istället för extra allt igång med stravaloggning på mobilen.

Träningsklocka för MTB
lundatok sa:
Kanske långsökt men jag vill inte ha en urladdad mobil om något händer när jag cyklar. Hellre en cykeldator som sköter loggningen och en bra laddad mobil med i fickan istället för extra allt igång med stravaloggning på mobilen.

Japp!
Köpte en 935 på black friday. Mycket nöjd! Fördelen är att man kan dra fast den runt styret. Jag vill gärna se min data.

Träningsklocka för MTB
grenhall sa:
C-dale sa:
Vattentålig Xperia compact med pansarglas o gummiöverdrag monterad i RAM mount har överlevt ett par ruggiga vurpor med bara en spricka i pansarglaset.

Fast den är väl ganska opraktisk att ha runt handleden va?
Men väldigt praktisk att ha i synfältet på styret.
På handleden har man en lätt o svettålig Swatch med plastarmband.

Träningsklocka för MTB
Kör med garmin instinct köpte till kadens och hastighets sensorer samt pulsbälte har den monterad på styret och är riktit nöjd började även använda den till vardags på armen fast jag aldrig förr använt klocka ?
Loggar även till garmin connect så man ser allt man behöver i telefon efter åt till och med karta.

Träningsklocka för MTB
Är väldigt nöjd med forerunner 935. Var nöjd med 910 också men 935 fungerar mycket bättre som en vanlig klocka, hittar satelliter mycket snabbare, gör det mycket enklare att byta mellan sporter och har bättre batteritid.

935 är samma som fenix (på nestan allt iallafall) men är mindre. Jag tycker fenix är för stor och tung.

För mig handlade val av klocka (bland garmin) om att jag vill ha bra höjd information, då är barometer nödvändig, och de ända alternativen var 645, fenix och 935. Jag simmar en del och då har jag för mig att 935 var bättre än 645 på något (puls vid simning kanske?). 645 tror jag också är sämre för cykling (effekt och sånt) men möjligt att man kan uppdatera det.

Om man inte behöver ha barometer så tror jag att någon av de klart billigare klockorna fungerar lika bra som 935 och om man inte simmar eller vill ha en effekt mätare så är nog 645 nestan lika bra som 935.

Puls på handledet fungerar dårligt vid träning så man bör ha ett pulsband.

Träningsklocka för MTB
För mtb är det bra med karta.
Sigmas rox 12 kör jag.
Bra, klart bättre än garmin, som envisas med att sälja "devices" till premium pris med söliga cpu/gpu så hela skiten är segt.
Sigman är rapp.

Dock gör den precis som de garmin jag kört, att den vrider pilen, din riktning åt helvete när du stannar. Hur svårt kan det vara?
Kan det bli bättre med hastighet på hjulet istället för gps? Den går inte ner till noll direkt när du stannar, kanske är det som spökar?

Får testa.

Sen kan garmin visa flera "spår" och du kan välja färg för spåret, det kan inte sigman, än. Det finns skapligt hopp om att det dyker upp i ny FW.

På allt annat för mtb är sigman klart bättre.

Träningsklocka för MTB
Per Björk sa:
Tänk på att klocka kan göra att du får domningar i armen! För mig så funkar det inte alls att ha en klocka på sig när jag cyklar MTB. Vid LVG eller löpning är det helt ok men inte vid MTB. Klockan klämmer åt på armen så det blir dåligt blodflöde och krampen/domningar kommer smygande. Pulsen blir helt fel oxå!

//Per

Speciellt om den är stor och tung, eller har pulsmätning från handleden. Jag upplever att bullen på baksidan av min Fenix 3 HR trycker så jag får ont ibland.

Träningsklocka för MTB
Köpte en vivoactive 3 nyligen, slate Grey, de andra modellerna i vivoactive 3 serien har en feminin design. Om du bryr dig om det

Anledning varför jag väljer garmin är för dess fakta de läser av och registrerar i appen, min vivoactive 3 är min klocka jag bär hela tiden då den kollar puls 24/7, sömn, hur mycket du rör på dig i vardagen osv.

Du behöver inte ha den kopplad till din telefon, när du kommer hem så laddar den upp statistik osv. Dock kräver den blåtand koppling till mobilen för väder osv

Jag ville ha något mer så köpte nya edge 830, den är över förväntan, har trailforks förinstallerat, mtb specifik statistik, drick påminnelse, äta påminellse, den kräver inte koppling heller. Du kan skriva in en adress så blir du navigera dit,den har return home funktion, du får så otroligt mycket statistik från den under och efter passet, vid avslutat pass står det hur lång återhämtning du behöver och hur mycket vätska du ev måste fylla på om du inte drack tillräckligt under passet, lång batteritid, sitt hemma och sök på trails i din närhet, åk ut utan bestämt mål och kika vad trailforks har att erbjuda just där du befinner dig, en ny uppdatering kom nyligen som pumpade in alla trails på enheten, så du behöver inte föra över rutter, det går att föra över enkelt också om man vill, om du skulle vara ensam och hamna i nöd så skickar den exakt position till tex frugan, mamma eller vad du väljer. Den har ett larm du kan aktivera så om någon rör hojen så tjuter den, men jag använder bara det om jag måste in snabbt på nån kiosk, du får även notis direkt i telefonen om larmet har utlösts, bättre än inget iaf. Pekskärm, alla olika datafällt du kan önska dig, storlek 5 x 8.2 x 2 cm, 73 gram, automatisk vo2max uträknade, har fler featuers än 1030

Den är grymt liten och smidig, dyr är den, men den har bidragit med en himla massa saker som gjort cyklingen ännu roligare

Detta är min första cykeldator så om det finns bättre alternativ vet jag inte, denna har iaf allt du kan tänka dig och lite till

Mvh

Så satsa på en cykel dator, se till att den kör GPS med

Tillbaka
Topp